تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

کولبران پایتخت در استخدام فیلیمو/ جلوی رفتار غیرانسانی شبکه نمایش خانگی گرفته می‌شود؟

فیلیمو، شبکه نمایش خانگی اینترنتی به تازگی از شیوه جدید تبلیغاتی خود رونمایی کرده، شیوه‌ای که منجر به انتقادات بسیاری از آن شد. فیلیمو بلیبورد‌های بزرگی را بر دوش کارگران خود قرار داده و آن‌ها را به خیابان‌های شهر تهران فرستاده تا برایش تبلیغ کنند. بسیاری معتقدند این حرکت فیلیمو افول انسانیت است.

فیلیمو

اقتصاد۲۴ - بیلبورد‌های تبلیغاتی فیلیمو بر دوش پسران جوان؛ این تصویری است که در روز‌های اخیر در خیابان‌های پایتخت به وفور دیده می‌شود. اگر تا قبل از این تصاویر تبلیغاتی محصولات بنگاه‌ها و شرکت‌ها در سطح شهر بر بدنه اتوبوس‌ها، دیوارها، پل‌های هوایی و در مسیر بزرگراه‌ها نصب می‌شد، حالا با همت فیلیمو، بدن‌های افراد تبدیل به ابزاری برای تبلیغات این شرکت شده است. اتفاقی که می‌توان از آن به عنوان کولبری مدرن یاد کرد.

جزئیات استفاده فیلیمو از افراد برای حمل تبلیغات

فیلیمو بیلبورد‌های تبلیغاتی سریال‌هایش را در ابعاد بزرگی ساخته و آن‌ها را بر دوش کارگرانش انداخته تا در سطح شهر بچرخند و برای تماشای سریال و فیلم‌های این سرویس میان مردم تبلیغ کنند.

ویدئو کوتاهی از این ماجرا دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد. در این ویدئو دو جوان در کناره خیابان ایستاده‌اند در حالی که یک تابلوی بزرگ از تبلیغات فیلم و سریال‌هایی که هم اکنون در فیلیمو در حال پخش هستند روی کمر آن‌ها گذاشته شده است. سن و سال این دو جوان به نظر نباید بیش از ۲۰ سال باشد و سن سال کمی دارند.

در این ویدئو صحنه‌ای به نمایش گذاشته شده بود که یکی از کولبران فیلیمو از خستگی بیلبورد را از روی دوشش برداشته و روی زمین می‌گذارد، در حالی که به سختی می‌تواند نفس بکشد و قفسه سینه‌اش را از شدت درد فشار می‌دهد.

تبلیغات محیطی و شهری یکی از انواع مهم و تاثیرگذار در امر تبلیغات محسوب می‌شود. تبلیغات محیطی شامل چهارنوع اصلی می شود که بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل و سایر رسانه‌های محیطی است. مشخص نیست فیلیمو این ایده تبلیغاتی و استفاده و اجاره بدن افراد برای تبلیغ در فضای شهری را بر چه اساسی و مشاوره چه افرادی اجرا کرده است.


بیشتر بخوانید:در خدمت و خیانت فیلترینگ/ انحصار پخش محتوای تصویری و صوتی در دستان کیست؟


رفتار این شبکه نمایش خانگی و استفاده از افراد برای به دوش کشیدن تبلیغات این شرکت در خیابان های شهر تهران رفتاری غیرانسانی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود این رویه از سوی این شرکت متوقف و عذرخواهی در این باره انجام شود. در غیر این صورت نهادهای نظارت کننده باید وارد مساله شوند و از تکرار این موضوع جلوگیری کنند. از آنجایی که این سامانه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت دارد این وزارت ارشاد است که به عنوان نهاد ناظر باید بر فعالیت های جانبی این شرکت نظارت کند و در صورت لزوم اخطارهای لازم را به آن بدهد.

فیلیمو در بهمن ۹۳ کار خود را به عنوان یکی از محصولات شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صباایده) آغاز کرد.  فیلیمو دارای بیش از ۴۰۰ هزار مشترک ماهانه با سهم بازار بیش از ۵۰ درصدی در میان رقبا است.

واکنش مخاطبان در فضای مجازی به اقدام فیلیمو

اجاره کردن آدم‌ها برای حمل کردن بیلبورد‌های تبلیغاتی و چرخیدن در سطح شهر از سوی فیلیمو که تقریبا در صنعت تبلیغات ایران سابقه نداشته، با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. بسیاری معتقدند شاٌن و منزلت انسانی با این روش به استخدام گرفتن آدم‌ها از بین می‌رود و از این اقدام به عنوان تبلیغاتی غیر انسانی نام برده اند.

کاربری که این ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار منتشر کرده بود، در توضیح آن نوشته: «میگن تو این سال‌ها انسان‌ها تبدیل به ابزا‌های کم ارزش شدن، ولی آیا واقعا تبلیغات کردن با هر روشی درسته؟! آقای فیلیمو، ببین چجوری قفسه سینه‌ش درد گرفته!»

یکی دیگر از کاربران اقدام فیلیمو را افول انسانیت خوانده و نوشته: «افول انسانیت در مجموعه فیلیمو، دوران برده داری دوباره شروع شد؟ این افراد روزانه باید تابلوی فیلیمو رو به کمر ببندن راه برن!»

کاربر دیگری به فشار معیشتی افرادی که حاضر شدند این کار را برای فیلیمو انجام بدهند اشاره کرده و نوشته: «به این بندگان خدا که به هر دلیل چنین تبلیغاتی انجام می‌دهند، نمی‌توان خرده گرفت چرا که زندگی در شرایط فعلی آدم را به هر کاری وا می‌دارد. اما باید به فیلیمو گفت که وای به این نوع تبلیغاتتان که ارزش‌های انسانی را زیر سوال می‌برد.»

یکی از کاربران «پیاده‌های تبلیغاتی» را نتیجه‌ی دهه‌ها کالایی‌شدگی تمام عرصه‌های زندگی مردم دانسته و کاربر دیگری گفته بود: «با دیدن این تصاویر آنقدر شوکه شدم که گویی با کنایه‌ای نمادین، شدت انقیاد انسان‌ها را به من یادآور شده‌اند.»

فیلیمو

فیلیمو

رشد فیلیمو در غیبت صدا و سیما

فیلیمو چند سالی است که تمامی پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال را پشت سر گذاشته و در کنار نماوا به قطب‌های تجاری و پردرآمد نمایش خانگی تبدیل شده‌اند. فیلیمو در سال‌های ابتدایی خود با حق اشتراک نسبتا ارزانی توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و بسیاری را از پای صدا و سیما و شبکه‌های ماهواره‌ای، بلند کرده و تماشاگر خود کرد. اما این رویه ادامه نداشت و همین چند ماه پیش فیلیمو و نماوا هر دو به شکل چشم گیری اقدام به گران کردن حق اشتراک‌های خود کردند.

به طوری که دو سرویس نماوا و فیلیمو در یک حرکت هماهنگ هزینه اشتراک ماهانه‌ خود را از ۲۵ به ۵۹ هزار تومن افزایش دادند. البته روی این مبلغ ۹ درصد مالیات افزوده می‌شود و ماهانه ۶۴,۳۱۰ هزار تومان برای هر مشترک تمام می‌شود.

محمدجواد شکوری مدیرعامل شرکت صباایده که فیلیمو زیر مجموعه آن است در پاسخ به انتقادات نسبت به گرانی حق اشتراک به صبح نو گفته: «مارکت و بازار را مخاطب انتخاب می‌کند. اینکه مخاطب فیلیمو را انتخاب کرده نشان‌دهنده این است که از سرویسی که دریافت می‌کند رضایت دارد و این برای ما قابل افتخار است. این به درآمد سرانه خانوار و نمونه‌های خارجی مرتبط است. در ترکیه هزینه اشتراک نتفلیکس چهار و نیم دلار است. درآمد سرانه مردم آنجا سه هزار دلار است. همین را مبنای ایران کنیم. ما باید در سال۹۹ حدود ۱۰۶هزارتومان از مخاطبان دریافت می‌کردیم.»

مدیرعامل فیلیمو، اما توضیح نداده که چطور قدرت خرید ایرانی‌ها را با ساکنان کشور‌های دیگر مقایسه کرده و بر این مبنا رقم حق اشتراک را تعیین کرده است. گفته می‌شود در آمریکا و اروپا اشتراک نتفلیکس (شبکه نمایش خانگی) ۱۲ دلار/یورو در ماهه است که با توجه به قدرت خرید شهروندان این کشور‌ها محاسبه می‌شود که رقم پایینی محسوب می‌شود.

اما حق اشتراک پلتفورم‌ها‌ی نمایش اینترنتی در ایران چه میزان از درآمد افراد را شامل می‌شود؟ اگر میانگین حقوق مزدبگیران ایرانی را سه میلیون تومان و آمریکایی‌ها را سه هزار دلار بگیریم. فیلیمو و نماوا ۲ درصد از حقوق حق اشتراکشان هست، درحالی که نتفلیکس ۲۹ صدم درصد و دیسنی ۲۲ صدم درصد.

گزارش سالانه فیلیمو نشان می‌دهد، تعداد کاربران فعال فیلیمو ۱.۱ میلیون نفر و میزان تماشای سالانه آن ۲۹ میلیارد دقیقه است. درآمد ناخالص فیلیمو در سال ۹۸ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان عنوان شده بود و حالا با افزایش حق اشتراک این رقم تا دو برابر بیشتر خواهد شد.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟