پایتخت ایران در حالی میزبان هیاتهای دیپلماتیک قطر و پاکستان بود که تلفن سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان، طی ۴۸ ساعت گذشته تماسهای دریافتی فراوانی داشت. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب یکم خرداد با همتای ترکیهای، قطری و عراقی خود تلفنی گفتوگو کرد.
ادعاهای مکرر ترامپ مبنی بر «پیروزی کامل» دیگر چندان باورپذیر به نظر نمیرسد، زیرا دو طرف میان دیپلماسی نامطمئن و تهدیدهای گاهوبیگاه او برای ازسرگیری حملات که قطعاً با واکنش تلافیجویانه ایران در سراسر منطقه همراه خواهد بود در نوسان هستند.
گل عنبری نوشت: واقعیت میدانی نشان میدهد که اگرچه اخبار و رفتوآمدهای دیپلماتیک در ظاهر نویدبخش و امیدوار کننده به نظر میرسند، اما لزوماً به معنای در دسترس بودن توافق یا بروز تحولی بنیادین در روند مذاکرات نیستند.
در حالی که پاکستان از زمان شروع جنگ به عنوان میانجی رسمی عمل کرده، بازیگری مجدد قطر در مقام میانجی، نشان دهنده نقش دیرینه این کشور به عنوان متحد ایالات متحده در منطقه و کانال ارتباطی قابل اعتماد بین واشنگتن و تهران است.
پرونده ایران و آمریکا با نقشآفرینی مستقیم قطریها از عصر جمعه وارد مرحلهای پیچیده و چندلایه شده است که نشان میدهد در این میان، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم به موازات پاکستانیها تلاش دارند مانع بازگشت جنگ شوند.
وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه «ایران هرگز نباید به سلاح هستهای دست یابد»، مدعی شد: «برای تحقق این هدف، باید به مساله غنیسازی و نیز موضوع اورانیوم با غنای بالا رسیدگی کنیم و علاوه بر آن، موضوع تنگه هرمز را نیز مد نظر قرار دهیم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا، تاکید کرد ایران هیچ امتیازی از آمریکا نمیخواهد و صرفاً خواهان احیای حقوق خود، رفع تحریمها، آزادسازی داراییهای مسدودشده و پایان اقدامات آمریکا علیه ملت ایران است.
«مارکو روبیو»، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه تاکید کرد که پاکستان، مذاکرهکننده اصلی در جریان گفتوگوها با ایران هست و فیلد مارشال «عاصم منیر»، فرمانده ارتش پاکستان در همین راستا در حال سفر به ایران است.
«العربی الجدید» به نقل از منبع نزدیک به مذاکرات ایران و آمریکا، ادعا کرد: گزارشها درباره وجود پیشنویس احتمالی توافق صحت ندارد و اینها صرفاً گمانهزنیهای رسانهای است.
یک منبع مطلع روز جمعه به رویترز گفت که یک تیم مذاکرهکننده قطری روز جمعه با هماهنگی ایالات متحده وارد تهران شده تا به حصول توافقی برای پایان جنگ با ایران و حل مسائل باقیمانده کمک کند.
ترامپ در سخنانی مدعی شده که نیروی دریایی ایالات متحده کار خود را به خوبی انجام میدهد و به دلیل محاصره دریایی، هیچ کشتیای به ایران وارد نمیشود و از آن خارج نمیشود.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکرهکننده اعلام کرده است که پس از ارسال متن ۱۴ بندی ایران که سه روز پیش انجام شد، «آمریکاییها بار دیگر متنی را از طریق میانجی پاکستانی به ایران دادهاند.»