خودروهای وارداتی تنها یک شرکت خاص ترخیص میشود!/ معمای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اگر قرار است اقدام قانونی برای ترخیص خودروهای دپو شده درگمرک انجام بگیرد این سوال مطرح است که از تعداد دستگاه گروگان گرفته شده در گمرک چرا تنها 1048 دستگاه خودرو باید ترخیص شود؟ چرا باید خودروهای وارداتی تنها یک شرکت شامل قانون ترخیص شود؟
اقتصاد 24- طبق خبرهای منتشر شده در خبرگزاری ها و سایت ها بعد از آنکه در نیمه تیرماه مهلت ترخیص خودروها به پایان رسید، ۱۰۴۸ دستگاه با وجود طی کردن تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی و همچنین دریافت پروانه به دلیل اتمام زمان تعیین شده در مصوبه هیات دولت نتوانستند ترخیص شوند.
به دنبال دستور وزیر صمت برای ترخیص خودروهای دارای پروانه، صاحبان آنها میتوانند ازامروز (۱۳ آبان) برای تحویل خودروهای خود اقدام کنند.
در اواخر تابستان 98 وزارت صنعت در خصوص تمدید مهلت مصوبه قول مساعد داد. این در حالی است که کماکان بخش مهمی از خودروهای بلاتکلیفمانده در گمرکات در انبارهای جنوبی کشور دپو هستند، خودروهایی که با وجود طی کردن مراحل قانونی ورود به کشور و علیرغم طرح شکواییهها به مجامع قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی تاکنون گشایشی در کارشان حاصل نشده و این مسئله موج نارضایتی های مردم را به همراه داشته است.
تصمیمات خلقالساعه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک
دلیل اینکه چرا دولت با ترخیص خودروهای دپویی که تا در خروج گمرکات پیش رفتهاند، اما امکان ترخیص نیافتهاند موافقت نمیکند، مشخص نیست، اما این مساله که مشتریان محصولات وارداتی موفق به دریافت خودروی خود نشدهاند و هنوز در بلاتکلیفی به سر میبرند، بهطور حتم برای دولت دلیلش مشخص است.
دولت در دو مهلت درنظر گرفته شده، مجوز ترخیص خودروهایی که با تصمیم خلقالساعه امکان ورود به کشور را پیدا نکردهاند، صادر کرد؛ حال آنکه مشخص نبودن سازوکار ترخیص این خودروها مانع از خروج تمام خودروهای جا مانده در گمرک شد، بهطوریکه بعد از مجوز اولیه هیات دولت برای ترخیص این خودروها رئیس کل بانک مرکزی مصوبه شرایط تخصیص خودروهای مانده در گمرک را محل ایراد دانست و با عنوان کردن این مساله که منشأ ارز خودروها مشخص نیست به نوعی از ترخیص وارداتیها ممانعت کرد.
به این ترتیب ناهماهنگی میان دیگر دستگاهها سنگ بزرگی پیش پای ورود خودروهای یادشده انداخت.
در ابتدای مهرماه سال جاری بود که میراشرفی، رئیس گمرک ایران تاکید کرد با دو مجوز هیات دولت 7500 خودرو از گمرکات ترخیص شدهاند که 1500 خودرو نیز تشریفات گمرکی را انجام داده و پشت در خروج گمرکات متوقف ماندهاند.
سرنوشت مبهم ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مجاز برای ترخیص خودروهای وارداتی به دلیل مشکلاتی که با وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان استاندارد داشت نتوانسته بود سازوکار مناسب برای ترخیص این خودروها را تعیین کند.
مهدی دادفر در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: امروز تنها یک شرکت اجازه ترخیص 1048 دستگاه خودرو مجوز ترخیص را از گمرک گرفته است، این در حالی است که 650 هزار دستگاه احضار شده است و 1800 دستگاه خودرو در اختیار مرجع قضایی است که جای صحبت ندارد.
دادفر گفت: 1200 تا 2000 دستگاه خودرو هنوز در گمرک مانده است که هنوز سرنوشت این تعداد خودرو که متعلق به مردم است و سرمایه های هنگفتی به شمار می روند نامشخص است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: اگر قرار است اقدام قانونی برای ترخیص خودروهای دپو شده درگمرک انجام بگیرد این سوال مطرح است که از تعداد دستگاه گروگان گرفته شده در گمرک چرا تنها 1048 دستگاه خودرو باید ترخیص شود؟ چرا باید خودروهای وارداتی تنها یک شرکت شامل قانون ترخیص شود و سایر شرکت ها همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم کنند؟
خواب 150 میلیون دلاری سرمایه مردم در گمرک
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: حدود 5 هزار ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در طی دو سال و نیم، باعث خواب 150 میلیون دلار از سرمایه مردم شده است و اکنون مردم به عنوان متضرران اصلی این ماجرا، آزادسازی ترخیص این تعداد خودرو را به عنوان مطالبه پیگیر هستند.
دادفر تاکید کرد: بیش از 3 هزار خودروی باقیمانده در گمرکات مربوط به شرکتهای غیرنمایندگی است.
وی تصریح کرد: شرکتهای غیر نمایندگی به دلیل پراکندگی و تعداد کم، توانایی پیگیری ترخیص خودروهای دپو شده را ندارند، از اینرو انجمن با توجه به وظایفی که برعهده دارد، به این جریان ورود کرده است.
دادفر در پایان از وزارت صنعت خواست که شاخص ها و ملاک تعیین شرکت ها برای اولویت قرار گرفتن در لیست ترخیص را اعلام کند.