تاریخ انتشار: ۰۶:۴۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی مناطق آزاد را بررسی می‌کند؛ /3/

منطقه آزاد انزلی در مسیر تبادل دانشجو با دانشگاه های مطرح جهان

سازمان منطقه آزاد انزلی با پیگیری تفاهم نامه های مشترک با دانشگاه های موجود در این منطقه در صدد گسترش فعالیت های پژوهشی و دانشگاهی و استفاده از این همکاری برای توسعه علم و دانش در پروژه‌های منطقه است.
دانشگاه های مطرح جهان
اقتصاد24 - اساس تشکیل مناطق آزاد تجاری-صنعتی همانطور که از نام این مناطق برمی آید توسعه فعالیت های اقتصادی و تجاری است. اما چند سالی که این مناطق علاوه بر فعالیت های اقتصادی در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی نیز ورود کرده اند از جمله اینکه برنامه های ویژه ای به امور پژوهش و دانشگاهی اختصاص یافته است.

سازمان منطقه آزاد انزلی از جمله مناطق آزاد در کشور است که با پیگیری تفاهم نامه های مشترک با دانشگاه های موجود در این منطقه در صدد گسترش فعالیت های پژوهشی و دانشگاهی و استفاده از این همکاری برای توسعه علم و دانش در پروژه‌های منطقه است.

خبرنگار اقتصاد24 برای اطلاع از فعالیت های پژوهشی و دانشگاهی در منطقه آزاد انزلی با تنی چند از مسئولان این منطقه در حوزه فرهنگی و آموزشی به گفتگو نشست.

تلاش برای جذب دانشجوی خارجی به دانشگاه‌های منطقه آزاد انزلی


مجید فاتحی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی درباره فعالیت های دانشگاهی و پژوهشی این منطقه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: ما در جغرافیای منطقه آزاد انزلی سه مجموعه دانشگاهی داریم که در آن در حدود 4500 دانشجو مشغول تحصیل هستند. درباره فعالیت های پژوهشی که در سطح منطقه و در سطح دانشگاه ها انجام می شود باید گفت ما با این دانشگاه ها تفاهماتی از قبل داریم که فعالیت هایمان را به صورت مشترک پیش می بریم.

فاتحی افزود: سال گذشته فعالیت پژوهشی خوبی را با دانشکده آمار دانشگاه گیلان و در رابطه با اشتغال در منطقه به انجام رساندیم که حاصل آن پروژه بسیار خوبی بود که در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت سازمان مورد استفاده قرار گرفت و برای برنامه‌ریزی پروژه‌های مختلف به ما کمک کرد. به‌طورکلی ما فعالیت‌های پژوهشی مهم و مؤثری را با دانشگاه داشتیم و از ثمرات آن استفاده کرده‌ایم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: یکی از محاسنی که در مناطق آزاد وجود دارد این است که دانشجویان خارجی می‌توانند از مزیت‌های منطقه استفاده کنند و برای مدت معین پروانه اقامت بگیرند . ازآنجایی‌که ما در شورای عالی منطقه این را به‌عنوان یک هدف مشخص کرده‌ایم، در همین زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند فعالیت‌های مثمری داشته باشند. تاکنون در منطقه آزاد انزلی جذب دانشجوی خارجی نداشته‌ایم اما درصدد هستیم این فعالیت را در منطقه گسترش دهیم.

همکاری‌های میان منطقه آزاد انزلی و دانشگاه‌ها در حال گسترش است 


علی محسنی، کارشناس مسئول هنری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 و در تشریح ماهیت دانشگاه های موجود در این منطقه گفت: در محدوده منطقه آزاد انزلی سه مجموعه دانشگاهی داریم. یکی از آنها آموزشگاه فنی و حرفه‌ای شهید خدادادی بندر انزلی است که از سال 1395 در این منطقه شروع به فعالیت کرد و با مساحت آموزشی حدود 15 هزار متر در 11 رشته تحصیلی دانشجو دارد. جمع دانشجویان ورودی امسال این مرکز نیز 893 نفر است .

محسنی افزود: دانشگاه آزاد انزلی هم که در محدوده منطقه آزاد فعالیت می‌کند، در سال 1378 و در مساحتی حدود37 هزار مترمربع تأسیس شد. این دانشگاه در حدود 46 رشته دارد که دانشجویان در آن و در مقاطع مختلف ، از کاردانی تا دکترا در آن مشغول به تحصیل هستند. جمع کل دانشجویان این دانشگاه 2279 نفر است و دارای تجهیزاتی مانند آزمایشگاه و کارگاه و... است.

وی ادامه داد: مرکز بعدی موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی مهر آئین است که در 13 رشته تحصیلی دانشجو دارد. از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد و کل دانشجویان آن 521 نفر هستند که در سال 96 و در متراژی 1600متری در این منطقه تأسیس‌شده است.

کارشناس مسئول هنری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: برنامه‌هایی که منطقه آزاد انزلی به‌صورت مشترک با دانشگاه‌ها دارد شامل برنامه‌های مناسبتی و موضوعی است. علاوه بر آن‌ نیز یک تفاهم‌نامه مشترک همکاری با دانشگاه آزاد انزلی داریم که در زمینه‌های مختلف است و شامل موضوعات علمی، آموزشی، فرهنگی و... است. ازجمله برنامه‌هایی که برگزارشده بحث جشن‌های فارغ‌التحصیلی دانشجویان بوده که شامل قرار دادن فضای آموزشی و جشن آغاز سال تحصیلی بوده است. اختصاص بسته‌های فرهنگی و برگزاری کنفرانس علمی مهندسی عمران به‌صورت مشترک با دانشگاه انزلی نیز از دیگر برنامه ها بوده است.

تبادل دانشجو با دانشگاه های مطرح جهان


میلاد سلطانی، معاون آموزشی موسسه مهرآئین نیز در تشریح فعالیت های مشترک این موسسه با سازمان منطقه آزاد و در راستای اهداف آن، به عنوان یکی از مراکز مهم آموزشی به اقتصاد24 گفت: به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه وردانسکی روسیه به‌عنوان یکی از کشورهای حوزه دریای کاسپین بسته‌ایم تا در بحث تبادل دانشجو، همکاری‌های پژوهشی داشته باشیم و کنفرانس‌های علمی مشترکی برگزار کنیم. همچنین به‌واسطه حضور در حوزه استحفاظی منطقه آزاد انزلی این اجازه راداریم که دانشجویان بین‌المللی را جذب کنیم در همین راستا این تفاهم‌نامه ایجادشده و امروز در خصوص روش‌های پیاده‌سازی آن بحث و جمع‌آوری اطلاعات می‌کنیم تا در آینده نزدیک این فعالیت گسترده‌تر دنبال شود.

سلطانی گفت: موسسه مهر آئین یکی از مؤسسات برتر کشور درزمینهٔ فرهنگی بوده و همکاری‌های فرهنگی زیادی با سازمان منطقه آزاد انزلی دارد. یکی از نمونه‌های این همکاری پویش کشوری "هستَمِت" بود که در اصل به معنی " هوا تو دارم" است و یک پویش برای جمع‌آوری درب بطری و ویلچر است و همیشه در حال جمع‌آوری و تبدیل به احسن هستیم. در این زمینه دانشجویان گروه معماری ما تابلویی ساختند که منقش به لوگو منطقه بود و با فروش آن به منطقه توانستیم 20 ویلچر برای نیازمندان کل استان تهیه کنیم و بخشی از آن را برای انجمن رعد ایران فرستادیم.

معاون آموزشی موسسه مهرآئین در پایان افزود: امروز بحث لاگ بوک (LogBook) را داریم که با همکاری منطقه پیگیری می‌شود. این طرح شامل دفترچه‌ای است مهارتی که برای دانشجویان طراحی می‌شود و دانشجویان علاوه بر کارنامه معمولی که درسی بشمار می آید می‌بایست در حوزه خودشان نمره لازم برای مهارت در همان رشته را کسب کنند که برای بازار کار در آن رشته نوعی رزومه مهارتی محسوب می‌شود که می‌تواند در جذب دانشجویان مؤثر باشد. این اصطلاح معمولاً در رشته‌های پزشکی استفاده می‌شود اما ما امروز این مفهوم را برای همه رشته‌ها پیاده‌سازی می‌کنیم. دوره‌های آموزش آزاد با مدرک معتبر از وزارت علوم که در بحث‌های هوشمندسازی خانه و ... است از دیگر فعالیت‌های ما است که با مشارکت پارک‌های علم و فناوری دنبال می‌شود.

اقتصاد24 پیشتر به بررسی فعالیت های پژوهشی و دانشگاهی منطقه آزاد اروند و منطقه آزاد ارس نیز پرداخت که می توانید گزارش آن را مطالعه کنید.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس