تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

تنها کار ویژه مسئولان بخش کشاورزی تفاخر به خودکفایی در رسانه‌هاست/ دولت حق ندارد خودکفایی را حاصل زحمات خود بداند

نعمت احمدی گفت: خرید محصولات استراتژیک، نوعی انحصار دولتی است یعنی دولت به اجبار به کشاورزان می‌گوید که گندم بکارند و گندم را فقط به دولت بفروشند در حالی که هزینه تامین نهاده‌های کشت این محصول بسیار بالا است.
گندم
امیرحسین احمدی، اقتصاد24- بخش زیادی از کشاورزان گندمکار معتقدند کشت گندم با توجه به هزینه‌های بالای آن و درآمد اندکی که دارد نمی‌تواند صرفه اقتصادی چندانی داشته باشد به خصوص اینکه تمرکز بر محصولات دیگری که عملکرد بهتری دارند هم از صرفه اقتصادی برخوردار است و هم کشت استاندارد آن‌ها محیط زیست و منابع طبیعی را از گزند آسیب در امان نگه می‌دارد.

نعمت احمدی در اینباره به اقتصاد24 گفت: امسال جو کیلویی دو هزار و 250 و قیمت یونجه نیز  کیلویی دو هزار و 500 تومان است و و هرکدام از این دو محصول قیمتی بالاتر از گندم دارند.

این کشاورز تصریح کرد: در واقع معنای دیگر خرید تضمینی گندم، انحصار خرید گندم توسط دولت است و نمی‌توان بر این سازوکار، نام خرید تضمینی به معنایی که مدنظر قانون است گذاشت.

احمدی همچنین بیان کرد: چرا خرید تضمینی فقط باید در مورد محصولات استراتژیک باشد و چرا دولت محصولاتی مثل گوجه را به طور تضمینی نمی‌خرد که قیمت آنها در بازار نوسان پیدا نکند؟ دولت اگر می‌خواهد عاقلانه رفتار کند باید در مورد محصولات دیگر خرید تضمینی را اعمال کند.

خرید محصولات استراتژیک، نوعی انحصار دولتی است

وی افزود: خرید محصولات استراتژیک، نوعی انحصار دولتی است یعنی دولت به اجبار به کشاورزان می گوید که گندم بکارند و گندم را فقط به دولت بفروشند در حالی که هزینه تامین نهاده‌های کشت این محصول بسیار بالا است؛ در حال حاضر ما در اواسط خرداد هستیم و  یک ماه دیگر موقع برداشت محصول در مناطق غربی کشور است؛ اما دولت هنوز کود شیمیایی را به کشاورزان نداده است، در حالی که دو ماه می‌گذرد که ما کشاورزان پول کود را پرداخته‌ایم.

این کشاورز افزود: این در حالی است که کود به قیمت 43 هزار تومان در اختیار دولت است و در حال حاضر  دو ماه است که پول آن را پرداخت کرده‌ایم اما از دولت کودی نگرفته‌ایم و باید همین کود را از بازار آزاد با قیمت 100 هزار تومان تهیه کنیم که این کار هم سختی های خود را دارد و اکنون گندم من و همکارانم در حال از دست رفتن است به این علت که دولت تا این لحظه کودی به ما نداده است و اگر این کود دیرتر از موعد به دست ما برسد دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.

احمدی درباره هزینه‌های کشت گندم گفت: سال‌ها پیش قیمت گندم 950 تومان و قیمت هر گونی کود اوره نیز دو هزار و 500 تومان بود اما امروز، هر گونی کود اوره 43 هزار و 500 تومان و گندم نیز به قیمت هزار و 800 تومان از کشاورز خریداری می‌شود و هر کس می‌داند این دو افزایش قیمت هیچ تناسبی با هم ندارند.

وی با انتقاد صریح از هدفمند کردن یارانه‌ها و با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه ها خسارات زیادی به کشاورزان تحمیل کرده است، ادامه داد: قبل از هدفمندی یارانه‌ها قبض برق که هر دوماه یکبار می‌آمد بین 60 تا 90 هزار تومان و هزینه حمل و نقل نیز بسیار پایین و هزینه کمباین برداشت نیز به کیفیت بود.

این کشاورز  ادامه داد: پیش از هدفمندی یارانه ها هر دو ماه یکبار قبض آب و برق برای کشاورزان می‌آمد که مبلغ آن چیزی بین 60 تا 90 هزار تومان بود که بستگی به میزان مصرف داشت اما بعد از هدفمندی یارانه ها قیمت آب و برق ماهانه بین یک میلیون و 800 هزار تا دو میلیون تومان است و این یعنی هزینه 90 هزار تومانی برای برق اکنون به چهار میلیون تومان رسیده است.

احمدی در ادامه گفتگو با اقتصاد24 با اشاره به قیمت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: در حال حاضر بذر گندمی که از دولت دریافت می‌کنیم دو هزار و 200 تومان است و برای هر هکتار 240 کیلو بذر نیاز است و نکته جالب اینجاست که قیمت بذر گندم از خود آن 500 تومان گران‌تر است.

انتقاد از عملکرد دولت در مورد خرید تضمینی گندم

وی با انتقاد از عملکرد دولت در مورد خرید تضمینی گندم اظهار کرد: رندی دولت اینجا ناشی می‌شود که کشاورزان در غرب کشور نمی‌توانند چیزی جز گندم بکارند چرا که اکثر زمین های این مناطق دیم است و در این زمین ها نمی‌توان هویج یا گوجه دیمی کاشت بلکه قابلیت زراعی آن تنها برای گندم است و دولت از این اتفاق سوء استفاده می‌کند چون می‌داند که کشاورز جز گندم چیزی برای عرضه ندارد و باید منحصرا گندم کشت کند و حتی اگر دولت در اعلام نرخ گندم هم تاخیر داشته باشد کاری از دست کشاورز بر نمی‌آید چون تک محصول خود را کاشته است.

وی با اشاره به هزینه های بالای کشت گندم گفت: در حال حاضر برای آماده سازی یک هکتار زمین که قرار است در آن گندم کشت شود یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه فقط برای شخم زدن نیاز است.

این کشاورز با تاکید بر اینکه از طرف دولت اجحاف زیادی به کشاورزان می‌شود ادامه داد: خرید گندم در دستان دولت است و محصول گندم باید به سیلوهای دولت برود و از آن طرف دولت تاخیر زیادی در پرداخت هزینه گندم به کشاورزان دارد و به نظرم  بیشترین اجحاف به کشاورزان  گندمکار می‌شود چراکه دولت می‌داند بخشی از کشاورزان به جز گندم چیزی نمی توانند بکارد.

وی افزود: نهاده های گندم اعم از بذر و کود در اختیار دولت است و این مسئله باعث شده تا اراضی کشور به مرکز آزمون و خطای بذور تولید شده تبدیل شوند و به جای آنکه وزارت جهاد کشاورزی بذرهای تولیدی خود را در مزارع ترویجی‌‌اش امتحان کند تا هر بذری که به کشاورزان می‌دهد بر اساس داده های علمی باشد و هر کشاورز بذر متناسب با اقلیم مزرعه خود کشت کند، کیفیت بذرهای تولیدی خود را از طریق کشت در مزارع کشاورزان امتحان می‌کند یعنی یک بذر را توصیه می‌کند و پس از برداشت وزن آن را محاسبه و با دیگر ارقام گندم مقایسه می‌کند و این مسئله از اساس خسران کشاورز است.

این کشاورز گندمکار همچنین تصریح کرد: واژه خودکفایی آسیب بسیاری به کشاورزی و کشاورزان زد چرا که دولت کشاورز را مجبور می‌کند که محصولی را بکارد که نهاده ها و خرید آن در انحصار خود دولت است و تعیین زمان پرداخت پول نیز در دست دولت است.

احمدی ادامه داد: پول گندم کشاورزان را به بانک کشاورزی می‌دهند و بانک در صورتی پول را پرداخت می‌کند که کشاورز معوقه نداشته باشد و پرسش اینجاست که کدام کشاورز است که در بانک کشاورزی معوقه نداشته باشد و این کار یعنی دولت برای تسویه‌حساب با بانک طرف قراردادش از جیب کشاورزان مایه می‌گذارد.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود به مزیت های  نسبی کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: هر منطقه‌ از کشور ما مزیت های زراعی خاص خود را دارد؛ برای مثال در جنوب کرمان، می‌توان از هر هکتار، 80 تن سیب زمینی برداشت کرد؛ وقتی خاکی مناسب وجود دارد که در آن محصولاتی دیگر به خوبی عملکرد دارند چرا باید کشاورزان را به کشت گندم محدود کنند؟

وی افزود: دولت باید نهاده با کیفیت و متناسب با هر اقلیم را دهد و پس از برداشت صادر کند درست مثل کاری که در کشور ترکیه انجام می‌شود.

تنها کار ویژه مسئولان بخش کشاورزی تفاخر کردن به خودکفایی در رسانه‌هاست

این گندمکار در پایان سخنان خود تصریح کرد: تنها کار ویژه مسئولان بخش کشاورزی تفاخر کردن به خودکفایی در رسانه‌هاست در حالی که دولت تاثیری در افزایش عملکرد گندم نداشته است چرا که امسال باران زیادی بارید؛ دولت هنوز کودی که موظف بود به کشاورزان بدهد را نداده است و اگر با تاخیر هم بدهد فایده‌ای ندارد بنابراین حقی هم ندارد که خودکفایی در گندم را حاصل زحمات خود بداند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند