تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸

غرضی: مردم ما را حلال کنند

سیدمحمد غرضی وضع مدیریتی را پس از گذشت حدود چهل سال همچنان ایستا ارزیابی کرد و گفت: این را بدانید که هرچه پل و جاده و پروژه عمرانی دنبال کرده‌ایم، خیرش به مردم نرسیده است. مردم باید ما را حلال کنند. این سبک مدیریت به هیچ جایی نمی‌رسد!
gharazi
اقتصاد24- پروژه‌های عمرانی بسیاری در چهار دهه اخیر احداث شده که از نظر گستردگی در طول تاریخ بی‌مانند بوده و از این جهت، می‌توان دوران پس از انقلاب را به عنوان نقطه عطف تاریخ عمران ایران از جهت تعدد پروژه‌های اجرا شده، در نظر گرفت. با این حال، ویرانی بسیاری از جاده‌ها، پل‌ها، خطوط ریلی و منازل انبوه‌سازی شده در بلایای طبیعی، به ویژه سیل اخیر، نشان دهنده کیفیت نه چندان مناسب اجرای پروژه‌های عمرانی در ایران است. مهندس «سیدمحمد غرضی» وزیر اسبق نفت و ارتباطات و همچنین بنیان‌گذار سازمان نظام مهندسی کشور که سابقه استانداری خوزستان در ابتدای انقلاب را نیز در کارنامه خود داشته است، در گفتگوی پیش‌رو در رابطه با مدیریت پروژه‌ها در دوران پیش و پس از بحران سخن گفته است.

پس از وقوع سیل، مدیران اجرایی و غیراجرایی در نخستین واکنش‌های خود، برای تسکین غم عمومی و ایجاد جریان امید در کشور، وعده‌های فراوانی دادند. آیا وعده‌های ستادی دولت با امکانات امروزِ این قوه همخوانی دارد؟

اتفاقی که افتاد این بود که بدنه دولت بسیار فعال‌تر از ستاد دولت شد و من که حداقل شصت سال است که اقتصاد را می‌شناسم و در دولت کار می‌کنم، اذعان دارم که بدنه دولت به شدت نگران بود و به دنبال کمک به مردم بود؛ البته ابعاد این فاجعه بر هیچ‌کس روشن نبود و هرقدر هم که فاجعه تندتر و شدیدتر شد، ستاد هم تحرک بیشتری پیدا کرد، منتهی دیگر بدنه و مردم یکی شده بودند و الان هم می‌بینید که استعداد جالبی از سپاه، ارتش و کمک‌های مردمی و موکب‌های اربعین به رفع مشکلات فاجعه می‌پردازند.

آنچه که در این قضیه روشن شد این بود که دانش مردم نسبت به این بحران طبیعی افزایش یافت و امروز مردم به تخصص مورد نیاز برای مواجهه با بحران‌ها دست یافته‌اند. آنچه که من همیشه دلم می‌خواهد در مورد زلزله و سایر اتفاقات فاجعه‌آمیز و همینطور جنگ، تخصص عمومی بالا برود و البته زمینه این کار فراوان شده است و اگر دولت و سایر قوا بتوانند این زمینه مثبت را به دانشگاه بزرگی تبدیل کنند، که چطور شهر و خانه بسازیم و بلاهای طبیعی را پیش‌بینی کنیم، تنها دستاوردی‌ست که می‌توانیم از این ماجراها داشته باشیم در غیر این صورت، به گذشته نگاه کردن و ایراد گرفتن به اندازه کافی انجام شده است!

من دلم می‌خواهد که شهرسازی، جاده‌سازی، راه‌آهن، فرودگاه و خانه‌سازی، با مشخصات فیزیکی به تمامی شهرها ابلاغ شود و همه مردم، مهندسین مشاور و نظام مهندسی و دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌های مختلف، هرچه در آینده می‌خواهند انجام دهند، مبدا تصمیم‌گیری‌شان نرم‌ها و استانداردهای موجود متناسب با پهنه‌بندی سیل در هر استان باشد.

اما می‌توان این‌طور هم جمع‌بندی کرد که دولت با توجه به اینکه در تحقق وعده‌های قبلی‌اش در شرایط بحران کامروا نبود، در حال حاضر هم اولین نوع مواجهه‌اش با پدیده بحران، بیان وعده است مثلا اینکه فلان شهر بهتر از قبلش در اسرع وقت ساخته می‌شود! آیا این روش یعنی صرف پرداختن به توزیع وعده در مدیریت بحران کار درستی است؟

من بیشتر توجهم، معطوف به آینده است و اگر یک درصد هم اجرا شود، بسیار عالی است چون هرچه سرمایه در گذشته در مجموعه شهرسازی کشور کرده‌اند در حال حاضر دچار گرفتاری است و ما صد سال است که فعالیت می‌کنیم که چند فرودگاه و راه‌آهن و سد بسازیم اما چنین حرف‌های منفی‌ای زده می‌شود. اگر قضیه به این صورت باشد در مواردی که دولت اقدام می‌کند با این دلیل که دولت مثلا ورشکسته است -نه این دولت- این سوال مطرح می‌شود که آیا دولتی که توان اداره خودش را ندارد، می‌تواند اداره کشور را به عهده بگیرد یا خیر؟ برای ما مسئله اصلی این است! لذا وقتی که دولت هزینه می‌کند، هزینه‌ها به بار نمی‌نشیند. من چهل سال پیش استاندار خوزستان بودم که یک سیل ده هزار و چهارصد متر مکعبی آمد و کل استان دچار دردسر شد و اکثر پل‌ها از بین رفت. ما در آن زمان گزارش تهیه کردیم که مهندسین مشاور و کسانی که این جاده‌ها و پل‌ها را می‌سازند بایستی تنها این را بدانند که طول پل باید از عرض رودخانه بیشتر باشد ولی شش سال بعد سیل آمد و به سرعت پل‌ها را برد و این بار سوم است که جاده را می‌برد و سایر زیرساخت‌ها را هم با خودش می‌برد. هیچ چیز در این چهل سال از نظر مدیریتی تغییر نکرده است. پل خواجو و سی‌وسه پل طولشان از عرض رودخانه بیشتر است علاوه بر آن برای ساخت آنها؛ کارگر و مهندس و همه با دل و جان کار می‌کردند و اعمالشان هم ماندگار شد.

آیا این مورد در رابطه با پروژه‌های عمرانی جاری نیز صدق می‌کند؟ آیا با وجود نقصان در اجرای پروژه‌های کنونی، مردم می‌توانند وعده‌های بازسازی را با امیدواری قبول کنند؟

در مورد پروژه‌های عمرانی کشور شما ببینید که چه چیزی ماندگار است. هیچ‌کس با انگیزه و درست کار نمی‌کند! ما سی سال در نظام مهندسی کار کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم فنون را به جامعه منتقل کنیم اما فنون که خود به خود عملیاتی نمی‌شوند. تقریبا می‌شود گفت که تمام ساختمان‌های کشور مانند ساختمان پلاسکو است. یعنی پولی هزینه می‌شود و ساختمان ساخته می‌شود، سی یا چهل سال بعد به بدترین شکل از بین می‌رود. از این صحبت‌ها می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که شما در اداره کشور با کسر زندگی مردم، دولت موفق تشکیل نخواهید داد. همه چیز در اضطرار انجام می‌شود، ساخت کارخانه و فرآیند تولید هم در اضطرار انجام می‌شود. یک جایی باید کشور در حالتی عادی بایستد. این سوءاستفاده‌هایی که احزاب و گروه‌ها برای به‌جای هم نشستن دارند، به جایی نمی‌رسد.

چه نقشی برای دولت در رفع و رجوع این بحران‌ها قائل هستید؟ ورود مستقیم به بازسازی، توزیع پول یا تعریف کردن استاندارد و ناظر بر اجرای امور؟

شما ملاحظه کنید وقتی که جریان عامه مردم برای دسترسی به مایحتاج اولیه دچار زحمت می‌شود، نقش دولت نقش گویایی نیست بلکه نقشی در نزدیکی حوادث است! صاحب امتیازهای مختلف فقط برای مصادره امتیاز می‌آیند و جامعه رشد نمی‌کند. انقلاب سر جای خودش است ولی دولت‌ها توفیق بهره‌برداری از این استعداد را ندارند به این دلیل که امتیازطلبند. هشتصد سال پیش بند امیر ساخته شده است؛ پانصد سال پیش پیش پل‌های زاینده‌رود ساخته شده است و سر جایشان هستند. هیچ چیز به ثبات نمی‌رسد الا اینکه قرار طبیعی خودش را به دست بیاورد. قرار طبیعی با ذهنیت منطبق با نیاز و رضایت عامل حاصل می‌شود. با نارضایتی چیزی حاصل نمی‌شود. به دنبال این نباشید که دولت تکلیفش را انجام می‌دهد یا نمی‌دهد؛ حتی وقتی سرمایه عظیم دلار و ریال می‌رود، کارها به عمق نمی‌رسد! من چهار هزار کیلومتر جاده روستایی در سال 58 در کردستان ساختم و نظریه‌ام هم این بود که تا زمانی که روستا به شهر وصل نشود گرفتاری‌های روستا کم نمی‌شود، همین‌طور که در زمینه مخابرات این کار را کردم ولی امروز یک متر از این جاده‌ها باقی نمانده است و تمام آنها را یا سیل برده است یا پل‌هایش خراب شده است. این را بدانید که هرچه پل و جاده و پروژه عمرانی دنبال کرده‌ایم، خیرش به مردم نرسیده است. مردم باید ما را حلال کنند. این سبک مدیریت به هیچ جایی نمی‌رسد!

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ به جای فوروارد بگویید بازفرست

آزمون آیین‌نامه رانندگی حذف شد

تصمیم مهم پزشکیان برای رفع ناترازی برق

فیلم/ دلیل گریه‌های سپند امیرسلیمانی روی آنتن زنده چه بود؟

عکس/ مراسم ازدواج ساده متین ستوده با علی زندی

عکس/ تمرین اختصاصی بازیکنان تیم فوتبال استقلال

شور و حال بدرقه مشمولان خدمت سربازی

عکس/ کوچ پرندگان مهاجر به تهران

اعلام آمادگی بانک توسعه تعاون برای حمایت از صنایع پتروشیمی/ توسعه خدمت الکترونیک با راه‌اندازی اپلیکیشن بانکواره

دلایل رشد سودآوری بانک صادرات ایران اعلام شد

قیمت دام زنده و گوشت گوسفندی امروز ۲ بهمن ۱۴۰۳

نگاهی به سیل‌های ویرانگر یک قرن اخیر ایران؛ مرگبارترین سیل تاریخ ایران با بیش از ۵۰۰ کشته در استان گلستان

برات کریمی مدیر عامل بانک دی شد

مشتریان بانک‌رفاه می‌توانند صندوق‌های اجاره‌ای خود را بیمه کنند

عکس/ چهره جوان و جذاب مفید، ملک مطیعی و حمیده خیرآبادی سال ۵۵

ایلان ماسک خریدار تیک‌تاک می‌شود؟

عکس/ درخواست رئیس جبهه اصلاحات برای استرداد لایحه امنیت زنان

بانک رفاه کارگران برترین بانک ایران شد

اسامی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استان خراسان رضوی موسسه اعتباری ملل

نتایج نهایی مزایده عمومی املاک مازاد نوبت سوم

نتایج نهایی مزایده عمومی املاک و مستغلات موسسه ملل

عکس/ انتقال پیکر‌های ۹ شهید مرزبانی از صحرا‌های پاکستان به کشور

عکس/ قاب عاشقانه مارال بنی‌آدم و همسرش نظر همه را جلب کرد

دیدار استاندار آذربایجان غربی و مدیرعامل بانک ملی ایران در راستای حمایت از تولید

اقشار محروم و نیازمند زیر چتر حمایتی بانک کارگشایی

عکس/ کارمندان شرکت نفت با موتور وسپا در خیابان طالقانی ۵۵ سال پیش

بازدید مدیران و نمایندگان هلدینگ سیدکو و شرکت‌های زیرمجموعه از شرکت صنایع لاستیکی سهند

فیلم / صدور حکم جلب برای مادر علی انصاریان

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

آغاز بکار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور پررنگ گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

فرصت ویژه «ایران‌پتروکم» برای تبادل ایده و محصول در صنعت پتروشیمی

عکس/ مراسم عروسی حمیرا و پرویز یاحقی ۵۴ سال پیش

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

بیمه کوثر در بین صد شرکت برتر ایران

افزایش ۱۰۰ هزارتومانی مبلغ یارانه ۱۴۰۴ نهایی شد؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

تجلیل از قهرمانان تیم کاراته بیمه تعاون

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

مقاله برگزیده نخستین کنفرانس بین المللی فناوری‌های مالی و اقتصادی به البرز رسید

مارکو روبیو کیست؟| وزیر خارجه دولت ترامپ که طرفدار تحریم ایران است

بیمه البرز به عنوان برترین بیمه خصوصی کشور معرفی شد

بیمه تجارت‌نو بر سکوی سوم شطرنج بانوان صنعت بیمه ایستاد

فیلم/ دکانی در تورنتو کانادا با ظاهری نوستالژی و ایرانی

عکس/ شوکه شدن گلوریا هاردی با دیدن همزادش در اینستاگرام

عکس/ بازی بامزه توله‌روباه‌ها در بیرجند

مشاوره برای یک خرید مطمئن؛ رویکرد آریا نوآور آیندگان

زمزم ایران در رتبه ۱۵۵ از ۵۰۰ شرکت برتر کشور

عکس/ ساعت میلیاردی در دست سحر دولتشاهی