رمضان تنها اتفاقی دینی و فرهنگی نیست، این ماه اقتصاد و سیاست را در کشورهای مسلمان به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.
اقتصاد24 - ماه مبارک رمضان، ماه روزهداری مسلمانان در سراسر جهان، اقتصاد کشورهای اسلامی را تحت تاثیری جدی قرار میدهد.این تغییر در بازار ایران نیز قابل ردگیری است، از افزایش مصرف کالاهای اساسی و برخی شیرینی ها مخصوص این ماه گرفته تا اقلام پروتئینی و ... .
اما در دیگر کشورهای اسلامی چه می گذرد؟ تغییراتی که مناسبت های فرهنگی و مذهبی بر روی اقتصاد یک کشور ایجاد می کنند، کاملا نمایان است و در چند سال اخیر موضوع مقاله ها و گزارشهای تعداد زیادی از اقتصاددانان بوده است.
بی بی سی در مقاله ای تحت عنوان " تاثیر مثبت" تاکید دارد: اولین تاثیری که ماه رمضان بر روی فعالیت های اقتصادی داشته است افزایش کمک های خیریه در این ماه است. بررسی ها نشان می دهد افرادی که دارای بضاعت مالی هستند و قدرت کمک کردن به بقیه انسان ها را دارند، در این ماه اقدام به وام دادن یا قرض دادن پول خود می کنند.
آمارها نشان داده اند که میزان کمکهای خیریه بدون بازگشت نیز در این ماه افزایش پیدا می کند، یعنی کمک های مالی به خیریه ها و افراد بیبضاعت و هدیه کردن کالا به افراد ضعیف و نیازمند.به نظر می رسد مسلمانان این ماه را محملی برای یاری رسانی به یکدیگر می دانند.
دومین تاثیر ماه رمضان در اقتصاد کشور، کاهش دزدی ها و بزهکاری ها است؛ که این مهم تاثیر مثبتی بر وضعیت اقتصادی و افزایش سرمایه اجتماعی کشورها به جا می گذارد.
به عنوان مثال بر اساس تحقیقاتی که در کشور ترکیه که ۸۵ درصد جمعیت آن مسلمان هستند، انجام شده ، میزان بزهکاری و دزدی ها از ۴.۸۵ درصد به ۴.۳۸ درصد کاهش پیدا می کند.
سومین تاثیر ماه رمضان بر اقتصاد کشور افزایش وام های بانکی است
بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است پاسخدهی به تقاضای مشتریان برای وام ها در ماه رمضان نسبت به سایر ماهها افزایش پیدا می کند.
این تاثیر ماه رمضان به راحتی قابل دیدن است و معمولا مشتریان در کشورهایی مثل ترکیه سعی می کنند در این ماه اقدام به وام گرفتن کنند.به نظر می رسد افزایش دریافت تسهیلات با هدف پوشش بخشی از افزایش هزینه ها رخ می دهد.
خرید در ماه رمضان چگونه است؟
مراکز خرید و مغازه ها و حتی سوپر مارکت ها در کشورهایی مثل عربستان و دوبی تا دیر وقت باز هستند و معمولا مردم بعد از زمان افطار به این مراکز می آیند و خرید و فروش در این ساعات افزایش پیدا می کند.
اکثریت مغازهها و رستورانها در طول روز بسته هستند و هنگام افطار باز می شوند.
تاثیر ماه رمضان بر صنعت گردشگری
" سی ان ان تراول" گزارش داده است ورود گردشگران در ماه رمضان به داخل کشورهای مسلمان مثل: عربستان، ترکیه، ایران و ... متوقف نمی شود؛ اما تعداد گردشگران کاهش پیدا می کند.
هتل ها معمولا در این زمان از سال خلوت تر هستند و با کاهش تقاضا قیمت بلیط های هواپیما نیز کاهش پیدا می کند، پس ماه رمضان فرصت خوبی برای سفر به این کشور ها است.
کاهش ساعات کاری
در برخی از کشورها ساعات کاری کارمندان تا ۲ساعت کاهش پیدا می کند.به عنوان مثال در کشور دوبی نه تنها محل کارها بلکه مدارس نیز ۲ساعت زودتر از معمول تعطیل می شوند.در برخی دیگر کشورهای مسلمان مثل ترکیه نیز تغییری در ساعت کاری آنها ایجاد نمی شود.
افزایش تقاضا برای کالاها
در ماه رمضان تعداد مصرف کنندگان محصولات خوراکی و به تبع تقاضا برای آنها افزایش پیدا می کند. روزه بودن در طول روز نه تنها مصرف کالا ها را کاهش نمی دهد بلکه در برخی از کشورها باعث افزایش آنها نیز می شود.
دلیل این امر می تواند این باشد که مسلمانان برای روزه بودن در طول روز نیازمند دریافت انرژی کافی در هنگام سحری هستند. این افزایش تقاضا در مصرف کنندگان تنها باعث افزایش فروش کالاها نمی شود بلکه باعث بالا رفتن قیمت ها نیز می شود. این افزایش فروش و افزایش قیمت ها در برخی از کشورها رشد اقتصادی را نیز در پی دارد.