تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مطرح کرد؛

توجه به شهر فرودگاهی به‌عنوان یک بخش توسعه‌ای ضرورت دارد

توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نه یک پروژه بزرگ ملی بلکه یک پروژه فراملی محسوب می‌شود و توسعه این شهر هم به‌صورت مستقیم و هم غیرمستقیم تاثیرات قابل‌توجهی در رونق توسعه اقتصادی کشور دارد.
توجه به شهر فرودگاهی به‌عنوان یک بخش توسعه‌ای ضرورت دارد
اقتصاد24 - صنعت حمل‌ونقل و امکانات لجستیکی کشور، زیرساختی اساسی و ابتدایی برای توسعه اقتصادی پویا است. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته اقدامات مناسبی به‌منظور ایجاد و گسترش این زیرساخت مهم انجام داده است. شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به‌عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیت بالای سرمایه‌پذیری یکی از مهم‌ترین بسترهای توسعه‌ای است که همواره درحال پیشرفت است.

در ادامه گفت و گو با سجاد کمالی پور عضو هیئت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را با در خصوص سرمایه گذاری در این مجموعه می خوانید :

راهکار شما برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی شهر فرودگاهی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین مولدهای اقتصاد کشورها در جهان، صنعت حمل‌ونقل هوایی است و فعالیت‌های تعریف‌شده در فرودگاه‌ها و شهرهای فرودگاهی، تاثیر مستقیمی در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد. در دنیا مفهوم شهر فرودگاهی بخشی است برای توسعه اقتصادی و کسب‌وکار با محوریت فرودگاه. شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز به‌عنوان یکی از موتورهای محرک اقتصادی کشور در منطقه‌ای با وسعت نزدیک به ١٤هزار هکتار در فاصله ٣٥ کیلومتری جنوب غرب کلان‌شهر تهران ایجاد شده است.

وضعیت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را نسبت به دیگر شهرهای فرودگاهی خاورمیانه چطور ارزیابی می‌کنید؟

فرودگاه دبی سال گذشته ۸۰ میلیون مسافر و ۵/ ۳ میلیون تن بار جابه‌جا کرده و تنها یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل فروشگاه‌های معاف از عوارض گمرکی (duty free shop) فرودگاهی درآمدزایی داشته است. فرودگاه جدید استانبول با گذشت ۴ ماه از افتتاح، به ظرفیت جابه‌جایی ۲۵ میلیون نفر مسافر رسید. کشورمان به‌دلایل موقعیت مکانی در منطقه خاورمیانه دارای مزیت‌های بسیاری است. اختلاف ارتفاع هوایی ایران نسبت به امارات ۱۱۶۷ متر است. این اختلاف ارتفاع برای هر نشست و برخاست یک فروند بوئینگ ۷۳۷ حدود ۵/ ۱ تن صرفه‌جویی سوخت ایجاد می‌کند که به خودی خود یک مزیت برای ما محسوب می‌شود. مشاور پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) براساس بررسی‌ها و مطالعاتی که انجام داده اعلام کرد که می‌توانیم با ۱۲ ساعت پرواز از ایران به‌طور متوسط ۴ میلیارد و ۹۰ میلیون نفر را تحت‌الشعاع قرار دهیم که شرایط بی‌نظیری برای کشور ما است. بنابراین توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نه یک پروژه بزرگ ملی بلکه یک پروژه فراملی محسوب می‌شود و توسعه این شهر هم به‌صورت مستقیم و هم غیرمستقیم تاثیرات قابل‌توجهی در رونق توسعه اقتصادی کشور دارد.

در نتیجه برای احداث زیرساخت‌های شهر فرودگاهی دولت باید به‌صورت جدی و با نگاه سرمایه‌گذاری ورود داشته باشد. یکی از محل‌هایی که اکنون هزینه احداث زیرساخت‌های در دست اجرا از آن تامین می‌شود، درآمدهای شهر فرودگاهی است. درحال‌حاضر توسعه زیرساخت‌های محدوده ۲۴۰ هکتاری منطقه آزاد تجاری از این محل تامین می‌شود و امیدواریم با درآمدهای حاصل از فاز پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی بتوانیم به احداث زیرساخت‌های لازم سرعت بیشتری بخشیم. هر چند دولت درحال‌حاضر با محدودیت بودجه‌ای مواجه است اما با توجه به اینکه شهرفرودگاهی پروژه ملی و فراملی است لازم است در بودجه عمومی کشور منابعی برای ایجاد زیرساخت‌های آن به‌خصوص در مراحل اولیه توسعه در نظر گرفته شود. همچنین ضمانت‌های لازم از جانب دولت از جمله ساورین گارانتی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی مورد توجه قرار گیرد تا امکان استفاده از روش‌های فاینانس و تامین مالی خارجی مهیا شود ضمن اینکه روش‌های تامین مالی اسلامی و صکوک هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

رویکرد شما برای جذب سرمایه‌های خرد در شهر فرودگاهی چیست؟

در بازدیدی که از فرودگاه اینچئون کره‌جنوبی داشتم، مدیرعامل فرودگاه بازگو می‌کرد که در هفته ۲ ساعت با رئیس‌جمهورشان درباره مسائل فرودگاه جلسه دارند. فرودگاه اینچئون کره‌جنوبی درحال‌حاضر ۵۳ میلیون نفر مسافر و ۵/ ۳ میلیون تن بار جابه‌جا کرده و همچنین حدود ۲ میلیارد دلار از محل فروشگاه‌های معاف از عوارض گمرکی (duty free shop) در محل فرودگاه درآمد داشته است. بر خلاف سایر نقاط جهان، شهر فرودگاهی در کشور ما به‌عنوان یک امر روزمره شناخته می‌شود تا یک امر توسعه‌ای. نگریستن به شهرهای فرودگاهی به‌عنوان یک بخش توسعه‌ای ضرورت دارد و این امر به همین دلیل یک توجه جدی در رده مقامات عالی کشور از جمله رئیس‌جمهور را می‌طلبد تا زمینه اجرایی شدن ظرفیت‌های لازم بالقوه شهر فرودگاهی فراهم شود. همچنین لازم است با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برخورد خوبی صورت گیرد. حدود ۴۰ هزار قانون در کشور داریم و متورم‌ترین کشور در حوزه قانون‌گذاری هستیم.

این قوانین نیازمند بازنگری و تفکیک هستند. این حجم بالای بوروکراسی با ادبیات سرمایه‌گذاری مغایر است. برای ایجاد سرمایه‌گذاری باید جذابیت ایجاد کرد. طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور در پایان سال ۱۳۹۷ یک هزار و ۷۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. درحالی‌که کمتر از ۵ درصد آن در بخش سرمایه‌گذاری وارد می‌شود و رشد اقتصادی کشور در ۶ سال اخیر منفی ۸/ ۳ درصد است. دو موضوع امنیت و جذابیت سرمایه‌گذاری، حلقه مفقوده سرمایه‌گذاری در کشور هستند. حدود ۸۰۰ هکتار از زمین‌های جنوب شهر تهران صرف موضوع انبارداری با یک رویکرد سنتی شده است. درحالی‌که این پتانسیل وجود دارد تا این انبارها به منطقه آزاد شهر فرودگاهی با یک رویکرد مدرن تبدیل شود. این کار باعث آزادسازی آن ۸۰۰ هکتار زمین و تحقق موضوع بازآفرینی شهری می‌شود و ترافیک و آلایندگی نیز از جنوب تهران رفع می‌شود. آنها یک بخش خدماتی و روزمره هستند ولی شهر فرودگاهی جزو سازمان‌های توسعه‌ای محسوب می‌شود. در شهر فرودگاهی، هم منطقه آزاد و هم منطقه ویژه داریم و یک بخش ما فرودگاه است.

آیا می‌توان در این حوزه از سرمایه و سرمایه‌گذاران خرد هم استفاده کرد؟

ماهیت کسب‌وکارهای مرتبط با فعالیت‌های شهر فرودگاهی بیشتر از جنس سرمایه‌گذاری‌های کلان هستند. به‌عنوان مثال احداث ترمینال جدید مسافری، ترمینال بارهوایی، آشیانه‌های نگهداری و تعمیرات هواپیما، بندرخشک، انبارها و... همگی دارای هزینه‌های چند صد یا چند هزار میلیارد تومانی هستند. ما سعی داریم در جذب سرمایه‌گذاری با نگاهی به تاثیرات آن در اقتصاد ملی و ایجاد اشتغال، بتوانیم کسب‌وکارهای برتر و تراز اول کشور و دنیا را گرد هم آوریم. توجه ویژه به‌جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های بزرگ شهر فرودگاهی از جمله ترمینال جدید مسافری گواه این موضوع است که نه‌تنها تامین مالی پروژه‌ها بلکه دانش و توان فنی سرمایه‌گذاران نیز برای ما حائز اهمیت است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

عکس/ صورت امید عالیشاه بعد از مصدومیت

عکس/ تیپ چرمی نیوشا ضیغمی

عکس/ استوری علیرضا بیرانوند برای امید عالیشاه

عکس/ علی لاریجانی عضو هیئت‌امنای صندوق اعتباری هنر شد

عکس/ آیین استقبال از پیکر شهدای گمنام در ارومیه و کرمانشاه

عکس/ قمار بزرگ ثروتمند‌ترین فرد جهان روی پیروزی ترامپ

عکس/ استوری مربی گلر‌های سابق پرسپولیس برای امید عالیشاه

تصویری خاص از برج آزادی تهران

عکس/ ناصرالدین شاه قاجار درآتلیه فرانسه

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جشن صعود تاریخی فوتبال ایران در ۲۷ سال پیش

عکس/ استوری شجاع خلیل زاده در کنار بیرانوند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ در حلب و سوریه چه خبر است؟

شاه سلطان حسین صفوی کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

عکس/ قلعه بابک نماد ایستادگی ایرانیان در آذربایجان شرقی از نماهایی متفاوت

عکس / دیدار عباس عراقچی با آیت الله مکارم شیرازی

گلوریا هاردی کیست و درباره این بازیگر ایرانی-فرانسوی چه می‌دانیم؟

عکس/ نمایی حیرت انگیز از آرامگاه کریم خان زند در شیراز

ایران رتبه اول جهانی در فرونشست سرزمینی را دارد

خودروی نظامی امرپ گاردین اکستریم؛ شاهکار نظامی بلغار

عکس‌های دیده نشده فردین و تختی با هم در یک قاب ۷۰ سال پیش

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

فیلم/ کوچه دو طبقه از عجایب شهر کاشان

سخن نگران کننده وزیر بهداشت: ارز ترجیحی دارو سال آینده حذف می‌شود

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

ممنوعیت فروش طلای آنلاین بدون ذخیره‌سازی در بانک مرکزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بازسازی صحنه جرم زورگیری در پل پارک وی

انفجار قیمت خانه در تهران تنها در ۲ ماه!

افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو تا پایان سال قطعی است/ بازارگردانی دولت برای تامین مخارج خود با گرانی خودرو

معرفی خودرو تویوتا bZ ۷ مدل ۲۰۲۵

کشف «فرمول عشق» با محمدرضا هدایتی و مرجانه گلچین

تصادف مرگبار کامیون با ۶ خودرو در بزرگراه امام علی تهران

یک طرفه شدن این ۲ محور شمالی از ساعاتی دیگر

ماجرای ارائه گواهی مالیاتی از سوی وام‌گیرندگان چیست؟ / اجبار گواهی مالیاتی برای وام بیشتر از ۷۳۵ میلیون تومان

بررسی دوگانه کالابرگ- یارانه نقدی، استخوانی که در گلوی اقتصاد ایران

درآمدزایی از خودرو‌های وارداتی به سبک وزارت صمت

هزینه خرید ۵۰ متر خانه، ۹ میلیارد تومان ناقابل!

آیا منتظر رشد پرقدرت بورس تا بهار ۱۴۰۴ باشیم؟

افزایش ۳۰ درصدی حقوق این افراد

قیمت‌های عجیب و نجومی و غیر قابل باور برای اجاره خانه‌های از ما بهتران

گران شدن تعرفه اینترنت به این شرط

فیلم/ افشای رقم عجیب واردات بنزین

مسیر قیمت دلار در ماه‌های آینده چگونه است؟

خانه، مامن ناامن پروانه‌ها؛ بنا بر گزارش سازمان ملل هر ۱۰ دقیقه یک زن در جهان کشته می‌شود + ویدئو

گروکشی و انتقام‌گیری رئیس مجلس و یارانش از ظریف/ قالیباف باید از دولت کانادا برای رد اقامت پسرش تشکر کند؟

ماجرای انتقام قالیباف و یارانش از ظریف چیست؟

شراکت شکننده تهران و مسکو؛ غربی‌ها روی شکست شراکت ایران و روسیه حساب باز کرده‌اند

پیش‌بینی عجیب از قیمت دلار در ماه‌های آینده

یوز، نماد آخرین تلاش‌ها برای بقا/ ۱۱ هزار و ۴۰۰ گونه مهره‌­دار ایرانی در معرض تهدید انقراض

رکود شدید در بازار خودرو

اطلاعیه اتاق اصناف درباره غیر واقعی بودن تخفیف‌های جمعه سیاه

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

دولت ۱.۸۰۰.۰۰۰ هکتار زمین در حوزه شهر‌ها را احتکار کرده است!/ آوار کم کاری دولت در حوزه مسکن روی دوش شهروندان

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول