اقتصاد۲۴- بدقولی سازمانهای بیمهگر دادِ دندانپزشکان را هم درآورده است؛ اگر تا حالا میشنیدید که مردم از تعرفههای خدمات بیمه دندانپزشکی رضایتی ندارند حالا دندانپزشکان را هم به فهرست این ناراضیان اضافه کنید.
گویا داریوش سلمانیان دندانپزشکی است که به تازگی از موضوع تغییر شکل عرضه و تقاضا در بیمه نامههای درمان تکمیلی پرده برداشته است؛ او در گفتوگو با چابک آنلاین گفته است: در گذشته شرکتهای بیمه به دنبال بستن قراردادهای بیمه درمان تکمیلی بودند، اما الان اگر یک دندانپزشک حتی قدیمی در خواست بستن قرارداد با بیمهها را داشته باشد یک تا دو سال آن را در نوبت نگه میدارند.
در این رابطه یک متخصص در حوزه دندانپزشکی اظهار کرد: سازمانهای بیمهگر هنوز نتوانستهاند قیمت تمام شده خدمات دندانپزشکی را مشخص کنند و این یکی از بزرگترین ضعفهای بیمهها است، زیرا زمانی که قیمت تمام شده مشخص نیست نمیتوان سود و زیان هم حساب کرد و وقتی که سود و زیان را حساب نکنیم بار آن بر دوش مردم است.
وی، ادامه داد: در حال حاضر بیمهها از پوشش خدمات دندانپزشکی شانه خالی میکنند و یا اگر زیر بار آن بروند در پایان دوره با مشکلات بسیاری مواجه میشوند و طبیعی است زمانی که بیمهها نتوانند قیمت تمام شده را در بیاورند فشارها یا به خود شرکتهای بیمهای وارد میشود یا به مردم.
وی افزود: به عنوان مثال ممکن است که قیمت تمام شده خدمات دندانپزشکی برای یک دندانپزشک یک مبلغی باشد، اما فاکتور بیمه به آنها اجازه میدهد مبلغ را بالاتر بروند و این مابهتفاوت است که به مردمی که بیمه درمان تکمیلی ندارند فشار میآورد چرا که در حال حاضر بیمهها یکی از منابع تعیین قیمت خدمات دندانپزشکی هستند.
سلمانیان توضیح داد: در حال حاضر قیمت تمام شده یک عملیات دندانپزشکی برای پزشک و سودی که بیمهها به پزشک پرداخت میکنند دو برابر فاکتور میخورد، زیرا بیمه میگوید که این مقدار بابت اینکار پول میدهم، بنابراین طبیعی است که به شرکتهای بیمه هم فشار وارد میشود و به همین دلیل اوایل در پرداخت تاخیر دارند و در اواخر هم سندها را رد میکنند و اشکالات عجیب و غریب میگیرند.
سلمانیان با اشاره به سابقه فعالیت پزشکی خود گفت:می شود قیمت را برای مردم ارزانتر تمام کرد و حاضرم با قیمتی بسیار کمتر از تعرفه بیمه به مردم ارائه خدمت کنم، بدون اینکه با مشکلی برخورد کنم و مالیات هم میتواند هر گونه نظارتی که میخواهد هم انجام دهد.
این دندانپزشک با بیان اینکه " دندانپزشکی جزو پوششهای گران قیمت بیمهها است" افزود: بیمهها به دلیل آنکه نمیتوانند قیمت تمام شده را خوب مشخص کنند از پوشش دندانپزشکی سرباز میزنند تا به سمت زیان نروند.
سلمانیان با اشاره به روشهای اجرا شده در کشورهای دیگر توضیح داد: اگر حافظه و یا سندی باشد که شرکتهای بیمه به آن رجوع کنند امکان آن وجود ندارد که یک بیمار وقتی سال گذشته دندان شماره ۶ خود را درست کرده باشد دوباره سال بعد همان دندان را درست کند و فاکتور بیاورد، چون پرونده آن ذخیره شده است.
وی عنوان کرد: سال ۹۶ یکی از ارگانها به عنوان مشاور از من کمک خواست، زیرا ۲۶ میلیارد تومان زیان دندانپزشکی داشت و به آنها گفتم با یک فرمول ساده زیان را در یک سال به صفر میرسانم و برای این ادعا هر تضمینی میدهم.
این دندانپزشک با بیان اینکه " بخش خصوصی مانند بخش دولتی نیست که روی آن کنترل نباشد" ادامه داد: وقتی یک دندانپزشک با چند کلینیک میتواند زیان ۲۶ میلیارد را در یک سال به صفر برساند طبیعی است که میتواند جلوی خیلی از ضررهای بیمهای را بگیرد مشروط به اینکه اول قیمت تمام شده خوب تعیین شود و فاکتور سازی صورت نگیرد، زیرا برای گرفتن نتیجه فاکتور سازی باید حذف شود.
وی افزود: بیش از ۷۰ درصد جامعه را طبقات متوسط و یا متوسط رو به پایین تشکیل داده اند ومی توان قیمت تمام شده را به شدت پایین آورد و قیمت خدمتی که بدست مردم میرسد خیلی کمتر از بیمه درمان تکمیلی باشد.
منبع: چابک آنلاین