اقتصاد۲۴ - مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش در این خصوص گفت: به استناد ماده (۶) آیین نامه احداث، توسعه، بهره برداری و مدیریت فرودگاههای غیر نظامی، تعیین فرودگاههای بین المللی منوط به تصویب هیات محترم وزیران و مستلزم دریافت گواهینامه فرودگاهی و همچنین رعایت قوانین و مقررات مربوطه و تامین الزامات، تجهیزات و تسهیلات موجود در انکس ۹ از جمله گمرک، گذر نامه، بهداشت عمومی و قرنطیه گیاهی و حیوانی، خدمات سوخترسانی هواپیما، خدمات تعمیر و سرویس هواپیما و وجود زیر ساختهای لازم است.
علی عرب افزود: فرودگاه بین المللی کیش عضو سازمانهای بین المللی یاتا و ایکائو است و ایده اصلی طراحی این فرودگاه از جزایر هاوایی و کرانههای جنوبی دریای مدیترانه الگو برداری شده است. این فرودگاه از نظر جغرافیایی در غرب استان هرمزگان، ارتفاع ۳۱ متری از سطح دریا با ۹ میلیون متر مربع مساحت، چهار ترمینال داخلی و خارجی و خدمات VIP, CIP واقع است و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۳ هزار نشست و برخاست هواپیما و ۳ میلیون نفر مسافر رونق این فرودگاه را به دنبال داشت.
ترمینال جدید کیش که امسال به بهره برداری میرسد، از زیباترین ترمینالهای مسافربری کشور و منطقه بوده و ظرفیت جابجایی مسافر آن کیش را به ۶ میلیون نفر در سال ارتقا میدهد.
عرب با بیان شاخصههایی برای تعیین فرودگاه بین المللی گفت: فرودگاهی بینالمللی اعلام میشود که ویژگیهای خاصی دارد و نام آن در کتاب بینالمللی AIP. (Aeronautical information publication) درج شده باشد.
وی افزود: AIP کتابی متحدالشکل است و توسط کشورهای عضو ایکائو برای ارائه مشخصات فرودگاهها و فضای مورد حاکمیت آنها چاپ و به کشورهای عضو ارسال میشود.
بیشتربخوانید: فرصتهای تازه برای رونق اقتصاد منطقه آزاد کیش
مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش، کنترل گذرنامه، قرنطینه و انواع سوخت موردنیاز پیشبینی شده و استانداردهای پزشکی، کترینگ، امکانات تعمیراتی، امکانات و استانداردهای لازم برای نشست و برخاست هواپیماها را از جمله ویژگیهایی که یک فرودگاه بینالمللی در مقایسه با فرودگاه مرز هوایی در بخش پروازهای بینالمللی عنوان کرد وگفت: اگرچه فرودگاه بینالمللی تفاوتهای بارزی با مرز هوایی دارد، اما از نظر ورود اتباع خارجی و کالاها، قوانین یکسانی (مشابه قوانین مرز زمینی) در هر دو اعمال میشود.
عرب در خصوص تفاوت میان فرودگاه مرز هوایی و فرودگاه بینالمللی عنوان داشت: مرز هوایی مانند مرز خاکی و آبی است و تنها تفاوت آنها در قطاعی است که از زمین تا ارتفاع پروازی را شامل میشود. وسعت مرز هوایی ایران از وسعت مرز زمینی بیشتر است به عنوان نمونه در ارتفاع ۳۵ هزار پایی (۱۰ هزار و ۷۰۰ متری)، وسعت و فضای کشور بزرگتر از مرز روی زمین است و سطح کره بزرگتری را دربرمیگیرد.
وی در ادامه گفت: بر اساس الزامات سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ضمیمه چهاردهم کنوانسیون شیکاگو موسوم به انکس ۱۴، فرودگاههای بین المللی ملزم به دریافت گواهینامه فرودگاهی Aerodrome certificate از سازمان هواپیمایی کشوری در کشور متبوع خود هستند.
مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش، تدوین نظام نامهی بهرهبرداری از فرودگاه، طرح اضطراری فرودگاه، خدمات آتشنشانی ویژه فرودگاهی، استقرار سامانه مدیریت ایمنی و تدوین نظام نامه ایمنی، رعایت الزامات امنیتی و تدوین نظام نامه امنیتی، حصول اطمینان از مطابقت تسهیلات، تجهیزات و دستورالعملهای عملیاتی، اطمینان و اعتماد سازمان هواپیمایی کشوری از ارائه خدمات به شرکتهای هواپیمایی و مسافران برمبنای نظام نامه فرودگاه و رعایت مفاد انکس ۱۴ ایکائو را از ضروریات و پیش نیازهای دریافت گواهینامه فرودگاهی برشمرد.
عرب در پایان گفت: فرودگاه کیش با طی کردن مراحل عنوان شده، در جلسه پنجم مرداد ۱۳۹۹ هیات وزیران، "فرودگاه بین المللی" و بر اساس اطلاعات شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران، به عنوان دهمین فرودگاه بین المللی در کشور و اولین فرودگاه بین المللی در مناطق آزاد ایران تعیین شد.