اقتصاد۲۴ - سعید چلندری با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی چابهار از پایگاه نظامی کنارک حدود ۲۵ مایل فاصله دارد، اظهار داشت: در طرحهای پروازی ارائه شده که به تائید سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری رسیده، هیچ تداخل پروازی بین این دو فرودگاه ایجاد نخواهد شد. چنانکه در اخد موافقت اصولی سخت شهر فرودگاهی چابهار، تمام این موضوعات و دغدغهها به جد مورد توجه قرار گرفته است.
این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی بیان کرد: فرودگاه بینالمللی امام خمینی و مهرآباد ۱۷مایل از یکدیگر فاصله دارند در حالی که شهر فرودگاهی چابهار و پایگاه نظامی کنارک ۲۵ مایل فاصله دارند.
وی ادامه داد: در TMA تهران (فضای کنترل پروازها) سه فرودگاه بزرگ (بینالمللی حضرت امامخمینی، مهرآباد و پیام) و چندین فرودگاه کوچک (فتح، دوشانتپه و سپهر) مشغول به فعالیت هستند. فرودگاههای حضرت امام، مهرآباد و پیام پیش از تعطیلی و کم شدن پروازها به دلیل شیوع کرونا که فاصله آنها حداکثر بین ۷ تا ۱۷ مایل است، روزانه حدود ۶۵۰ پرواز داشتند. وقتی در این فاصله کوتاه ۳ فرودگاه مشغول فعالیت هستند و مشکلی هم ایجاد نمیشود، پس طرح این موضوع از اساس غیرکارشناسی است که شهر فرودگاهی چابهار با حدود ۲۵ مایل فاصله، پروازهای پایگاه نظامی کنارک را تحتالشعاع قرار میدهد.
معاون حملونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: طرح موضوع تداخل شهر فرودگاهی و پایگاه نظامی کنارک از منظر کارشناسی و فنی تنها در شرایط ۵۰ سال قبل شاید پذیرفتنی میبود، زیرا در سنوات قدیم به دلیل نبود سیستمهای پیشرفته کنترلی و راداری مرکز کنترل فضای پروازی کشور، این موضوع صادق بود که ممکن است فعالیت دو فرودگاه نزدیک، در کار هم مشکل ایجاد کند. اما از آنجایی که امروزه صنعت هوانوردی کشورمان از فناوریهای پیشرفت و تکاملیافتهای برابر با استانداردهای جهانی بهره برده و از وجود کارشناسان خبره و توانمند در سطح بینالمللی در سازمان هواپیمایی کشوری، استفاده و در بالاترین سطح ممکن به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری خدمترسانی میکند، کوچکترین مشکلی از باب سوانح و تداخل پروازها مشاهده نمیشود.
چلندری ادامه داد: چنانکه امروزه شاهد آن هستیم فرودگاههایی با فواصل بسیار کوتاه، چون فرودگاه آغاجری و پایگاه هوایی امیدیه و یا فرودگاه همدان و پایگاه هوایی نوژه در فواصل پنج مایلی فعال هستند و هیچ مشکلی هم به وجود نمیآید. چنانکه با وجود سیستمهای پیشرفته و چند وجهی فرودگاهی که کنترل حجم بالایی از پروازها را بر عهده دارد، فرودگاههای بزرگ دنیا در نزدیکی هم و بدون مشکل مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل اسبق فرودگاه امام خمینی تهران افزود: اکنون در شهرهای لجستیکی دنیا مانند دبی، سنگاپور و یا لندن فرودگاههای بزرگ در فواصل ۵ یا ۱۰ مایلی از هم فعالیت دارند و بدون کوچکترین تداخلی به فعالیت ادامه میدهند.
این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی همچنین به دقتنظرهای فنی و کارشناسی در زمان اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد و گفت: تداخلهای پروازی با فرودگاههای همجوار یکی از ابعاد مورد توجه در موافقت اصولی است. هنگامی که موافقت اصولی یک فرودگاه و مجوزهای فنی و کارشناسی صادر میشود، تمام ابعاد و جوانب ساخت و فعالیت فرودگاه در نظر گرفته میشود. یکی از این ابعاد و جوانب فنی، تداخلهای پروازی با فرودگاههای همجوار است. برای این کار، پس از ارائه طرح از سوی مشاوران، کارشناسان سازمان هواپیمایی با استفاده از سیستمهای شبیهساز فعالیت پروازهای دو فرودگاه را با دقت بسیاربالایی مورد بررسی قرار دادند. علاوه بر این، مطالعات تطبیقی بسیاری در مورد فرودگاههای مشابه و نزدیک به هم صورت گرفته و در نهایت، موافقت فنی و کارشناسی و موافقت اصولی شهر فرودگاهی چابهار صادر شده است.
معاون حملونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: ساخت فرودگاه سابقه ۲۲ ساله دارد. در سال ۹۴ مطالعات این فرودگاه به طور کامل انجام و حتی موافقت اصولی آن هم اخذ شد. اما با توجه به اینکه شرکت فرودگاهها به دلیل استفاده از بودجه دولتی به دنبال مجوزهای اعتباری بود، روند کار با تاخیر مواجه شده و موافقت اصولی باطل شد. لیکن مطالعات جدید براساس شهر فرودگاهی با لحاظ کردن تمام ابعاد آن صورت گرفت و در این مرحله سازمان منطقه آزاد چابهار توانست به استناد مواد ۲ و ۵ آئیننامه هیات وزیران مصوب سال ۹۲ در خصوص احداث، توسعه و بهرهبرداری و مدیریت فرودگاههای غیرنظامی، ضمن اخذ موافقت شورای عالی معماری و شهرسازی، موافقت محیطزیست و سایر دستگاههای ذیربط، موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری را اخذ کند؛ لذا اگر ساخت شهر فرودگاهی چابهار کوچکترین اشکالی به لحاظ فنی، عملیاتی، شهرسازی و زیستمحیطی داشت، قطعا این مجوزها صادر نمیشد. منبع: ایرنا