تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

۳۱ کشته و زخمی در جاده بهبهان هم کک مسئولان را نگزید!

هر تصادفی که رسانه‌ای می‌شود، همه به فکر ایمنی می‌افتند و چند روز بعد فراموش می‌شود. موضوع مهم، اما دور باطل در ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز است که بعد از ۸ سال هنوز هیچ پیشرفتی نداشته است.

تصادف جاده بهبهان

اقتصاد ۲۴- یک تصادف زنجیره‌ای کافی بود تا بار دیگر مشخص شود راه، خودرو و رانندگی ما چقدر ایمن است. تصادفی در جاده بهبهان به رامهرمز خوزستان که ۵۹ خودرو با یکدیگر برخورد کردند و ۳۱ نفر کشته و زخمی شدند. انتقادات بسیاری به راه‌های کشور، ایمنی پایین خودرو و نحوه رانندگی وجود دارد، اما در سال‌های اخیر با وجود کرونا و کاهش سفر‌ها باز هم تصادفات رانندگی بسیار بالاست و تلفات رشدی ۹.۶ درصدی را داشت.

روزی نیست که پلیس، وزارت راه و خودروسازان از یکدیگر انتقاد نکنند. هرکس هم دیگری را مقصر حوادث می‌داند و به کم‌کاری متهم می‌کنند، اما قصه جاده‌ها و ایمنی خودرو‌ها موضوعی است که از سال ۹۲ همچنان وجود دارد و هر سال مسئولان سال بعد را زمان رفع اشکالات معرفی می‌کنند.

در این سال‌ها، اما پلیس به عنوان نیروی کف جاده و شاهد و کارشناس حوادث، هرچه می‌گوید گوش شنوایی نیست.

در دهه ۹۰ با تغییر قانون، پلیس مکلف شد در بررسی صحنه تصادفات، سهم تقصیر راه و خودرو را هم محاسبه و اگر راه یا خودرو در وقوع تصادفی نقش داشته باشند باید آن نقش مشخص شود.

جاده ناایمن داریم

سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور در مورد اینکه خودرو و جاده چقدر در وقوع حوادث ترافیکی نقش دارند گفت: متاسفانه در کشور ما موضوع مهمی که مغفول مانده مهندسی ترافیک است. اگر تصادف یا هر اتفاقی در حوزه ترافیک رخ دهد همه به پلیس نگاه کرده و توقع دارند پلیس آن را حل کند در صورتی که مهندسی ترافیک می‌تواند این مشکلات را رفع کند. باید بدانیم ترافیک موضوعی چند وجهی است و چندین نهاد در این موضوع دخیل بوده و وظیفه دارند.


بیشتر بخوانید: جزئیات تصادف در بهبهان از زبان رئیس پلیس +فیلم


وی افزود: همیشه در تصادفات باید سه نقش راه، خودرو و کاربر را درنظر گرفت. برای همین براساس قانون، پلیس در تصادفات دیگر فقط راننده را مقصر ندانسته و در صورت مشکل در خودرو یا راه، سهم تقصیر آن‌ها را هم درنظر می‌گیریم.

سردار حسینی در مورد اینکه آیا خودرو‌های داخلی ما ایمن هستند؟ گفت: ما استاندارد‌های حداقلی را که تصویب شده است انتظار داریم و اگر خودروسازی این استاندارد‌ها را رعایت و پاس کند، ایمن شناخته می‌شود. اگرچه همیشه مطالبه و تقاضای ما افزایش استاندارد‌ها است.

جانشین رئیس پلیس راهور در مورد نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نیز گفت: در جاده‌های کشور نقاط حادثه خیز و خطرناکی وجود دارد که باید اصلاح شود. ما نمی‌توانیم بگوییم که تمامی جاده‌های کشور امن است. ممکن است از یک جاده برخی نقاط ناایمن، رفع خطر شده یا ایمن سازی شده باشند، اما اینکه اگر کسی صد‌ها کیلومتر رانندگی کند و ما بگوییم او در جاده ایمن رانده است، اینگونه نیست.

به گفته حسینی راه ناایمن روی راننده و خودرو تاثیرگذار است و گاهی می‌تواند باعث بروز حوادثی شود. باید تمام راه‌های کشور استاندارد شود و نقاط حادثه خیز آن رفع شود. باید جاده‌های ایمن داشته باشیم که پوشاننده خطای انسانی در هنگام رانندگی باشد و اگر کاربر ترافیکی دچار اشتباه شد، بتواند از وقوع حادثه جلوگیری یا شدت حادثه را کم کند.

این مقام ارشد پلیس راهور در مورد نقاط حادثه خیز گفت: پلیس نقاط حادثه خیز را شناسایی می‌کند و رفع آن بر عهده سازمان راهداری به عنوان متولی جاده‌های کشور است. براساس آخرین بررسی‌ها سه هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها آشکارسازی یا رفع عیب شده، اما هنوز تعداد زیادی از آن‌ها باقی مانده است.

۴ سال فقط ۲۸ درصد ایمن سازی جاده ها؟

درحالی‌که تا نقاط حادثه خیز جاده‌های کشور رفع نقص نشود، امکان افزایش ایمنی در جاده‌ها وجود ندارد، اما هر سال و هر وزیر راهی که سر کار می‌آید قول رفع نقاط حادثه خیز و ناایمن جاده‌ها را در دوران مسئولیتش می‌دهد. در آخرین اظهارنظر هم وزیر راه و شهرسازی از رفع تمام نقاط حادثه خیز در دو سال آینده خبر داده است، نقاطی که براساس اظهارات مسئولان قبلی باید در سال ۹۲ همگی ایمن سازی می‌شدند، اما با گذشت ۸ سال این اتفاق هنوز رخ نداده است.

در همین حال اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز می‌گوید هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود داشت و در ۴ سال گذشته ۴۵۰ نقطه (۲۸ درصد) ایمن سازی شده است.

البته او به وعده دو ساله وزیر راه هم واکنش نشان داده و می‌گوید که در صورت تامین کامل بودجه این اتفاق رخ می‌دهد.

به نظر می‌رسد با ادعای کمبود بودجه و وعده‌های چندساله بازهم باید در جاده‌های ناایمن تردد کنیم و امیدی به رفع نقاط حادثه خیز نداشته باشیم.

 

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل