تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
تشریح مشکل قطعه‌سازان برای تأمین ورق فولادی

موجودی ورق قطعه سازان خردادماه به اتمام می‌رسد

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با انتقاد از رویه جدید وزارت صنعت در تخصیص ورق فولادی به قطعه سازان، گفت: موجودی ورق قطعه سازان خردادماه به اتمام می‌رسد و تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه روبرو خواهند شد.

قطعه سازاناقتصاد۲۴ -مازیار بیگلو  با تشریح مشکل قطعه‌سازان برای تأمین ورق فولادی، اظهار داشت: قبلاً روال کار قطعه‌سازان این طور بود که ورق مورد نیاز خود را یا از طریق سیستم مچینگ و به صورت مذاکره مستقیم با فولاد مبارکه پیگیری می‌کردیم و آن‌ها پس از بررسی شرایطمان، ظرفیت را تعیین کرده و فولاد به قطعه‌سازان اختصاص می‌دادند و یا اینکه از طریق بورس کالا خرید می‌کردیم.

وی ادامه داد: قطعه‌سازان کوچک نیز که توان مالی لازم برای خرید مستقیم ورق فولادی را نداشتند، ورق را از شرکت‌های ساپکو یا سازه‌گستر به صورت امانی دریافت می‌کردند و پس از تولید قطعه، آن را به همراه ضایعات به این شرکت‌ها برمی‌گرداندند.

بیگلو تصریح کرد: از بهمن سال گذشته مسئولان وزارت صنعت با بهانه‌های عجیب اعلام کردند که برخی از قطعه‌سازان، ورق فولادی را از ساپکو یا سازه‌گستر تحویل گرفته‌اند و آن را در بازار فروخته‌اند. این مسئله در حالی مطرح شد که ساپکو و سازه‌گستر قیمت ورق را با نرخ روز محاسبه می‌کردند و اصولاً چنین کاری برای قطعه‌سازان صرفه مالی نداشت.

وی با بیان اینکه سیستم مچینگ از سال ۹۸ قطع شده است، گفت: وزارت صنعت با این بهانه سهمیه قطعه‌سازان را در سامانه بهین یاب نیز مورد بازنگری قرار داد و ارقام کمتر از نیاز واقعی را برای شرکت‌ها منظور کردند، به طوری که مثلاً به جای نیاز ۵۰۰ تنی به ورق فولادی، عدد ۱۰۰ تن را برای یک شرکت قطعه‌ساز تعیین کردند.

وی ادامه داد: ما به این موضوع اعتراض کردیم و آن‌ها از ما خواستند تا صورت‌های مالی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را ارائه کنیم تا مصرف و سهمیه ورق فولاد، برایمان تعیین شود. ما نیز این کار را انجام دادیم، اما به ما گفتند که طبق آئین‌نامه جدید، ورق فولادی فقط به واحد‌هایی اختصاص می‌یابد که دارای تجهیزات پرس‌کاری باشند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه طبق این آئین‌نامه، حتی سازه‌گستر و ساپکو نیز نمی‌توانند ورق فولادی دریافت کنند و به صورت امانی دراختیار قطعه‌سازان قرار دهند، گفت: طبق اعلام وزارت صنعت، قطعه‌سازانی که ورق امانی دریافت می‌کرده‌اند، باید در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کنند تا از بورس کالا ورق فولادی بگیرند، اما این کار نیز عملی نیست، زیرا بسیاری از کارگاه‌های کوچک که به این روش فعال بودند توان مالی لازم برای خرید ورق از بورس را ندارند.


بیشتربخوانید:خطر تعطیلی قطعه‌سازان با ورود چینی‌ها


وی افزود: حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سازنده قطعات، ورق فولادی را به صورت امانی از ساپکو و سازه‌گستر دریافت می‌کردند و نسبت به تولید قطعه خودرو اقدام می‌کردند.

وی تصریح کرد: در عین حال، تعدادی از قطعه‌سازان بزرگ نیز بیش از ظرفیت، تولید دارند و نمی‌توانند پروانه بهره‌برداری خود را اصلاح کنند چرا که در محدوده شهری قرار دارند و مجوز فعالیتشان را ۳۰ سال پیش دریافت کرده‌اند. حالا اگر بخواهند میزان مصرف ورق و تولیدات خود را اعلام کنند تا سهمیه جدید بگیرند، سازمان حفاظت محیط زیست ادامه فعالیت آن‌ها را متوقف خواهد کرد تا کارخانه را جابجا کنند.

بیگلو با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر ورق فولادی سازه‌گستر و ساپکو در حال اتمام است، افزود: این شرکت‌ها از خردادماه دیگر ورقی برای تحویل به قطعه‌سازان نخواهند داشت و فرآیند تولید در این بخش قفل می‌شود.

وی ادامه داد: از مسئولان وزارت صنعت خواستیم تا نام افراد یا شرکت‌هایی که ورق فولادی را از ساپکو یا سازه‌گستر تحویل گرفته و در بازار فروخته‌اند را به ما اعلام کنند، اما نپذیرفتند و ما نمی‌دانیم چه تعداد شرکت این تخلف را داشته‌اند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان، بهترین روش تخصیص ورق فولادی به سازندگان قطعات خودرو را از طریق ساپکو و سازه‌گستر دانست و گفت: تولید قطعات خودرو ۶۰ درصد افزایش داشته و اگر قرار باشد طبق مصرف قبل قطعه‌سازان، سهمیه ورق فولادی به آن‌ها تخصیص داده شود، کفاف نیازشان را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکت‌های سازنده قطعات خودرو امکان خرید ورق فولادی از بورس کالا را نخواهند داشت، به ناچار برای خرید ورق به بازار مراجعه خواهند کرد که همین موضوع قیمت ورق را در بازار افزایش می‌دهد.

به گفته وی، در حال حاضر ما به التفاوت قیمت برخی انواع ورق فولادی بین بورس کالا و بازار تا ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

بیگلو ادامه داد: در این شرایط بحث‌هایی نیز برای واردات ۲ میلیون تن فولاد به کشور مطرح شده در حالی که ما نیازی به واردات ورق نداریم.

وی توضیح داد: مصرف سالانه صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی ۸ میلیون تن فولاد است، در حالی که تولید فولاد در کشور به ۲۵ میلیون تن می‌رسد. ضمن اینکه تا بهمن سال گذشته نیازی به واردات ورق‌های فولادی نداشتیم و از آن زمان تا به حال نیز اتفاق خاصی نیفتاده که نیازمند واردات فولاد باشیم.

منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت اجاره خانه در پرند + جدول

خبر مهم برای کارگران قراردادی

وزیر صنعت تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم را روشن کرد

لیست کشور‌های بدهکار به چین+ عکس

ماجرای جنجالی قرارداد زاکانی با چینی‌ها در شورای شهر

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

معضلات و مشکلات دستمزد‌های دستوری کارگران

تبعات قرارداد‌های موقت کارگران چیست؟

عیدی رئیسی به معلمان چقدر بود؟

فیلم/ سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی

استاندار تهران: اتباع غیرمجاز بازگردانده می‌شوند

۱۰ کاندیدای مشترک در سه لیست انتخاباتی تهران / کدام نامزد‌ها خط خوردند؟ + جدول

دست بالای طالبان در حق آبه ایران؛ ورود مناقشه آبی ایران و افغانستان در فاز جدید

زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی اعلام شد

مسعود اسکویی درگذشت

فیلم/جنجال جدید سحر قریشی؛ اهل لخت شدن نبودم

موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس؛ عُمان ۶ برابر ایران به پرستاران حقوق می‌دهد!

علائم و نشانه‌های مالاریا + اینفوگرافی

لاکچری بازی قالیباف در هتل بزرگ تهران؛ پشت پرده مهمانی مجلل برای منتخبان مجلس دوازدهم

دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب

پیام تبریک مدیرعامل بیمه معلم به مناسبت روز معلم

نشانه‌ای مثبت برای بازار رمز ارز‌ها

شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد

مانور عجیب روی کاهش رشد نقدینگی

عکس/ مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی‌نژاد در استانبول

عکس/ خودرویی که با پول ال نود در امارات می تونی بخری!

انس جهانی طلا همچنان در مسیر نزول قیمت

فیلم/ ابراهیم رئیسی باب شوخی را با محافظانش باز کرد!

چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟

زمان دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

پیشبینی قیمت سکه امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/توضیحات زاکانی درباره قرارداد جنجالی شهرداری با چین

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

چگونه بورس از بازارها جا ماند؟

صعود تمام قطعات سکه در سکوت بازار طلا

قیمت انواع لپ تاپ ایسر + جدول

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز