تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
مطالبه‌ای که ۵ سال بر زمین مانده است

تازه‌ترین وعده‌ها برای اجرای استاندارد‌های ۸۵ گانه در خودروسازان

اجرای استاندارد‌های ۸۵ گانه برای خودروسازان پس از ۵ سال، با اظهارات و وعده‌های جدید رییس سازمان استاندارد وارد فاز تازه‌ای شده است.

 استاندارد‌های خودروسازاناقتصاد۲۴ -اواخر سال ۱۳۹۵ بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استاندارد‌های خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهمنامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استاندارد‌ها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت، اما هنوز هم این استاندارد‌ها از سوی خودروسازان جدی گرفته نشده است و هنوز هم مشخص نیست که با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودرو اجرای استاندارد‌های ۸۵ گانه طی سال جاری عملیاتی خواهد شد یا خیر؟

 غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها صنعت خودرو را بخش غیرقابل انکار در زندگی مردم توصیف کرده و گفته است: سازمان استاندارد به عنوان نهادی حاکمیتی باید حامی تولید ملی بوده و از سوی دیگر حقوق مردم را استیفا و از آن صیانت کند و ما موظف هستیم تا علاوه بر حفظ و رعایت حقوق مردم و شهروندان، نقش خود را به عنوان حامی تولید با هدف تحقق شعار سال مبنی بر پشتیبانی و مانع‌زدایی به خوبی ایفا کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد، هدف از تصویب استاندارد‌های ۸۵ گانه مطابق با استاندارد‌های روز اروپا را حفظ حقوق مردم و تولیدکننده دانسته و گفته است: اجرای استانداردها، مقررات فنی و کیفی صرفا تامین‌کننده حقوق مصرف‌کننده نیست و به دنبال استیفای حقوق تولیدکننده برای حضور در بازار جهانی و رقابت‌پذیری محصولات است.

شریعتی با بیان اینکه باعث افتخار است که محصولات تولید داخل رقیب خودرو‌های خارجی هستند، اظهار امیدواری کرد با حمایت و همراهی، صنعت خودروسازی کشور می‌تواند به جایگاه واقعی خود برسد و به صنعتی ارزآور تبدیل شود و در این صورت است که مردم خودرو‌های داخلی با کیفیت را به انواع خارجی ترجیح می‌دهند.

اما محمود نجفی، عضو هیات‌رییسه انجمن قطعه‌سازان کشورمعتقد است؛ اجرای استاندارد‌های یاد‌شده در خودرو‌های قدیمی شرکت‌های خودروساز دشوار و بعید است برخی خودرو‌های فعلی مورد استفاده در کشور که طراحی پلتفرم آن‌ها به بیش از سه دهه پیش باز می‌گردد، بتوانند استاندارد‌های یادشده را پاس کنند.

وی در این باره  گفت: رعایت این استاندارد‌ها برای خودروسازان کاری پیچیده و زمانبر است، اما این سوال پیش می‌آید که آیا کلیه مواد غذایی و لوازم خانگی که در داخل تولید می‌شوند، استاندارد هستند؟ یا آب و هوای کشور استاندارد است؟ آیا کلیه مصالح ساختمانی که تولید می‌شوند، استاندارد است؟

این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه این الزام نه تنها برای تولید خودرو در کشور بلکه باید برای کلیه صنایع باشد، افزود: این همه آلودگی کارخانجات در کشور که باعث هوای ناسالم شده را چرا نمی‌بینند و تنها خودرو‌ها را معضل این آلودگی‌ها معرفی می‌کنند؟


بیشتربخوانید:دورنمای ۱۰ ساله اقتصاد تحریمی


نجفی گفت: در حال حاضر کلیه استاندارد‌هایی که تاکنون برای تولید خودرو اجباری بوده رعایت شده است و اگر درصدد افزایش استاندارد‌ها برای خودرو هستند باید برای کلیه تولیدات در کشور این الزام را در نظر بگیرند زیرا منصفانه نیست که همه کالا‌ها را رها کنند و تنها برای خودرو این رعایت استاندارد‌ها را الزامی کنند.

این عضو هیات رییسه انجمن قطعه‌سازان کشور ادامه داد: برخی از این استاندارد‌ها به گونه‌ای است که به عنوان مثال پژو ۴۰۵، پراید یا حتی نیسان و برخی دیگر از خودرو‌های قدیمی که تولیدشان به ۲۰ تا ۳۰ سال پیش برمی‌گردد، می‌توانند پاس کنند پس چطور می‌توانند این استاندارد‌ها را داشته باشند و در مجموع ساختار این خودرو‌ها به گونه‌ای طراحی شده که توان اجرای این استاندارد‌ها را ندارند.

نجفی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که قیمت خودرو و حتی مواد اولیه تولید خودرو هنوز سرو سامان نگرفته است پس چطور در این وضعیت انتظار خودرویی با استاندارد‌های روز اروپا می‌رود؟

او با بیان اینکه باید سیاست‌هایی در جهت تولیدات جدید خودرو در نظر گرفته شود، تصریح کرد: مسلما اگر خودرویی به روز باشد الزام بر رعایت همه استاندارد‌ها برای آن باید لحاظ شود و این موضوع کاملا هم منطقی است.

نجفی افزود: برای اجرای این استاندارد‌ها در ابتدا باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد و فرصت مناسب به خودروسازان داده شود به عنوان مثال بگویند تا سال آینده این کالا‌ها باید به این حد از استاندارد برسند البته نه تنها برای خودرو بلکه باید برای همه کالا‌ها این استاندارد‌ها اجرا شود.

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر خودروسازی قادر به پاس کردن استاندارد‌های ۸۵ گانه در خودرو‌های تولیدی خود نباشد تولید آن خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد متوقف خواهد شد؟

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟