تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

چاپ پول در ۱۴۰۰ محدودتر می‌شود

تسعیر ارز‌های مسدودی در سال ۱۴۰۰ ممنوع شد. این برایند نهایی اختلاف نظر بین دولت و بانک مرکزی است. انتظار می‌رود در سال‌جاری برخلاف ۲ سال قبل بخشی از کسری بودجه با استقراض مستقیم یا غیرمستقیم از بانک مرکزی صورت نگیرد.

چاپ پول

اقتصاد۲۴- تسعیر ارز‌های مسدودی در سال ۱۴۰۰ ممنوع شد. این برایند نهایی اختلاف نظر بین دولت و بانک مرکزی است. انتظار می‌رود در سال‌جاری برخلاف ۲ سال قبل بخشی از کسری بودجه با استقراض مستقیم یا غیرمستقیم از بانک مرکزی صورت نگیرد. اقدامی که درصورت تعهد طرفین می‌تواند راه را برای حرکت به سمت مهار تورم تا اندازه‌ای هموار سازد. خبر دیگر اینکه قرار است به‌زودی بانک مرکزی نرخ تورم هدف‌گذاری شده خود را برای سال ۱۴۰۰ در شرایطی اعلام کند که به تازگی مرکز آمار ایران گزارش داده نرخ تورم سالانه ایران در فروردین‌ماه امسال به ۳۸.۹ درصد رسیده است. گفته می‌شود نرخ تورم هدف بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ حداقل ۲۵ درصد خواهد بود.

علنی شدن اختلاف‌نظر بین محمدباقر نوبخت، فرهاد دژپسند و عبدالناصر همتی در فروردین امسال به‌گونه‌ای مسیر آینده چاپ پول در ماه‌های پایانی به‌ویژه در دولت بعدی را ترسیم می‌کند به‌ویژه اینکه درصورت آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور در نتیجه توافق ایران با ۱+۵ تا اندازه زیادی تکلیف دولت و بانک مرکزی از قبل مشخص شده است.

آغاز یک اختلاف تکراری

وقتی در نخستین روز‌های فروردین ۱۴۰۰ سکاندار بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دولت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بخشی از کسری بودجه را با استقراض از بانک مرکزی جبران کرده، قابل انتظار بود که با واکنش مواجه شود چرا که همتی آشکارا مسیر استقراض دولت از بانک مرکزی را تبدیل ارز‌های مسدود شدن صندوق توسعه ملی به ریال اعلام و تأکید کرد: این تبدیل ارز به ریال به‌معنای چاپ پول دست‌کم در کوتاه‌مدت است و باعث رشد نقدینگی می‌شود.

روایت وزیر اقتصاد متفاوت بود و گفت که دولت حتی یک ریال هم از بانک مرکزی قرض نگرفته و تزریق ریال از سوی بانک مرکزی در اجرای برخی تعهدات این بانک در بودجه سالانه کشور بوده، بنابراین ارزی را خریده و تبدیل به ریال کرده است. اما این پایان ماجرا نبود و موضع‌گیری محافظه‌کارانه و میدانداری فرهاد دژپسند نتوانست بر اختلاف‌ها سرپوش بگذارد؛ چرا که سکاندار سازمان برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرد که بانک مرکزی به دولت بدهکار است نه دولت به بانک مرکزی. نوبخت گفت که بخشی از کسری بودجه به‌خاطر سریع نبودن بانک مرکزی در تبدیل منابع ارزی به ریال است؛ چرا که وزارت نفت پول حاصل از صادرات نفت را به‌حساب بانک مرکزی واریز کرده، اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تأخیر است، به همین دلیل هم‌اکنون بانک مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.

پاسخ رئیس‌کل بانک مرکزی، اما رد گزاره مطرح شده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه بود که اعلام کرد: واضح است بانک مرکزی هیچ‌گاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. به‌گفته عبدالناصر همتی، عامل مسلط رشد پایه پولی در ۲ سال گذشته «تبدیل منابع ارزی مسدود و غیرقابل دسترس به ریال» بوده است. او با بیان اینکه اگر روزی برسد که بانک مرکزی بدهکار دولت باشد به‌معنای آغاز حکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می‌تواند نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند، تأکید کرد: مقاومت بانک مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال برای مقابله با رشد بیشتر در پایه پولی و نقدینگی و لذا جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

به‌نظر می‌رسد که خط قرمز بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ ایستادن در برابر فشار‌ها برای چاپ پول بدون پشتوانه است. براساس نظر نهایی صادر شده، انتظار می‌رود که دست‌کم نه در ماه‌های باقی مانده از عمر دولت فعلی و ماه‌های نخست فعالیت دولت آینده، بابت دلار‌های حصر شده، ریالی چاپ و به اقتصاد تزریق نشود تا جلوی قیام بیشتر تورم و رشد پایه پولی و نقدینگی گرفته شود.

پایان خوش یک ماجرا

اختلاف نظر بین ۳ رکن تأثیرگذار بر تصمیم‌گیری اقتصادی در ایران یعنی سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی در فروردین‌ماه امسال پایان خوش داشت و به این ترتیب بانک مرکزی دیگر اجازه ندارد که ارز‌های مسدود شده صندوق توسعه ملی را تسعیر و ریال آن را به خزانه دولت واریز کند. افزون بر اینکه دولت هم متعهد شده تا مابه‌التفاوت ۱۲ میلیارد دلار استفاده شده از ذخایر ارزی بانک مرکزی بابت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان را جبران کند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده و رأی به نفع بانک مرکزی صادر شده که بودجه ۱۴۰۰ ایران به‌شدت با ناترازی و شکنندگی منابع مواجه است و این احتمال وجود دارد که در ماه‌های پایانی سال دوباره فشار به بانک مرکزی این بار از سوی دولت جدید برای پوشش هزینه‌های جاری افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: شروع ۱۴۰۰ با انواع گرانی


منتظر دلار‌های برجامی نباشید!

آیا آزادسازی دلار‌های حصر شده در بانک‌های خارجی می‌تواند به کمک بودجه دولت بیاید و بانک مرکزی اجازه تبدیل آن‌ها به ریال را خواهد داشت یا اینکه این ارز‌های مسدود شده قبلا تبدیل به ریال شده است؟ تجربه ۲ سال گذشته نشان می‌دهد که ارز‌های مسدود شده و در حصر به محض آزادسازی نصیب بانک مرکزی می‌شود چرا که هزینه آن را با چاپ پول در ۲ سال گذشته داده است و مازاد بر طلب بانک مرکزی هم اگر ارزی آزاد شود، سهم صندوق توسعه ملی خواهد شد و منابع ارزی مسدود شده برخی بانک‌ها در اثر تحریم‌ها هم ارتباطی به دولت و بانک مرکزی پیدا نمی‌کند. به این ترتیب روشن است که قرار نیست درصورت نتیجه بخش بودن مذاکرات بر سر احیای برجام و رفع تحریم‌ها، ریالی بابت ارز‌های آزادشونده چاپ و آزاد شود.

سرنوشت ارز‌های در حصر

اظهارنظر‌های رسمی تیم اقتصادی دولت و رئیس‌کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که اختلافات اصلی بر سر منابع ارزی مسدود شده است. منابعی که به‌علت تحریم‌های ایالات متحده بلوکه شده و قابل انتقال به داخل کشور نیست. عمده این منابع که درآمد‌های ارزی کشور در ازای فروش نفت و گاز است در کشور‌های چین، کره‌جنوبی و عراق بلوکه شده است. دولت معتقد است که بانک مرکزی باید در ازای این منابع ارزی به دولت ریال بدهد و بانک مرکزی به‌علت در دسترس نبودن این منابع پرداخت ریال را مصداق چاپ پول می‌داند. چالش‌های دولت بانک مرکزی در دو حوزه بود حوزه اول فروش ارز‌های مسدودی صندوق توسعه ملی برای تامین منابع بودجه و حوزه دوم درخصوص تامین منابع ارزی با نرخ ۴۲۰۰ بود. منابعی که دولت تعهد داده بود از طریق فروش نفت تامین کند، اما به‌دلیل مکفی نبودن این منابع بانک مرکزی از ذخایر تامین کرده است. به‌ویژه اینکه بانک مرکزی همچنان بابت تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت واردات کالا‌های ضروری و دارو از دولت طلبکار است. به گزارش همشهری براساس آمار‌های بانک مرکزی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده که تنها نیمی از آن از محل صادرات نفت و گاز بوده و نصف دیگر آن از ذخایر ارزی بانک مرکزی برداشت شده است. افت شدید درآمد‌های ارزی ایران به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها باعث شد تا بانک مرکزی با هدف تامین نیاز‌های ارزی دولت، بخشی از ذخایر ارزی خود را آزاد کند و مبنای آن فروش ارز بانک مرکزی با نرخ نیمایی است، اما دولت می‌گوید قیمت همان ۴۲۰۰ تومان است و نه بیشتر. از نظر بانک مرکزی، دولت می‌تواند دلار‌های خودش را با نرخ تعیین شده در بودجه سالانه هزینه کند، اما ارز‌های صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی با نرخ نیمایی محاسبه و به‌حساب دولت گذاشته می‌شود. این گزارش می‌افزاید: در نهایت قرار شده تا دولت مابه‌التفاوت ۱۲ میلیارد دلاری که از ذخایر ارزی بانک مرکزی بابت خرید کالا‌ها با نرخ ۴۲۰۰ تومان صورت گرفته را جبران کند. آیا خط قرمز تعیین شده بر سر مسیر چاپ پول جلوی تامین کسری بودجه را از طریق بانک مرکزی می‌گیرد؟ ماه‌های باقی‌مانده سال ۱۴۰۰ تعیین‌کننده است.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش