تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
رئیس کل بانک مرکزی:

دلار به کانال ۱۱ هزار تومان باز می‌گردد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی است، گفت: صلاح بر این است که این بازار از اواسط فروردین ماه کار خود را آغاز کند.
عبدالناصر همتی در گفتگوی ویژه خبری
اقتصاد24- عبدالناصر همتی، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی است، گفت: صلاح بر این است که این بازار از اواسط فروردین ماه کار خود را آغاز کند.

وی همچنین در خصوص ادغام بانک‌ها نیز گفت: بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر تا چهار ماه آینده در بانک سپه ادغام شده و محو می‌شوند. این در حالی است که مدتی است بانک مرکزی تحول در نظام بانکی را دنبال می‌کنیم و یکی از اقدامات مهم، ادغام این بانک‌ها بود که در شورای پول و اعتبار و ستاد اقتصادی سران قوا بحث و در نهایت به تصویب رسید که بر اساس آن، قرار بر این است که ۵ بانک و مؤسسه در بانک سپه ادغام شوند.

همه چیز درباره ادغام بانک‌ها

همتی با بیان اینکه این تحول مهم از امروز کلید خورده است، تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با ستاد نیروهای مسلح و بانک‌ها، تلاش داریم به سمت انجام مطلوب پیش رویم، ضمن اینکه این ۵ مؤسسه بانکی، نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده دارند و تمهیدات خوبی نیز برای این سپرده‌ها اندیشیده شده است.

وی گفت: سپرده‌ها نیز با سودهایی که تا کنون پرداخت می‌شد، ادامه می‌یابد؛ سپرده گذاران تا پایان قرارداد سود کنونی را دریافت می‌کنند و موسساتی که برای ادغام قطعی می‌شوند می‌توانند آن را ادامه دهند.

همتی رقم تسهیلات این بانک‌ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و تعداد سپرده گذاران را ۲۴ میلیون سپرده‌گذار اعلام کرد و اظهار داشت: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.

وی درباره دغدغه سهامداران نیز به این نکته اشاره کرد که تکلیف سهامداران وابسته به نیروی‌های مسلح مشخص است و ۱۳۰ هزار سهامدار جز نیز مشکلی نخواهند داشت. به هر حال از حالا تا چهار ماه دیگر، بانک‌ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند و پس از آن، در بانک سپه ادغام می‌شوند.

همتی گفت: باید گفت بانک‌های بهتر و ضعیف‌تر در میان بانک‌های ادغامی داریم، ولی برای مشکلات موجود پیش بینی شده که دارایی‌ها باید از سوی نیروی انتظامی منتقل شود که ناترازی ها پوشش داده شود؛ ولی در کل مردم نگران نباشند.

وی اظهار داشت: مشکل نقدینگی این بانک‌ها در حال حاضر نیز با بانک مرکزی حل شده و از این به بعد هم مشکلی نیست، ولی در طول ۴ ماه آینده تمام دارایی‌های اینها کارشناسی می‌شود و بعد از آن ارزش ویژه بانک‌ها مشخص می‌شود؛ ضمن اینکه مردم مطمئن باشند که مشکلی وجود ندارد و تا یکماه آینده، با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و بر اساس ارزش اسمی سهام و یا ارزش زمان بسته شدن، هر کدام بیشتر باشد مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند و اگر سهامداری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است می‌تواند ۴ ماه صبر کند، ولی در حال حاضر سهامداران می‌توانند بر اساس ارزش اسمی سهام خود را بفروشند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت خدمات رسانی بانک جدید پس از تکمیل پروسه ادغام، افزود: بانک سپه تصمیم خواهد گرفت که خدمات بانک جدید به نیروهای مسلح از بعد از ادغام چگونه باشد و خانواده نیروهای مسلح با اولویت امکان دریافت سرویس از بانک را خواهند داشت. ما در اصلاح نظام بانکی که کار بزرگی است و ناترازی سیستم بانکی و سایر مشکلات به تدریج در حال حل شدن است و بر اساس شرایط و امکانات این کارها انجام می‌شود و ما می‌خواهیم سیستم بانکی باثبات و سالم باشد و به تولید و مردم خدمات مناسب ارائه کند.

همتی تاکید کرد: نحوه محاسبات نرخ سود و معوقات از کارهای مهمی است که در درون سیستم بانکی در حال انجام است. بانک مرکزی اختیارات تام دارد که با کسانی که بازار پول را بهم بزنند برخورد کند و ما به تدریج کارها را انجام خواهیم داد و در حال حاضر به وظایف بانک مرکزی عمل می‌کنیم و مردم معتقد هستند که ما باید کار کنیم؛ ضمن اینکه شرایط زمانی ادغام بانک‌ها به تدریج و بر اساس وضعیت تعیین شده پیش خواهد رفت؛ ضمن اینکه با کسانی که بخواهند بازار پول را به هم بریزند، برخورد جدی خواهد شد.

همتی با بیان اینکه مقصد اصلی دشمنان بازار پول و ارز بوده است، خاطرنشان کرد: البته دشمن در این جبهه موفق نبوده است.

دلایل نوسانات قیمت ارز در هفته‌های گذشته

همتی در خصوص افزایش قیمت ارز روزهای اخیر، با بیان اینکه قرار گرفتن در روزهای آخر سال٬ انتشار چند خبر منفی و اخباری همچون FATF و یک سری جوسازی‌ها منجر به افزایش قیمت ارز شد، گاهی برخی از نمایندگان مجلس، همکاران ما در دولت و کارشناسان بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که جو منفی روانی به وجود آورده و بی‌ثباتی را در پی خواهد داشت.

وی از عرضه ۱۱.۵ میلیارد یورو ارز در سامانه نیما خبر داد و با بیان اینکه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از طریق بانک مرکزی عرضه شده، گفت: ۸ میلیارد یورو نیز عرضه صادر کنندگان بوده که ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو فروش٬ ۶۰۰ میلیون یورو واردات در مقابل صادرات و واگذاری امتیاز به غیر بوده است.

همتی با بیان اینکه این ۸ میلیارد یورو معادل ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود، به این نکته اشاره کرد که صادرات غیر نفتی ۴۰ میلیارد دلار بوده که اگر سهم شرکت گاز هم که بخشی از آن بوده را کم کنیم ۳۰ تا ۳۵ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و حدود ۶۵ درصد هنوز بازنگشته است؛ ضمن اینکه در حال حاضر تراز تجاری مثبت است و باید به سمتی برویم که تراز ارزی نیز مثبت شود.

وی در ادامه گفت: بانک مرکزی حدوداً ۳۸ میلیارد دلار ارز تأمین کرده است که ۹.۳ میلیارد دلار از از طریق سامانه نیما بوده و ۲۴ میلیارد دلار ازطریق سیستم بانکی بوده که از طریق بانک مرکزی تأمین شده؛ البته اگر صادرکنندگان ارز را تأمین کنند بانک مرکزی نیاز ندارد که ارز را تأمین کند؛ ضمن اینکه بر اساس آمارها، روند کلی بازار نشان می‌دهد که تا آذر ماه سیاست‌ها به درستی عمل شد و واکنش بازار نیز نسبت به آن قابل قبول بود و قیمت کالاهای اساسی از تورم کمتر بود اما بعد از آبان ماه بخاطر ضعف شبکه توزیع کالاهای اساسی این روند دچار اختلال شد.

همتی گفت: کالاهای غیر مشمول با کاهش تقاضا و کالاهای مشمول با افزایش تقاضا مواجه شدند که برای اصلاح این وضعیت باید شبکه توزیع که مسئولیت آن با وزارت بازرگانی و وزارت صمت است به صورت بهینه‌تر و سازماندهی شده معایب را برطرف کنند.

همتی با اشاره به ضرورت استفاده از نقدینگی در زمینه تولید گفت: ورود نقدینگی زیاد به بازار باعث افزایش پایه پولی می‌شود اما بانک مرکزی به تولید با توجه به مزایا منابع می‌دهد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: هدایت نقدینگی معنی خاصی ندارد و نقدینگی به جایی می‌رود که بازدهی داشته باشد؛ باید جذابیت بازارهای مولد افزایش پیدا کند تا نقدینگی در بازارهای جذاب و در راه سالم سرمایه گذاری شود.

وی با بیان ایینکه تا به امروز مجلس ۳۵۰۰میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت اضافه کرده است‌، گفت: تا وقتی درآمد‌های بودجه‌ای ما وابسته به درآمد‌های حاصل از صادرات نفت است مشکلات فعلی وجود دارد.

به گفته وی دولت به دنبال کنترل هزینه‌ها است اما در بودجه‌۹۸ نزدیک به ۴۵۰هزار هزینه برای دولت پیش‌بینی شده است.

همتی با تاکید بر اینکه نرخ دلار باز به کانال ۱۱هزار تومان باز می‌گردد، گفت: افزایش بیشتر نرخ دلار برای واردکننده نمی‌صرفد. 11.5 میلیارد یورو در نیما عرضه شده است که قیمت یورو ۱۱هزار تومان بوده است و این درحالی است که یورو در بازار ۱۵هزار تومان است. جو پایان سال، خبرهای بد مربوط FATF بازار را کمی متشنج کرد و نرخ ارز بالاتر رفت.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲