اقتصاد ۲۴ -منطقه آزاد انزلی، منطقهای ۳۲۰۰ هکتاری که تا عمق ۲ کیلومتر در ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر قرار دارد، طی ماههای اخیر شاهد رشد و شکوفایی صنایع بوده است. در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شده و در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفته است. در محدوده این منطقه بندری و صنعتی، شهرک صنعتی حسن رود و ناحیه اطراف آن به مساحت ۹۴۶ هکتار دارد که شامل شهرک صنعتی، اراضی منابع ملی و مجاور تالاب میشود.
شهرک صنعتی انزلی یکی از مدرنترین شهرکهای صنعتی استان است که با دارا بودن و ارائه تمامی امکانات آب، برق، تلفن، گاز، زمین و ... به سرمایهگذاران تبدیل به نبض اقتصادی منطقه شده است. بطوریکه هم اکنون ۸۸ واحد صنعتی فعال در زمینههای فلزی، سلولزی و بهداشتی، غذایی و ... در آن مشغول فعالیت هستند.
سازمان منطقه آزاد انزلی دارای ۱۴۹ واحد تولیدی با میزان اشتغالزایی مستقیم برای حدود چهار هزار نفر در دو شهرک صنعتی و خارج از آن است و هم اکنون مراحل احداث سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین نیز در حال انجام است.
در ادامه پیگیریهای صورت گرفته و تحقق اهداف شکل گیری منطقه آزاد انزلی که رشد اقتصادی و رسیدن به توسعه پایدار بوده است، ۱۴ طرح سرمایه گذاری با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با سرمایه ریالی بالغ و ۳ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال و سرمایه خارجی هشت میلیون یورو جمعا به ارزش ۶ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. این پروژههای جدید میتواند باعث اشتغالزایی مستقیم ۴۴۶ نفر در بخشهای صنعتی بندری شود که بسیار موثر است.
بیشتر بخوانید: استقبال سرمایه گذاران، حضور مدیران ارشد دولتی و دریافت تندیس و لوح تقدیر نمایشگاه
از بین این ۱۴۴ طرح سرمایهگذاری، ۹ واحد آن صنعتی است که شامل تولید لامپ با سرمایهگذاری خارجی، تولید روغن خوراکی، تولید لوازم خانگی، تولید محصولات بهداشتی، تولید پوشاک و کالای خواب، مونتاژ رایانه و تبلت، تولید مخزن پلی اتیلن و پنج طرح غیرصنعتی شامل مجتمع تجاری مسکونی ۷۲ واحدی، مجتمع اداری و رستوران گردان، مجتمع نمایشگاهی و تعمیرگاهی، مخزن ۵ هزار تنی روغن و ساختمان امور دریایی مجتمع بندری کاسپین باست.
بندرانزلی دارای امکانات، تجهیزات و تاسیسات پیشرفتهای جهت تخلیه و بارگیری و انبارداری است و همین امر شرایط خوبی را برای جذب سرمایهها در سالهای اخیر ایجاد کرده است. به نحویکه هم اکنون در منطقه آزاد انزلی حدود ۸۲ پروژه عمده سرمایه گذاری و زیربنایی با اعتبار بالغ بر ۷۹ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال و ۴۵ میلیون یورو در دست اجرا است.
وقتی درباره مزایای منطقه آزاد انزلی سخن میگوییم، قطعاً باید به موقعیت لجستیکی آن نیز بپردازیم. لجستیک مزیت استراتژیک و رقابتی منطقه آزاد انزلی در سطح منطقهای و بینالمللی بوده است. اصولاً یکی از شاخصهایی که کشورها به لحاظ اقتصادی براساس آن مورد ارزیابی قرار میگیرند، تکمیل زیرساختها و فرایندهای لجستیکی و حمل و نقلی در زمینه حمل و نقل هوایی، دریایی جادهای و ریلی است.
انزلی و استان گیلان در مرکز ثقل کریدورهای بین المللی عبوری از کشور قرار دارد؛ بنابراین با افزایش همکاری میان دستگاههای مرتبط با حوزه ترانزیت و لجستیک نقش مهمی در زمینه افزایش درآمدهای ارزی و اشتغالزایی بیشتر دارد. از این رو اخیراً در انزلی تشکیل شورای لجستیک در دستور کار قرار گرفته که زمینه توسعه خدمات لجستیکی و حمل و نقل را فراهم خواهد کرد.
با توجه به قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین در شاهراه ترانزیتی کشور و اهمیت فعالسازی کریدورهای بینالمللی شمال _جنوب، توسعه خدمات حمل و نقل به عنوان بازوی راهبردی تولید و توسعه پایدار در کشور باید با میزان اهمین بالا دستور کار ملی قرار گیرد. در حال حاضر بیش از ۶۳ شرکت حمل و نقل کالا در بندر انزلی وجود دارد. در واقع استقرار شرکتهای حمل و نقل در این منطقه موجبات تسهیل و تسریع در حمل و نقل را با ایمنی بیشتر فراهم میکند که امری مفید خواهد بود.
همچنین منطقه آزاد انزلی در روزهای اخیر در راستای برندینگ صنایع خود، نمایشگاه بین المللی اختصاصی اوراسیا با حضور حدود ۱۰۰ شرکت از کشورهای روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و افزون بر ۱۵۰ برند و شرکت برتر بخش خصوصی و تعدادی از نهادهای مالی-بانکی دولتی ایرانی را برگزار کرد. در این نشست به ویژه به مسائلی همچون به ویژه در زمینههای لجستیک، حمل و نقل، تولید و بسته بندی محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی پرداخته شد.
هرچه هست در روزهای اخیر منطقه آزاد انزلی توانست بر استقرار صنایع و ایجاد تسهیلاتی در صادرات و حمل و نقل کالا و همکاری با کشورهای اوراسیا شرایط را برای توسعه پایدار در منطقه هر چه بیشتر فراهم کند.