اقتصاد ۲۴- پرداخت کمک هزینه ازدواج (هدیه ازدواج) یکی از انواع حمایتهای سازمان تامین اجتماعی است که به عنوان هدیه به بیمهشدگان ازدواج کرده واجد شرایط پرداخت میشود.
شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج مطابق ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی، از این قرار است:
بیمه شده طی ۵ سال قبل از تاریخ عقد، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار و بیمه پردازی داشته باشد..
در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد..
اولین ازدواج بیمه شده باشد.. ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ثبت شده باشد.
گفتنی است اگر زن و شوهر هر دو شرایط لازم را دارا باشند کمک هزینه به هر دو نفر پرداخت میشود و مبلغ کمک هزینه ازدواج از حداقل دستمزد سال کمتر نخواهد بود.
بیشتر بخوانید: زمان پرداخت مابهالتفاوت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
متقاضیان دریافت کمک هزینه ازدواج، میتوانند با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
لازم به ذکر است در فرآیند دیجیتال پرداخت غیرحضوری هدیه ازدواج هیچگونه مدارک یا مستندات از متقاضی اخذ و یا توسط وی بارگذاری نمیشود و صرفاً با ثبت برخی اطلاعات در سامانه خدمات غیرحضوری مانند شماره حساب بانکی در صورت احراز شرایط که آن هم به صورت دیجیتالی صورت میپذیرد مبلغ قانونی هدیه ازدواج به حساب افراد مشمول واریز میشود.
اصولا در فرآیندهای دیجیتالی جدید سازمان تامین اجتماعی، اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمات از جمله مشخصات هویتی، تاریخ ازدواج و ... از پایگاههای اطلاعاتی موجود در کشور به صورت برخط اخذ میشود و دریافت و یا بارگذاری مدارک به حداقل ممکن کاهش یافته است.
با عنایت به اینکه حوزه امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی عهده دار خدمات متنوع و گوناگونی بوده و یکی از پرمخاطبترین واحدهای شعب سازمان میباشد، به منظور کاهش محسوس بار مراجعه به شعب و افزایش خدمات غیرحضوری بیمه