اقتصاد ۲۴ - مناف هاشمی در مورد سرنوشت ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران با بیان اینکه براساس ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تجهیرات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیش بینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام نماید که تا پایان اجرای قانون برنامه، ۲۰۰۰ دستگاه واگن و تجهیرات مربوطه به خطوط ریلی شهری اضافه شود، گفت: از این تعداد واگن ۱۰۵۰ دستگاه آن مربوط به شهر تهران است که مقرر شده این تعداد در دو بخش ۶۳۰ و ۴۲۰ دستگاه عملیاتی شود.
وی بیان کرد: براین اساس و در فاز اول، مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران با استناد به قانون برنامه ششم و براساس مصوبه شورای اقتصاد و تصویب هیأت وزیران و به استناد بند (ج) تبصره (۴) بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور برگزار و قرارداد مربوطه نیز منعقد شد.
بیشتر بخوانید: چه کسانی اتوبوسی به شهرداری نیرو وارد کردند؟
هاشمی افزود: همچنان تاکنون نحوه تامین ۴۲۰ دستگاه باقیمانده تعیین تکلیف نشده است و از آنجائیکه براساس مادههای قانونی، کل هزینههای قرارداد باید تامین و پرداخت شود، لذا این قانون به عنوان سند فرا دستی در تامین منابع ۶۳۰ دستگاه محسوب و سند بودجه نیز میبایست در همین راستا مصوب و اجرا شود.
وی ادامه داد: براساس بند (ج) تبصره (۴) بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به دولت اجازه میداد، پس از عقد قرارداد با تامین کننده مالی خارجی، اقدامات قانونی لازم را برای تامین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از محل منابع صندوق توسعه ملی به عمل آورد و برای طرحهای ریلی هزینه کند که در سال جاری مضمون فوق از مصوبه بودجه کل کشور حذف شده و بند (د) تبصره (۳) قانون بودجه سال جاری نیز مربوط به قرادادهای جدید است و مشمول قرارداد ۶۳۰ دستگاه نمیشود، لذا از آنجائیکه طرح موصوف دولتی بوده و تامین کلیه مبالغ مربوطه مطابق برنامه بر عهده دولت است، منابع شهرداری تهران به هیچ وجه تکافوی تامین بخشی از هزینههای آن را نمیکند.
وی با بیان اینکه در حقیقت به عنوان دیون دولت به شهرداری تلقی شده و دولت میتواند از ساز و کار بندهای (و) و (ز) تبصره (۵) بودجه سال جاری و یا اخذ مجور از مقام معظم رهبری برای استفاده ار منابع صندوق توسعه ملی اقدام کند، گفت: بر همین اساس وزیر کشور نیز برای این منظور مکاتبهای به ریاست محترم جمهوری تهیه و ارسال کرده است.