تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهوری کیست؟/ از تئوریسین واکسن داخلی برکت تا حاشیه‌های پسر مخبر در مدیریت هلدینگ سلامت

با طرح نام «محمدمخبر» به عنوان معاون اول رییس جمهور این حواشی رشد کردند، اما حامیان معاونت مخبر تقریبا تمام شایعات را بی اساس دانستند، اما طرف‌های مقابل نیز بیکار ننشست و لیستی بلندبالا از سمت‌های مختلف سجاد مخبر در ده‌ها شرکت را عنوان کردند.

محمدمخبر

اقتصاد ۲۴- میرا قربانی فر : «محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیسی معرفی شد.» به نظر نمی‌رسد دیگر کسی از این خبر نیم خطی چندان متعجب شده باشد چرا که از همان روز‌های اول که سید ابراهیم رئیسی ردای رییس جمهور منتخب را بر تن کرد نام «محمد مخبر» بسیار بیش از دیگر گزینه‌ها شنیده می‌شد. این نام آن قدر پررنگ بود که در نهایت برای پست معاون اولی رییس دولت تازه تقریبا هیچ گزینه‌ای دیگری به چشم نمی‌آمد و دیگر عجیب نیست که کسی چندان از شنیدن نام محمد مخبر تعجب نکرد.

او که مدرک کارشناسی ارشد و دکترای حقوق بین‌الملل را نیز در کارنامه خود دارد، اما مهم‌ترین پست و رده شغلی وی ریاست ستاد اجرایی فرمان امام محسوب می‌شود. ریاستی که از سال ۱۳۸۶ تاکنون آن را برعهده داشته است.

مخبر و دو پروژه، بنگاه‌های کوچک و موسسه برکت

از جمله فعالیت‌های مهم انجام شده در این ستاد هم‌زمان با ریاست مخبر، دو پروژه بوده است، اول پروژه «پشتیبانی بنگاه‌های کوچک اقتصادی برای ایجاد ۱۶۰ هزار شغل» و دومین پروژه وی نیز «تأسیس مؤسسه دانش بنیان برکت جهت پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان» است.

همین پروژه دوم البته نام محمدمخبر را در ماه‌های اخیر و حتی پیش از طرح عنوان وی بر سر زبان‌ها انداخت.

طلوع محمد مخبر

اما محمد مخبر پیش از ستاد اجرایی فرمان امام کجا بوده است؟ محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است که از سال ۸۶ در این ستاد فعالیت می‌کند و پیش از سمت، معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیات مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. او همچنین پیش از فعالیت در بنیاد، در سِمت معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول مشغول به کار بوده است.


بیشتر بخوانید: محمد مخبر معاول اول رئیس جمهور شد


پدر محمدمخبر، نیز حجت الاسلام «علامه‌عباس مخبر» است که از واعظان سرشناس شهرستان دزفول است. «محمد مخبر» تحصیلات خود را در شهر‌های دزفول و اهواز گذراند؛ و سپس در مقطع دکتری در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی، در مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی به ترتیب در رشته‌های مدیریت با گرایش سیستم‌ها و کارشناسی در مهندسی برق تحصیل کرده‌است. او همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حقوق بین‌الملل است.

حاشیه‌های مخبر؛از لیست تحریم‌ تا غوغای واکسن برکت و بلوای سجاد

اولین پیوند نام مخبر با حاشیه‌ها قرار گرفتن نام وی در لیست تحریم‌ها بود. خبرگزاری رویترز در گزارشی ستاد اجرایی فرمان امام که تحت مدیریت مخبر است را «بازوی مالی» و «امپراتوری عظیم اقتصادی» توصیف کرده بود که کنترل آن در دستان رهبر جمهوری اسلامی است و این گزارش آغاز طرح نام محمدمخبر در مجامع بین المللی شد.

در ژوئیه سال ۲۰۱۰ میلادی، اتحادیه اروپا محمد مخبر را در فهرست افراد و اشخاصی قرار داد که در فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و هسته‌ای مورد تحریم قرار می‌گرفتند، اما دو سال بعد نام او را از آن فهرست حذف کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ محمد مخبر را تحریم کرد و به فهرست «اتباع به‌طور ویژه معین شده» (اس‌دی‌ان) اضافه کرد. استیون منوشن، وزیر وقت خزانه‌داری آمریکا پس از اعمال این تحریم نیز گفته بود که: «ایالات متحده با هدف گرفتن کسانی که ادعا می‌کنند به مردم ایران کمک می‌کنند، ولی ثروت خود را افزایش می‌دهند، ادامه می‌دهد.»
در همان زمان دولت وقت ایران هر نوع اتهام وارده به محمد مخبر را رد کرده و این تحریم‌ها را تنها برای آزار شهروندان ایرانی مطرح کرده بود.

جنجال واکسنی که نخریدیم و واکسنی که ساختیم

هر چند نام محمد مخبر در سال ۲۰۱۰ یعنی حدود ۱۱ سال پیش وارد لیست تحریم‌ها شد، اما چگونگی قرار گرفتن نام وی در لیست تحریم‌های سال ۲۰۲۱ قطعا ابعاد عجیب تری دارد. اما این تنها حاشیه مخبر در سال‌های اخیر نبوده است.

با آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان و اعلام همه گیری جهانی این ویروس، هم زمان با بسیاری از کشور‌ها، دولت ایران نیز اعلام کرد که در پی دستیابی به تکنولوژی ساخت واکسن است و در ابتدا از خرید آن اجتناب خواهد کرد. مساله ای که در طول ماه های آخر دولت دوازدهم به پاشنه آشیل تمام عیار دولت روحانی تبدیل شد اما شاید کمتر کسی می دانست که یکی از تئوریسین های تلاش برای رسیدن به واکسن ایرانی «محمدمخبر» بوده است.

هر چند که بعدتر و با بالا رفتن میزان مرگ و میر کرونا و عدم دستیابی به موقع به واکسن در اردیبهشت ۱۴۰۰، حسن روحانی به عنوان رییس جمهور وقت خبر از دستور تهیه فوری واکسن داد، اما این حقیقت که با مشاوره‌های «محمدمخبر» به عنوان رییس ستاد اجرایی فرمان امام و تلاش وی برای رسیدن بنیاد برکت به واکسن ضدکرونا، زمان طلایی اسفند ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ برای خرید و تهیه واکسن‌های کرونا از دست رفت غیرقابل انکار است.

در نهایت و پس از آن که گفته شد مبلغی معادل یک میلیارد دلار توسط بنیاد برکت از سوی دولت دریافت شده است، محمد مخبر در ۲۶خرداد ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به مقام رهبری، ورود ایران را به جمع شش کشور تولید کننده واکسن این ویروس منحوس اعلام کرد.
البته که پیش از این نامه تصاویر تزریق واکسن به «طیبه مخبر» خبرساز شده بود. تصاویری که نشان می‌داد اولین کسانی که در فاز انسانی واکسن به آنان تزریق شده فرزندان سازنده هستند و دختر محمد مخبر از اولین کسانی بود که واکسن را دریافت کرد.

حاشیه‌های پسر برای پدر

محمد مخبر، اما هر چه در سال‌های فعالیتش از حاشیه دور مانده بود و حتی تحریم اول وی پس از دو سال ملغی شده بود، اما در سال‌های اخیر گویا حاشیه او را تعقیب می‌کرد.

پس از ماجرای تحریم‌های جدید آمریکا در سال ۲۰۲۱ و ماجرا‌های واکسن کووبرکت، این بار نوبت به رسانه‌ای شدن نام فرزندان این مرد در سایه شده بود. در حالی که نام «طیبه مخبر» با تزریق واکسن کرونا گره خورد، اما نام «سجاد مخبر» برای پدر دردسرساز شد و با عنوان شدن نام پدر برای پست معاونت رییس جمهور، مساله «هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد» مطرح شد.

شرکت «مادر تخصصی نسیم سلامت پاسارگاد»، متعلق به بانک پاسارگاد است و خرداد ۹۴ تاسیس شد. بسیاری از بزرگان پولی بانکی کشور نیز در این مجموعه عضو هستند واعضای هیات مدیره رزومه‌های تقریبا پروپیمانی دارند.

سجاد مخبر و مدیرعاملی هولدینگ

حالا اگر در میان اعضای این هولدینگ بزرگ جست جو کنید به نام سجاد مخبر فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و اکنون فرزند معاون اول رییس جمهور می‌رسید. البته که سجاد مخبر علاوه بر عضویت در هیات مدیره، مدیرعامل کل هلدینگ نسیم سلامت نیز هست. اما هر چه جست و جو را ادامه دهید به هیچ روزمه‌ای پیش از این سمت‌ها از آقازاده محترم دست نمی‌یابید. اما جالب‌تر این است که بدانید نسیم سلامت اوایل سال ۹۴ تاسیس شده است و «سجادمخبر» تنها دو سال پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به این سمت‌ها رسیده است.
اگر به پروفایل سجاد مخبر در سازمان نظام پزشکی نگاهی بیاندازید مشخص است که تاریخ فارغ التحصیلی برای ۲۷ اسفند ۹۱ است و دو سال بعد نسیم سلامت تاسیس شده است و به محض تاسیس شدن نیز مدیرعامل جوان پشت صندلی ریاست نشسته است.

البته که حاشیه‌های حول شخص سجاد مخبر به همین جا ختم نمی‌شد و حتی گفته شد که وی بدهی ۸۵ میلیاردی به بانک پاسارگاد دارد، اما در نهایت این خبر در میان سکوت عجیب و معنادار بانک پاسارگاد فعلا تکذیب شده است.

با طرح نام «محمدمخبر» به عنوان معاون اول رییس جمهور این حواشی رشد کردند، اما حامیان معاونت مخبر تقریبا تمام شایعات را بی اساس دانستند، اما طرف مقابل نیز بیکار ننشست و لیستی بلندبالا از سمت‌های مختلف سجاد مخبر در ده‌ها شرکت را عنوان کرد. این جدال حتی تا همین حالا که بالاخره نام مخبر پدر به عنوان معاون اول رییس جمهور مطرح شد نیز ادامه دارد و به نظر می‌رسد همان طور که ماجرای دختر وزیر و برادر جهانگیری (معاون اول روحانی) به راحتی فراموش نشد و از یاد نرفت این یکی نیز حالا حالا‌ها فراموش نمی‌شود و حتی احتمالا ابعاد تازه تری از آن منتشر خواهد شد.

مخبر ادامه جهانگیری یا مرد سایه کابینه

با همه حاشیه‌ها و، اما و اگر‌ها، حالا دیگر محمد مخبر به سمت معاون اولی رییس جمهور رسیده است. مردی که برای بیش از یک دهه در ستاد اجرایی فرمان امام به گفته حامیانش عامل تغییرات شگرفی بود و بنا به شهادت کارنامه اش اصرار دارد برای هر چیز خارجی معادلی داخلی و تولیدی داخلی ایجاد کند حالا در سمت اجرایی به کابینه رفته است.
محمد مخبر هم چنین ۴ کتاب در موضوعات اقتصادی نیز نوشته است و این نشان می‌دهد که او به مساله اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته است و باید منتظر بود و دید آیا قرار است نقش جهانگیری در کابینه سید ابراهیم رییسی با مخبر احیا شود یا خیر؟ از یاد نبریم که معاون اول در دولت احمدی نژاد و با توجه به علاقه بسیار شخص احمدی نژاد به دوربین بسیار به حاشیه رانده شده بود و با حضور اسحاق جهانگیر احیا شد. حال سوال این است که مخبر با حواشی که او را در یک سال اخیر رها نکرده، می‌خواهد بازیگر نقش چندم کابینه سید ابراهیم رئیسی باشد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اقدام به خودکشی جوان تهرانی در ایستگاه مترو سرسبز

رکورد ویژه استقلال در تاریخ لیگ برتر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخ‌گویی به اسراییل را نداریم

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ سوتی عجیب مریم امیرجلالی

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اقتصاد کشور

فیلم/ روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش مصرف انرژی

ورق روغنی چیست؟

جولان ۴۰۰ هزار سگ ولگرد در استان تهران

ماجرای گروگان‌گیری دختر ۱۶ ساله کردستانی در تهران

ستاره پرسپولیس ۱۰۰ تایی شد

ماجرای پرسپولیسی شدن جانشین علیرضا بیرانوند

درآمد دولت از مالیات در سال ۱۴۰۲

خبر فوری وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران

هزینه عملیات وعده صادق چقدر بود؟

علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

صف طولانی تعمیر خودرو‌های مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟

هشدار جدی میرسلیم به دولت رئیسی درباره فساد+ عکس

تصمیم مهم سرمربی پورتو در مورد مهدی طارمی

حمله هادی چوپان به رئیس فدراسیون پرورش اندام

فرهاد مجیدی به لیگ برتر برمی‌گردد؟

اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳

عکس/حال خوب دریاچه ارومیه

فیلم/ چالش جالب هواداران دختر استقلالی در ورزشگاه آزادی

فیلم پربازدید از جشن تولد دختر کریستیانو رونالدو

ریخت‌وپاش نجومی در پتروشیمی بندر امام

سرنوشت سینما آزادی چه شد؟

عکس/ سفره کارگران در سال جدید کوچک‌تر شد

جزییات افزایش کرایه‌ حمل و نقل عمومی پایتخت

قیمت جدید روغن مایع امروز ۱ اردیبشهت ۱۴۰۳+ جدول

آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم

فیلم/جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت