تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

سود استخراج رمزارز چقدر است؟

یک کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه تبعات آلودگی هوا سالیانه هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار بر نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند، گفت: سود حاصل از استخراج رمزارز‌ها در قبال خسارت‎های آینده آن‌ها به محیط‎زیست چیزی نیست.

سود استخراج رمزارز چقدر است؟

اقتصاد ۲۴ - اظهارات مقامات وزارت نیرو در ماه‌های اخیر حاکی از آن است که استخراج ارز‌های مجازی به عنوان یکی از عوامل اصلی خاموشی‌های گسترده و کمبود برق در کشور محسوب می‌شود. رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت دوازدهم، روز یکشنبه ۹ خردادماه، در خصوص علت قطعی‌های مکرر برق در نشست علنی مجلس گفت: «جمع‌بندی کمیته مربوطه در شورای امنیت کشور و دبیرخانه شورای امنیت ملی بر این است که یکی از دو علت قطعی برق، افزایش دما و استخراج رمزارز‌ها هستند.»

همچنین در پی تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت دوازدهم برای جلوگیری از بروز خاموشی‌های گسترده در بخش خانگی، تأمین برق برخی از صنایع تولیدی در اواسط تیرماه متوقف شد و به همین دلیل، بازار برخی از مواد اولیه همچون سیمان و فولاد دچار بی‌ثباتی شده و قیمت‌ها سر به فلک کشید. اما آیا تأثیر پیامد‌های استخراج رمزارز بر زندگی روزمره مردم به وقوع این اتفاقات منحصر است؟

در همین رابطه برخی از کارشناسان حوزه محیط زیست معتقدند اگرچه استخراج ارز‌های دیجیتال در حقیقت یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود، اما فرآیند عملیاتی استخراج، تأثیرات منفی بر روی سلامت انسان در پی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد میزان تولید سالانه دی‌اکسید کربن برای استخراج بیت‌کوین، از کل دی‌اکسید کربن تولیدشده توسط برخی کشور‌های توسعه‌یافته جهان بیشتر است.

سود استخراج رمزارز در برابر هزینه‌های آن چیزی نیست!

در همین زمینه داریوش گل‎علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین با تأکید بر اثر منفی استخراج رمزارز بر محیط‌زیست بیان کرد: سود حاصل از استخراج رمزارز‌ها در ابتدا ممکن است برای افراد زیاد به نظر برسد، اما مسلماً این مقدار در برابر خسارت‎های آینده آن به محیط‎زیست رقمی نیست.

این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه بر اساس برخی گزارش‌ها، خسارت ناشی از تبعات آلودگی هوا برای نظام بهداشت و درمان کشور سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می‎شود، تأکید کرد: قرار نیست در حوزه اقتصاد درآمدزایی داشته باشیم، اما آسیب‏های بسیاری به محیط‎زیست وارده شده و در ادامه این زنجیره، ناچار به هزینه‌های چند برابری در بخش درمان و سلامت کشور باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کنار فعالیت رسمی برخی شرکت‏ها، بسیاری افراد به شکل قاچاق و در پوشش برخی واحد‌های کشاورزی مانند گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و یا دامداری‌ها مشغول استخراج رمزارز هستند.

گل‎علیزاده در ادامه تشریح کرد: به‎دلیل نیاز ماینر‌ها به مصرف برق و افزایش روزافزون استفاده از سوخت‎های فسیلی برای تولید برق، آلودگی هوا تشدید شده و با تداوم این وضعیت، بایستی در آینده چندین برابر درآمد ناشی از استخراج رمزارز‌ها را در بخش درمان و سلامت هزینه کنیم.

احتمال کمبود گاز صنایع در زمستان در پی افزایش مصرف برق

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: مصرف بالای برق در مزارع استخراج رمزارز موجب افزایش نیاز کشور شده است، در همین شرایط عموم نیروگاه‌های کشور حرارتی بوده و با سوخت گاز و مایع فعالیت دارند. سوخت مایع در نیروگاه‌ها نیز شامل نفت و گاز و البته مازوت می‌شود.

گل‌علیزاده ادامه داد: با این وضعیت، در زمستان به‎دلیل افزایش گاز در مصارف خانگی قطعاً با کمبود گاز در صنایع روبه‌رو می‎شویم و ناچار از سوخت مازوت برای تولید برق بیشتر استفاده می‌شود. از این‌رو سال گذشته برای جلوگیری از اختلال در شبکه برق‌رسانی، با وجود مخالفت‌های سازمان محیط‌زیست از سوخت مازوت استفاده شد.


بیشتر بخوانید: استخراج بیت کوین ۴۹ درصد آسان‌تر شد


وی یادآور شد: سوخت مازوت به‎طور معمول حاوی مقادیری با درصد‌های مختلف از گوگرد است که این عدد در کشور ما بالا بوده و در واقع ۳ تا ۴ درصد وزن حجمی مازوت، سولفور است. از سوی دیگر به دلیل اینکه نیروگاه‌های حرارتی کشور مجهز به تصفیه‌کننده نیستند، حجم زیادی گوگرد ناشی از سوخت مازوت وارد هوا شده و تبدیل به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون می‎شوند که این امر باعث تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان می‌شود.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه پایه تولید انرژی کشور سوخت‌های فسیلی است، گفت: افزایش در استفاده از این سوخت‌ها سبب افزایش آلودگی هوا به‌ویژه در کلانشهر‌های کشور می‌شود. از این‎رو اگر قرار است سیاست مبتنی بر حمایت ارز‌های دیجیتال باشد باید به دنبال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای نیروگاه‌ها باشیم.

چرا ایران به مهد استخراج رمزارز تبدیل شده است؟

گل‌علیزاده در خصوص برخی از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر فعالیت برخی شرکت‌های خارجی در حوزه استخراج رمزارز در ایران گفت: برق ارزان‌قیمت در واقع بستری فراهم کرده تا برخی شرکت‌های خارجی هم در این راستا در کشور سرمایه‌گذاری کنند. انرژی ارزان فعالیت آن‌ها را در حوزه ماینر‌ها در ایران توجیه‎پذیر کرده است.

وی افزود: این در حالی است که نرخ انرژی در جهان بسیار بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارد که افراد یا شرکت‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین اگر نرخ انرژی در کشور واقعی شود به‎طور قطع بسیاری از مزرعه‌های استخراج رمز ارز تعطیل می‎شوند.

ضرورت استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق

این کارشناس حوزه محیط‏زیست با اشاره به مشکلات استفاده از انرژی‎های تجدیدپذیر اظهار کرد: بر اساس قوانین وزارت نیرو اگر فردی مبادرت به تولید انرژی تجدیدپذیر از نور خورشید یا باد کند، باید این برق را وارد شبکه کشور نموده و افراد نمی‎توانند به‎طور مستقیم برق را تولید و به مصرف برسانند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه وزارت نیرو باید در این باره بازنگری داشته باشد، گفت: با اصلاح قوانین بسیاری از ماینر‌ها به سوی نیروگاه‎های کوچک مقیاس می‎روند که البته پایه سوخت این نیروگاه‎ها گاز است که باز هم آلاینده خواهند بود.

گل‎علیزاده با اشاره به قانون هوای پاک گفت: بر اساس قانون هوای پاک وزارت نیرو مکلف است تا ۳۰ درصد از توسعه برق خود را از محل انرژی‎های تجدیدپذیر تأمین کند.

این کارشناس حوزه محیط‏زیست یادآور شد: ایران در حوزه انرژی‎های تجدیدپذیر ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‎تواند در این زمینه هاب منطقه شود. بر اساس جغرافیا و مشخصات آب و هوایی ما رتبه یک را در حوزه انرژی خورشیدی در اختیار داریم.

وی افزود: به‎عنوان مثال دو کشور آلمان و ایران در حوزه برخورداری از انرژی خورشیدی قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و آلمان سالانه نسبت به ایران از نور خورشید کمتری برخوردار است، درحالی‎که پنل‌های خورشیدی بسیاری دارد. درحال‎حاضر امارات در حال سرمایه‎گذاری برای تولید و صادرات انرژی‎های تجدیدپذیر است.

گل‎علیزاده با اشاره به اینکه در کشور ما سرمایه‌گذاری در حوزه استفاده از انرژی‌های پاک توجیه‌پذیر نیست، اظهار داشت: مشکل ما در حوزه استفاده از انرژی‎های پاک به هزینه تجهیزات برمی‎گردد که نرخ بالایی دارند درحالی‎که قیمت انرژی در کشور ما بسیار پایین است. به‎عنوان مثال شرکت‎های بزرگی مانند پتروشیمی‎ها، فولادی‎ها و... دارای درآمد مالی بسیار بالایی هستند، چرا باید انرژی ارزان‎قیمت دریافت کنند؟ برای هر تصمیمی باید هزینه- فایده در نظر گرفته شود.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان عنوان کرد: هر فعالیتی که منجر به آلودگی هوا و آسیب به محیط‎زیست شود باید در قالب مسئولیت اجتماعی دیده شود و اجازه نداد این روند ادامه پیدا کند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پاک نیت
0
0
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
صحیح است بورس و رمز ارز و ..... همه را تعطیل کرده و بچسبید به بازار مسکن و دلار!!!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان