تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تأکید شد

رسیدگی به وضعیت گرانی کالای اساسی نمایشی است/ چون عرضه ایستادگی در مقابل رانت خواران را ندارند فشار را به معیشت مردم وارد می‌کنند

عضو شورای عالی کار معتقداست: رسیدگی به وضعیت گرانی کالای اساسی نمایشی است. چراکه در این زمان کوتاه از عمر دولت جدید هیچ اقدام موثری در کاهش نرخ مواد غذایی انجام نشده و تنها سکوت دولت در مقابل اقدام به گرانی از سوی صاحبان صنایع بوده است.

گرانی کالای اساسی

اقتصاد ۲۴ - روند تضعیف معیشت مردم تا جایی ادامه پیدا کرده که موج جدید بحران قیمت مواد غذایی، سفره بخش زیادی از خانوار‌ها به ویژه قشر کارگری را برچیده و آنان از خوردن ابتدایی‌ترین غذا‌ها محروم کرده است.

بحران افزایش قیمت اقلام و کالا‌های اساسی به برنامه‌ریزی برای بودجه سال آینده رسیده است. با این شرایط برای سال آینده نمی‌توان خوشبین بود. به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۱ نه تنها شرایط سختی در انتظار کارگران و بازنشستگان باشد، بلکه کارمندان دولتی نیز به سختی می‌توانند از پس مایحتاج ضروری خود و افزایش قیمت‌ها برآیند. مشکل تنها مسکن و خودرو نیست بلکه مشکل مردم تهیه ضروری‌ترین کالا‌های اساسی است!

اما چگونه سفره خانوار پرهزینه شد؟ فرامرز توفیقی عضو شورای عالی کار در پاسخ به این سوال اقتصاد ۲۴ گفت: بحث گرانی سفره‌های مردم از خود تحریمی شکل گرفت. دولت آقای روحانی در دو سال آخر عمر خود و همچنین در ابتدای دولت آقای رئیسی هیجاناتی در خصوص حذف ارز دولتی به جامعه تزریق شده که این نوع تخصیص ارز تأثیر گذار در سبد معاش خانوارها، فساد زاست!

توفیقی می‌گوید: این همجمه تا جایی پیش رفت که امروز قوه مقننه نیز در رابطه با فساد زا بودن تخصیص ارز دولتی به کالا‌های اساسی مانور‌های زیادی دارد.

وی تصریح داشت: در اردیبهشت ۱۳۹۸ قرار بر این شد که ارز دولتی بدون هیچ اقدام جایگزینی از سفره مردم حذف کنند و به جای آن ارز آزاد حاکم شود. به طوری که اختیار افزایش قیمت کالا‌های اساسی را به صاحبان صنایع و عوامل موثر دخیل در سفره مردم داده اند که آزادنه در افزایش نرخ‌ها عمل کنند. از این رو گرانی کالا تا حدی پیش می‌رود که بازار کشش آن را دارد.

عضو شورای عالی کار تأکید داشت:با این سیاست از همان موقع (اردیبهشت ۱۳۹۸) برنج کیلویی ۵۰ هزار تومان، گوشت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان، مرغ کیلویی ۴۰ هزار تومان و سایر قیمت‌های عجیب و غریب مواد غذایی پیش بینی شده بود.

توفیقی می‌گوید: واقعیت این است که این اتفاق بدون هیچ بررسی میدانی به طور خواسته افتاد. امیدوار بودیم با توجه به نگرش دولت سیزدهم و قوه مقننه انقلابی، تبعات حاصل از تصمیم حذف ارز دولتی از سبد معیشت مردم بررسی شود، اما متأسفانه پیامد‌های این اتفاق تلخ، تا کنون سنجیده نشده است. هرچند برای صیانت از امنیت غذایی مردم و حفظ جان مردم باید این تصمیم نابخردانه و اشتباه بررسی شود.

توفیقی با طرح این سوال که چرا ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد زاست؟ گفت: بهانه جویی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به اراده ضعیف و عدم حمایت از مردم بر می‌گردد. زمانی که ارز دولتی برای خرید نهاده دامی تخصیص داده می‌شود و به جای آن بیل و سایر ملزومات غیر ضروری وارد کشور می‌شود، ضعف دولت‌ها در برابر رانت خواران را به نمایش می‌گذارد.

وی تصریح داشت: در واقع مقصر اصلی این چالش چه کسی است؟ قطعاً مقصر مردم و به ویژه قشر ضعیف جامعه نیست. مقصر بی عرضگی سه قوه است که نتوانسته اند هزینه کرد این ارز دولتی را روی محل مورد نظر قرار دهند.


بیشتربخوانید:باتلاقی به اسم تولید ساخته‌اند و آن را با رانت پرکرده‌اند


عضو شورای عالی کار ادامه داد: با وجود ادامه بی عرضگی آقایان، رانت‌ها و سوء استفاده‌ها از ارز دولتی وجود دارد. اما رانت در فضای واردات و استفاده از ارز دولتی را مردم مصرف کننده انجام نمی‌دهد. کسانی که از این جریان سازی‌ها سود می‌برند باید تاوان این اهمال کاری‌ها و سوء استفاده‌ها را بپردازند. باید صادقانه بگویند؛ چون عرضه ایستادگی در مقابل رانت خواران را ندارند فشار را به معیشت مردم وارد می‌کنند.

به اعتقاد توفیقی؛ دولت سیزدهم هم به دنبال سیاست اشتباه دولت گذشته با وعده می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را از سفره مردم بردارد و به جای آن کمک‌های نقدی و غیر نقدی در قالب یارانه بدهند.

وی تصریح داشت: واضح و مبرهن است که نه دولت دوازدهم نه دولت سیزدهم تا کنون نتوانسته اند مسیر هزینه کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی را کنترل کنند. پس چطور می‌خواهند یارانه پنهان و یا آشکاری که به مردم قول داده اند را هدایت کنند و از نفوذ رانت خواران به این لایه جلوگیری کنند!

توفیقی تأکید داشت: هنوز بانک اطلاعاتی درست و شفافی از جزئیات خانوار‌ها و نحوه زندگی مردم اعم از میزان دستمزد، بیمه، مسکن و. ندارند، چطور می‌خواهند با پرداخت یارانه از وضعیت معیشت مردم حمایت کنند.

عضو شورای عالی کارگفت: مدت‌هاست سامانه درج اطلاعات خانوار‌ها بسته است. چطور می‌خواهند به مردم یارانه نقدی و غیر نقدی بپردازند. از زمان تهیه اطلاعات خانوار‌ها جهت یارانه نقدی سال‌ها می‌گذرد و در این بازه زمانی تغییر و تحولات زیادی در تعداد، نحوه زندگی خانواده‌ها ایجاد شده که هنوز به طور کامل و کارشناسی شده در هیچ سامانه‌ای درج نشده است.

در ادامه تأکید داشت: دست خالی دولت از اطلاعات خانوار‌ها نقطه ضعف بزرگی است که هیچ گاه به دنبال رفع آن نبوده و نیستند. طی این سال‌ها افرادی از دنیا رفته و به دنیا آمده، تعداد مجرد‌ها و متأهل ها، ورشکسته‌های مالی و افرادی که جذب کار شده اند و بلاخره تغییر و تحولاتی که در یک جمعیت ایجاد می‌شود در سامانه‌ای به عنوان مرجع اطلاعات صحیح درج نشده است، اما وعده رسیدگی به معیشت تک تک مردم داده می‌شود.

توفیقی با اشاره به اینکه با حذف ارز دولتی فشار به مردم بیشتر خواهد شدگفت: رسیدگی به وضعیت گرانی کالای اساسی نمایشی است. چراکه در این زمان کوتاه از عمر دولت جدید هیچ اقدام موثری در کاهش نرخ مواد غذایی انجام نشده و تنها سکوت دولت در مقابل اقدام به گرانی از سوی صاحبان صنایع بوده است.

این فعال کارگری ادامه داد: به جای شفافیت اطلاعاتی تنها یک مشت دروغ و فریب به مردم داده اند که کارفرمایان به اسم هزینه کرد حسابرس‌ها اعداد و ارقام را دستکاری می‌کنند و به بازار ارائه می‌دهند.

وی تصریح داشت: سرمایه گذار به راحتی با اعداد و ارقام تورم تولید کننده ساختگی درست می‌کند که مدعی کمک بیشتراز سوی دولت برای ادامه تولید هستند. در حالی که هم قیمت تولید را افزایش داده و هم یارانه تولید را از دولت دریافت کرده است.

به گفته توفیقی؛ این‌ها باید با دنیا تعامل و تبادل اطلاعات داشته باشند تا راه‌های ارائه سوبسید به تولید را یاد بگیرند و چالش بزرگ کمبود نقدینگی از تولید را رفع کنند. دولتمردان باید بارو داشته باشند مغز کل نیستند، باید بپذیرند در مدیریت اقتصاد مردود هستند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
0
0
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چر ا هر نظر چرت و پرتی رو میذارید؟ ارز 4200 فقط رانت هست فقط بدبختی برای مردم هست اونوقت این آقا میگه... دو تا گزارش بخونید خواهشا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی