به گزارش جامعه ۲۴ - همه چیز از دهم دی ماه سال گذشته شروع شد که پلیس تصمیم گرفت طرحی را اجرا کند تا دیگر کمتر موتورسیکلت که وسیله کار و درآمد بسیاری از اقشار کم درآمد پایتخت است توقیف شود. در این طرح که پلیس آن را روشی برای فرهنگ سازی میدانست و مدعی بود موتورسواران ساعتی را در کنار پلیس در خیابان میمانند و بعد هم به جای اینکه موتورشان به پارکینگ برود، موتور خود را تحویل گرفته و به ادامه فعالیت خود میپردازند.
سردار محمد حسین حمدیان رئیس پلیس راهور تهران در مورد اجرای این طرح گفت: طرح موتور یار در ۶۰ نقطه شهر تهران برگزار میشود و براساس آن ماموران پلیس راهور به جای اینکه خودرو موتورسواران را بعد از تخلفات عبور از چراغ قرمز، نداشتن کلاه ایمنی و حرکت خلاف جهت توقیف و به پارکینگ منتقل کنند، موتورسوار را ساعتی کنار خیابان متوقف میکنند و بعد او میتواند به زندگی اش بپردازد.
وی ادامه داد: موتورسواران با پوشیدن کاوری ساعتی را به پلیس در روانسازی ترافیک کمک میکنند. این افراد دو ساعت در کنار خیابان کفگیرک پلیس را دست گرفته و آموزش میبینند و به موتورسواران هشدار میدهند.
به گفته حمدیان، این طرح بدل از مجازات(توقیف) است که با حمایت قوه قضائیه و بیمهها به منظور فرهنگسازی انجام میشود.
یکی از موتورسواران سطح شهر که در غرب تهران مجبور به شرکت در این طرح به جای توقیف موتورسیکلتش شده است گفت: درست است که برای موتورسوار بهتر است که موتورش توقیف نشود و دنبال ترخیص آن نرود، اما موضوعی که در این طرح اصلا برای پلیس مطرح نیست کرامت موتور سواران است. چرا باید به مانند مجرمان کاور تن ما کرده و بعد با دادن کفگیرک ما را مجبور کنند به جای پلیس در خیابان کار کنیم و ماموران خودشان به زیر سایه درخت بروند.
بیشتر بخوانید: هشدار درباره کلاهبرداری و شیادی از طریق کارت واکسیناسیون
وی ادامه داد: ما جرمی مرتکب نشدیم و قرار نیست با تخلف ما مانند مجرمان برخورد شود. با تن کردن این کاور ما حس مجرم بودن میکنیم درحالیکه بهتر است جای این رفتارها اقدامات فرهنگسازی انجام شود.
اجرای این طرح از سوی کارشناسان و آسیب شناسان انتقادات فراوانی را به همراه داشت چرا که معتقدند اجرای این طرح باعث ایجاد حس نفرت در موتورسوارانی میشود که اینگونه در این طرح بکار گرفته میشوند. این موضوع در بین کارشناسان باقی نمانده و به صحن علنی مجلس هم کشیده شد و نمایندگان مجلس هم به این طرح اعتراض کردند.
علی خضریان، نماینده مردم تهران با انتقاد از طرح موتور یار، در صحن علنی مجلس گفت: در سطح تهران شاهد هستیم که اگر موتورسواری تخلف رانندگی را مرتکب میشود، به جای اینکه با آن مانند خودرو برخورد کرده و جریمه کنیم، موتور را توقیف میکنیم. اخیرا هم طرح جالبی را نیروی انتظامی دارد انجام میدهد که کمیسیون امنیت و کمیسیون داخلی باید به آن ورود کنند.
وی ادامه داد: خودم دیدم که فردی با فرزندش سوار موتور بود، فرد وقتی به میدان شهدا رسید پلیس موتور را متوقف کرد و تن این پدر یک جلیقه کرده و یک چوب هم به دستش دادند و خودشان به کناری رفتند و به این شهروند میخندیدند.
به گفته این نماینده مجلس، شأن پلیس این نیست که با مردم اینگونه رفتار بشود. اگر من خودروسوار هم تخلفی مرتکب شوم باید با من چنین برخوردی شود یا چون موتورسوار جزو قشر ضعیف است با آنها اینگونه جلوی فرزندانشان برخورد میشود؟
هادی هاشمی، رئیس پلیس اسبق راهور تهران در مورد اجرای این طرح و اثرگذاری آن گفت: در مورد تخلفات حادثه ساز قانونی داریم که باید رانندگان در کلاس آموزشی شرکت کرده و قوانین را فرابگیرند که این موضوع در کاهش تخلفات رانندگی موثر است، اما اینکه موتورسوار را متوقف و از او کار بکشیم هیچ وقت در کاهش تخلفات این قشر موثر نیست.
وی افزود: با اجرای این طرحها موتور سواران احساس بیگاری میکنند و به همین علت واکنش مثبت نشان نداده و اصرار بر تخلف خواهند کرد.
رئیس پلیس اسبق راهور تهران با انتقاد از قوانین موجود گفت: در کشورهای پیشرفته هزینه ارتکاب جرایم را بالا میبرند حتی در برخی کشورهای اروپایی اگر فرد تخلف حادثه ساز رانندگی انجام دهد، گاهی به مدت ۶ ماه و هر هفته یکبار باید خود را به روانپزشک معرفی کنند. آنها هزینه ارتکاب تخلف را بالا میبرند.
به گفته هاشمی در ایران برعکس دنیا عمل میشود و به هر مناسبتی تخفیف یا بخششی را مطرح میکنند و متخلفان را میبخشند و راه را برای ارتکاب مجدد تخلف باز میگذارند. متاسفانه بستر راههای قانونمندی و تبعیت از قانون را با این شوهای تخفیف و بخشش بستهایم و فرد را به قانون گریزی دعوت میکنیم.
به گفته هاشمی، طرح موتور یار هم مانند بسیاری از طرحها مقطعی و بدون اثر است.