به گزارش جامعه ۲۴ - لایحه رتبهبندی معلمان این روزها یکی از مسائل روز آموزش و پرورش است تا آنجا که نمایندگان مجلس شورای اسلامی میخواهند این لایحه را علیرغم مشکلات و مسائلی که حول تأمین منابع مالی مورد نیاز آن وجود دارد، به سرعت به تصویب برسانند!
این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش نزدیک به دو ماه است با سرپرست اداره میشود و این وزارتخانه همچنان منتظر معرفی وزیر پیشنهادی از سوی رئیسجمهور است تا حداقل به عنوان نماینده دولت در جلسات بررسی و تصویب لایحه رتبهبندی در صحن علنی حضور داشته باشد و پیگیر دغدغه و مشکلات معلمان و فرهنگیان باشد.
آنچه که در موضوع لایحه رتبهبندی معلمان مورد توجه است، نقاط تاریک و پرسشهایی است که قطعاً اگر پاسخی برای آنها وجود داشته باشد و شفافیت در اینباره بیشتر شود، مسیر اجرای طرح هموارتر خواهد شد. همانطور که برخی نمایندگان و همچنین رئیس مجلس تأکید کردند؛ اجرای این لایحه بار مالی زیادی به دنبال دارد و در صورت تأمین نشدن منابع مورد نیاز، کار بر زمین میماند.
پرسش دیگری که مطرح است و هنوز درباره پاسخ آن شفافیت کافی وجود نداشته، این است که این لایحه اختصاص به کدام یک از گروههای فعال در نظام آموزش و پرورش دارد؟ سخنان گاه و بیگاه بسیاری طی روزهای اخیر از تریبونهای مختلف شنیده شد که این لایحه نه فقط معلمان، بلکه بازنشستگان و کادر اداری مدارس را نیز شامل میشود، این در حالی است که طبق بندهای یک و دو لایحه رتبهبندی معلمان، این طرح و اجرای آن باید معطوف به معلمان باشد. رئیس مجلس نیز بر این موضوع تأکید داشت و در سخنان دیروز خود بیان کرد که هدف این لایحه فقط معلمان است.
بیشتر بخوانید: لایحه رتبه بندی معلمان از سوی شورای نگهبان رد میشود؟
سید حسن الحسینی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران و معاون و مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش درباره چرایی اهمیت لایحه رتبهبندی معلمان و لزوم به کارگیری سازوکاری متفاوت در این موضوع، اظهار کرد: رتبهبندی برای معلمان حائز اهمیت است و از این منظر، دولت و مجلس به هر صورت اتفاق نظر پیدا کردهاند تا این لایحه و طرح نظام رتبهبندی را به نتیجه برسانند. در عین حال، یکسری ملاحظاتی وجود دارد که بسیار مهم است، چرا که نتیجه آن میتواند موجب عقیم شدن و نامقبول کردن طرح شود و یا آن را کارآمد و مقبول جلوه دهد.
معاون و مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش، گفت: در بررسیهایی که مجلس و کمیسیون آموزش انجام خواهد داد، حتماً باید دقت نظر شود که خواسته و مطالبه معلمان به هر نحوی تأمین شود، مطالبهای که مرتباً منعکس شده و آن همسانسازی حقوق معلمان با اعضای هیئت علمی همتراز آنهاست که طبق این لایحه قرار بوده به سطح ۸۰ درصد حقوق هیئت علمی دانشگاه برسد.
الحسینی خاطرنشان کرد: فراتر از موضوع تأمین معیشت معلمان و مطالبه این عزیزان، آنچه که در بررسی این لایحه اهمیت دارد، این است که به نظام و طرحی اصولیتر و غیر انفعالی دست یابیم و در نهایت یک «نظام معلمی» شکل بگیرد، همانند آنچه که تحت عناوینی مانند نظام پرستاری، نظام پزشکی، نظام مهندسی، نظام روانشناسی و ... داریم؛ لذا میبایست این مسئله موضوعیت داشته باشد تا به صورت ریشهای و اساسی مشکلات صنفی معلمان قابل حل باشد. بر همین اساس، این نظام، طرف گفتگو با دولت، برای تأمین منطقی مطالبات معلمان و فرهنگیان خواهد بود. این درست است که موضوع تصویب رتبهبندی برای معلمان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اولویت باید با شکلگیری یک نظام معلمی باشد.
وی درباره اجرای طرح رتبهبندی معلمان شامل از همه افراد ذینفع، اضافه کرد: با حل ریشهای مسئله موافقتر هستم. در عین حال، جزئیات در ذیل طرح و لایحه رتبهبندی باید از شفافیت لازم برخوردار باشد و به طور کامل اجرا شود و موضوع همترازی نیز اجرایی شود. باید حتماً نظام معلمی به تصویب دولت و مجلس برسد، اساسیترین کار همین است؛ ایجاد نظام قدرتمند معلمی. این به نفع معلمان و نیز به سود نظام آموزش و پرورش است و در مجموع به نفع کشور خواهد بود.