هر چند در اولین هفته سال جاری خرید و فروش خودرو به کف رسیده است و کمتر کسی اقدام عملی برای خرید انجام می دهد اما بررسیها نشان می دهد قیمت خودرو در بازار هنوز میلی به کاهش ندارد.
اقتصاد24- آگهیهای خرید و فروش خودرو هنوز کاهش قیمت چندانی را نشان نمیدهد، ردگیری آگهیهای درج شده در خصوص خرید و فروش خودرو نیز موید این نکته است که فروشندگان هنوز امیدوار به حفظ قیمتها هستند و تمایلی به کاهش نرخ های اعلامیشان ندارند. خودرو در آخرین هفته سال گذشته کاهشی محسوس را تجربه کرد اما در سال جدید، تعطیلات بهاری نیز نتوانست تغییر چندانی در این حوزه ایجاد نماید.
پراید پرتیراژترین و پرمتقاضی ترین خودروی ایرانی در حال حاضر هنوز در محدوده ۴۰ تا ۴۷ میلیونی در بازار آزاد نفس می کشد.
نمایشگاه داران برای سایپا ۱۱۱ سفید قیمتی در حدود ۴۷ میلیون تومان را پیشنهاد می دهند و می گویند تنوع رنگ حدود ۲۰۰ هزار تومان به این قیمت می افزاید. در عین حال سایپا سفید ۱۳۱ نیز نزدیک به ۴۲ میلیون تومان میارزد و رنگ متفاوت از سفید این قیمت را سیصد هزار تومانی افزایش می دهد.
پراید
سایپا ۱۵۱ نیز در حدود ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت می خورد. بررسی آگهیهای پراید دست دوم نیز این وضعیت را گواهی میدهد. قیمت پراید تولید ۱۳۷۶، حدود ۱۶ میلیون تومان و قیمت پراید تولید ۷۸، با تصادف نزدیک به ۱۱ میلیون تومان آگهی شده است.
بر این اساس خودروهای صفر کیلومتر نیز در محدوده قیمت های اعلامی نمایشگاه ها آگهی شده اند.
قیمتها رو به کاهش است یا افزایش؟
فعالان این بازار در پاسخ به این سئوال که قیمتها رو به کاهش هستند یا افزایش می گویند هنوز بازار خودرو از خواب بهاری بیدار نشده است و تقاضا در بازار به کف رسیده است.
آنان معتقدند با نبود تقاضا مسیر قیمت چندان روشن و مشخص نیست. خودروسازان در سال گذشته، از هفته دوم اسفند با هدف تنظیم بازار دست به فروش فوری خودرو زدند و اتفاقا از نیمه اسفند اعلام کردند خودروهای تحویل فوری پس از تعطیلات نوروز تحویل متقاضیان می شود. این بدان معناست که با پایان گرفتن تعطیلات عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و در نتیجه افزایش عرضه می تواند بر بازار خودرو تاثیر بگذارد.
خودرو در سال گذشته به یکی از مهمترین بازارهای جذب سرمایه تبدیل شد و در نتیجه بخش مهمی از تقاضا راهی فروشهای ثبت نامی خودروسازان شد چرا که خودروسازان دست به فروش ادامه دار محصولاتشان زدند و همین امر سرمایه فراوانی را به سمت این واحدهای تولیدی سوق داد. با این حال فاصله قیمتی خودرو در بازار آزاد با خودروهای تحویل کارخانه کاهش نیافت و قیمت ها همچنان میل به افزایش را نشان دادند.
فاصله قیمتی همچنان بالاست
بر این اساس قیمت خودروهای تحویلی کارخانه ها در نیمه دوم سال دو بار دستخوش تغییر شد و در نهایت فرمول تعیین قیمت به میزان ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار پذیرفته شد.
این فرمول افزایش گام به گام قیمتها را رقم زد. هنوز فاصله قیمت خودروی تحویل کارخانه با بازار بالاست، فعالان بازار می گویند این قیمتها حباب دارد و با عرضه خودرو حباب ها شروع به تخلیه خواهد کرد.