تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
مردم متضرر همیشگی صنعت خودرو هستند

امکان ایجاد رانت در واردات خودرو هم وجود دارد

  یک کارشناس حوزه خودرو اظهار داشت: به دلیل نبود ذی‌نفع واحد و مشکل در حکمرانی؛ هر گروه، جناح یا مافیای قدرتمندی سعی می‌کند سیاست‌ها را به نفع خود تغییر دهد به همین علت رانت به وجود می‌آید. در هر دوره این رانت در یک بخش است، برای مثال یک دوره در واردات، یک دوره برای خودروسازی و یک بار هم برای قطعه‌سازی رانت ایجاد می‌شود. تنها مردم بودند که هرگز در این بازی‌ها نبودند و همیشه متضرر شده‌اند.

واردات خودرو

اقتصاد ۲۴- مرتضی مصطفوی در مورد طرح واردات خودرو اظهار کرد: متاسفانه ما در حکمرانی دچار مشکل هستیم، از آنجا که حکمرانی ما در حوزه صنعت و اقتصاد منسجم نیست و ذی نفع واحد ندارد، طرح‌ها و سیاست‌های مختلف در دولت‌های مختلف وجود دارد. حتی گروه‌های مختلف وارد می‌شوند تا بتوانند به نفع خود سیاست‌ها را تغییر دهند. خودرو هم از همین دست کالاها است که هر نهاد در مورد آن ساز خود را می‌زند.

وی افزود: چین الان یکی از 5 کشور برتر دنیا در حوزه خودرو است. این کشور در چند دهه قبل صنعت خودرو را به عنوان یکی از محورهای توسعه خود قرار داده و اجازه پیش گرفتن سیاست‌های مختلف را نداد. ولی متاسفانه در کشور ما ذی نفع واحد وجود ندارد، بیش از آنچه منافع ملی در نظر گرفته شود، منافع شخصی مدنظر است. حتی اگر به کسانی که از خودروسازی‌ها بازدید می‌کنند دقت کنیم، بیشتر افراد سیاسی هستند. این کار اشتباه است، چون خودروسازی یک بنگاه صنعتی و اقتصادی بوده و جای سیاسی‌بازی نیست.

مصطفوی تصریح کرد: به دلیل نبود ذی‌نفع واحد و مشکل در حکمرانی؛ هر گروه، جناح یا مافیای قدرتمندی سعی می‌کند سیاست‌ها را به نفع خود تغییر دهد به همین علت رانت به وجود می‌آید. در هر دوره این رانت در یک بخش است، برای مثال یک دوره در واردات، یک دوره برای خودروسازی و یک بار هم برای قطعه‌سازی رانت ایجاد می‌شود. تنها مردم بودند که هرگز در این بازی‌ها نبودند و همیشه متضرر شده‌اند. تنها کسی که در خودروسازی مهم نیست مردم هستند، علی رغم اینکه در ظاهر صحبت از مردم و مشتری‌مداری می‌شود اما آنها در این سیاست‌ها جایی ندارند. اگر مصرف‌کننده‌ای از یک خودروساز شکایت داشته باشد، به نتیجه رسیدن این شکایت با سختی بسیار زیاد مواجه است.

وی ادامه داد: ورود ما به مسئله اصلاح صنعت خودرو اشتباه است چراکه ما هنوز مشخص نکرده‌ایم که به دنبال چه هستیم. آیا به دنبال اصلاح قیمتی در بازار هستیم یا اصلاح صنعت خودرو؟ این دو موضوع باهم متفاوت هستند. بازار خودرو باید زیرمجموعه وزارت اقتصاد، سازمان مالیاتی و صنعت خودرو زیر مجموعه وزرارت صمت باشند. این دو مجموعه هم باید سیاست منسجمی را دنبال کنند.

این کارشناس حوزه خودرو با تاکید بر اهمیت تدوین برنامه جامع سیاستی گفت: اینکه فکر کنیم با تزریق تعدادی خودرو به بازار مشکل حل می‌شود، اشتباه است. ما باید بسته سیاستی داشته باشیم. بحث این نیست که فقط باید واردات انجام شود یا نه، بلکه مباحث زیادی مانند مافیای خودرو و قطعه، نهادهای موازی که برخی از آنها ذی نفع هم هستند وجود دارد. باید با یک سیاست منسجم همه زمین بازی را بفهمیم و آن را بازسازی کنیم. اینکه فقط به یک بخش توجه کنیم حاصل کاریکاتوری است که تنها گوش آن بزرگ شده و زشت شده است.

وی در ادامه بیان کرد: از آنجا که نگاه ما کلان نیست این سیاست هم به مشکل برمی‌خورد. باید یک بسته ارائه شود که اولویت‌ها مشخص باشد. واردات خودرو باید در این بسته باشد اما اولویت صنعت خودروی ما واردات نیست. اولویت نخست این است که دست دولت و مجلس را از دخالت کوتاه کنیم. تا زمانی که بدنه صنعت خودرو با بدنه دولت از نظر ذی‌نفع بودن ارتباط دارند، منافعی تعریف می‌شود که مانع اصلاح صنعت خودرو می‌شوند. تاکنون با چند نماینده و مدیرکل در این رابطه برخورد شده است؛ همه اینها ذی‌نفع بودند؛ همین ذی‌نفعان سیاست‌ها را به نفع گروه‌های خاص تغییر می‌دهند. بنابراین مشکلات صنعت و بازار خودرو کلان‌تر از آن است که با یک سیاست حل شود، باید بسته سیاستی تعریف شود.


بیشتربخوانید:مشتری‌ها از بازار خودرو پر کشیدند


مصطفوی با انتقاد از سطح دخالت‌ها در صنعت و بازار خودرو گفت: بنابراین امکان ایجاد رانت در واردات وجود دارد چراکه ریشه‌ها حل نشده‌اند. در دنیا واردات خودرو را با به کارگیری فاکتورهای مالیات و تعرفه کنترل می‌کنند. اما در ایران نمی‌توان واردات خودرو را تبدیل به قانون کرد، از آنجا که ذی‌نفعان زیاد هستند مدام می‌خواهند دخالت و تعیین تکلیف کنند. این موضوع ارتباطی با مجلس ندارد و وزارت صمت باید تصمیم گیرد که چگونه بازار خودرو را طی یک برنامه‌ توسعه‌ای تنظیم کند.

وی افزود: صنعت و بازار خودرو و حکمرانی ذی‌نفعان زیادی دارد که این باعث می‌شود نهادهایی مثل مجلس، سازمان بازرسی، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و ... هر یک ساز خود را می‌کنند. اینگونه نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد بلکه تنها باعث می‌شود که سیاست‌ها جامع نباشد. اگر قرار است واردات خودرو آزاد شود وزارت صمت به سادگی باید این تصمیم را گرفته و پیش ببرد. دو سال است که معطل یک قانون شده‌ایم.

وی افزود: کجای دنیا مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا ورود پیدا می‌کند؟ این چه ارتباطی به مجلس دارد؟ آیا ما مجلس را تشکیل داده‌ایم که بگوید واردات خودرو چگونه انجام شود یا خودرو در بورس عرضه شود؟

این کارشناس خودرو در پایان خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس متشکل از افراد دانشگاهی است که کار اجرایی هم نکرده‌اند. اگر این موضوع را به وزارتخانه که با صنعت در ارتباط است بسپاریم که بهتر است. مجلس از وزارتخانه برنامه بخواهد و بر اساس آن وزارتخانه را بازخواست کند. از آنجا که حکمرانی دچار مشکل است و همه به دنبال منافع خود هستند، جایگاه‌ها عوض شده است. لزوما هم این منافع، منافع شخصی نیست. مجلس فکر می‌کند که انقلابی‌گری کرده و تاثیر مثبتی می‌گذارد درحالی که این دخالت‌ها وضعیت را بدتر می‌کند.

منبع: ایلنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰
توایران آقایون با آبنبات هم سعی میکنن جیب مردم رو خالی کنن چه برسه به خودرو
ناشناس
0
0
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰
رانت در چی نداریم برنج چای شکر خودرو و .... دلیلش بی صاحبی مملکت هست چرا که مسولین جای خودشون نشستند و پشت سر هم دستور صادر می کنند اما کیه که دستوراتشان را اجرا کنه مملکت با دستور و جلسه پیش نمیره با تلاش و لباس کار به تن کردن درست میشه اگه میگید فلان چیز باید این قیمت باشه نصفه شب و کل اوقات روز چند جاناشناس نه با دهل و سرنا سرکشی کنید لطفا مسولین فیلن های کره ای و ژاپنی و چینی را ببینند ببینید که آنها چگونه مسولیتشان را انجام میدهند به حای نوکر سالاری و انتخاب مدیر غلام حلقه به گوش مدیر توانا جسور و کاردان انتخاب کنید بدون رانت و سفارش
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مجاهد کورکور با اتهام محاربه اعدام شد

عکس/ لحظه استقبال از عراقچی در نروژ

ائتلاف ایرانی – ترکی در برابر کریدور عرب-مد/ آیا ایران با پروژه راه توسعه ترکیه همکاری می‌کند؟

ملاک افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

کشف بزرگ‌ترین گنج طلای جهان

کاهش خفیف قیمت نفت در بازارهای جهانی

شلیک مشکلات و جان بی‌دفاع محیط‌بانان/ بلند شدن صدای گلوله شکارچیان با سکوت قانون

عراقچی وارد نروژ شد

زمان دقیق واریز سود سهام عدالت مشخص شد

سرمایه‌گذاران بورسی پی نخودسیاه رفته‌اند

افزایش قیمت جهانی طلا، کاهش در بازار داخلی

بازدهی مورد انتظار سهامداران در بازار سهام چقدر است؟

ترامپ در مورد ایران حرفی برای گفتن ندارد

اینفوگرافی/ سود بورس تورم را شکست داد

رویای کنسرسیوم میان ایران و کشور‌های عربی

دلار به استقبال مذاکرات رفت

واکنش قوه قضاییه به روحانی بودن پسر کاظم صدیقی

کیهان محتوای یکی از اسناد اسرائیل را فاش کرد

چرا سهامداران به بورس بی‌اعتماد شدند؟

شورای حکام یا آوردگاه سیاسی؛ تروئیکای اروپایی و آمریکا آماده صدور قطعنامه علیه ایران همزمان با هشدار تهران

قیمت خودرو رسما ۲۵ درصد گران شد؟

حمله به مدنی زاده با سلاح قدیمی اصولگرایان؛ قانون انتصاب در پست‌های حساس/ بعد از ظریف نوبت وزیر پیشنهادی اقتصاد است؟

شوک شبانه ایران خودرو به بازار+ جدول

فیلم/ حک کردن نام فعال سیاسی مدلین روی شن های ساحلی نوار غزه

ساعات کاری ادارات در تابستان ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟

بازگشت خریداران به صحنه بورس

جهش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو + جدول

واکاوی ریشه‌های اقتصادی اعتراضات تازه در آمریکا/ مهاجران؛ عامل بیکاری یا قربانی سیاست‌های پوپولیستی ترامپ؟

پیش بینی بورس امروز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

پیش بینی قیمت دلار امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۴/ وضعیت قرمز در بازار دلار

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۴/ قیمت طلا در سراشیبی

قاتل پدر خانواده پسرش بود

قاب خانوادگی مجری خوشتیپ تلویزیون

عکس/امیرحسین آرمان با یک شمایل متفاوت

مال مردم خوری با توبه و گریه و استغفار بخشیده نمی‌شود

اینفوگرافی/مهمترین کشور‌های واردکننده به ایران در ۱۴۰۴

بازار طلا منتظر نتایج مذاکرات؛ فعلاً خبری از حباب نیست/ اثر مذاکرات بر بازار طلا بیشتر از قطعنامه شورای حکام است

مبلغ وام ودیعه مسکن ۱۴۰۴ چقدر است؟

عکس/بنر نصب شده روی دیوار یک نانوایی جلب توجه کرد