تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
آخرین خبرها از مناطق سیل‌زده؛

جان‌باختن 57 نفر در سیل اخیر/ 93 درصد سدهای خوزستان پر شده است/ اعلام میزان خسارت به بخش کشاورزی ۱۲ استان‌

سخنگوی اورژانس گفت: ۵۷ نفر تاکنون بر اثر سیل جان خود را از دست داده‌اند.
سیل شیراز
اقتصاد24 - مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس گفت: ۵۷ نفر تاکنون بر اثر سیل جان خود را از دست داده‌اند و ۴۷۸ ‏نفر نیز مجروح شده‌اند.

خالدی افزود: "از این تعداد فوتی، ۲۲ نفر در شیراز، ۷ نفر در گلستان، ۵ نفر در مازندران، ۳ نفر در خراسان شمالی، ۳ نفر در کهگیلویه و ‏بویراحمد، ۵ نفر در لرستان بودند. همچنین در استان‌های خراسان رضوی، سمنان، همدان، خوزستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین ‏و ایلام نیز هر کدام یک نفر به علت سیل فوت کردند."

جلسه ویژه سیل با حضور رهبر انقلاب

جلسه ویژه بررسی اقدامات و امدادرسانی‌ها به استان‌های سیل‌زده‌ کشور در حضور رهبر انقلاب برگزار شد. در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه، وزرای کشور، نیرو ، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، بهداشت، رئیس سازمان هلال احمر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان کل سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی، روسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کمیته امداد امام خمینی حضور داشتند.

93 درصد سدهای خوزستان پر شده است

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه حدود ۹۳ درصد از سدهای خوزستان پر است، گفت: در حال حاضر ورودی های همه رودخانه ها و سدها به طرف خوزستان کاهش پیدا کرده و در حال کم شدن است.

تشکیل ستاد ویژه برای سیل‌زدگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده، از تشکیل ستاد ویژه حمایت از سیل‌زدگان خبر داد و گفت: تمامی امکانات وزارتخانه برای حمایت از سیل‌زدگان به ویژه در استان لرستان بسیج شده‌ و دستگاه‌های تابعه‌ این وزارتخانه در مناطق سیل‌زده حضور میدانی فعال دارند.

محمد شریعتمداری ، با اشاره به وضعیت استان‌های سیل‌زده بویژه لرستان گفت: هم‌وطنان‌مان در این مناطق به کمک فوری نیاز دارند. از این رو اقدامات ویژه‌ای را در این استان‌ها بویژه در لرستان در دست انجام داریم.

وی افزود: اقدامات امدادی این وزارتخانه در هماهنگی کامل با استانداری در حال انجام است. همچنین در حال حاضر ستاد ویژه حمایت از سیل‌زدگان در وزارتخانه برای رصد، پیگیری و حمایت آسیب دیدگان سیل تشکیل شده است.

وزیر رفاه در تشریح اقدامات این وزارتخانه گفت: ارسال ادوات و ماشین آلات سنگین برای همراهی با عملیات امداد و نجات، توزیع اقلام و مایحتاج ضروری، ایمن‌سازی مراکز در معرض خطر سیل با اولویت مراکز نگهداری از گروه‌های آسیب‌پذیر، جابه‌جایی مراکز نگهداری مددجویان سازمان بهزیستی و سایر گروه‌های هدف این سازمان، استقرار تیم‌های فنی سازمان فنی و حرفه‌ای جهت حضور عملیات‌های تعمیرات، امدادرسانی، استقرار تیم‌های اورژانس سازمان بهریستی و ارسال پیامک‌های هشدار و اطلاع‌رسانی از سوی شرکت رایتل از جمله اقدامات درحین بحران این وزارتخانه در حوادث اخیر است.

شریعتمداری افزود: این وزارتخانه در مراحل پس از بحران نیز به صورت گسترده و ویژه اقدامات امدادی و حمایتی و پشتیبانی خود را در خصوص سیل‌زدگان و به طور خاص در مورد گروه‌های هدف این وزارتخانه مانند کارگران بیکارشده، تعاونی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده، بازنشستگان و سایر گروه‌ها دنبال خواهد کرد.

وی همچنین از تخصیص ۱۱ هزار وام ضروری از محل اعتبارات این وزارتخانه برای سیل زدگان خبر داد و گفت: همه مراکز درمانی و بیمارستانی تامین اجتماعی در آماده‌باش کامل قرار دارند و استفاده از خدمات اپراتور رایتل نیز در مناطق سیل‌زده رایگان است.

وزیر رفاه تاکید کرد: برنامه‌های حمایتی از تعاونی‌ها و اعطای تسهیلات برای بازگشایی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی صدمه دیده و بیمه بیکاری برای کارگران را در دستورکار داریم.

دستور رئیس جمهوری به استانداران برای رسیدگی به سیل زدگان

با ورود سامانه جدید بارشی، بیشتر مناطق ایران در معرض خطر سیل قرار گرفتند. بر همین اساس رئیس جمهوری در تماس های تلفنی با استاندارهای استان های مختلف در معرض خطر خواست که برای مقابله با سیل و مدیریت نهایی سیلاب ها همه امکانات و تجهیزات دولتی و عمومی را بسیج کنند.

حسن روحانی در پیگیری امور مربوط به سیل در گفت و گو با معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، استانداران و فرمانداران سراسر کشور ضمن قدردانی، از آنها خواست که تمام امکانات و تجهیزات دولتی و عمومی برای مدیریت بحران در حالت آماده باش باشند و تاکید داشتند که اولویت اول ما حفظ جان مردم است. در همین راستا تلاش دولت و دستگاه های امدادرسان، برای جبران خسارات ناشی از سیل و کاهش آلام مردم سیل زده در استان های مختلف ادامه دارد.

میزان خسارت سیل به بخش کشاورزی ۱۲ استان‌ اعلام شد+ جدول

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از خسارت ۳۸ هزار و ۵۲۸ میلیارد ریالی سیل اخیر به بخش کشاورزی ۱۲ استان کشور خبر داد. سید محمد موسوی با اشاره به برآورد خسارت های وقوع سیل اخیر به بخش کشاورزی اظهار داشت: سیل تا تاریخ یازدهم فروردین ماه بیش از ۳۸ هزار و ۵۲۸ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۲ استان کشور وارد کرده است.

وی ادامه داد: سیل اخیر به زیربخش های زراعت ۱۷ هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال،باغبانی ۷۱۲۳ میلیارد ریال، دام و طیور و آبزیان ۵۱۷۴ میلیارد ریال و آب و خاک، امور زیربنایی و تاسیسات استان های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، خراسان شمالی، اصفهان، سیستان و بلوچستان و سمنان خسارت زده است.

موسوی با اشاره به اقدامات اضطراری انجام شده در ۱۲ استان سیل زده گفت که ضمن اطلاع رسانی و هشدار به جامعه هدف، همه ظرفیت های نیروی انسانی و ماشین آلات، تجهیزات و امکانات سازمان جهاد کشاورزی استان های یادشده برای کمک به آسیب دیدگان سیل اخیر بسیج شده است.

وی افزود: تا کنون ۹ هزار تن نهاده های دامی شامل جو، ذرت و شکر برای مصرف دامداران و زنبورداران مناطق سیل زده تامین و توزیع شده است. موسوی اضافه کرد: ۱۰ تن بذر برنج برای خزانه گیری مجدد کشت برنج تامین و ۲ هزار کیلوگرم گوشت قرمز بین سیل زدگان توزیع شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، فرسایش خاک حاصلخیزترین اراضی زراعی و باغی، کاهش تولید برخی محصولات اساسی و کاهش درآمد تعداد زیادی از بهره برداران را از تهدیدهای سیل اخیر عنوان کرد و افزود: تقویت سفره های آب زیرزمینی، افزایش تولیدات دیم و احیای چشمه ها و قنوات از فرصت‌های سیل بوده است.

خسارت ناشی از سیل به مردم پرداخت می‌شود

معاون اول رییس جمهوری به وضعیت سیلاب در خوزستان و ضرورت کنترل آن اشاره کرد و گفت که مردم دغدغه خسارات مالی ناشی از سیلاب را دارند که به آنها قول می دهیم خساراتشان را دولت پرداخت کند. اسحاق جهانگیری در نشست هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان وضعیت سیلاب در این استان را ویژه و جدی عنوان کرد و ادامه داد: خوزستان در شرایط فعلی نیازمند توجه بسیار در بحث امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی است. وی مهم ترین اولویت دولت در شرایط فعلی را حفظ جان مردم دانست و افزود که باید تلاش کنیم تا حادثه تلخ کشته شدن هموطنان در شیراز در سایر استان ها تکرار نشود.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: یکی از نگرانی های مردم خسارات ایجاد شده ناشی از وقوع سیلاب است اما به آنها قول می دهیم که این خسارت ها را جبران می کنیم. جهانگیری با یادآوری اینکه مردم باید به هشدارها توجه کنند، توضیح داد: ساکنان مناطق تخلیه شده نگران اموال و وسایل خود نباشند زیرا نیروی انتظامی از آنها حفاظت می کند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد که در اطراف هورالعظیم بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در طرح های مرتبط با نفت صورت گرفته است اما در زمان نیاز برای رهاسازی آب به سمت این تاسیسات هیچ مخالفتی از سوی مسئولان مربوطه نشد. وی با یادآوری اینکه خسارت های ناشی از سیل در استان لرستان بیش از سایر استان ها بوده است افزود: زیرساخت ها، جاده های مهم این استان و منازل مسکونی دچار تخریب شده اند.

جهانگیری با یادآوری اینکه بارندگی های اخیر برای کشور یک نعمت بود اظهار داشت: کشور ایران در یک دوره طولانی با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه بود.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: بخشی از خاموشی های برق در سال گذشته به دلیل خالی بودن ظرفیت سدها و در نتیجه کاهش تولید برق توسط نیروگاه های برقابی بود.

جهانگیری توضیح داد: طبق پیش بینی های صورت گرفته در سال گذشته، حدود هفت هزار روستای کشور نیاز به آبرسانی از طریق تانکر داشتند. وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کم آبی در سال های گذشته شیوع پدیده ریزگردها و فعال شدن کانون های داخلی و خارجی گرد و غبار بود. معاون اول رئیس جمهوری گفت که در سال گذشته ذخیره آب سدهای خوزستان حدود پنج میلیارد مترمکعب بود اما درحال حاضر ۲۳ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای این استان است.

جهانگیری با بیان اینکه از شرایط سخت خشکسالی گذر کرده ایم،یادآورشد: سیل ده ها برابر خسارت به بار آورده اما برای کشور منفعت داشته است که از این بابت باید شاکر خداوند باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری به بروز مشکلات عمده ناشی از وقوع سیلاب در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و توضیح داد که بحران های گذشته تنها یک استان را در بر می گرفت و سایر استان ها به یاری آن می شتافتند اما در سال جاری شاهد وقوع سیلاب در ۲۴ استان کشور بودیم. به گفته جهانگیری، در استان های گلستان و مازندران با گذشت چند روز از وقوع سیلاب همچنان آب با ارتفاع یک تا سه متر باقی مانده است.

معاون اول رئیس جمهوری خواستار کمک بیشتر دستگاه ها و سازمان ها برای مدیریت بحران شد و گفت: در این مدت نهادهای نظامی همچون سپاه پاسداران، ارتش و مسئولان دستگاه های دولتی شبانه روز پای کار بوده اند. وی همچنین به زلزله ۲ سال پیش کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: جو سازی های بسیاری علیه دولت شد اما در این مدت بالغ بر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق ساخته شده است.

جهانگیری درباره مبلغ پرداخت شده به خسارت دیدگان ناشی از وقوع سیلاب در کشور اظهار داشت: برای تعمیر مسکن در شهر و روستاها ۵۰ میلیون ریال وام بلا عوض و ۱۵۰ میلیون ریال وام با بهره کم در شهرها پرداخت می شود. معاون اول رئیس جمهوری افزود: همچنین برای احداث مسکن در شهرها ۱۲۰ میلیون ریال و در روستاها ۱۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض اختصاص می یابد.

وی گفت: همچنین مبالغی جهت جبران خسارت دام سبک، دام سنگین، اراضی کشاورزی و لوازم خانگی در نظر گرفته شده است. جهانگیری یادآورشد: در کنار مشکلات ناشی از وقوع سیل شاهد فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ایران نیز هستیم که یکی از این محدودیت ها کاهش صادرات نفت است.

معاون اول رئیس جمهوری روز دوشنبه برای بررسی وضعیت سیل و سیلاب در خوزستان و نیز بررسی وضعیت سدهای استان وارد خوزستان شد و پس از بازدید از سدهای دز و کرخه و دیدار با سیل زدگان منطقه شعیبیه شوشتر در نشست هماهنگی شورای مدیریت بحران این استان شرکت کرد.

مسیر سه روستا در دهلران همچنان مسدود است

فرماندار دهلران گفت: مسیر سه روستا در این شهرستان همچنان مسدود است اما امدادرسانی در حال انجام است. مجید عسگری اظهار کرد:براساس اعلام سازمان هواشناسی طی 24 ساعت گذشته تاکنون در شهرستان دهلران ۱۰۵ میلیمتر باران در ایستگاه های هواشناسی به ثبت رسیده است.

وی افزود: با وجود شدت بارش‌ها ولی تمام محورهای مواصلاتی اصلی به خارج ار این شهرستان باز است و تردد روان است.

نیاز به اقلام بهداشتی و مواد تغذیه‌ای خشک   

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور در همین رابطه از تسریع امدادرسانی‌ها به مناطق سیل‌زده لرستان خبر داد. پیروی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از طلوع آفتاب روند امدادرسانی تسریع شده و شش فروند بالگرد هلال احمر، دو هلیکوپتر سنگین ارتش و چند فروند بالگرد سبک به مناطق سیل‌زده اعزام شده است.

وی بیان کرد: در روستاهای معمولان، شهر پلدختر و دیگر روستاها اقلامی مانند پتو و چادر توزیع شده و روند امدادرسانی ادامه دارد. هم‌اکنون تمامی نیروهای امدادرسان مشغول هستند تا قبل از شروع بارندگی اقدامات لازم انجام شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه هم‌اکنون به کمک‌های نقدی مردم بیشتر نیاز هست، افزود: همچنین به اقلام بهداشتی برای کودکان و بانوان نیاز مبرم داریم. مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به حساب جمعیت هلال احمر واریز کرده و پایگاه‌های ما آماده گرفتن سایر کمک‌ها هستند. به گفته پیروی مواد تغذیه‌ای خشک از دیگر کمک‌های غیرنقدی ضروری است که مردم می‌توانند به پایگاه‌های امدادی تحویل دهند.

مردم نیاز به امداد رسانی دارند

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: در حال حاضر مردم نیاز به امداد رسانی دارند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، سردار محمد پاکپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از امروز کار امدادرسانی به سیلاب زدگان لرستان شروع می‌شود. چیزی ‎ که الان برای ما بسیار مهم است برخی از مناطق استان بوده که در محاصره سیل قرار داشته و مردم نیاز به امداد رسانی دارند و باید امداد و نجات را الان انجام دهیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: امداد و نجات باید به وسیله ماشین‌ها، خودروهایی که می‌توانند این کار را انجام دهند و بالگرد صورت گیرد. در حال حاضر بالگردها وارد شده‌ و در حال ارائه خدمات به سیل زدگان هستند.

ترمیم خط ۱۲۵ شبکه شکسته توزیع آب در لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان از ترمیم شبکه توزیع آب کوهدشت خبر داد. حمیدرضا کرم‌وند با بیان اینکه نیروهای اتفاقات آب در طول بارش‌ها و وقوع سیل در حالت آماده‌باش به سر برده‌اند، افزود: در این راستا امدادرسانی‌هایی به شهر نورآباد انجام شده است.

وی با بیان اینکه در کنترل سیلاب شهر الیگودرز با ستاد بحران اقدام به تخریب و جمع‌آوری پل‌ها کردیم، ادامه داد: همچنین خط انتقال آب شرب شهر معمولان نیز که تخریب شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

کرم‌وند با بیان اینکه در شهر معمولان تخریب ناشی از سیلاب خیلی زیاد بوده و نیاز به انجام اقداماتی جهت مرمت آن است، گفت: در شهرستان سلسله نیز اکیپ‌های اجرایی در حال کنترل کیفیت آب شهر هستند. در منطقه شمالی شهر فیروزآباد نیز پیگیر وصل کردن آب هستیم.

وی از تشکیل گشت مشترک کنترل کیفی در امورات با مراکز بهداشت جهت پایش و سنجش سلامت آب شرب خبر داد و گفت: همچنین برای مهار سیل در سد ساحلی کوهدشت کمک‌رسانی‌هایی شده و خط ۱۲۵ شبکه توزیع آب که شکسته شده بود ترمیم شد.

بکارگیری پهپادهای سپاه برای رصد مناطق سیل زده

در همین رابطه سخنگوی سپاه گفت: برای اولین بار پهپادهای نیروی هوافضای سپاه برای رصد، جمع آوری و برداشت اطلاعات از وضعیت مناطق سیل‌زده به کار گرفته شدند. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف روز سه شنبه درباره آخرین اقدامات سپاه در امدادرسانی به مناطق سیل زده کشور گفت: در منطقه گلستان حدود 13-14 روز است که مشغول کمک رسانی به مردم هستیم.

وی از ارسال ست کامل بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه از طریق حمل هوایی به پلدختر و معمولان خبر داد. شریف افزود: در جریان کمک رسانی به سیل زدگان استان‌های لرستان، خوزستان و کرمانشاه خصوصا لرستان که روز گذشته دچار وضعیت بحرانی شد، همه امکانات سپاه در استان‌های همجوار برای کمک رسانی بسیج شده است.

سخنگوی سپاه ادامه داد: فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز با تدبیر فرمانده کل سپاه در استان لرستان مستقر شده اند و همه امکانات مهندسی، پروازی و یگان های کمک رسانی بسیج و سپاه برای کمک به مردم در روستاها و شهرها به ویژه در پلدختر و معمولان اعزام شده اند.

سردار شریف یادآور شد: امروز تعدادی بالگرد هم به منطقه اعزام شده و علاوه بر امکانات مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) که در منطقه حضور داشتند،یگان مهندسی 43 امام علی (ع) نیروی زمینی سپاه از ملایر در منطقه حضور دارند؛ همچنین از استان های اصفهان، مرکزی و کرمانشاه هم واحدهایی به کمک سپاه لرستان برای امداد رسانی اعزام شده اند.

سخنگوی سپاه تاکید کرد: واحدهای مهندسی سپاه در تلاش برای برقراری راه های دسترسی زمینی هستند و همزمان نیز پل هوایی برای انتقال اقلام ضروری و تخلیه مردم به نقاط امن از طریق بالگرد ایجاد شده است.

سردار شریف با اعلام اینکه ست کامل بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه از طریق حمل هوایی به پلدختر و معمولان اعزام شده اند، گفت: اولویت اول واحدهای سپاه کاهش آلام مردم، جلوگیری از تلفات، ساماندهی شرایط و رساندن اقلام و کمک های اساسی به گرفتارماندگان در سیل است.

وی از اعزام بالگردهای نیروی هوافضای سپاه به ایلام به درخواست استاندار ایلام خبر داد و گفت: امروز شرایط جویی مساعدتر است و تا پایان امروز عملیات اضطراری اسکان و کمک رسانی به پایان خواهد رسید تا به مراحل بعدی که کارهای ترمیمی و کمکی هستند برسیم؛ اقدامات و فعالیت ها در امدادرسانی به سیل زدگان شمال کشور نیز همچنان ادامه داشته و یگانهای سپاه تا رفع مشکلات مردم در کنار آنان خواهند ماند.

وعده جهانگیری

در همین رابطه سحاق جهانگیری در نشست هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان وضعیت سیلاب در این استان را ویژه و جدی عنوان کرد و ادامه داد: خوزستان در شرایط فعلی نیازمند توجه بسیار در بحث امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی است. وی مهم ترین اولویت دولت در شرایط فعلی را حفظ جان مردم دانست و افزود که باید تلاش کنیم تا حادثه تلخ کشته شدن هموطنان در شیراز در سایر استان ها تکرار نشود.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: یکی از نگرانی های مردم خسارات ایجاد شده ناشی از وقوع سیلاب است اما به آنها قول می دهیم که این خسارت ها را جبران می کنیم. جهانگیری با یادآوری اینکه مردم باید به هشدارها توجه کنند، توضیح داد: ساکنان مناطق تخلیه شده نگران اموال و وسایل خود نباشند زیرا نیروی انتظامی از آنها حفاظت می کند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد که در اطراف هورالعظیم بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در طرح های مرتبط با نفت صورت گرفته است اما در زمان نیاز برای رهاسازی آب به سمت این تاسیسات هیچ مخالفتی از سوی مسئولان مربوطه نشد. وی با یادآوری اینکه خسارت های ناشی از سیل در استان لرستان بیش از سایر استان ها بوده است افزود: زیرساخت ها، جاده های مهم این استان و منازل مسکونی دچار تخریب شده اند.

راه ارتباطی سه روستا مسدود است

فرماندار دهلران تصریح کرد: هم‌اکنون راه ارتباطی سه روستا در بخش‌های موسیان و زرین ‌آباد مسدود بوده و امدادرسانی به ساکنان این مناطق در حال انجام است.

وی تصریح کرد: وضعیت سد دویرج به دلیل سرازیر شدن روان آب‌های ناشی از بارندگی در شهرستان آبدانان در وضعیت هشدار قرار گرفت و به ساکنین پایین دست این سد نیز اطلاع رسانی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از طریق مدیریت منابع آب منطقه‌ای استان وضعیت حجم آب ورودی به سد دویرج با توجه به توقف بارندگی‌ها در حال ثابت شدن است که نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

فرماندار دهلران همچنین از مسدود شدن مسیر کنارگذر شهر دهلران خبر داد و یادآور شد: روز گذشته به علت شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه میمه پل میمه که در مسیر دهلران به مهران قرار گرفته، مسدود شد که پس از چند ساعت با تلاش نیروهای راهداری و بسیج و سپاه و گروه‌های مردمی بازگشایی شد.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان دبی خروجی رودخانه میمه بر اثر بارندگی و وقوع سیلاب به بیش از 3 هزار و 500 متر مکعب در ثانیه رسید، مشکل جاده ارتباطی بخش زرین‌آباد به دهلران نیز ساعاتی پیش رفع و ارتباط این بخش با شهرستان برقرار شده است.

عسکری گفت: با توجه به بررسی‌های اولیه صورت گرفته میزان خسارت وارده به زیرساخت‌های شهری و روستایی و کشاورزی بسیار گسترده و فراوان است.

وی ادامه داد: براثر بارندگی‌های اخیر به بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خسارت وارد شده است.

هر چند بارندگی شدید ، قطعی شبکه‌های ارتباطی ولرزش زمین ایلام را مضطرب کرده اما آرامش نسبی در استان حکمفرما شده است. بارش باران و رعد و برق شدید از دو شب پیش آغاز شد و تا بامداد امروز ادامه داشت.

در حالی که شبکه‌های مختلف فضای مجازی و خبرگزاری‌ها اخبار را یکسره مخابره می‌کردند تقریبا حوالی ساعت 2 بامداد روز گذشته یکباره تمام خطوط تلفن و اینترنت قطع شد.

دلیل قطع شدن ارتباطات

عباس بیرامی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، دلیل این قطعی را قطع خطوط ارتباطی فیبر نوری به دلیل رانش زمین عنوان کرد.

بارش شدید باران و زمین‌لرزه‌ای که در کرمانشاه و همینطوردر مرز ایران و عراق رخ داد و در شهر ایلام هم احساس شد ، شهر را مضطرب کرد. روز گذشته بر اثر این بارندگی‌ها محورهای ایلام – مهران و محور حمیل ایلام در کرمانشاه مسدود شده بود.

پل بخش ماژین تخریب شده و و پل جزمان در هلیلان نیز زیر آب رفته و ارتباط روستاهای این بخش نیز قطع شده است.

شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز از مردم استان خواسته است آب را به مقدار کافی ذخیره کنند.

باتوجه به بارش رحمت الهی درسراسر استان ‌جاری شدن سیل وصاعقه لذا کدورت آب اکثر منابع آب شهرهای استان بویژه شهرهای دره شهر، آبدانان - و سیروان بالا رفته ‌و خط انتقال آب شهر پهله زرین آباد نیز دچار شکستگی شده است.

همچنین به علت برخورد صاعقه با شبکه برق ایستگاه پمپاژ سد ایلام و قطعی برق، تا چند ساعت آب نقاطی از شهر ایلام با کمبود فشار مواجه شد ضمنا اکیپ‌های حوادث و اتفاقات شرکت آب و فاضلاب در محل حضور فعال دارند و با توجه به اینکه آب درمخازن ذخیره وجود دارد لذا مشکل حادی وجود ندارد اما شهروندان نسبت به ذخیره‌سازی ‌و جلوگیری از مصرف بی رویه اهتمام داشته باشند.

همچنین به دستور قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار ایلام در پی شدت بارش ها در شهرستان های جنوبی استان بویژه دره شهر، یک تیم متشکل از هلال احمر، راه و شهرسازی، اورژانس، علوم پزشکی استان و اکیپ هایی از سپاه و دیگر ارگان ها به همراه معاون امور عمرانی به شهرستان دره شهر اعزام شد.

روز گذشته قرار بود معاون اول رئیس‌جمهور و هیئت همراه جهت بررسی اوضاع استان در پی بارش های اخیر به ایلام سفر کنند که با توجه به زمین گیر شدن هواپیما در لرستان این سفر لغو شد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

گمانه‌زنی درباره تعطیلی عروسی‌ها در ایام عزای عمومی؛ بی‌خبری ادامه دارد/ رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی: فعلا بی‌سروصدا جشن بگیرید

معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

اولین عکس از خانواده شهید امیرعبداللهیان

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

عکس/ مراسم تشییع جنازه حادثه بالگرد رئیسی در تبریز

عکس/ توییت جنجالی آمنه‌سادات ذبیح‌پور علیه محمود احمدی نژاد

عکس/ جمیله علم‌الهدی هنگام بدرقه رئیسی

تصویری از مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و پسرش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استوری پربازدید ژیلا صادقی برای ابراهیم رئیسی

عکس/تغییر چهره نازنین بیاتی در عکس جدیدش

چشم انداز مبهم اقتصاد ایران؛ همه چیز وابسته به دو انتخابات مهم/ سیاست بانک مرکزی در تخریب بورس، برخلاف منافع اقتصادی کشور است

آرتروز انگشت شست پا چیست؟

عکس شوکه‌کننده‌ای که امروز از تهران ثبت شد

عکس/آماده‌سازی محل دفن رئیس جمهور فقید در حرم مطهر امام رضا«ع»

فردا راس ساعت ۹ صبح نماز بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش اقامه خواهد شد

عکس قدیمی از رئیسی

عکس‌/تصادف شدید هافبک سابق استقلال در راه تهران

روز پنجشنبه؛ پیکر امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده می‌شود

برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم

فیلم/حرف‌های مادر آیت الله رئیسی پس از شهادت

رئیس دفتر رئیس جمهور: بعد از سانحه سقوط بالگرد من ۳ یا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم

صدراعظم آلمان شهادت سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت

نامه مهم اژه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس

برقراری قطار‌های فوق العاده تهران-مشهد

عکس/دیوارنگاره میدان جهاد به یاد شهدای خدمت تغییر کرد

فیلم/روایت تاثربرانگیز ۳ نفر اولی که به بالگرد رئیسی رسیدند

فهرست شعب کشیک بانک سینا در روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد

علاقه رئیس‌جمهور شهید به این شخصیت طنز

تمدید فعالیت مترو تهران امشب تا ساعت ۲۴

عکس/ جمیله علم‌الهدی هنگام بدرقه رئیسی

فیلم / گریه و بی‌تابی شدید وزرای دولت

عکس/۱۳۶۰؛ مراسم تشییع دومین رئیس جمهور

عکس/ احمدی نژاد در افتتاحیه مجلس خبرگان

گاف تاریخی بایدن در سخنرانی جدیدش

واکنش مهدی ترابی به شهادت آیت الله رئیسی

مرگ بیش از ۲ هزار ایرانی در سانحه هوایی تا دی ماه ۱۳۹۸

چشم‌انداز اقتصاد ایران بعد از ابراهیم رئیسی

کدام سبزیجات برای لاغری خوب است؟

عکس/ توییت جنجالی آمنه‌سادات ذبیح‌پور علیه محمود احمدی نژاد

راهکار جالب و جدید برای درمان افسردگی

ماجرای دیه شهدای سانحه بالگرد رئیسی چه می‌شود؟

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

عکس/ مجلس یازدهم به پایان رسید

ستاره پرسپولیس پدر شد+ عکس

اعلام برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان+ عکس

فیلم/ ورود پیکر ابراهیم رئیسی به قم

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد

محمدرضا گلزار از جان ورزش چه می خواهد؟

فیلم/ نشست شانگهای هم با یک دقیقه سکوت

فیلم/ پیکر ابراهیم رئیسی توسط ارتش تشییع شد

فیلم/ بازگشت رئیس‌جمهور از آخرین سفر استانی

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

عکس/ جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری

نگاهی به سوابق علی باقری، سرپرست جدید وزارت خارجه؛ سکان سیاست خارجی در اختیار چه کسی است؟

نیم‌سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا

وداع امشب تهرانی‌ها با ابراهیم رئیسی و همراهانش

فیلم/ انتقال پیکر ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران

فیلم/ بدرقه پیکر رئیس جمهور در فرودگاه تبریز