تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

کارگران شهرداری کوت عبدالله و قصه ناتمام حقوق معوقه

کارگران شهرداری کوت عبدالله که ۴ ماه حقوق معوقه داشتند، با اینکه برای حل مشکلاتشان به تهران هم آمدند، اما می‌گویند با پیگیری و التماس فقط حقوق دو ماه را آن هم با کسری زیاد برایشان واریز کرده‌اند.

قوق معوقه کارگران شهرداری کوت عبدالله

جامعه ۲۴، «حقوق کارگر را تا قبل از خشک شدن عرق او پرداخت کنید» این حکایتی است که همه ما شنیده‌ایم. در ایران، اما به نظر می‌رسد به این سخن هیچگونه توجهی نمی‌شود و برخی از کارگران در نقاط مختلف ایران ماه‌هاست که حقوقشان را دریافت نمی‌کنند و برای دستمزدی که حق طبیعی آن‌ها در قبال کاری است که انجام می‌دهند باید دوندگی و اعتصاب کنند تا شاید کارفرما با منت، بالاخره حقوقشان را پرداخت کنند؛ از هفت تپه تا کوت عبدالله، این مشکل همچنان باقی است.

حقوق کارگران شهرداری کوت عبدالله کماکان نصف و نیمه و با پیگیری‌های فراوان و البته با تاخیر و کم و کسری پرداخت می‌شود و حتی شکایت و رفت و آمد‌های آنان به تهران نیز نتوانسته جوابگوی وضعیت این کارگران زحمت کش باشد.

چندی قبل در گزارشی با عنوان «دریافت حقوق بخش فراموش شده زندگی کارگران/ ماجرای ۴ ماه معوقات حقوق کارگران شهرداری کوت عبدالله چیست؟» به وضعیت کارگران شهرداری بخش کوت عبدالله از توابع اهواز، پرداخته شد. در آن زمان مسئولان به کارگران وعده بهبود شرایط پرداخت حقوق را داده بودند، اما حالا بعد از گذشت نزدیک به دو ماه، با رفت و آمد و اعتصاب و به گفته خودشان التماس! بالاخره توانسته‌اند فقط ۲ ماه از حقوق معوقه ۴ ماهه خود را دریافت کنند.

در ۲ ماه اخیر کارگران شهرداری بخش کوت عبدالله که از زمان انتصاب کارفرمای جدید، حتی یک ماه هم حقوقشان را کامل و طبق لیست بیمه دریافت نکرده‌اند، حتی به تهران هم آمدند تا با مسئولان مربوطه و نمایندگان دیدار داشته باشند تا شاید آن‌ها بتوانند گره‌ای از مشکلاتشان باز کنند؛ اما زهی خیال باطل، چرا که مسئولان در تهران نیز آن‌ها را با دست خالی به اهواز برگرداندند.

کارگران معترض به مجلس هم مراجعه کردند

یکی از کارگران شهرداری کوت عبدالله می‌گوید: ما ماه قبل به تهران آمدیم و به مجلس رفتیم و با نمایندگان استان دیدار کردیم، فیش حقوقی را نشان دادیم و گفتیم که ما چندماه حقوق معوقه داریم، ولی کارفرما حاضر به پرداخت حقوق ما نیست. در تیرماه، چون حقوقمان را نمی‌دادند ۲۰ روز اعتصاب کردیم و حالا حقوق آن ۲۰ روز را به ما نمی‌دهند و برایمان غیبت زده اند. هفته قبل بالاخره بعد از شکایت و پیگیری‌های مستمر، حقوق تیر و مرداد ماه را برایمان واریز کردند که البته از حقوق تیرماه فقط ۱۰ روز از آن را حساب کرده‌اند. ما بار دیگر به شهرداری رفتیم تا اعتراض کنیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.


بیشتر بخوانید: با تجمع معدنچیان معترض کرمانی برخورد شد


وی ادامه داد: واریزی‌ها همیشه ناقص است و در حالی که لیست بیمه ما ۳۰ روزه است، واریزی‌های ما همیشه کمتر بوده است. ما نمی‌دانیم آمار ناحیه را قبول دارند یا کارفرما. ما در شکایت‌مان تاکید کردیم که پیمانکار برایمان غیبت می‌زند و حقوقمان را هر طور که دلش بخواهد پرداخت می‌کند. من اکنون ۱۵ سال است که کارمند شهرداری هستم. این پیمانکار جدید ۲ سال است که آمده و از زمانی که آمده حقوق و بیمه ما درست پرداخت و رد نمی‌شود.

چرا کارگران شهرداری باید برای حقوقشان التماس کنند؟

این کارگر شهرداری می‌گوید: بعد از این همه شکایت هنوز ۲ ماه حقوق معوقه داریم. هرچند که گفتند مابقی را پرداخت می‌کنیم، اما هنوز واریز نشده است. چرا هر ماه باید فیش حقوقی پشت نویسی کنیم تا حقوقی که حقمان است را پرداخت کنند. مسئولین استانی می‌گویند این مسائل به امور ناحیه مربوط می‌شود، وقتی به امور ناحیه مراجعه می‌کنیم، می‌گویند دست پیمانکار است و زمانی هم که به پیمانکار مراجعه می‌کنیم می‌گوید من کار کم گرفته ام و آنطور که بخواهم کار را اداره می‌کنم. مسئولین هیچ توجهی نمی‌کنند. ما چرا برای حقوقمان التماس کنیم؟ همه پشت کارفرما را گرفته‌اند، از فرماندار تا دادستان همگی پشت کارفرما هستند. صرفا مکاتبه کردن برای ما فایده ندارد، ما نتیجه می‌خواهیم.

وی ادامه داد: حقوق ما را پرداخت نمی‌کنند، اما برخی از کارمندان پیمانکار در ماه ۴ بار حقوق می‌گیرند. هر حقوق ۲۵ میلیون است. برای ما، اما به زور ۳ الی ۴ میلیون آن هم با التماس واریز می‌کند. همین کارفرما برای خانم و فرزندانش حقوق واریز می‌کند. فیش‌های حقوقی این افراد به نحوی به دست ما رسیده است و در اهواز به همه مسئولان نشان دادیم و به فرماندار و دادستان و اعضای شورای جدید گفتیم این افراد حقوق نجومی می‌گیرند، چرا رسیدگی نمی‌کنید. همه این افراد به صورت فامیلی منتصب شدند و حقوق‌ها را بین خودشان تقسیم می‌کنند. البته برج ۱۰ قرارداد این کارفرما تمام می‌شود، دیگر نمی‌دانم بار دیگر با او تمدید می‌کنند یا خیر. قبلا با کارگران هفت تپه مقایسه می‌شدیم، اما خداروشکر حالا وضع آن‌ها خوب شده، قراردادی شده‌اند و حقوقشان به موقع پرداخت می‌شود. ما حتی عیدی سال قبل را اخیرا دریافت کرده‌ایم.

این کارگر شهرداری کوت عبداالله می‌گوید: کارفرما از بیمه، از تعطیل کاری و ... کم می‌کند تا حقوق ما را کمتر دهد. ما حدود ۵۰۰ کارگر هستیم.۳۷۰ کارگر بخش رفت و روب هستیم و نزدیک ۱۲۰ نفر هم بخش حمل زباله هستند. ما در دوسال گذشته حتی یک ماه هم با شرایط مناسب حقوقمان را دریافت نکرده‌ایم که حدقل بدانیم حقوق یک ماه ما چقدر است. وقتی به استاندار مشکلمان را گفتیم، گفت انشالا مشکلتان حل می‎شود، بودجه از تهران به ما کم می‌رسد و برای همین نمی‌توانیم جوابگو باشیم. وقتی به تهران آمدیم گفتند این بی‌عرضگی مسئولین شما را می‌رساند که وضعیت حقوقتان به این شکل است، اگر در اینجا چنین مشکلی ایجاد شود، با کارفرما و مسئولین مربوطه برخورد می‌کنیم.

در شرایط اقتصادی ناگوار فعلی که مردم توان تامین حداقل‌های زندگی و معیشتی خود را نداشته و درمانده و ناامید شاهد افزایش روز افزون قیمت اقلام خوراکی، پوشاک، درمان، مسکن و ... هستند عدم پرداخت حقوق پرسنل همراه با قلدری و عدم پاسخگویی رفتاری بی‌شرمانه است، رفتاری که باید ریشه آن را در زد و بند‌های پشت پرده میان کارفرما و عده‌ای از مدیران ارشد و میانی هر سازمان (در اینجا شهرداری) جستجو کرد.

جالب آنکه این کارگران حتی صدای خود را به مسئولان مربوطه در پایتخت هم رسانده‌اند، اما نه تنها کمکی به آن‌ها نشده که به گفتن جملاتی تکراری و بدیهی برای مثال ابراز همدردی بسنده شده است.

صدای اعتراض کارگران از اقصی نقاط کشور بار‌ها و بار‌ها شنیده شده است، اعتراضی که تنها علت آن درخواست به موقع مزد در قبال کار به موقع است، اما از نگاه کارفرمایان و افراد بر مدار قدرت گویی این خواسته کارگران نا به جا و طمعکارانه است، «شکم سیر چه خبر از حال گرسنه دارد» این جمله شرح حال روابط این روز‌های کارگرا و کارفرماست.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول