تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
آخرین خبرها از مناطق سیل‌زده؛

۱۱۰ روستای در خطر سیل خوزستان تخلیه شدند/ سطح آب در آق‌قلا ۳۰ سانتی‌متر افزایش یافت

وزیر کشور گفت: خسارات سیلاب در لرستان بیشتر از سایر استان‌های سیل زده است که باید با جدیت و فوریت مشکلات مردم آسیب دیده این استان بر طرف شود.
سیل
اقتصاد24 - اقتصاد۲۴ – عبدالرضا رحمانی فضلی روز جمعه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده پلدختر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله اول که مقابله با سیل بود به خوبی طی شده، هم اکنون دوره دوم بحث خدمات رسانی از جمله اسکان موقت، تغذیه، بهداشت و امداد رسانی‌ها آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین آسیبی که سیل به لرستان وارد کرده به راه‌های ارتباطی مرتبط می‌شود بیان کرد: پل‌ها و جاده‌ها را سیل برده و موقعیت راه‌ها نیز برای مرمت و بازسازی با توجه به قرار گرفتن در مجاورت کوه سخت و زمان بر خواهد بود.

وزیر کشور ادامه داد: جلسه استانی در شهر پلدختر برگزار و تصمیمات مختلفی در مورد نحوه اسکان گرفته شد و در رابطه با خدمات و تغذیه نیز هماهنگی‌ها به عمل آمد.
وی افزود: مقرر شد تا یکشنبه هفته آینده تمام دستگاه‌های اجرایی استان خسارات وارد شده از سیلاب را اعلام کنند تا هماهنگی‌های لازم برای جبران هر چه سریعتر آن‌ها فراهم شود.

رحمانی فضلی اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد شهر پلدختر و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد شهر معمولان در جریان سیلاب آسیب دیده اند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تاکید اصلی بر ساخت و سازواحد‌های مسکونی آسیب دیده است که در زمان بندی مشخص باید انجام شود، گفت: خسارت‌هایی به کشاورزی، زراعت و دامداری وارد شده که سریع جبران خواهد شد و تلاش می‌شود که این مهم به نحو احسن صورت گیرد.

رحمانی فضلی افزود: رسانه‌ها حجم خسارات را بیشتر در مورد پلدختر و معمولان اعلام کرده اند، که در بازدید هوایی که انجام شد دیدیم که خیلی از روستا‌ها با جمعیت بسیار بالا در شهرستان‌های استان آسیب جدی دیده‌اند.

وی بیان کرد: این روستا‌ها آسیب دیده و جاده‌های آن‌ها تخریب شده است، خانه‌های این افراد را سیل برده و خدمات دهی به آن‌ها یکی از مصوبات جلسه امروز بود که باید با یک نظام عادلانه و صحیح اقدام شود تا کسی مورد غفلت قرار نگیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه جلسه امروز تنها مخصوص پلدختر نبود و در مورد تمام استان تصمیم گیری شد، ادامه داد: گزارش‌های غلط و نامناسبی در فضای مجازی پخش می‌شود که به نظرم ظلم در حق این مردم است، آن‌هایی که این گزارش‌ها را پخش کردند باید در درگاه خداوند استغفار کنند.

رحمانی فضلی گفت: مردم بسیار خوب و همراه بوده و فرمانده انتظامی نیز در گزارش خود اعلام کرد که یک مورد سرقت رخ نداده وقتی که همچنین اتفاقی نیفتاده نباید حیثیت و آبروی مردم را زیر سوال برود.

وزیر کشور بیان کرد: اشراری از مراکز و شهر‌های دیگر در اینجا ایجاد نا امنی کرده بودند که شناسایی شده و دستگیر شدند و هم اکنون نیز مردم در آرامش به سر می‌برند.
وی تاکید کرد: دادستان کل به عنوان متولی آبرو و حیثیت تمامی مردم در دفاع از قانون، مسائلی که در فضای مجازی پخش می‌شود را پیگیری کند و حتما از شورای امنیت خواسته می‌شود با تمام این‌ها که آبروی یک ملت را زیر سوال می‌برند برخورد جدی بشود.

وزیر کشور اضافه کرد: مردم کاملاً همراه، همدل و همگام هستند و هیچ مورد خلاف گزارش نشده است، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ارتش، سپاه و بسیج همه برای برقراری امنیت و ایجاد نظم کمک می‌کنند و طبیعی است در جا‌هایی که سیل با این عظمت می‌آید بی نظمی‌هایی در ترافیک و خیابان‌ها رخ دهد که گلایه مندی مردم را به همراه داشته باشد.

رحمانی فضلی بیان کرد: مردم برای عید آماده بودند، اما یک مهمان ناخوانده به نام سیل خانه آن‌ها را خراب کرد و به آن‌ها آسیب وارد آورد؛ معلوم است که ناراحت هستند و حق دارند اظهار ناراحتی کنند، اما نباید به آن پیرایه‌هایی را به عنوان نا امنی اضافه کنیم.

وی گفت: امیدواریم که خداوند توفیق دهد و بتوانیم یار در کنار آن‌ها باشیم؛ دکتر روحانی تاکید کردند که دقیقا خسارت‌ها برآورد و اعلام شود همچنین خدمت مقام معظم رهبری نیز که بودیم به ویژه برای مراحل بعد از این سیل سفارش کردند و در سخنرانی‌های روز مبعث نیز بیان کردند.

بر اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین در لرستان رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صد‌ها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.

اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل‌های بسیاری در مسیر‌های اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستا‌های سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

مردم شهر‌های پلدختر و معمولان و روستا‌های اطراف حاشیه کشکان از ۱۲ فروردین ۲۴ ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه‌های اطراف گذراندند.

تمامی راه‌های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی‌داد، اما از نخستین ساعات ۱۳ فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد – پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.

برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان ۱۵ هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تا کنون ۱۴ نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند، ولی هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات جانی در پلدختر اعلام نشده است که همین می‌تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل در این منطقه صورت گرفته است.

۱۱۰ روستای در خطر سیل خوزستان تخلیه شدند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:از ابتدای وقوع سیل در خوزستان تا کنون ۱۱۰ روستای در معرض سیل در این استان به صورت کلی و جزیی تخلیه شدند. کیامرث حاجی زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۱۰ روستا‌ها به خاطر افزایش دبی حوضه‌های آبریز دز، کرخه و کارون به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی تخلیه شده اند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: همچنین ۴۳ کمپ در نقاط امن برای روستا‌های تخلیه شده در معرض خطر برپا شده است که در این کمپ تا کنون حدود ۲۵ هزار نفر ساکن شده اند.

سطح آب در آق‌قلا ۳۰ سانتی‌متر افزایش یافت


فرماندار شهرستان آق قلا گفت: با افزایش حجم آب گرگان‌رود، سطح آب در برخی از محلات آق قلا بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر افزایش یافت. رواناب‌های ناشی از ذوب برف در منطقه زرین گل و بارش‌های پراکنده، ‌ باعث جاری شدن دبی بیش از ۴۰ مترمکعب بر ثانیه از ظرفیت گرگان‌رود شده که همین امر افزایش سطح آبگرفتگی‌ها در برخی از محلات شهر آق قلا و روستاهای آن را به دنبال داشت.

امانگلدی ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:‌ رواناب‌های ناشی از ذوب برف در منطقه زرین گل و بارش‌های پراکنده، ‌ باعث جاری شدن دبی بیش از ۴۰ مترمکعب بر ثانیه از ظرفیت گرگان‌رود شده که همین امر افزایش سطح آبگرفتگی‌ها در برخی از محلات شهر آق قلا و روستاهای آن را به دنبال داشت.

وی افزود:‌ این افزایش آب را در محلات حکیم آباد، ‌ ایثار، ‌ کل آباد و عیدگاه شهر آق قلا که ۱۶ روز درگیر آبگرفتگی هستند، داریم.

ضمیر با بیان اینکه سرریز گرگان‌رود را در حدود ۳ کیلومتر از محدوده روستای یلمه خندان داریم، تصریح کرد:‌ البته روستای یلمه خندان در محاصره سیل قرار دارد، ولی خطر جدی متوجه روستا نیست.

فرماندار آق قلا خاطرنشان کرد:‌ برای برطرف کردن سرریز گرگان‌رود در محدوده یلمه خندان نیاز به نیروهای کمکی بیشتری داریم. البته از صبح امروز عملیاتی انجام شده که توانستیم آب را ۵ متر مکعب بر ثانیه به رودخانه بازگردانیم.

وی گفت: حدود ۲۰ نقطه را برای تخلیه آب بوسیله پمپ مشخص کردیم تا آب با سرعت بیشتری از محلات تخلیه شود.

اکیپ تعمیرات خودرو به مناطق سیل‎زده اعزام می‎شود

علی آشتاب اظهار کرد: از سوی فنی و حرفه‎ای اکیپ تعمیرات خودرو به پلدختر، معمولان، ویسیان و چگنی اعزام می‌‎شوند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این اکیپ به خودروهای آسیب‎دیده در سیل و در راه مانده خدمات ارائه خواهند داد.

ارسال ۲۰محموله به مناطق مختلف دورود/رانش زمین در شهرستان

سرپرست فرمانداری دورود گفت: ۲۰محموله اقلام مختلف به مناطق آسیب دیده شهرستان ارسال شد. بهاری اظهارکرد: به دنبال سیلاب اخیر ۷ روستای شهرستان دچار آبگرفتگی شدند که در حال حاضر تخلیه آب از منازل این روستاها هستند.

وی تصریح کرد: در حوزه شهری با کمک هلال احمر، سپاه، نیروی انتظامی و کمک های مردمی منازلی که در ۵محله دچار آبگرفتگی شدند تخلیه صورت می گیرد.

سرپرست فرمانداری دورود خاطرنشان کرد: بر اثر سیل راه آهن شمال به جنوب قطع شد که در حال حاضر بازگشایی شده است.

شرایط بحرانی در ١٠روستای منطقه رودبار

بخشدار کوهنانی از شرایط بحرانی در ١٠روستای منطقه رودبار خبرداد. فرهادی اظهار کرد: سیل خسارات زیادی به کوهنانی وارد کرده است و خسارات اولیه ناشی از این سیل را برآورد کردیم.

فرهادی گفت: تمام راههای دسترسی به این روستاها غرق آب شدند و در این منطقه شرایط بحرانی است و احساس خطر می‌کنیم. بخشدار کوهنانی افزود: تنها راه ارتباطی با این روستاها از طریق قایق است که هر روز ۵٠٠هزارتومان به یک قایق پرداخت می کنیم تا بیماران را به مراکز درمانی انتقال دهیم.

امدادرسانی به۵۰۰ روستای سیل‌زده لرستان توسط جمعیت هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از ‍ امدادرسانی به ۵۰۰ روستای سیل‌زده استان توسط جمعیت هلال احمر خبر داد. صارم رضایی خاطرنشان کرد: هم‌چنین ظرف سه روز گذشته نزدیک به ۲۰۰سورتی پرواز به حادثه دیدگان ناشی از سیل انجام‌ شده است.

رضایی بیان کرد: در مجموع ۲۰۰سورتی پرواز صورت گرفته و بیش از ۲۵۰ تن مواد غذایی، چادر، موکت، پتو و بسته‌های بهداشتی به وسیله بالگردهای جمعیت هلال احمر و دو بالگرد هوا نیروز ارتش به شهرها و روستاهای استان ارسال شده است.

تمامی خدمات درمانی و دارویی پلدختر و معمولان تا اطلاع ثانوی رایگان است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان از اعزام دوپزشک متخصص و یک پزشک عمومی به منطقه سیل زده پلدختر و معمولان خبرداد.

دکتر عباس پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد:تمامی خدمات درمانی و دارویی شهرستان پلدختر و معمولان تا اطلاع ثانوی رایگان است.

10 هزار واحد مسکونی خسارت دیدند

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: بر اساس ارزیابی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، ۱۰ هزار واحد مسکونی از سیلاب خسارت دیده‌اند. مسعود رضایی در ستاد مدیریت بحران لرستان با اشاره به این‌که امروز تفکیک وظیفه خوبی شد و مناطق سیل زده تقسیم بندی شدند و برای امدادرسانی زمانبندی صورت گرفت، اظهار کرد: امروز یکی از آن کارهای بسیار خوب اجرایی انجام شد و کار رونق گرفت.

وی با اشاره به فعالیت تیم‌های ارزیاب در مناطق سیل زده تصریح کرد: تا الان ۱۰ هزار پرونده خسارت دیده از سیلاب تشکیل شده است. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با تاکید بر این‌که آمار به روز تغییر می‌کند و دقیق نمی‌شود میزان خسارت‌ها را گفت، افزود: اما تا غروب دیروز آنچه جمع بندی شد، ۷ هزار واحد تعمیری و ۳ هزار احداثی بوده است.

چندین روستا به زیر آب رفته است

فرمانده انتظامی لرستان گفت: چندین روستا در استان به زیر آب رفته است. سردار حاجی‌محمد مهدیان‌نسب در خصوص اقدامات ناجا در مناطق سیل‌زده استان اظهار کرد: به لحاظ این‌که 75 درصد لرستان کوهستانی است، میزان بارش در این استان بسیار زیاد بوده و به بخش‌های زیادی از شهر و روستاهای استان خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان وضعیت خوبی حاکم نیست و چندین روستا به زیر آب رفته‌، ادامه داد: همکاران ما در همه جا حضور دارند و مشکل امنیتی خاصی نداریم؛ مراقبت‌های لازم در خصوص جلوگیری از وقوع سرقت‌ها در حال انجام و همکاری خوبی با محل اسکان موقت شهروندان برقرار است تا مشکلی ایجاد نشود.

رانش زمین در روستای «رباط دولتشاه»

فرماندار خرم‌آباد از مشکل راه دسترسی ۱۳۲ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: مسئله رانش زمین در روستای «رباط دولتشاه» هرچه سریع تر باید بررسی شود.

به گزارش ایسنا، اسد عبداللهی در ستاد مدیریت بحران لرستان با اشاره به اینکه در جریان سیل ۱۸۰ روستای خرم آباد مشکل آب شرب پیدا کرده بود که الان به ۱۲ تا رسیده است، اظهار کرد: گاز هم سه روستا و شهر خرم آباد مشکل داشت که حل شده و قسمت پل کرگانه مشکلش مانده است.

۱۳۲ روستای خرم‌آباد راه ارتباطی ندارند

فرماندار خرم‌آباد گفت: ۱۳۲ روستای این شهرستان راه دسترسی زمینی ندارند که تلاش برای برقراری راه این روستاها ادامه دارد. اسد عبدالهی اظهار کرد: از ۶۳۳ روستای شهرستان بر اثر سیل، ۴۰۰ روستا از لحاظ زیرساختی با مشکل مواجه شد.

وی ادامه داد: با کمک‌ دستگاه‌های خدمت‌رسان مشکل تعداد زیادی از این روستاها حل شده است. عبدالهی اضافه کرد: تا صبح دیروز ۲۷ روستا برق و ۸۹ روستا نیز آب نداشت.

برخی مردم برای تامین آذوقه مشکل دارند

فرماندار الیگودرز بر توزیع عادلانه کمک‌ها در استان تاکید کرد. حمید کشکولی خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها به تمام زیرساخت‌های شهرستان خسارت وارد کرده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان میزان خسارتی بوده که بارندگی‌ها به زیرساخت‌های الیگودرز وارد کرده است. کشکولی با بیان اینکه در شهر و روستاها خیلی مشکل داریم، افزود: نیروهای دستگاه‌های اجرایی با تمام توان در حال کار برای رفع مشکلات هستند.

فرماندار الیگودرز با اشاره به اینکه راه ارتباطی حدود ۲۹۰ روستا قطع است، تاکید کرد: شرایط به گونه‌ای است که برخی از اهالی روستاها برای تامین آذوقه مشکل دارند.

با ورود ارتش و سپاه لبخند بر روی لبان مردم نشست

امام جمعه معمولان گفت: با ورود ارتش و سپاه لبخند بر روی لبان مردم نشست. حجت الاسلام موسوی، اظهار کرد: از عصردیروز ارتش دلاور و سپاه به شهر معمولان به شهر ورود کرده و وضعیت بسیار خوب شده است.

وی تصریح کرد: ورود سپاه و ارتش لبخند را بر روی لبان مردم سیل زده معمولان نشاند و امدادرسانی به نحو مطلوب در حال انجام است. امام جمعه معمولان خاطرنشان کرد: برق از ساعات اول وصل شد و گاز دیروز نیز وصل شده آب هم امروز وصل خواهد شد.

موسوی اضافه کرد: آن‎چیزی که از کمک‎های مردمی توسط بالگرد وارد می‎شود در اختیار ارتش قرار می‎گیرد و همه قضیه امداد را ارتش مدیریت می‎کند.

40 روستای لرستان در معرض رانش است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که زندگی چند هزار خانواده در سیلاب استان از بین رفته‌ گفت: ۴۰ روستای لرستان در معرض رانش است. آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در دهه اول فروردین سه حادثه سیل، برف سنگین و رانش زمین را در لرستان داشتیم، این سه عامل اصلی دست‌به‌دست هم داده تا تمام توان استان لرستان صرف برطرف کردن این مشکل‌ها شود. در دنیا معروف است که سیل سه مشخصه اصلی دارد، دبی آب در رودخانه کشکان و خرم‌رود بی‌سابقه بوده و نکته دوم حجم خروجی آبی است که از لرستان خارج شده، این حجم هم بی‌نظیر بوده به‌طوری‌که استان خوزستان دچار وضعیت فوق‌العاده شد و سومین مسئله نیز تداوم بارش است.

وی افزود: تمام شهرستان‌های ما درگیر سیل بودند، در نورآباد یک‌سوم شهر و هزار و 200 مغازه زیر آب رفته و وسایل آن‌ها از بین رفته، هم‌چنین در خرم‌آباد 165 مغازه با تمام امکانات از بین رفته و آب تعدادی از منازل مجاور کرگانه را برده‌ است.

راه ارتباطی ۷۲ روستا در چگنی و خرم آباد بازگشایی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: راه ارتباطی ۷۲ روستا در شهرستان‌های چگنی و خرم‌آباد که بر اثر سیل مسدود شده بود، بازگشایی شد. عباس شرفی اظهار کرد: با تلاش جهادی راهداران راه ارتباطی ۳۰ روستای شهرستان دوره چگنی که در سیل مسدود شده بود، بازگشایی و تردد در آن برقرار شد.

وی افزود: هم‌چنین راه ارتباطی ۴۲ روستا از بخش سپیددشت شهرستان خرم آباد هم بازگشایی شد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان بیان کرد: تلاش برای بازگشایی و برقراری ارتباط سایر محورها ادامه دارد.

وجود ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار بر اثر سیل در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان از وجود ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار بر اثر سیل در استان خبر داد. کیارش بیرانوند در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: شیلات لرستان رتبه نخست را بین استان‌های غیرساحلی داشت اما متاسفانه با این سیل اخیر یک بحران عظیم در بخش آبزی‌پروری استان به وجود آمد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار داریم که با این سیل خسارت سنگینی به آنها وارد شده است، افزود: تولید ۵۰ تن ماهی به یکباره از بین رفت چراکه عمده مزارع ما در کنار رودخانه‌ها هستند.

بیرانوند تصریح کرد: تنها در منطقه شول‌آباد که هنوز راه‌شکافی نیز نشده است ۲۵ مزرعه پرورش ماهی داریم که حتی سازه‌ آنها نیز از بین رفته است. مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اینکه ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش آبزی‌پروری استان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: هم‌اکنون تعداد کثیری از آنها بیکار شدند و سرمایه خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه این افراد تحت فشار هستند، گفت: پیشنهاد می‌کنیم مصوبه هیئت دولت برای پرداخت غرامت استان‌های سیل‌زده شمالی در لرستان اجرا نشود چراکه محاسبه به هکتار است و استان ما به علت پرورش ماهی سردابی زیان بالایی را خواهد دید.

500 ساختمان در شهر معمولان دچار آسیب‎دیدگی شده است

شهردار معمولان گفت: 500 ساختمان در شهر دچار آسیب‎دیدگی شده است. عزیزی اظهار کرد: بعد از بارندگی اخیر یک سوم شهر را آب فرا گرفته است، 250 ساختمان تخریب و 500 ساختمان دچار آسیب‎دیدگی شده و هر کدام که سرپا هستند قابل سکونت نیستند و امکان تخریب آنها وجود دارد.

شهردار معمولان خاطرنشان کرد: پاکسازی شهر شروع شده اما فقط تجهیزات و امکانات شهرداری است. عزیزی اضافه کرد: کلیه راه های دسترسی به شهر معمولان قطع است که راه دسترسی از نیازهای اساسی شهر است.

وی بیان کرد: راه دسترسی اولویت کار ما است در صورت بازگشایی راه دسترسی تجهیزات وارد شهر می‎شود. شهردار معمولان گفت: مردم نگران بارندگی دوم هستند.

خسارت ۸۴۸ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از خسارت ۸۴۸ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی استان خبر داد. دکتر عبدالرضا بازدار در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه ۸۴۸ میلیارد تومان بر اثر سیل‌های اخیر به زیر بخش‌های کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

احتمال شیوع آفت سن در مزارع لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از احتمال شیوع آفت سن در مزارع استان خبر داد. چنگیز ابراهیمی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به سیل اخیر خسارات زیادی به کشاورزان ما وارد آمده است.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون در مرحله حساس داشت قرار داریم، افزود: به دلیل خسارات سنگینی که به زارعین وارد آمده مزارع خود را رها کرده و فکرشان مشغول سایر آسیب‌هاست. ابراهیمی با بیان اینکه هم‌اکنون بحث آفت سن را داریم، ادامه داد: این آفت بسیار خطرناک است و قطعا هزینه‌های بسیار سنگینی برای ما خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی بیان کرد: برای مقابله با آن باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم و امکانات مورد نیاز فراهم شود.

خسارت ۳۴ میلیاردی سیل به حوزه آبخیزداری لرستان

مدیرکل منابع طبیعی لرستان از خسارت ۳۴ میلیاردی به حوزه آبخیزداری استان طی سیل اخیر خبر داد. شیرزاد نجفی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: لرستان جزو پنج استان اول به لحاظ سیل‌خیزی در کشور است.

وی با بیان این‌که این استان ۵۲۰ نقطه سیل‌خیز دارد، افزود: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی اعتبار خوبی برای بحث آبخیزداری اختصاص داده شد و حدود ۱۸ حوضه آبخیز در استان عملیاتی کردیم.

مهار سیلاب شهر الیگودرز توسط سد حوضیان

معاون طرح توسعه آب منطقه‌ای لرستان گفت: سد حوضیان توانست سیلاب ورودی به شهر الیگودرز در فروردین ماه را کنترل کند. حیات اله سرلک افزود: پیک دبی سیلاب 12فروردین ماه به حدود150متر مکعب رسید که در داخل مخزن خالی سد تسکین یافت و اگر این سد نبود بدلیل گنجایش کم ابعاد رودخانه خصوصا در محل پل های داخل شهر،آبگرفتگی و خسارت به شهر حتمی بود.

بیمه دام، طیور و آبزیان اجباری شود

مدیرکل دامپزشکی لرستان بر لزوم اجباری کردن بیمه دام، طیور و آبزیان تاکید کرد. دکتر زینب محمدخانی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به سیل اخیر و خسارت وارد آمده باید بیمه در زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان اجباری شود.

وی تاکید کرد: همچنین بیش از پیش باید به دستورالعمل‌های دامپزشکی قبل از صدور پروانه‌های بهداشتی توجه شود. تخریب ایستگاه‌های پمپاژ در شرف افتتاح لرستان طی سیل اخیر

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی لرستان از تخریب ایستگاه‌های پمپاژ در شرف افتتاح استان خبر داد. بهمن فریدونی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: طی سیل اخیر خسارتی که به آب و خاک استان وارد آمده خیلی زیاد است.

وی با بیان اینکه بحث طرح‌های تملیکی و خصوصی را داریم که دچار خسارت شده‌اند، ادامه داد: ایستگاه‌های پمپاژی که طی سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده بودند و حتی آنهایی که در شرف افتتاح بودند خسارت دیدند.

فریدونی تصریح کرد: این خسارت‌ها به کانال‌های آبیاری، قنوات، مزارع، بندهای انحرافی، ایستگاه‌های پمپاژ خصوصی و دولتی وارد آمده است.

۹۷ روستای سیل‌زده لرستان در خاموشی

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به همراه مهندس خودنیا مدیر عامل برق استان با تشکیل کارگروه بحران در مدیریت توزیع برق شهرستان پلدختر برنامه ریزی‌های لازم را جهت تسریع در امر برق رسانی انجام، اکیپ‌های اجرایی را تقسیم بندی و راهی مسیرهای مشخص شده کردند.

در ادامه مهندس حائری با اشاره به آخرین وضعیت برق رسانی به مناطق سیل زده گفت: هم‌اکنون از مجموع ۶۷۰ روستای بدون برق ناشی سیل ۵۷۳ مورد برقدار شده است.

وی با اعلام این‌که روستاهای باقیمانده بدون برق ۹۷ مورد هستند، گفت: عملکرد امروز تامین برق ۱۲۳ روستا و تمامی شهرهاست.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: شهر پلدختر کاملا برقدار شد و فقط یک ترانس خاموش دارد که آن‌هم به‌خاطر حجم انبوه گل و لای فعلا امکان برقدار شدن آن نیست.

کشاورزی دلفان بیشترین خسارت را از سیل دیده

معاون سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: بیشترین میزان خسارت بخش کشاورزی سیل مربوط به شهرستان دلفان است.

نامدار صیادی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: کل خسارت وارد آمده به بخش کشاورزی استان در اثر سیل فروردین امسال ۸۴۸ میلیارد تومان بوده است.

راه ارتباطی معمولان بازگشایی شد

معاون وزیر راه از بازگشایی محور ارتباطی شهر سیل زده معمولان خبر داد.

عبدالهاشم حسن نیا گفت: با بازگشایی محور ارتباطی پلدختر از مسیر خرم آباد کمک رسانی به بخش معمولان از طریق زمینی شدت گرفته و این کمک‌ها از امروز بیشتر افزایش خواهد یافت. وی یادآور شد: جاده قدیم معمولان؛ خرم آباد ترمیم و هم اکنون آماده عبور خودروهای امدادی است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تسلیت سید مقتدی صدر برای شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ برافراشته شدن پرچم سیاه در بیروت

فیلم/ سخنرانی کوبنده سید حسن نصرالله الهام بخش مقاومت

فیلم/ روایت سیدحسن نصرالله از اولین دیدار با امام خمینی (ره)

معرفی گاک ترامپچی ۱؛ سدانی زیبا با حضور هوآوی + عکس

عکس/ پست جدید صفحه سید حسن نصرالله

فیلم/ لحظه اعلام شهادت سید حسن نصرالله در شبکه‌های مختلف جهان

فیلم/گریه مجری شبکه المیادین با اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله

حماس شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

فیلم/لحظه اعلام خبر ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از شبکه خبر

تسلیت وزارت امور خارجه ایران در پی شهادت نصرالله

پیام سیدحسن خمینی بعد از شهادت نصرالله

متن بیانیه حزب الله درباره شهادت سید حسن نصرالله

فوری/سید حسن نصرالله به شهادت رسید

عکس/برافراشتن پرچم سیاه با تصویر سید حسن نصرالله در بیروت

فیلم/دو انفجار شدید در بیروت پایتخت لبنان

واکنش بازار‌ها به حمله اسرائیل علیه لبنان/ بورس سرخ شد، طلا کانال ۴ میلیون را فتح کرد/ گمانه‌زنی درباره شهادت حسن نصرالله، با بازار‌های سرمایه چه کرد؟

فیلم ارتش اسرائیل از بمباران  ضاحیه بیروت

عکس‌های زیبای ترلان پروانه از جنوبگردی

سرطان واژن چیست و راه های درمان آن کدامند؟

پیام مهم رهبر انقلاب برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان

فیلم/ اولین بارش برف پاییزی در توچال

عکس/ توییت عجیب آشنا درباره سردار نیلفروشان

گزارش بورس امروز شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳

آمار مدیرعامل ایران‌خودرو از زیان این شرکت

هلدینگ صبا تامین، شرکتی دولتی با ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد‌ فقط در یک سال/ آقای رئیس جمهور و وزیر تعاون در جریان هستید؟

فیلم/قطع خبرهای شبکه الجزیره و خبر اعلام رسمی ترور نصرالله توسط ارتش اسرائیل

شکایت علیرضا بیرانوند از باشگاه پرسپولیس

تصویری عجیب از فرماندهان اسرائیلی در زمان حمله به بیروت

طلا وارد کانال ۴ میلیونی شد

جزئیات بیانیه صهیونیست‌ها با ادعای ترور سید حسن نصرالله

فیلم/ بمب سنگرشکن اسرائیل چطور عمل می‌کند؟

آشنایی با بمب سنگرشکن اسرائیل در حمله به بیروت

اینفوگرافی/مردم کدام کشور‌ها به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تسلط بیشتری دارند؟

نگاهی به بیوگرافی و سوابق سیامک نمازی

عکس/توئیت منتسب به دختر سید حسن نصرالله درباره وضعیت پدرش

سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ چگونه خواهد بود؟

عکس/ خانه دیدنی و تاریخی توسلیان در نطنز

از هر ۱۰۰۰ نوزادی که بدنیا می‌آیند، ۵ نفر آن‌ها کم شنوا هستند

سقوط میلیاردی قیمت آپارتمان در پردیس و پرند

فیلم / ویرانی گسترده بعد از حمله امروز صبح اسرائیل به جنوب لبنان

پایان تولید نوشابه کوکاکولا در ایران

عکس/ کاخ خورشید کلات نادری در خراسان

معرفی سلاح LOSAT؛ ضد تانک خودرویی سریع و مرگبار

عکس/دستور تخلیه فوری بیمارستان بهمن در بیروت

واکنش تند عارف به حمله شدید اسرائیل به لبنان

مرگ در معدن؛ روایتی از تنهاییِ کارگران و خانواده‌ی بازماندگانِ معدن بعد از پایانِ عملیات

دولت تکلیف یارانه نقدی را مشخص کرد؟

فیلم/ گزارش عجیب نفیسه کوهنورد از لحظات اولیه حمله اسرائیل

عکس/سقوط سنگ در جاده چالوس؛ پژو مچاله شد