تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
آخرین خبرها از مناطق سیل‌زده؛

کشته‌های سیل نوروز به ۷۰ نفر رسید/ تعیین استان‌های امدادرسان به خوزستان

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام آخرین آمار تلفات حوادث سیل پایان سال ۱۳۹۷ و نوروز ۱۳۹۸ گفت: جمعا در ۱۳ استان کشور، ۷۰ نفر بر اثر سیل و حوادث مرتبط با آن، جان خود را از دست دادند.
سیل
اقتصاد24 - احمد شجاعی با اشاره به استان‌های دارای بیشترین تلفات گفت: استان فارس با ۲۱، لرستان با ۱۵ و گلستان و همدان با ۸ کشته، استان های با بیشترین تلفات ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن هستند.

به گفته شجاعی، استان‌های مازندران با ۶، خراسان شمالی با ۳، قزوین با ۲، کهگیلویه و بویراحمد با ۲ و خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، قم و کرمانشاه با ۱ کشته، به ترتیب در رتبه های بعدی استان های دارای تلفات سیل و حوادث مرتبط با آن قرار می گیرند.

رییس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: آمار تلفات اعلام شده سازمان پزشکی قانونی، مربوط به فوت های محرز شده هستند.

تعیین استان‌های کمک‌رسان به خوزستان

سخنگوی وزارت کشور از تعیین استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان با حکم وزیر کشور به عنوان استان‌های معین خوزستان خبر داد.

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور از تعیین استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان با حکم وزیر کشور به عنوان از استان‌های معین استان خوزستان خبر داد.

وی در ادامه افزود: نظر به حجم و گستردگی خسارات وارده به استان‌های متأثر از سیل و بالاخص استان خوزستان و استمرار وضعیت فوق‌العاده به منظور امدادرسانی فوری و مستمر، ۴ استان ملزم شدند جلسه هماهنگی ستاد مدیریت بحران را بدون فوت وقت برگزار کنند.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: ۴ استان تهران، اصفهان، فارس و کرمان در روز جاری نسبت به گسیل و ارسال امکانات، تجهیزات، ماشین آلات، مواد غذایی و مایحتاج عمومی و در صورت لزوم اعزام افراد متخصص به استان خوزستان اقدام می‌کنند.

سامانی همچنین از تعیین استان‌های خراسان رضوی و شمالی به عنوان استان‌های معین استان گلستان خبر داد و گفت: این استان‌ها هم تمام امکانات خود را به گلستان منتقل خواهند کرد و همچنین قرار شده است با هماهنگی لازم اقدام فنی را در قسمت بیرونی شهرها به منظور جلوگیری از ورود آب انجام دهند.

اعلام آمادگی مجلس برای کمک به دولت

رییس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن آمادگی مجلس شورای اسلامی برای کمک به دولت جهت حل بحران سیل گفت که خسارات سیل در نقاط مختلف کشور از ظرفیت بودجه دولت بیشتر است و باید نسبت به برداشت از صندوق توسعه ملی اقدام شود.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به نشست امروز خود با رییس سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: در پی بازدید رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان از خسارات وارد شده به مناطق سیل زده و همچنین گفت‌وگوی آقای لاریجانی با رییس جمهور و دیگر مقامات، رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون بودجه ماموریت داد که نشستی را با سازمان برنامه و بودجه داشته باشیم تا هر نوع کمکی که لازم است از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت انجام شود.

وی با بیان اینکه «دولت به تنهایی نمی‌تواند نسبت به تامین خسارات سنگین وارد شده اقدام کند»، یادآور شد: قاعدتاً باید کمک‌های دیگری صورت بگیرد. ما در این جلسه گزارشی از خسارات وارد شده دریافت کرده‌ایم و روش‌های کمک به دولت هم بررسی شد. البته هنوز میزان خسارات قطعی نیست، اما آنچه که مسلم است خسارات وارد شده بیش از بودجه سال ۹۸ و مجوزهای داده شده، است.

تاجگردون در ادامه خاطرنشان کرد: من و آقای محبی‌نیا که در نشست با آقای نوبخت حضور داشتیم از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردیم که در هفته جاری اقدامات لازم را برای کمک به دولت انجام دهیم. البته خود دولت نیز پیش‌بینی‌هایی را کرده است و به دنبال تنظیم ضروریات مورد نیاز است و هر جا که لازم باشد مجلس شورای اسلامی هم نسبت به ارائه مجوزهای لازم به دولت اقدام خواهد کرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه، خاطرنشان کرد: خسارات وارد شده در اثر سیل اخیر چند دسته است؛ یکی خسارات وارد شده به دولت و زیر ساخت‌ها و دیگری خسارات به مردم، کشاورزان، دامداران و خانه‌هایی است که آسیب دیده‌اند و نهرها و رودخانه‌هایی که نیاز به لایروبی دارند. ارزیابی از خسارات همچنان در حال‌ بررسی است و ما نیز آمادگی داریم که اگر دولت لایحه فوریتی به مجلس شورای اسلامی بدهد و یا نیاز به مجوزی داشته باشد آن را تصویب کنیم.

وی در خصوص ضرورت برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین خسارات سیل، تاکید کرد: قاعدتاً باید از ظرفیت صندوق توسعه استفاده شود. البته دولت مجوز برداشت ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه را دارد و این یکی از راهکارهای موثر است، چرا که دولت در ابتدای سال نقدینگی لازم را ندارد. همچنین برای برداشت از صندوق توسعه نیازمند اذن مقام معظم رهبری هم هستیم. رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد که تحریم‌ها نقشی در ارائه کمک‌های خارجی به سیل زدگان ندارد.

خسارت 6 هزار میلیاردی به کشاورزی 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس آخرین گزارش‌های رسیده به علت بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر تا امروز (17 فروردین ماه) در مجموع 6 هزار و 166 میلیارد تومان به بخش کشاورزی در 16 استان خسارت وارد شده است.

«سید محمد موسوی » افزود: سیل اخیر به 46.3 درصد بخش زراعی، 12.2 درصد بخش باغبانی، 19 درصد بخش دام ، طیور و آبزیان و 22.5 درصد بخش آب و خاک، امور زیربنایی و تاسیسات و شبکه های انتقال آب خسارت وارد کرده است.

وی 80 درصد خسارت ها را مربوط به چهار استان دانست و اظهارداشت: در بین 16 استان سیل زده، بیشترین میزان خسارت های بخش کشاورزی مربوط به استان های گلستان، خوزستان، لرستان و مازندران است.

وی تصریح کرد: این خسارت ها به 872 هزار هکتار اراضی زراعی شامل محصولات گندم، جو، کلزا و برنج و 108 هزار هکتار اراضی باغی مرکبات و سیاه ریشه وارد شده است.

بارش های سنگین که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، منجر به وقوع سیل در 24 استان کشور شده است، در حالی که در موج اول بارش ها، استان های گلستان و مازندران درگیر پدیده سیل شدند، در مراحل بعد استان های واقع در غرب و جنوب غرب کشور عمدتا فارس، لرستان و خوزستان دچار حادثه شدند.

به علت بارش های اخیر هنوز احتمال وقوع سیل در برخی نقاط کشور وجود دارد و دستگاه های مسوول با مدیریت مخازن سدهای کشور و تخلیه روستاها و شهرهای پایین دست سدها در حال مدیریت بحران و به حداقل رساندن خسارات این پدیده هستند.

بالا آمدن مجدد سطح آب در برخی مناطق سیل زده گلستان

حدود 20 روز از بارش‌های رگباری و بروز سیلاب در گلستان می‌گذرد و با وجود تلاش برای رفع آبگرفتگی، از صبح امروز شنبه و با آغاز بارندگی مجدد سطح آب در تعدادی از شهرها و روستاهای استان در حال بالا آمدن است.

سیلاب و آبگرفتگی های امسال در گلستان که همچنان ادامه دارد باعث خسارت و مشکلات زیادی در بخشهای مختلف استان بویژه شهرستان های آق قلا و گمیشان شده است.

در حالیکه هواشناسی از استمرار بارندگی در گلستان خبر داده است؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: پرآبی کنونی رودخانه های منطقه ناشی از ذوب برف در ارتفاعات است و اگرچه خطر آبگرفتگی محتمل بوده اما انتظار وقوع سیلاب مخرب را نداریم.

علی نظری افزود: اکنون سرریز سد بوستان در کلاله 11 متر مکعب در ثانیه، گلستان در گنبد 85 و سد وشمگیر در آق قلا حدود 100 مترمکعب در ثانیه است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم گفت: باوجود آغاز بارندگی مجدد؛ تردد تنها در برخی مسیرهای دچار سیلاب و آبگرفتگی استان بسته است و در دیگر جاده ها آمد و شد جریان دارد.

مهدی میقانی اظهار داشت: مسیر بندرترکمن به روستای یساقی و آق قلا به مرز ترانزیتی اینچه برون در شمال گلستان همچنان مسدود است.

وی ادامه داد: با توجه به احداث پل های موقت و با تلاش راهداران و نیروهای مسلح مستقر در منطقه، مسیرهای گرگان - آق قلا، خواجه نفس - گمیشان و آق قلا - گمیشان تنها برای تردد خودروهای راهداری، امدادرسان و محلی باز است.

همچنین مشاهدات خبرنگار ایرنا از آق قلا حاکیست که پس از فروکش کردن نسبی سطح آب در خیابان های اصلی شهر با آغاز مجدد بارش ها مجددا برخی مناطق را روان آب فراگرفته است.

تا روز گذشته در بخش های کل آباد، حکیم آباد و عیدگاه آق قلا حدود یک متر آب وجود داشت اما اینک در خیابان امام خمینی شمالی منتهی به کل آباد سطح آب افزایش چشمگیر داشته و این روند به سمت میدان قدس در جریان است.
افزایش مجدد سطح آب و همراهی آن با فاضلاب شهری باعث شیوع بوی تعفن و لجن در برخی مناطق شهر آق قلا شده است.

در همین رهگذر فرماندار گُمیشان گفت که روان آب دوباره به این شهرستان رسیده اما هدایت آن از طریق کانال های ایجاد شده شامل 'ملت، رهبری، صفاایشان و مردمی' و لایروبی گرگان رود به سمت دریا در حال انجام است.

امیرشیر توماج افزود: اکنون آب خروجی از چهار کانال 100 متر مکعب در ثانیه و گرگان رود 130 متر مکعب در ثانیه است.
وی از اقدام به موقع نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج و ارتش و دستگاه های اجرایی گلستان در هدایت آبگرفتگی گمیشان به سمت دریای خزر قدردانی کرد و گفت: پمپ های تخلیه آب در اختیار شهرداری قرار گرفته تا آب منازل به سمت غرب شهر هدایت شود.

توماج، بیشترین آبگرفتگی کنونی را در شرق گمیشان بیان کرد و اظهار داشت: اکنون آب، برق و تلفن در منطقه وصل بوده و راه ارتباطی موقت گمیش تپه به خواجه نفس نیز برقرار است.

به گزارش ایرنا استان گلستان در آخرین روزهای سال 97 با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریکه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران بارید.

این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادستی سدهای گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر در مدت زمان کوتاهی بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد.

بارش شدید باران در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.

بسیاری از شهرها و روستاهای گلستان بویژه آق قلا و گُمیشان آسیب جدی دیده و 3 هزار نفر کارگر بر اثر تخریب و تعطیلی واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه بیکار شده اند ضمن اینکه 9 نفر در نقاط مختلف استان جان باختند.

تخلیه 70 روستای شوش

نماینده شوش با اشاره به تخلیه ۷۰ روستای این شهرستان به دلیل بروز خطر سیل، گفت که مهم‌ترین نیاز مردمان این شهرستان تامین چادر و استقرار حمام و دستشویی صحرایی است.

سید راضی نوری در توضیح آخرین وضعیت مناطق در معرض خطر سیل شهرستان شوش، اظهار کرد: شهرستان شوش بین دو سد دز و کرخه قرار دارد که بارش‌های اخیر و به دنبال آن طغیان آب باعث ورود آب به روستاها شده است.

وی با اشاره به این که «شهرستان شوش ۲۲۰ روستا دارد»، در این باره خاطرنشان کرد: با توجه به بارش های اخیر و بارندگی روزهای آینده فرماندار شوش دستور تخلیه ۷۰ روستا را داده است، روستاهایی که در حال‌ حاضر در زیر آب فرو رفته و یا در محاصره آب قرار دارند. اتفاقی که باعث از بین رفتن زراعت و کشاورزی و نابودی زیر ساخت‌ها، تاسیسات، جاده‌ها و برخی معابر شده است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، یادآور شد: ما به دنبال آن هستیم که دو شهر الوان و شوش که بیشتر در تعرض احتمالی آب قرار دارند، با مشکلی مواجه نشوند، کما این که با ورود سامانه جدید بارشی احتمال بروز مشکلات جدید وجود دارد.

راضی در توضیح مهم‌ترین نیاز مردم سیل زده شوش، بیان‌ کرد: وقتی مردم به حرف مسئولان برای تخلیه خانه‌های خود گوش می‌دهند، این انتظار را دارند که حداقل‌ترین امکانات، یعنی کمپ، چادر و غذای سرد و گرم و سایر مایحتاج ضروری آنها تامین شود. درست است که عده ای از مردم در برخی از خانه ها با مهمان نوازی مستقر شده‌اند، ولی باید مابقی را در کمپ‌ها مستقر کرد و مایحتاج آنها به خصوص غذا، پوشاک و چادر را تامین کرد. همچنین ما در این جا به قایق نیاز داریم تا بتوانیم به روستاهایی که دچار آبگرفتگی شده است و راه‌های ارتباطاتی آنها قطع شده است رفته و سیل زدگان را نجات دهیم. وجود تنها یک هلی‌کوپتر هم پاسخگو نیست و به تعداد بیشتری نیاز است.

نوری با بیان این که «مردم همه برای کمک دست به کار شده‌اند»، اضافه کرد: لازم است که در چنین شرایطی نسبت به تامین چادر و قایق و استقرار دستشویی و حمام صحرایی هر چه‌ سریع‌تر اقدام شود چون سیل در شوش بسیار گسترده بوده و از ۲۲۰ روستا دو سوم روستاها در معرض خطر آبگرفتگی قرار دارند، موضوعی که مردم را با مشکل مواجه کرده است. ما این موارد را به ستاد مدیریت بحران استان و معاونت عمران وزارت کشور گفته ایم که امیدواریم هر چه‌ سریع‌تر آن را انجام دهند.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: بعد از هشدار هواشناسی در مورد ورود سامانه بارشی جدید مجموع وزارت نیرو برای رهاسازی آب و مدیریت آن دست به کار شده‌ است که امیدواریم مشکلی برای مردم به وجود نیاید.

حضور سرلشکر باقری در منطقه سیل‌زده پلدختر

سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (شنبه) در مناطق سیل‌زده شهرستان پلدختر حضور یافت و با بازدید از این مناطق در جریان روند امدادرسانی عوامل امدادی و نیرو‌های مسلح قرار گرفت.

وی همچنین شب گذشته نیز با حضور در نشست فرماندهی عملیات امدادرسانی نیرو‌های مسلح در لرستان و غرب کشور در لشکر ۸۴، ضمن تاکید بر هماهنگی دقیق، تدابیر لازم را به فرماندهان عملیاتی ابلاغ کرد و سپس راهکار‌های افزایش کمیت و کیفیت خدمات نیرو‌های مسلح در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، فرماندهان نیرو‌های مسلح اعم از سپاه، ارتش، ناجا و قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نیز به ارائه گزارشی از مشکلات، موانع و نحوه امدادرسانی به مردم سیل‌زده استان پرداختند.

حداقل خسارت پیش‌بینی شود

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به سیل خوزستان از تعیین استان‌های معین برای کمک به استان خوزستان خبر داده است. به گفته وزیر کشور استان معین تحت مدیریت استاندار خوزستان به سیل زدگان این استان کمک می‌کنند.

استان خوزستان پس از استان گلستان و مازندران، سومین استان بحران زده به خاطر سیل بود؛ سیل بر اثر شکسته شدن سیل‌بند‌های روستا‌های اروندکنار تشدید شد. آنچنان که گفته شده هنوز بیشترین نگرانی برای استان خوزستان است، چون سد‌های این استان پر شده و برخی از آن‌ها سرریز شده است و احتمال آب‌گرفتگی در دشت خوزستان وجود دارد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز برای بررسی شرایط به خوزستان سفر کرد تا در جریان اوضاع قرار بگیرد. او در تشریح نحوه مدیریت استان خوزستان و اقداماتی که باید در روزهای آینده انجام شود، با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده و خبر داده که در جریان سفرش چندین جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان برگزار شده است.

وزیرکشور گفته باید برای حداقل خسارت بالاترین پیش بینی و برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد. حدود ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان در معرض خطر سیل قرار گرفته‌اند به همین دلیل قرار شد استان‌های معین جهت کمک به استان خوزستان تعیین شوند. استان‌های معین باید تحت مدیریت و فرماندهی استاندار خوزستان به جریان امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان کمک کنند.

وی افزود: با تدابیر و مدیریت مناسب استاندار خوزستان سیلاب‌ها به دشت‌ها، تالاب‌ها و کانال‌های کشاورزی مختلف استان منحرف شده است. مجموعه اقدامات انجام شده، با برنامه‌ریزی و مدیریت خوب استاندار و انحراف جریان سیل به تالاب‌ها و دشت‌ها از ورود سیلاب به شهرهای مهم استان مانند سوسنگرد، حمیدیه، هویزه و بستان جلوگیری شده است.

وزیر کشور گفت : تاکنون ۹۶ روستا تخلیه شده است. ما بین بد و بدتر باید تصمیم بگیریم. تمامی تلاش‌ها و برنامه ریزی برای آسایش مردم است. کشاورزانی که فداکاری کردند تا آب به زمین های کشاورزی آنان منحرف شود و به شهرها وارد نشود اطمینان داشته باشند که دولت به هر طریقی خسارت آنان را جبران می کنند.

رحمانی فضلی بیان داشت: در شرایط کنونی باید با همدلی و برادری مشکلات مردم را به حداقل برسانیم و از شایعه پراکنی‌های بی اساس که می‌تواند آسیب‌های روحی جدی به مردم وارد کند پرهیز شود چراکه خوزستان برای همه مردم کشور عزیز است و به ۵ استاندار استان‌های کشور ابلاغ خواهم کرد که به کمک خوزستان بیایند.

وارد شدن خسارت به 20 شهرستان

سیل فروردین ماه در خوزستان تاکنون به ۲۰ شهرستان خساراتی وارد کرده است و با پر شدن ظرفیت سد کرخه و دز نیز روستاها و شهرها مجبور به تخلیه شده‌اند.

البته با توجه به کاهش ارتفاع آب و ایجاد ظرفیت جدید در سد دز، به مرور میزان خروجی آب کاهش پیدا می‌کند و وضعیت شهرها و روستاهای پایین دست رودخانه دز بهبود پیدا می‌کند اما وضعیت در رودخانه کرخه بدتر شده و حالا هم دستور تخلیه دو شهرستان حمیدیه و دشت آزادگان صادر شده است.

بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران خوزستان تاکنون شهرستان‌های حمیدیه و دشت آزادگان باید به‌صورت کامل تخلیه شوند و استاندار فقط از جوانان این دو شهرستان خواسته است که در شهر بمانند تا در تسهیل امور کمک کنند.

همچنین شهرهای حمیدیه، سوسنگرد، رفیع، ابوحمیظه و کوت سید نعیم باید به‌صورت کامل تخلیه شوند.

در هویزه هم علاوه بر شهر رفیع به کلیه روستاهای بخش نیسان که شامل 17 روستای سمومیه، گریشیه، دغاغله، بیت کوار، حنظله، شموس، غمیجه، بنی نعامه شمالی و جنوبی، بوکرم الله، بیت آلوس، بگعان، مومنیه یک و 2، نهیرات، سعدون یک و2 و گبان اخطار داده شده است که امروز منازل خود را تخلیه کنند.

دستور تخلیه شهر گوریه در بخش شعیبیه شوشتر نیز از پنج شنبه شب با ورود سیلاب رودخانه دز به آن، اعلام شد.

همچنین شب گذشته دستور تخلیه نیمه غربی شهر الهایی در بخش مرکزی اهواز و منازل ساحلی شهر الوان در بخش شاوور شهرستان شوش اعلام شد. همچنین فرماندار شوش در 13 فروردین ماه دستور تخلیه فوری شهر فتح المبین و ده‌ها روستا در دو حوزه کرخه و دز را صادر کرده بود.

جمعیت هلال‌احمر خوزستان از تاریخ 4 فروردین تا 16 فروردین به 7 هزار و 517 خانوار شامل 40 هزار و 57 نفر در سیلاب امدادرسانی کرد.

در این مدت 24 هزار نفر از روستاهای تخلیه شده خوزستان در 43 اردوگاه اسکان اضطراری هلال احمر اسکان یافته‌اند.

شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، شادگان، هویزه، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش، اهواز، دشت آزادگان، کارون متأثر از سیل شده‌اند. در برخی از شهرستان‌ها سیل فروکش کرده و در برخی از مناطق هنوز سیل و تبعات آن وجود دارد.

تاکنون محموله‌های کمکی از سوی جمعیت هلال احمر استان‌های فارس، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، یزد، کرمان، اردبیل، خراسان رضوی، اصفهان و خراسان شمالی ارسال شده است. همچنین حدود 80 درصد تجهیزات محموله ارسالی بشر دوستانه صلیب سرخ آلمان برای کمک به سیل زدگان کشورمان، به دلیل شرایط خاصی که در خوزستان حاکم است به این استان فرستاده می‌شود.

تخلیه فوری روستاهای حاشیه سد کرخه

در پی افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، دستور تخلیه فوری تمامی شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه صادر شد.

غلامعباس هزاریان سرپرست فرمانداری دشت آزادگان دقایقی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: با شدت گرفتن دبی رودخانه کرخه، استاندار خوزستان دستور تخلیه کلیه مناطق شهرستان دشت آزادگان شامل ۴ شهر سوسنگرد، بستان، ابوحمیظه، کوت سیدنعیم و روستاهای تابعه را صادر کرد که متعاقبا اماکن اسکان اضطراری اعلام خواهد شد؛ وی شهر رفیع در شهرستان هویزه را نیز شامل این دستور برشمرد.

بنا بر این گزارش، مدیریت بحران شهرستان حمیدیه نیز بعد از ورود سیلاب به مناطقی از شهر، در ساعت ۲ بامداد امروز شنبه، دستور تخلیه شهر حمیدیه را صادر کرد.

دستور تخلیه شهر گوریه در بخش شعیبیه شوشتر نیز از پنج شنبه شب با ورود سیلاب رودخانه دز به آن، اعلام شد.

همچنین شب گذشته دستور تخلیه نیمه غربی شهر الهایی در بخش مرکزی اهواز و منازل ساحلی شهر الوان در بخش شاوور شهرستان شوش اعلام شد.

دستور تخلیه برخی روستاها در خوزستان

فرماندار شادگان نیز جمعه شب گفت: به دلیل اتصال رودخانه کارون به شهر دارخوین در این شهرستان، برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار، حکم تخلیه شهر و روستاهای حاشیه رودخانه کارون صادر شد. همچنین فرماندار شوش در ۱۳ فروردین ماه دستور تخلیه فوری شهر فتح المبین و ده‌ها روستا در دو حوضه کرخه و دز را صادر کرد.

دستور تخلیه صدها هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای خوزستان در حالی صادر شده که اماکن اسکان اضطراری تاکنون مشخص نیست.

سیلاب رودخانه های کرخه، دز و کارون در استان خوزستان تاکنون باعث زیرآب رفتن چند منطقه از جمله شهر گوریه و روستاهای بخش شعیبیه شوشتر، روستاهای منطقه بامدژ و دهستان عنافچه اهواز، تعداد زیادی از روستاهای بخش شاوور و بخش فتح المبین شهرستان شوش، مناطق روستایی شهرستان‌های کارون، دشت آزادگان، هویزه و مناطقی از شهر حمیدیه و روستاهای مسیر خسرج شده است.

استاندار خوزستان جمعه شب در مصاحبه با اخبار سیما، گفت: خروجی سد کرخه با توجه به ورودی آن تنظیم می‌شود و هم‌اکنون به طور متوسط خروجی آب به ۲۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان از اسکان اضطراری حدود ۴۰ هزار سیل‌زده از چهارم تا ۱۶ فروردین ماه امسال خبر داد.

 فرانسه برای سیل‌زدگان ایران کمک ارسال می‌کند

دولت فرانسه طی چند روز آینده محموله‌ای ۱۲ تُنی برای کمک به مناطق سیل‌زده ایران ارسال می‌کند. وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای از ارسال اولین محموله کمکهای بشردوستانه دولت و مردم این کشور به سیل زدگان ایران خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» دولت فرانسه به‌زودی محموله‌ای ۱۲ تُنی از کمک‌های انسانی شامل ۱۱۴ پمپ آب جهت تخلیه سریعتر شهرهای سیل‌زده ایران را از طریق هوایی ارسال می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه مقامات ایرانی از این کشور درخواست کمک کرده‌اند، گفت که این محموله هوایی طی چند روز آینده به دستشان خواهد رسید.

طی هفته‌های گذشته وقوع بارندگی‌های شدید و جاری‌شدن سیلاب در تعدادی زیادی از شهرهای ایران، ضمن وارد آوردن خسارات هنگفت مالی، باعث جان باختن ۶۲ نفر مصدومیت بیش از ۴۰۰ تن دیگر شد.

آخرین وضعیت نصب بالن اینترنتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت ارتباطی در پلدختر گفت: وضعیت ارتباطی در پلدختر به حالت عادی بازگشته و بالن اینترنتی نیز نصب شده است.

خسارت سیل‌های اخیر به سیستم ارتباطی ایران، حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان و به پلدختر حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیاردتومان برآورد می‌شود. اما طی روزهای گذشته، با تلاش‌های صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکتهای زیرمجموعه‌اش، ارتباط در همه شهرهای استان لرستان برقرار است و در پلدختر نسل دوم و پیامک‌ها فعال شده است.

بر این اساس، فیبرنوری قدیمی از بین رفته که فیبرنوری جدید جایگزین آن شده و نخستین سایت نسل چهار تلفن همراه نیز آغاز به کار کرده و بالن اینترنتی در پلدختر نصب شده است. همچنین به گفته مسؤولان، برنامه‌ریزی کوتاه مدت از سوی وزارت ارتباطات برای بازسازی تجهیزات از بین رفته در نظر گرفته شده است.

در این باره، محمد جواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - که در منطقه سیل زده پلدختر حضور دارد، با بیان این‌که اساسی‌ترین زیرساخت‌ها، زیرساخت بانکی است تصریح کرد: اولویت ما ایجاد فعالیت بانکی است و پست بانک و بانک انصار فعال شده‌اند، با هماهنگی شرکت پارسیان، ۵۰۰ دستگاه خودپرداز برای تجارت الکترونیک به این مناطق ارسال شده است.

از سوی دیگر، خط تلفن جدید برای تماس‌های اضطراری مانند پلیس و نیروهای انتظامی، بیمارستان و اورژانس نیز راه‌اندازی شده و به گفته وزیر ارتباطات، وضعیت ارتباطات در پلدختر عادی شده و ظرفیت آن تا ۴ برابر افرایش پیدا کرده است. همچنین ارائه خدمات رایگان به مردم تمدید و ادامه می‌یابد.

وی با بیان این‌که حجم تخریب‌های صورت گرفته غیرقابل باور است خاطرنشان کرد: روز گذشته به صورت تصادفی از برخی مناطق آسیب دیده بازدید شد، اگرچه گلایه‌هایی بود اما مردم برخورد خوبی داشتند.

همچنین اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: در پی وقوع سیل و آبگرفتگی در مناطق وسیعی از استان لرستان، جهت رفاه حال شهروندان و در راستای کمک رسانی هر چه بهتر در این مناطق، برقراری مکالمه (درون و برون شبکه) در شهرها و روستاهای اطراف دورود، پلدختر، کوهدشت، رومشکان و معمولان در استان لرستان را که از روز سه شنبه ١٣ فروردین تا روز جمعه ١۶ فروردین ماه رایگان کرده بود، به مدت یک هفته یعنی تا روز جمعه ٢٣ فروردین ماه تمدید کرد.

آخرین وضعیت آب و برق مناطق سیل‌زده

در حال حاضر ۷۳ درصد از حجم مخازن سدهای ایران پر شده است و از میان ۸۷۰ روستای استان لرستان که بر اثر وقوع سیلاب با قطعی برق مواجه شده بودند، مشکل بیش از ۷۷۰ روستا برطرف شده است.

رضا اردکانیان به تشریح آخرین وضعیت سیلاب‌های استان خوزستان پرداخت و افزود: از میان ۴۵ میلیارد مترمکعب آورد رودخانه‌ها در سال آبی جاری، حدود ۲۸ میلیارد مترمکعب آن در سدهای خوزستان آرام گرفته است.

وی ادامه داد: از میان ۲۸ میلیارد مترمکعب خروجی سدها در سال آبی جاری نیز نزدیک به ۱۷ میلیارد مترمکعب آن مربوط به سدهای خوزستان بوده است که ۶.۵ میلیارد مترمکعب از همین خروجی تنها مربوط به سد دز است؛ رقمی که به بیش از ۲.۵ برابر حجم مخزن این سازه است.

او با تاکید بر این‌که هم اکنون بیش از ۶ میلیارد مترمکعب آب شیرین در مخزن سد کرخه ذخیره شده است، عنوان کرد: بامداد سه‌شنبه این هفته، به مدت چند ساعت سیلاب سنگین ۸۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه وارد دریاچه سد کرخه شده بود که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته این حجم از سیلاب در مخزن سد کنترل شد و براساس پیش بینی‌های صورت گرفته ورودی به این سازه روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

وزیر نیرو تاکید کرد: در سال آبی جاری حجم وسیعی بارش برف در ارتفاعات مناطق مختلف کشور رخ داده است که طبیعتاً با گرم شدن هوا و ذوب شدن برف موجود در ارتفاعات ورودی به مخازن ادامه داشته و لذا خروجی از سدها نیز استمرار خواهد داشت بنابراین باید با همکاری نزدیک تمامی دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های امدادی و نیروهای مسلح حفظ جان مردم در پایین دست سدها و کاهش خسارات مادی از جمله در بخش کشاورزی و مناطق مسکونی جزو اولویت‌ها باشد.

اردکانیان همچنین به تشریح آخرین وضعیت برق مناطق سیل‌زده پرداخت و افزود: وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور جمعاً برق ۲۳۵۲ روستا و تعداد زیادی از شهرها را قطع کرده بود که در حال حاضر وضعیت تمامی نقاط به جز استان لرستان کاملاً عادی است.

وی ادامه داد: از میان ۸۷۰ روستای استان لرستان نیز که بر اثر وقوع سیلاب با قطعی برق روبه‌رو شده بودند، مشکل بیش از ۷۷۰ روستا برطرف شده است و تنها ۹۷ روستای این استان با قطعی برق مواجه هستند که در این مناطق به دلیل نبود راه دسترسی و مشکل معبر برق‌رسانی صورت نگرفته است که به محض برقراری راه ارتباطی این روستاها مشکل آن‌ها ظرف یک تا دو روز برطرف خواهد شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با وجود گستردگی مناطق آسیب دیده همکاران ما در صنعت برق توانسته‌اند در یک بازه زمانی کوتاه مشکل اغلب مناطق را رفع کرده و وضعیت برق آن‌ها را به شرایط عادی بازگردانند که از این حیث عملکرد نیروهای ما در این بخش بسیار مناسب و براساس شاخص‌های جهانی اقدام ارزشمندی بوده است.

اردکانیان که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، درباره آخرین وضعیت آب مناطق سیل‌زده، گفت: در اثر وقوع این سیلاب مجموعاً ۶۲ شهر و۲۷۱۴ روستا تحت تأثیر قرار گرفته و با قطعی آب مواجه شده بودند که تاکنون مشکل ۲۳۵۱ روستا رفع و آب آن‌ها وصل شده است. در ۳۶۳ روستای باقی مانده نیز همکاران ما مشغول به کار هستند و تا رفع مشکل این مناطق آب با کیفیت از طریق توزیع آب بسته بندی و تانکرهای آبرسانی سیار در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

کاهش شهرهای دارای تنش آبی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش شهرهای در معرض تنش آبی بر اثر وقوع سیلاب‌های اخیر، ادامه داد: در حال حاضر ۷۳ درصد از حجم مخازن سدها پر شده است. هم‌چنین وقوع سیلاب‌های اخیر موجب شده است که ۹۵ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شده و ۴۰ تالاب بزرگ کشور نیز آبگیری شده و یا در برخی مناطق سرریز شده‌اند.

وزیر نیرو به مسئله ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در ایران ۱۴۶ هزار کیلومتر آب‌راه اصلی و فرعی وجود دارد که ۷۵ هزار کیلومتر از آب‌راه‌های اصلی در اولویت آزادسازی تصرفات است.

اردکانیان با اشاره به وجود ۲۴۰۰ مورد سازه تقاطعی غیراصولی فاقد آب گذری، تصریح کرد: تمامی این اماکن بعد از سیلاب‌های سال ۹۵ شناسایی و برنامه‌ریزی لازم در این بخش انجام شده است که امیدواریم منابع مالی لازم برای برنامه‌های موجود لایروبی و سازماندهی رودخانه‌ها تدارک دیده شود که طی یک برنامه سه ساله بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

استقرار پل‌های شناور در جاده‌های سیل‌زده

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در راه‌های روستایی لرستان که فعلا امکان بازگشایی وجود ندارد، تلاش می‌کنیم‌ از طریق ماشین‌آلات راهداری، مسیرهای جدید احداث کنیم تا دسترسی به روستا امکان‌پذیر باشد و ارتباط روستا با بیرون برقرار شود.

عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تشریح آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی و روستایی دو استان سیل‌زده لرستان و خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر ‌محورهای ‌استان‌های لرستان و خوزستان بیش‌ از دیگر استان‌‌های سیل‌زده درگیر مشکلات پس از سیل است.

وی ادامه داد: در استان لرستان حدود ۲۸۰۰ روستا داریم که از این میزان، در ۵۲۸ روستا محورهای مواصلاتی به دلیل سیل مسدود شده بود اما در حال حاضر بیش از ۳۰۰ محور مواصلاتی روستایی بازگشایی شده است.

تأمین ۳۰۰ دستگاه ادوات راهداری برای بازگشایی مسیرهای‌ مسدود

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: ‌از ۱۸ ادار‌ه‌کل راهداری استان‌ها، تعداد ۳۰۰ دستگاه ادوات و ماشین آلات به ۱۱ شهرستان استان لرستان منتقل شده است و از روز گذشته عملیات بازگشایی مسیرهای مسدود از طریق ماشین آلاتی که وارد منطقه شده است ‌آغاز شد.

حسن‌نیا با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان امروز بخش زیادی از محورهای روستایی در استان لرستان بازگشایی شود، گفت: ‌طبق بررسی‌هایی که داشته‌ایم در استان لرستان اغلب مسیرهای روستایی در حوزه ۹ شهرستان مسدود است‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در همه محورهای روستایی، عملیات بازگشایی مسیرهای مسدود در حال انجام است اما به دلیل اینکه ابنیه فنی بزرگ ما نظیر پل‌ها در سیل اخیر لرستان آسیب دیده اند و هنوز سیلاب در رودخانه ها جاری است، امکان آن که بتوانیم مسیری برای تردد‌ ماشین‌آلات راهداری برقرار کنیم، وجود ندارد که لازمه آن فروکش کردن آب است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پل‌های شناور روی آب‌ مستقر کنیم تا مسیرهای روستایی مجدداً برقرار شود.

حسن نیا ادامه داد: در مسیرهایی روستایی که فعلا امکان بازگشایی وجود ندارد، تلاش می‌کنیم‌ مسیر‌های جدید از طریق ماشین‌آلات راهداری احداث کنیم تا دسترسی به روستاها امکان پذیر باشد و ساکنان روستاها هم بتوانند با مجموعه بیرون روستا ارتباط داشته باشند.

وی اظهار داشت: محور خرم آباد-پل‌دختر برای تردد امدادی باز شده است و از روز گذشته هم ادوات و ماشین‌آلات راهداری در حال تعریض این مسیر هستند. ضمن آنکه در حال‌ رفع مشکل ریزش‌ خاک و سنگ در این محور هستیم تا محور با ایمنی ‌مناسب‌تری قابل تردد باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: اغلب محور‌های شریانی در استان‌های لرستان و خوزستان بازگشایی شده است‌ و ‌محورهایی که مسدود است اغلب مسیرهای روستایی هستند.

حسن‌نیا ادامه داد:‌ در استان گلستان‌ به بخش زیادی از محورهای مواصلاتی‌ بازگشایی شده است ضمن آنکه بخشی از محورهای روستایی نیز‌ بازگشایی شده‌اند و بخشی هنوز مسدود هستند که عملیات بازگشایی مسیر توسط ماشین‌آلات راهداری در آن استان در حال انجام است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: همچنین در استان تهران محور هراز از شب گذشته به دلیل ریزش سنگین در طول ۲۰۰ متر از مسیر، مسدود شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال تکمیل مراحل پایانی بازسازی محور هراز هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم این محور ‌امروز بازگشایی شود.

منبع: خبرگزاری‌ها
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه