دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران میگویند در سال ۹۷ بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان زیان داشتهاند. این در حالی است که قیمت خودرو از ابتدای سال گذشته تا میانه سال، چیزی حدود ۲ برابر و نیم افزایش یافته و بخشی از تعهد آنها نسبت به مشتریان انجام نشده است.
اقتصاد24 - به گفته برخی از کارشناسان خودرویی، سال ۹۸ خبری از ارزانی قیمت خودروها نیست، اما ممکن است با تصویب افزایش قیمت خودرو یعنی پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد.
چنانچه دولت نرخ دلار را بین رقم ۹ تا ۱۰ هزار تومان تثبیت نگه دارد، افزایش قیمت خودرو سال ۹۷ برای سال آینده هم تثبیت خواهد شد. این موضوع در حالی است که اتفاقهای غیرمترقبه در بخش عرضه و تقاضا خودرو شکل نگیرد. ممکن است با کاهش عرضه از سوی خودروسازان قیمت خودرو در سال ۹۸ بین سه تا چهار درصد گرانتر از سال ۹۷ شود، جالب آنکه محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور پیش از این گفته «اگر افرادی برای کسب سود قصد خرید خودرو دارند، از خرید منصرف شوند، زیرا پیشبینی میشود قیمتها نزولی شود.»
پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲ شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکتهای خودروساز آغاز و مقرر شد بانکها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.
در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود.
دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران میگویند در سال ۹۷ بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان زیان داشتهاند؛ این در حالی است که قیمت خودرو از ابتدای سال گذشته تا میانه سال، چیزی حدود ۲ برابر و نیم افزایش یافته و بخشی از تعهد آنها نسبت به مشتریان انجام نشده است. این در حالی است که خودروسازان معتقدند در سال جدید با افزایش تولید و تحویل خودروها به مردم، زیان سال گذشته جبران خواهد شد.
محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به رویداد۲۴ در مورد قیمت خودرو در سال جدید میگوید: علت اصلی افزایش قیمتها در سال ۹۷ افزایش حجم نقدینگی در کشور بود در حالی که حجم نقدینگی در سال ۸۴ رقمی در حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان بود این رقم در سال ۹۲ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و در حال حاضر ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
او ادامه میدهد: افزایش نقدینگی از سال ۸۴ تاکنون ۲۷ برابر شده است، اما آیا میزان تولیدات ما هم در بخش خودروسازیها ۲۷ برابر شده است؟ ضمن آنکه قیمت کلیه کالاها رشد داشته و دلار هم به بالای ۱۲ هزار تومان رسید و سکه مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را هم رد کرد، با این وضعیت برای سال ۹۸ تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است.