تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۱ دی ۱۴۰۰
فساد در خودروسازی دولتی

ماجرای احتکار خودروسازان چیست؟

روز‌های اخیر خبری مبنی بر احتکار شرکت‌های خودروسازی کشور منتشر شد. کارشناسان معتقدند که صنعت خودرو با برخورد‌های معمولی اصلاح نمی‌شود. ماجرا چیست؟

خودرو سازان

اقتصاد ۲۴ - با وجود افزایش ۱۸درصدی رسمی قیمت خودرو‌های داخلی در هفته‌های اخیر، تازه‌ترین آمار‌ها از رشد دپوی خودرو‌های ناقص و تجاری نشده در پارکینگ‌های شرکت‌های خودروسازی حکایت دارد.

سازمان بازرسی کل کشور با تفهیم اتهام اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های خودروساز، به‌دلیل احتکا منجر به اخلال در رقابت، به این اتفاق واکنش نشان داد.

مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در این مورد گفت: منظور از احتکار، وجود خودرو‌های ناقص پارکینگ شرکت‌های خودروسازی بود که سازمان بازرسی برای مبارزه با آن به صورت قانونی بازدید‌هایی را از این شرکت‌ها داشته است.

او افزود: سازمان بازرسی تذکرات لازم را داده بود تا خودرو‌های ناقص جمع‌آوری و وارد بازار شوند. اما این موضوع بر اساس برنامه اعلام شده به خودروسازان عملی نشده و به همین دلیل ترک فعل خودروسازان جزو مصادیق احتکار به حساب آمده است.

مصطفوی با اشاره به سابقه احتکار خودروساز‌ها در کشور افزود: به نظر می‌رسد این اولین باری است که خودروساز‌ها محتکر معرفی شده‌اند.

اقدام سازمان بازرسی؛ خوب یا بد؟

این کارشناس به دو نکته اشاره کرد و گفت: موضوع اول اینکه ورود سازمان بازرسی به بحث خودروسازی و نظارت بر فعالیت خودروساز‌ها اتفاق خوبی است. اما موضوع اصلی خودرو‌های ناقص در پارکینگ این شرکت‌ها مشکلی نیست که بتوان به سادگی حل کرد.

او ادامه داد: بخشی از قطعات از خارج کشور وارد می‌شوند و تامین قطعات مشکل است. بحث دیگر انتقال پول و دیگر فاکتور‌های اقتصادی، فنی و مالی مطرح و تاثیرگذار در حوزه تامین قطعه است.

مصطفوی افزود: این پیچیدگی‌هایی که در مورد تامین قطعات وجود دارد، به خودروسازان اجازه نمی‌دهد که در طی مدت کوتاهی بتوانند خودرو‌های ناقص خود را به بازار عرضه کنند.

مداخلات دولت به دلیل سهام‌دار بودن است

او ادامه داد: تمام مداخلات نهاد‌های نظارتی در صنعت خودروسازی دولتی به دلیل شش درصد سهم دولت است. با اینکه ۹۴ درصد سهم این شرکت‌های خودروسازی خصوصی است، اما مدیران خودروسازی بیشتر از بخش خصوصی خود باید جوابگوی دولت باشد.


بیشتربخوانید: خودرو ۹.۵ میلیارد تومانی در بازار تهران


مصطفوی توضیح داد: اینکه دستگاه نظارتی با خودروسازان برخورد می‌کنند بسیار خوب است، اما اصلاح صنعت خودرو با این برخورد‌های معمولی و سطحی درست نمی‌شود و باید اصلاح ساختار صورت بگیرد.

ضرورت واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بجای تخصیص وقت برای این برخورد‌های معمولی باید اصلاح ساختار انجام بگیرد. برای اصلاح صنعت خودروسازی کشور، باید سهم دولت را به بخش خصوصی واگذار و دخالت دولت را قطع کرد. اما باید واردات مشروط خودرو را نیز در نظر گرفت. در این صورت به مردم حق انتخابی داده می‌شود که چه خودرویی را خریداری و استفاده کنند.

او افزود: اگر در ادامه پرونده احتکار مدیران ایران‌خودرو و سایپا نیز تغییر کنند، ساختار به همان شکل باقی می‌ماند. صنعت خودروسازی در وضعیتی قرار گرفته است که فساد و عدم شفافیت در آن بیداد می‌کند. در این صنعت حتی هزینه‌های غیر اقتصادی زیان‌ده نیز وجود دارد. همه این موارد به دلیل مدیریت دولت در این ساختار است، دولت هیچ‌گاه بنگاه‌دار خوبی نبوده است.

مصطفوی گفت: اگر خودروسازی به صورت کامل در بخش خصوصی باشد، سهام‌داران اقداماتی می‌کنند که برای آن‌ها سود داشته باشد و افراد را بر اساس شایستگی و سوددهی بر سر کار می‌آورند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش وزارت بهداشت به عوارض واکسن آسترازنکا

پوستر رسمی هِناس رونمایی شد +عکس

حیوان سال ۱۴۰۱ چیست؟ +جزییات

فیلم/ مروری کوتاه بر آثار فریدون فروغی در یک نگاه

آمریکا: رایزنی‌ها درباره مذاکرات وین به مرحله نهایی نزدیک می‌شود

تقویم سال ۱۴۰۱ +جزییات

کانکس نشینی در تهران چقدر آب می‌خورد؟

موارد ابتلای اومیکرون در ایران به زودی ۶ رقمی می‌شود

حمایت درویش از گل محمدی و بازیکنان

لیست خانه‌های لوکس هم منتشر شد

فرار با پنهان شدن در محفظه چرخ هواپیما چقدر شانس موفقیت دارد؟

افغان‌ها و سوری‌ها رکورددار درخواست پناهندگی در اروپا

واکنشی به ممانعت از ورود عکاسان زن به ورزشگاه آزادی

تعیین وضعیت طرح توسعه حرم تغییر کاربری بندر کیاشهر و بررسی تعیین منطقه ویژه اقتصادی بندری

افشای ابعاد تازه از جزییات اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی

طرح توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی، الحاق فرودگاه رشت به منطقه در دستور کار قرار دارد

۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در ۱۲ بانک

قطر در بازی میانجی گری بین ایران_آمریکا و گرفتن جای روسیه در تامین گاز اروپا

تهران و خوزستان رکورددار تورم ماهانه شدند

بازی ایران و امارات بدون تماشاگر!

جاده هراز تا چهارشنبه مسدود است

آخرین آمار فوتی‌های کرونا در ایران شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰

رویترز: روسیه ذخایر خونی برای زخمی‌های حمله اوکراین را هم فراهم کرد

بازی چین و روسیه با کارت ایران در منطقه

فیلم/ کنکور مجازی می‌شود؟

موج جدید خاموشی برق از صنایع کلید خورد؟

چرا دلار دوباره گران شد؟ / پیش بینی قیمت دلار در یک ماه آینده

واکنش نماینده شیراز به انتصاب دولتی برادر جوانش

پای خودرو‌های تویوتا به ماه باز می‌شود! +عکس

عکس/ حضور چهره‌ها در نمایشگاه آثار استاد محمود کلاری

کشتار ۶۰۰ قو در دو روز در شمال کشور

هشدار یک امام جمعه درباره افزایش قیمت برنج ایرانی

وام تأمین پول پیش مستأجران وارد قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌شود؟

تحصن سراسری معلمان در کشور

گاف‌های عجیب تیم تشریفات ایران/ از عکس یادگاری در بغداد تا «GO GO» در مسکو

قمه‌کشی و درگیری در یک قدمی تئاترشهر +عکس

اقتصاد دیجیتال در ایران متولی واحدی ندارد