تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
باز هم صف‌های چند کیلومتری در آستارا؛

استاندار گیلان ورود کند، مشکل از ادارات ناکارآمد اقتصادی آستاراست / سرمایه فعالان اقتصادی در آستارا در خطر است

باز هم صف‌های چند کیلومتری در آستارا؛ استاندار گیلان ورود کند، مشکل از ادارات ناکارآمد اقتصادی آستاراست / سرمایه فعالان اقتصادی در آستارا در خطر است

منطقه آزاد انزلی

اقتصاد۲۴- چه پیام و دستوری مهم‌تر از دستور رهبر انقلاب در حمایت از بخش تولید و صادرات کشور وجود دارد، ۱۱ بهمن ماه امسال حضرت آیت اله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی آنچنان هوشمندانه و با دقت نظر مشکلات بخش خصوصی و اقتصادی را واکاوی کردند که نشانگر نگاه عمیق ایشان به عملکرد مسوولان و نقش فعالان اقتصادی است. ایشام در بخشی از منویات خود عالمانه گفتند ” به عنوان نمونه مشکل صدور بخشنامه‌های متعدد از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، یک هزار و پانصد بخشنامه فقط درباره مسائل گمرکی صادرشده است. فعالان اقتصادی به کدام یک عمل کنند؟ اصلا فرصت هست همه را بخوانند؟ ”
منویات رهبر انقلاب آنچنان حجت را بر مسوولان تمام کرده است که مسوولان اقتصادی مکلف هستند تا فشار‌های ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهند نه اینکه با ناپختکی و ناکارآمدی خود مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد کنند که سنگین‌تر از فشار تحریم‌ها باشد.
بنا به گزارش رشت امروز هم اکنون مسیر اصلی صادراتی جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه، مرز زمینی آستارا و از طریق کشور آدربایجان است. این کشور با قرار گرفتن در غرب دریای خزر، هم مرزی مستقیم با روسیه و نزدیک‌تر بودن به مراکز جمعیتی این کشور مانند مسکو و سن پیترز بورگ، به مهم‌ترین راه ارتباط لجستیکی میان ایران و روسیه تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید: همراهی جامعه بازار و مجتمع‌های تجاری در مواجه با موج ششم کرونا


در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش چشمگیر و بیش از دو برابری صادرات ایران به روسیه، تردد در این مسیر به شدت افزایش یافته و موجب رونق و از طرفی شلوغی این مسیر زمینی ترانزیتی شده است.
پراکندگی و عدم ترتیب ادارات و نهاد‌ها از نظر مکانی در محوطه گمرک و دخیل بودن بیش از ۱۰ سازمان دولتی در امور گمرکی به جهت نظارت و ارزیابی در کالا‌های صادراتی و وارداتی موجب سردگمی، ناهماهنگی و ایجاد صف‌های طولانی برای کامیون‌هایی می‌شوند که قرار است در پل آستاراچای که پل مرزی دو کشور بر روی رودخانه آستاراچای قرار دارد کامیون‌ها در دو طرف مرز به نوبت حرکت کنند و این در زمان شروع سرما در روسیه و ژانویه که صادرات ایران به روسیه افزایش می‌یابد و در شلوغ‌ترین زمان ممکن که روزانه تا ۲۵۰ کامیون ورودی و ۲۵۰ کامیون خروجی می‌رسند هم کیفیت محصولات کشاورزی با افت کیفیت روبرو شده و بخشی از محصولات به دلیل فساد پذیری زودهنگام زمینه خسارت بالا را برای تاجر ایرانی فراهم کند و هم مردم آستارا با مشکلات رفت و آمد و خطرات ناشی از تصادفات مرگبار روبرو شوند.
از روز گذشته با تشدید یافتن کامیون‌های صادرات بار در گمرک آستارا مجددا شاهد صف‌های طولانی کامیون‌ها در شهر آستارا هستیم و تجار و صادرکنندگان ایرانی وآستارایی هم در صورت ادامه یافتن این وضعیت با خسارت ناشی از فاسد شدن کالا‌های کشاورزی صادراتی روبرو خواهند بود.

اما این بار گمرک آستارا، پایانه، انبار‌های عمومی و مشکلات مخابراتی مهمترین عامل تشدید ترافیک کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی است، در کنار ناکارآمدی دستگاه‌های اقتصادی در آستارا، فرماندار هم خود را مکلف به پاسخگویی به مشکلات بخش خصوصی نمی‌داند، فرمانداری که موظف و مکلف است در یک شهرستان اقتصادی ابتدا با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی همراه باشد و از آنان مشاوره بگیرد متاسفانه چندین بار انجمن صادرکنندگان و تجار آستارا از ایشان درخواست ملاقات می‌کند، اما او نمی‌پذیرد.
مشخص نیست او از چه کسی فرمان می‌گیرد که اینقدر جسارت دارد در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب خود را خدمتگذار مردم نمی‌داند. قطعا این روحیه در استاندار، نماینده شهرستان و دیگر مسوولان آستارا وجود ندارد، در شرایط بد اقتصادی که کوچکترین آسیب می‌تواند کمر فعالان اقتصادی را خم نماید و بازگشت به شرایط طبیعی بسیار سخت و بعضا شدنی نیست، فرماندار آستارا چه خدمتی بالاتر از خدمت به رونق و تجارت و رفع موانع تجارت کشور در آستارا دارد؟ این رفتار و کج سلیقگی فرماندار آستارا با روحیه دولت انقلابی و شعار آقای رییس جمهور منافات دارد و اگر او می‌خواهد در آستارا با روحیه انقلابی و در چارچوب شعار رییس جمهور فعالیت کند درب او باید به روی بخش خصوصی باز باشد و دسترسی فعالان اقتصادی آستارا با او بدون واسطه صورت گیرد و در روز‌های آینده با ادامه روند این گزارش می‌خواهیم بدانیم فرماندار آستارا در پاسخ به عملکرد خود به افکار عمومی چه پاسخی خواهد داد؟
محمود باباش پور دبیر انجمن صادرکنندگان و تجار آستارا در گفتگوی تلفنی با پایگاه خبری اقتصادی رشت امروز از ایجاد صف‌های طویل تا چهار کیلومتری از پایانه تا داخل شهر آستارا خبر داد و گفت:
عدم هماهنگی بین گمرک، پایانه، انبار‌های عمومی و مشکلات قطعی مکرر اینترنت موجی شده است تا شاهد صف‌های طولانی در آستارا باشیم.
محمود باباش پور با تاکید بر اینکه درخواست قرار ملاقات با فرماندار جدید را داشتیم و حتی چندین بار درخواست کردیم تا با فرماندار جدید ملاقاتی داشته باشیم، اما ایشان ما را نپذیرفته اند ادامه داد: ادارات آستارا به هم ریخته شده است، با ناظر گمرکات تماس گرفتیم و گفتیم گمرک آستارا به حال خودش رها شده است و چند روزی هست که مدیر گمرکآستارا در شهرستان حضور ندارند، روزانه بجای خروج ۲۰۰ کامیون به زحمت تا ۹۰ کامیون خارج می‌شود و میوه و تره بار صادراتی تا شش روز هم در داخل کامیون‌ها قرار دارد در حالی که این محصولات ماندگاری کمتری دارد و فساد پذیر است و تجار ما دچار خسارت شده اند و باید از آسیب دیدن محصولات کشاورزی صادراتی جلوگیری کنیم..
به گفته باباش پور عدم پاسخگویی مسوولان آستارایی، ضرر و زیان تجار را به همراه دارد و در این رابطه از اطلاع این موضوع به نماینده شهرستان هم اشاره کرد و درخواست کرد: از اقای استاندار درخواست داریم تا فرماندار از پذیرش و دیدار با هیات مدیره انجمن استقبال کنند تا انجمن به ایشان کمک کند تا موانع کاهش و یا برداشته شود، قطعا ایشان به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان می‌تواند به ادارات تکلیف کند که مسیر تجارت را هموار کنند، اما همراه نبودن ایشان با بخش خصوصی دلیلی است که بهتر است خودشان پاسخگوی آن باشند و ما فرماندار جدید را قضاوت نکنیم، اما هر چه است سرمایه فعالان اقتصادی در آستارا در خطر است.
به گزارش رشت امروز؛ افزایش تقاضا برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاها، وجود تنها یک پل مرزی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برای گذر خودرو‌ها باعث ایجاد صف‌های طولانی در مرز بندرآستارا شده است.
نبود تیرپارک، تأخیر در پذیرش کامیون‌ها از سوی گمرک آذربایجان، از چندین ماه قبل باعث کندی حرکت و صف‌های طولانی کامیون‌ها در ورودی شهر و خیابان‌های منتهی به گمرک آستارا شده و معطلی چند روزه و طولانی مدت این وسایل نقلیه ترانزیتی داخلی و خارجی که بسیاری از آن‌ها میوه و تره بار و اقلام فاسد شدنی حمل می‌کنند، باعث کلافه شدن و ناراحتی رانندگان و توقف و سر و صدای این خودرو‌ها در محلات، موجب رنجش شهروندان شده است.

نماینده مردم بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی چندی پیش مرز‌های سه گانه زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان را فرصتی منحصر بفرد برای تجارت خارجی دانست و ضرورت اصلاح برخی قوانین گمرکی برای تسهیل رویه‌های گمرکی را خاطرنشان شد.
غلامرضا مرحبا گفته بود: اصلاح قوانین امور گمرکی در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود و به زودی لایحه آن به کمیسیون اقتصادی ارائه و در آن طرح خواهد شد.
وی تسهیل صادرات، تامین نیروی انسانی و تقویت زیرساخت‌های گمرک در مرز‌های زمینی، ریلی و دریایی را از موارد مطروحه در لایحه اصلاح قانون امور گمرکی برشمرد و ابراز امیدواری کرد با اصلاح قوانین، امور گمرک تسریع و تسهیل شود.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مرز آستارا در ایام کرونا و اوج تحریم‌های ظالمانه در امر صادرات و واردات کالا فعالیت چشمگیری داشت و رونق صادرات کالا‌ها از این مرز همچنان دارد و از این فرصت ملی باید برای افزایش توان و جهش تولید ملی و توسعه تجارت خارجی استفاده کنیم.
گمرک آستارا در حدود سال‌های ۱۲۰۵ هجری شمسی در دوره عباس میرزا توسط کارشناسان بلژیکی دایر و با احداث ساختمان چوبی، فعالیت آن آغاز شده و ساختمان چوبی گمرک آستارا که در فهرست آثار ملی ثبت شده، گویای سابقه تجارت خارجی از این منطقه است.
شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم واردات و صادرات ایران است.

منبع: رشت امروز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست