اقتصاد۲۴- چه پیام و دستوری مهمتر از دستور رهبر انقلاب در حمایت از بخش تولید و صادرات کشور وجود دارد، ۱۱ بهمن ماه امسال حضرت آیت اله خامنهای رهبر معظم انقلاب در جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی آنچنان هوشمندانه و با دقت نظر مشکلات بخش خصوصی و اقتصادی را واکاوی کردند که نشانگر نگاه عمیق ایشان به عملکرد مسوولان و نقش فعالان اقتصادی است. ایشام در بخشی از منویات خود عالمانه گفتند ” به عنوان نمونه مشکل صدور بخشنامههای متعدد از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، یک هزار و پانصد بخشنامه فقط درباره مسائل گمرکی صادرشده است. فعالان اقتصادی به کدام یک عمل کنند؟ اصلا فرصت هست همه را بخوانند؟ ”
منویات رهبر انقلاب آنچنان حجت را بر مسوولان تمام کرده است که مسوولان اقتصادی مکلف هستند تا فشارهای ناشی از تحریمها را کاهش دهند نه اینکه با ناپختکی و ناکارآمدی خود مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد کنند که سنگینتر از فشار تحریمها باشد.
بنا به گزارش رشت امروز هم اکنون مسیر اصلی صادراتی جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه، مرز زمینی آستارا و از طریق کشور آدربایجان است. این کشور با قرار گرفتن در غرب دریای خزر، هم مرزی مستقیم با روسیه و نزدیکتر بودن به مراکز جمعیتی این کشور مانند مسکو و سن پیترز بورگ، به مهمترین راه ارتباط لجستیکی میان ایران و روسیه تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید: همراهی جامعه بازار و مجتمعهای تجاری در مواجه با موج ششم کرونا
در سالهای اخیر و با توجه به افزایش چشمگیر و بیش از دو برابری صادرات ایران به روسیه، تردد در این مسیر به شدت افزایش یافته و موجب رونق و از طرفی شلوغی این مسیر زمینی ترانزیتی شده است.
پراکندگی و عدم ترتیب ادارات و نهادها از نظر مکانی در محوطه گمرک و دخیل بودن بیش از ۱۰ سازمان دولتی در امور گمرکی به جهت نظارت و ارزیابی در کالاهای صادراتی و وارداتی موجب سردگمی، ناهماهنگی و ایجاد صفهای طولانی برای کامیونهایی میشوند که قرار است در پل آستاراچای که پل مرزی دو کشور بر روی رودخانه آستاراچای قرار دارد کامیونها در دو طرف مرز به نوبت حرکت کنند و این در زمان شروع سرما در روسیه و ژانویه که صادرات ایران به روسیه افزایش مییابد و در شلوغترین زمان ممکن که روزانه تا ۲۵۰ کامیون ورودی و ۲۵۰ کامیون خروجی میرسند هم کیفیت محصولات کشاورزی با افت کیفیت روبرو شده و بخشی از محصولات به دلیل فساد پذیری زودهنگام زمینه خسارت بالا را برای تاجر ایرانی فراهم کند و هم مردم آستارا با مشکلات رفت و آمد و خطرات ناشی از تصادفات مرگبار روبرو شوند.
از روز گذشته با تشدید یافتن کامیونهای صادرات بار در گمرک آستارا مجددا شاهد صفهای طولانی کامیونها در شهر آستارا هستیم و تجار و صادرکنندگان ایرانی وآستارایی هم در صورت ادامه یافتن این وضعیت با خسارت ناشی از فاسد شدن کالاهای کشاورزی صادراتی روبرو خواهند بود.
اما این بار گمرک آستارا، پایانه، انبارهای عمومی و مشکلات مخابراتی مهمترین عامل تشدید ترافیک کامیونهای صادراتی و ترانزیتی است، در کنار ناکارآمدی دستگاههای اقتصادی در آستارا، فرماندار هم خود را مکلف به پاسخگویی به مشکلات بخش خصوصی نمیداند، فرمانداری که موظف و مکلف است در یک شهرستان اقتصادی ابتدا با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی همراه باشد و از آنان مشاوره بگیرد متاسفانه چندین بار انجمن صادرکنندگان و تجار آستارا از ایشان درخواست ملاقات میکند، اما او نمیپذیرد.
مشخص نیست او از چه کسی فرمان میگیرد که اینقدر جسارت دارد در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب خود را خدمتگذار مردم نمیداند. قطعا این روحیه در استاندار، نماینده شهرستان و دیگر مسوولان آستارا وجود ندارد، در شرایط بد اقتصادی که کوچکترین آسیب میتواند کمر فعالان اقتصادی را خم نماید و بازگشت به شرایط طبیعی بسیار سخت و بعضا شدنی نیست، فرماندار آستارا چه خدمتی بالاتر از خدمت به رونق و تجارت و رفع موانع تجارت کشور در آستارا دارد؟ این رفتار و کج سلیقگی فرماندار آستارا با روحیه دولت انقلابی و شعار آقای رییس جمهور منافات دارد و اگر او میخواهد در آستارا با روحیه انقلابی و در چارچوب شعار رییس جمهور فعالیت کند درب او باید به روی بخش خصوصی باز باشد و دسترسی فعالان اقتصادی آستارا با او بدون واسطه صورت گیرد و در روزهای آینده با ادامه روند این گزارش میخواهیم بدانیم فرماندار آستارا در پاسخ به عملکرد خود به افکار عمومی چه پاسخی خواهد داد؟
محمود باباش پور دبیر انجمن صادرکنندگان و تجار آستارا در گفتگوی تلفنی با پایگاه خبری اقتصادی رشت امروز از ایجاد صفهای طویل تا چهار کیلومتری از پایانه تا داخل شهر آستارا خبر داد و گفت:
عدم هماهنگی بین گمرک، پایانه، انبارهای عمومی و مشکلات قطعی مکرر اینترنت موجی شده است تا شاهد صفهای طولانی در آستارا باشیم.
محمود باباش پور با تاکید بر اینکه درخواست قرار ملاقات با فرماندار جدید را داشتیم و حتی چندین بار درخواست کردیم تا با فرماندار جدید ملاقاتی داشته باشیم، اما ایشان ما را نپذیرفته اند ادامه داد: ادارات آستارا به هم ریخته شده است، با ناظر گمرکات تماس گرفتیم و گفتیم گمرک آستارا به حال خودش رها شده است و چند روزی هست که مدیر گمرکآستارا در شهرستان حضور ندارند، روزانه بجای خروج ۲۰۰ کامیون به زحمت تا ۹۰ کامیون خارج میشود و میوه و تره بار صادراتی تا شش روز هم در داخل کامیونها قرار دارد در حالی که این محصولات ماندگاری کمتری دارد و فساد پذیر است و تجار ما دچار خسارت شده اند و باید از آسیب دیدن محصولات کشاورزی صادراتی جلوگیری کنیم..
به گفته باباش پور عدم پاسخگویی مسوولان آستارایی، ضرر و زیان تجار را به همراه دارد و در این رابطه از اطلاع این موضوع به نماینده شهرستان هم اشاره کرد و درخواست کرد: از اقای استاندار درخواست داریم تا فرماندار از پذیرش و دیدار با هیات مدیره انجمن استقبال کنند تا انجمن به ایشان کمک کند تا موانع کاهش و یا برداشته شود، قطعا ایشان به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان میتواند به ادارات تکلیف کند که مسیر تجارت را هموار کنند، اما همراه نبودن ایشان با بخش خصوصی دلیلی است که بهتر است خودشان پاسخگوی آن باشند و ما فرماندار جدید را قضاوت نکنیم، اما هر چه است سرمایه فعالان اقتصادی در آستارا در خطر است.
به گزارش رشت امروز؛ افزایش تقاضا برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاها، وجود تنها یک پل مرزی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برای گذر خودروها باعث ایجاد صفهای طولانی در مرز بندرآستارا شده است.
نبود تیرپارک، تأخیر در پذیرش کامیونها از سوی گمرک آذربایجان، از چندین ماه قبل باعث کندی حرکت و صفهای طولانی کامیونها در ورودی شهر و خیابانهای منتهی به گمرک آستارا شده و معطلی چند روزه و طولانی مدت این وسایل نقلیه ترانزیتی داخلی و خارجی که بسیاری از آنها میوه و تره بار و اقلام فاسد شدنی حمل میکنند، باعث کلافه شدن و ناراحتی رانندگان و توقف و سر و صدای این خودروها در محلات، موجب رنجش شهروندان شده است.
نماینده مردم بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی چندی پیش مرزهای سه گانه زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان را فرصتی منحصر بفرد برای تجارت خارجی دانست و ضرورت اصلاح برخی قوانین گمرکی برای تسهیل رویههای گمرکی را خاطرنشان شد.
غلامرضا مرحبا گفته بود: اصلاح قوانین امور گمرکی در مجلس شورای اسلامی پیگیری میشود و به زودی لایحه آن به کمیسیون اقتصادی ارائه و در آن طرح خواهد شد.
وی تسهیل صادرات، تامین نیروی انسانی و تقویت زیرساختهای گمرک در مرزهای زمینی، ریلی و دریایی را از موارد مطروحه در لایحه اصلاح قانون امور گمرکی برشمرد و ابراز امیدواری کرد با اصلاح قوانین، امور گمرک تسریع و تسهیل شود.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مرز آستارا در ایام کرونا و اوج تحریمهای ظالمانه در امر صادرات و واردات کالا فعالیت چشمگیری داشت و رونق صادرات کالاها از این مرز همچنان دارد و از این فرصت ملی باید برای افزایش توان و جهش تولید ملی و توسعه تجارت خارجی استفاده کنیم.
گمرک آستارا در حدود سالهای ۱۲۰۵ هجری شمسی در دوره عباس میرزا توسط کارشناسان بلژیکی دایر و با احداث ساختمان چوبی، فعالیت آن آغاز شده و ساختمان چوبی گمرک آستارا که در فهرست آثار ملی ثبت شده، گویای سابقه تجارت خارجی از این منطقه است.
شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم واردات و صادرات ایران است.
منبع: رشت امروز