تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

چرا اسنپ نسب به اعتراضات مستمر رانندگان بی‌اعتناست؟

اعتصاب رانندگان موتوری اسنپ که در مجموعه اسنپ باکس فعالیت دارند، از روز‌های گذشته ادامه دارد. اعتراض آن‌ها به میزان دریافتی و همچنین کمیسیون بالای اسنپ برای هر سفارش است. به گفته آن‌ها با برداشتی که اسنپ به عنوان حق کمیسیون دارد، چیزی برای آن‌ها نمی‌ماند؛ این در حالی است که ابتدایی‌ترین حقوق آن‌ها نیز رعایت نمی‌شود.

چرا اسنپ نسب به اعتراضات مستمر رانندگان بی‌اعتناست؟

اقتصاد۲۴- رانندگان موتورسوار اسنپ‌فود چند روزی است پیگیر تغییر شرایط خود هستند. بایکر‌های غذای اسنپ نسب به دستمزد کم و شرایط شغلی خود معترض هستتند و هفته گذشته نیز تجمع اعتراضی در برابر دفتر شرکت اسنپ برگزار کردند. همچنین طی چند روز اخیر برخی از رانندگان موتورسوار اسنپ با دست‌کشیدن از کار اعتراض خود را اعلام کرده و خواستار تحقق مطالبات خود شده‌اند.

یکی از رانندگان تحویل غذا در اسنپ در خصوص وضعیت شغلی خود اینگونه توضیح می‌دهد: «من به‌عنوان پیک اسنپ‌فود مهم‌ترین معضلم کرایه‌های پایین است. نرخ تورم در این مملکت مهار نمی‌شود، اما شرکتی مثل اسنپ مدام به‌دنبال مهار دستمزد راننده‌ه‌هاست. کرایه‌ها که به‌شدت پایین است، از آن طرف اسنپ هم کمیسیون ۲۰ درصدی برداشت می‌کند بنابراین دیگر چیزی برای راننده باقی نمی‌ماند. ما در اعتراض اخیرمان همین مساله را مطرح کردیم و خواستار تغییر نرخ کرایه‌ها و نرخ کمیسیون بودیم. چون در این شرایط اصلا برای ما نمی‌صرفد که بخواهیم همچنان کار کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «در شرکت اسنپ رانندگان کمترین احترام و ارزش را دارند، خصوصا رانندگان موتور. در صورتی که یک شرکت در وهله اول باید نسبت به کارکنانش مسئولیت داشته باشد، اما برای اسنپ رانندگان آخرین اولویت هستند.»

از جمله مهم‌ترین خواسته‌های رانندگان اسنپ‌فود در اعتراض اخیر در کنار افزایش دستمزد، دریافت بیمه است. در ایران شرکت‌های استارت‌آپی از اعطای بیمه برای کارکنانشان عمدتا طفره می‌روند و رانندگان اسنپ‌فود اساسا از طرف شرکت اسنپ مشمول هیچ نوع بیمه‌ای نیستند. این خواسته در میان رانندگان اسنپ بعد از مشاهده یک واقعه تلخ جدی‌تر شد. همین چند وقت پیش بود که خبر آمد یکی از رانندگان موتورسوار اسنپ حین کار دچار تصادف شده و فوت کرده است. همین مرگ هم تلنگر جدی برای کارکنان اسنپ بود تا بیشتر از پیش بر دریافت بیمه تاکید کنند؛ تا جایی که در اعتراض اخیر رانندگان اسنپ‌فود، پرداخت دیه به خانواده پیک‌های موتوری که هنگام کار فوت می‌کنند، به عنوان یکی از خواسته‌های صنفی آن‌ها است.»


بیشتر بخوانید: افزایش یک میلیون نفری به تعداد رانندگان اسنپ در یکسال اخیر


از دیگر خواسته‌های رانندگان اسنپ، افزایش هزینه معطلی پیک است و همچنین آن‌ها تاکید می‌کنند مبلغ تصادفی باید شفاف و در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت شود. یکی دیگر از رانندگان اسنپ‌فود هم در گفتگو با رویداد۲۴ توضیح می‌دهد: «من به‌خاطر فعالیت صنفی از وضعیت سایر رانندگان هم تاحدی باخبرم. بحران اینجاست که شرکت اسنپ نسبت به وضعیت همن راننده‌ها بی‌تفاوت است و می‌داند، چون شرایط اقتصادی بد است و خیلی‌ها برای شغل دوم و سوم به اسنپ روی آوردند، دغدغه‌ای در برابر کارنکردن و از دست دادن راننده ندارد. اما واقعیت این است که مشکلات در میان همه راننده‌ها چه خودرو و چه موتور وجود دارد. در شهرستان‌ها که اوضاع بدتر است، در بسیاری از شهر‌ها همچون رشت مطلع هستم که هنوز کرایه‌های پنج هزار تومانی برای اسنپ‌فود و اسنپ‌باکس وجود دارد، مسافت‌هایی که اصلا هم کم نیستند. موضوع عدم بیمه هم یکی از مهم‌ترین مشکلات ماست، خصوصا رانندگان موتور که جانشان هم درخطر هستند. نه بیمه درمانی دارند، نه بیمه مستمری و نه بیمه از کارافتادگی.»

همزمان با اعتراضات رانندگان اسنپ‌فود، تمامی شبکه‌های اجتماعی شرکت اسنپ طی این چند روز مرتب در حال به روزرسانی کمپین‌های تبلیغاتی و قرعه‌کشی بوده، بدون اینکه هیچ خبری از پیگیری مطالبات کارکنان اسنپ باشد. طی پیگیری‌های مکرر موفق به دریافت اظهارنظر از سوی شرکت اسنپ نسبت به وضعیت کارکنان این شرکت نشدیم و درخواست این رسانه بدون پاسخ ماند، شاید این هم مثالی است از بی‌پاسخ‌ماندن درخواست و مطالبات رانندگان اسنپ که این شرکت روی کار آن‌ها می‌چرخد و هرروز بزرگ‌تر و وسیع‌تر از قبل می‌شود.

گرچه در شرایط اقتصاد فعلی ایران و عدم اجرای کامل قانون کار، وضعیت شغلی عموم مزدبگیران جامعه در بحران است و تجلی آن را می‌توان در اعتراضات مکرر و پیوسته مزدبگیران از بخش خصوصی گرفته تا دولتی دید، اما در سال‌های اخیر با بزرگ‌شدن شرکت‌های استارت‌اپی در ایران اوضاع برای کارکنان این شرکت‌ها به لحاظ پیگیری مطالباتشان بسیار پیچیده‌تر است. توجیه این شرکت‌ها یافتن شغل سریع، آسان و در دسترس است، اما به همین واسطه کارکنان چنین شرکت‌هایی در اغلب موارد تحت لوای حداقل‌های قانونی بازار کار هم قرار نمی‌گیرند و در مشخص‌ترین مورد از داشتن هرگونه بیمه‌ای محروم هستند. در حقیقت شرکت‌های استارت‌آپی در عین حالی که به شدت دسترسی‌ها را بیشتر کرده‌اند و تغییری در شرایط کسب و کار ایجاد کرده‌اند، اما ضد کارگری‌ترین مجموعه‌های ممکن هستند؛ چه آنکه آن‌ها چندین هزار نیروی کار دارند، اما هیچ تعهدی ندارند که نیرو‌های خود را حتی بیمه کنند یا حقوق کارگری آن‌ها رعایت شود. کارفرما هر زمان که اراده کند، بدون هیچ دلیل و توجیهی می‌تواند با نیرو‌های خود قطع ارتباط و آن‌ها را اخراج کند.

 این نخستین بار نیست که کارگران اسنپ دست به اعتراض می‌زنند. آذرماه سال گذشته نیز پیک‌های اسنپ فود در اعتراض به حق کمیسیون بالای اسنپ اعتصاب کردند. آن زمان نیز این بحث مطرح بود که تصمیمات شرکت اسنپ به ضرر کارگران است. یکی از موتورسواران گفته بود: «اسنپ از راننده‌های اسنپ‌باکس حدود ۲۰ درصد کمیسیون می‌گیرد، برای همین هم است که ترجیح می‌دهد رانندگان اسنپ فود را هم به زیرمجموعه اسنپ باکس ببرد و از آن‌ها هم همان‌قدر کمیسیون بگیرد. تا حالا اینجور بوده که ما رانندگان اسنپ فود کمیسیون نمی‌دادیم و اسنپ کمیسیون خود را از رستوران‌ها دریافت می‌کرد، اما حالا در واقع می‌خواهد محل درآمد خودش را تبدیل به دو محل کند و هم از ما کارمزد کم کند و هم از محل ارسال غذا کمیسیون دریافت کند. اگر امروز اعتراض نکنیم قطعا فردا مجبور به پرداخت کمیسیون می‌شویم درحالی که همین الان هم دستمزد خیلی کمی اسنپ به ما می‌پردازد.»

در اعتراض پیشین مهراد عبدالرزاق رییس هیات مدیره اسنپ فود به دیجیاتو گفته بود «ماهانه بیش از ۲ میلیون سفر موفق به وسیله پیک‌های اکسپرس انجام می‌شود بنابراین بروز مشکلات صنفی اجتناب‌ناپذیر است.» این بار از گفتن همین توضیح حتی اجتناب شده است!

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس جدید سردار قاآنی در دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم