اقتصاد24 - اینکه دولت برای بازسازی مناطق سیل زده از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند یکی از راههای تأمین بودجه برای این کار است. اما راهکار بهتر این است که از بودجههای عمرانی که برای حوزهها یا سرفصلهای دیگری بوده میتوان استفاده کرد. از بودجه اختصاص داده شده به اتمام مسکنهای مهر باقیمانده میتوان برای ساماندهی روستاهای سیل زده استفاده کرد. اگر روستاهای سیل زده هر چه سریعترساماندهی نشود روستائیان مجبور میشوند به شهرها مهاجرت کنند و همان مسکن مهری که قرار است در شهرها ساخته شود نمیتواند ساماندهی این مهاجران را کفاف دهد، مهاجرت تراکم شهرها را افزایش میدهد.
برخی پروژهها بودجه دارند ولی اتمام آنها ضروری نیست مانند آزادراه شمال. تکمیل این آزادراه برای رفاه حال مردم بویژه رفاه مسافران در زمان پیک سفرها است، سالهاست که این آزادراه در دست ساخت است و اگر ساخت آن یک سال دیگر به تعویق بیفتد مشکلی پیش نمیآید.مردم راضی هستند زمان مسافرت آنها تغییر نکند اما هموطنانشان آواره و مستأصل نباشند. برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود میتوان از همان پیمانکاران پروژهها برای بازسازی مناطق سیل زده استفاده کرد. میتوان یک سال فعالیت برنامه بازآفرینی را به بازآفرینی روستاهای تخریب شده اختصاص داد و وامهای ارزان را به سازندگان روستایی اختصاص داد. بازآفرینی روستا بعد از سیل اهمیت بالایی در آرامش کشور دارد و شهرها باید دینشان را به روستاها ادا کنند. انواع صندوقها برای توسعه روستاها تشکیل شده و منابعی از صندوق توسعه ملی به این صندوقهای مختلف اختصاص داده شده است. با یکپارچه کردن برنامههای توسعه میتوان از پراکنده کاری جلوگیری کرد و این منابع را در شرایط کنونی به نوسازی روستاها اختصاص داد.
زمانی که تخریبی بواسطه حوادث طبیعی رخ میدهد نباید در بازسازی بازگشت به گذشته داشته باشیم، در بازسازیها باید برنامههای توسعه ای را اجرا کنیم یعنی بازسازیها در چارچوب برنامههای توسعه قرار گیرد. 800 منظومه روستایی در ایران تعریف شده که فقط برای چند منظومه طرح تهیه شده و شروع هم نشده است. جبران طرحهای توسعه ای گذشته را باید در ساماندهی جدید انجام دهیم.گردش مالی در ایران آنقدر است که ساماندهی مناطق سیل زده با تکیه بر آن انجام شود. بودجه مسکن مهر 40 درصد اعتبارات بانکی بود پس تأمین بودجه برای بازسازی مناطق سیل زده هم خارج از توان مالی کشور نیست.