اقتصاد۲۴- تحریم و محدودیتهای ارزی و وارداتی باعث شده که دارندگان خودروهای وارداتی، قطعاتی مانند لاستیک را با قیمت بالاتری بخرند. از این رو برخی سودجویان با قاچاق اتوبوسی لاستیک این مدل خودروها و واردات غیرقانونی آن از عراق، لاستیک را با قیمت پایینتری به دست مصرفکننده میرسانند.
طبیعی است که این لاستیکها از کشورهای تولیدکننده نظیر آلمان، فرانسه، کره و … وارد شود، اما فعلا واردات لاستیک برای دولت اولویتی ندارد. آنطور که فعالان بازار میگویند بیشتر لاستیکهای خودروهای لاکچری که در بازار موجود است، از مرز عراق و به شکل قاچاق اتوبوسی از مرز رد میشود.
یک عضو اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران گفت: حجم قابلتوجهی از لاستیک خودروهای لاکچری از عراق به شکل قاچاق و از طریق اتوبوسهای مسافربری وارد ایران میشود.
قاسم خدامی توضیح داد: برخی افراد به دلیل ارتباطاتی که در عراق دارند، این لاستیکها را از نمایندگیهای این کشور میخرند و از شبکههای غیررسمی وارد کشور میکنند.
او با تکذیب شائبه دست دوم بودن این لاستیکها تشریح کرد: صاحبان خودروهای لاکچری چنین لاستیکی نمیخرند. آنها معمولا با وسواس خاصی به نو بودن و حتی تاریخ تولید لاستیک توجه میکنند.
بیشتربخوانید:دلیل چند نرخی بودن قیمت تایر چیست؟ / قیمت تایر برای تولید کننده عادلانه نیست
وی درباره توان ایران در تولید این لاستیکها نیز عنوان کرد: ایران توانایی و ظرفیت کافی برای تولید تمام مدلهای لاستیک لاکچری را ندارد. به همین جهت است که قاچاق اتوبوسی لاستیک رواج دارد.
خدامی در رابطه با قیمت این لاستیکها نیز گفت: قیمت لاستیک خودروهای لاکچری بستگی به قیمت دلار و بازار داخلی دارد. گرچه لاستیکهای قاچاق هم در نوع خود گران هستند، اما اگر همین قاچاق اتوبوسی نباشد، بازار با کمبود مواجه میشود و قیمتها به شکل افسارگسیخته بالا میرود.
او البته این را هم اضافه کرد که ایران در تولید لاستیک خودروهای ایرانی و برخی مدلهای خارجی اشباع شده است.
براساس این گزارش سال گذشته لاستیک از سبد ارز دولتی خارج شد. پیشتر داوود سعادتینژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک گفت: «لاستیک خودروهای خارجی به دلیل افزایش قیمت ارز بین ۲۰ تا ۲۵ درصد گران شد و این لاستیکها از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی وارد ایران میشود.».