تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۱

روش‌های موثر برای پاکسازی کبد چرب در خانه

در این مطلب به بررسی روش‌هایی که در پاکسازی کبد چرب موثر هستند پرداخته شده است، این روش‌ها شامل ورزش، رژیم غذایی و برخی داروها است.

روش‌های موثر برای پاکسازی کبد چرب در خانه

کبد سم‌زدای طبیعی بدن است؛ زیرا بدن را از سموم پاک می‌کند و برای حمایت از هضم سالم، صفرا تولید می‌کند. یک کبد سالم می‌تواند تقریباً هر چیزی را که فرد با آن روبرو می‌شود سم‌زدایی کند. کبد در سمت راست بدن، درست زیر قفسه سینه قرار دارد.

هنگامی که کبد بیمار است، بدن نمی‌تواند مواد سمی را به خوبی فیلتر کند. این می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم را ایجاد کند، از جمله؛

  • خارش
  • زردی پوست
  • ورم
  • مشکلات عروق خونی
  • سنگ کیسه صفرا
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • اسهال

بسیاری از پزشکان، شرکت‌های مکمل و وب‌سایت‌های پزشکی استدلال می‌کنند که کبد در طی فرآیند فیلتر کردن، سموم را جمع می‌کند. آنها اصرار دارند که با گذشت زمان، این سموم می‌توانند طیفی از علائم غیراختصاصی ایجاد کنند و حتی ممکن است باعث بیماری‌های جدی یا افزایش خطر سرطان شوند.

شواهد کمی برای حمایت از این موضوع وجود دارد. اما با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌تواند به کبد آسیب برساند. به عنوان مثال، نوشیدن الکل روشی شناخته شده برای از بین بردن عملکرد کبد در طول زمان است.

پاکسازی کبد چرب چگونه انجام می‌‌شود؟

سلامت و تندرستی هر فرد بستگی به این دارد که بدن او چقدر سموم را دفع و پاک می‌کند. با قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، محصولات سمی و غذاهای فرآوری نشده، اکثر مردم نیاز مبرمی به سم زدایی جدی دارند! پاکسازی کبد یک راه عالی برای انجام این کار است.

یکی از راه‌های اصلی دفع سموم بدن از طریق کبد است. در واقع، کبد یکی از سخت‌ترین اندام‌های بدن است. به طور خستگی ناپذیری برای سم زدایی خون، تولید صفرا مورد نیاز برای هضم چربی، تجزیه هورمون‌ها و ذخیره ویتامین‌ها، مواد معدنی و آهن ضروری عمل می‌کند.

وقتی عملکرد کبد بهینه نباشد، نمی‌توانیم غذای خود را به‌ویژه چربی‌ها به درستی هضم کنیم. به همین دلیل اجتناب از کبد چرب و پیروی از رژیم پاکسازی کبد برای حذف سموم از بدن بسیار مهم است.


بیشتر بخوانید: 5 عاملی که خطر ابتلا به بیماری کبدی را افزایش می‌دهد


پاکسازی کبد چرب در طب سنتی

کبد مسئول حذف سموم از بدن، تولید صفرا و انجام عملکردهای متابولیک ضروری است. کبدی که نتواند به درستی کار خود را انجام دهد می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

برای پاکسازی کبد، سم زدایی بدن و احساس انرژی بیشتر، می‌توان از طب سنتی رایج پیروی کرد. اگر علاقمند به استفاده از این روش هستید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

پاکسازی کبد چرب با داروی گیاهی

در طب سنتی مصرف بعضی از گیاهان و غذاها می‌تواند به پاکسازی کبد کمک کند. در ادامه به معرفی برخی از این موارد می‌پردازیم.

غذاهای ترش

به گفته طبیبان سنتی، غذاهای ترش باعث تغذیه کبد می‌شوند. یک لیوان آب لیموی گوارا دارای اثر ادرارآور است که می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند.

زنجبیل

زنجبیل خون را تغذیه می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و دارای اثرات آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی است که می‌تواند به بدن شما در پاکسازی سموم و مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک کند.

به راحتی می‌توانید چند تکه زنجبیل تازه برش خورده را به چای، فرنی و سوپ اضافه کنید و از خواص بی‌نظیر آن استفاده کنید.

زردچوبه

این ادویه احتقان کبد را رفع می‌کند، گرما را از بدن پاک می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد. کمی زردچوبه را به یک کاسه سوپ یا یک ظرف برنج اضافه کنید یا آن را مستقیماً برای نوشیدن دم کنید. پودر زردچوبه در بسیاری از دستور‌العمل‌های کاری هندی نیز وجود دارد.

ریشه قاصدک

یک گیاه پاک‌کننده و سم‌زدایی است که خون را خنک می‌کند و کبد را تغذیه می‌کند. فصل بهار بهترین زمان برای نوشیدن چای قاصدک است.

کنگر فرنگی

مصرف کنگر فرنگی می‌تواند به رفع گرمای کبد کمک کند. این گیاه همچنین حاوی ترکیبی به نام سینارین است که تولید صفرا و دفع ادرار را افزایش می‌دهد.

توت مگنولیا

توت مگنولیا دارای خواص ضد التهابی است و به عنوان تغذیه و محافظت از کبد شناخته شده است. آن را به صورت چای دم کرده و روزی یک فنجان بنوشید.

لوبیا سیاه

لوبیا سیاه می‌تواند به دفع رطوبت و گرمای اضافی بدن کمک کند. (گفته می‌شود زیبایی‌‌زا هم است و قرن هاست که زنان چینی به همین دلیل آن را مصرف می‌کنند!) برای تهیه سوپ لوبیا سیاه مقداری آب به جوش بیاورید و یک مشت لوبیا سیاه را بجوشانید.

با این غذا می‌توانید به خوبی کبد خود را تغذیه کنید. همچنین می‌توانید لوبیا سیاه را تفت داده و به عنوان میان‌وعده میل کنید.

درمان خانگی پاکسازی کبد چرب

برای پاکسازی کبد چرب راه‌هایی است که می‌توانید با انجام آن‌ها کبد خود را پاکسازی کنید. در اینجا چند روش از روش‌های خانگی را برای شما بیان می‌کنیم.

کاهش وزن اضافی

راهنمای انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری‌های کبدی در سال 2017، کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی در بهبود پیشرفت و علائم کبد چرب شناسایی می‌کند.

این راهنما توصیه می‌کند که افراد مبتلا به چاقی و کبد چرب بین 3 تا 5 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کاهش یابد.

همچنین بیان می‌کند که کاهش بین 7 تا 10 درصد از وزن بدن می‌تواند سایر علائم کبد چرب، مانند؛ التهاب، فیبروز و جای زخم را بهبود بخشد. بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، برداشتن گام‌های کوچک به سمت هدف خود در طول زمان است.

گرفتن رژیم مدیترانه‌ای

تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ای ممکن است به کاهش چربی کبد حتی بدون کاهش وزن کمک کند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچنین به شرایطی که معمولاً با کبد چرب مرتبط هستند، از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

نکته: رژیم مدیترانه‌ای، برنامه غذایی است که بر روی انواع غذاهای گیاهی و چربی‌های سالم تمرکز دارد.

نوشیدن قهوه!

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2016، قهوه مزایای محافظتی زیادی برای کبد دارد. به طور خاص، تولید آنزیم‌های کبدی را تحریک می‌کند که توانایی مبارزه با التهاب را دارند. همان تحقیق گزارش داد که در میان افراد مبتلا به کبد چرب، مصرف منظم قهوه آسیب کلی کبد را کاهش می‌دهد.

به نظر می‌رسد دو تا سه فنجان قهوه در روز مقداری است که به بهترین وجه، خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد.

نکته: قهوه سیاه بهترین گزینه برای مصرف است؛، زیرا حاوی هیچ چربی یا شکر اضافه‌ای نیست.

افزایش تحرک بدنی

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017، کبد چرب اغلب با سبک زندگی بی‌تحرک مرتبط است.. علاوه بر این، عدم تحرک به سایر شرایط مرتبط با کبد چرب، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی کمک می‌کند.

زمانی که  کبد چرب دارید، انجام ورزش و تحرک بدنی نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود. البته داشتن تحرک لزوما به معنای انجام ورزش و رفتن به باشگاه نیست.

شما می‌توانید 5 روز در هفته، هر بار به مدت 30 دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید. یا اگر از نظر زمانی محدود هستید؛ می‌توانید در روز دو بار و هر بار به مدت 15 دقیقه پیاده‌روی داشته باشید.

خودداری از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه

قندهای رژیمی مانند فروکتوز و ساکارز با کبد چرب مرتبط هستند. تحقیقات انجام شده در سال 2017 توضیح می‌دهد که چگونه این قندها می‌توانند در طول زمان به تجمع چربی در کبد کمک کنند.

کاهش کلسترول بالا

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2012، بیماری کبد چرب می‌تواند مدیریت کلسترول را به تنهایی برای بدن دشوارتر کند. این موضوع می‌تواند اوضلع کبد چرب را بدتر کرده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

سعی کنید برای کمک به مدیریت کلسترول و درمان کبد چرب، مصرف انواع خاصی از چربی‌ها را محدود کنید. چربی‌هایی که باید محدود شوند عبارت‌اند از؛

چربی‌های اشباع شده: این نوع از چربی‌ها در گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب یافت می‌شوند.

چربی‌های ترانس: چربی‌های ترانس اغلب در محصولات پخته شده فرآوری شده، کراکرها و غذاهای سرخ شده یافت می‌شوند.

نکته: بسیاری از تغییرات سبک زندگی ذکر شده در بالا - از جمله کاهش وزن، داشتن تحرک، و اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای - نیز می‌تواند به شما در مدیریت کلسترول کمک کند. همچنین در صورت نیاز باید به پزشک مربوطه مراجعه و برای درمان کلسترول خود دارو مصرف کنید.

داروی پاکسازی کبد چرب

به طور کلی داروهایی برای پاکسازی کبد وجود دارد. در حال حاضر دارویی‌هایی مانند؛ قرص همولاکس، قرص هلسی لیور، قرص لیورگل، شربت لیوراید، قرص لیورکر و ...  برای سم‌زدایی و پاکسازی کبد چرب مصرف می‌شود.

راه‌های پاکسازی کبد چرب

کبد چرب زمانی اتفاق می‌افتد که چربی اضافی در داخل سلول‌های کبد جمع شود. این بدان معناست که بافت طبیعی و سالم کبد تا حدی با بافت چربی جایگزین می‌شود.

چربی شروع به هجوم به کبد می‌کند، به تدریج به مناطق سالم کبد نفوذ می‌کند، به طوری که بافت کبد سالم کمتر و کمتری باقی می‌ماند. کبد چرب ظاهری زرد رنگ دارد و اغلب با چربی بزرگ شده و متورم می‌شود.

کبد چرب در حال حاضر به عنوان شایع‌ترین علت نتایج غیرطبیعی تست عملکرد کبد در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و استرالیا شناخته شده است.

تقریباً از هر پنج نفر در جمعیت عمومی، در ایالات متحده و استرالیا، یک نفر دارای کبد چرب است. کبد چرب معمولا با چاقی شکمی، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 همراه است. اگر شدید باشد، در نهایت می‌تواند به سیروز و نارسایی کبدی منجر شود.

به طور کلی راه‌های زیادی برای درمان کبد چرب وجود دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین مسائل داشتن رژیم غذایی مناسب است. در واقع افراد با داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌توانند به پاکسازی کبد چرب خود کمک کنند.

رژیم پاکسازی کبد چرب

بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و از عملکرد آن جلوگیری می‌کند، اما تغییر سبک زندگی می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند. اولین راه درمان برای کبد چرب کاهش وزن از طریق ترکیبی از کاهش کالری، ورزش و تغذیه سالم است.

رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند به درمان و پاکسازی کبد بسیار کمک کند. سعی کنید موارد زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مطمئن باشید با رعایت کردن موارد زیر می‌توانید کبدی سالم و عاری از هر گونه سم داشته باشید.

کمتر کربوهیدرات بخورید!

رژیم غذایی نامناسب عامل اصلی بیماری کبد چرب است. بزرگ‌ترین متخلفان، شکر و غذاهای تهیه شده از آرد سفید هستند. باید به طور کامل از آنها اجتناب شود.

با این حال، مصرف زیاد غذاهای غنی از کربوهیدرات به طور کلی می‌تواند کبد چرب را تقویت کند، زیرا کبد کربوهیدرات اضافی را به چربی تبدیل می‌کند. غذاهایی که باید محدود شوند عبارت‌اند از؛ نان، ماکارونی، برنج، غلات صبحانه، سیب‌زمینی و هر غذای ساخته شده از آرد و نشاسته.

کمتر الکل بنوشید!

مصرف زیاد الکل دومین عامل بزرگ کبد چرب است. الکل می‌تواند باعث التهاب و آسیب به سلول‌های کبد و در نتیجه نفوذ چربی شود. افراد مبتلا به کبد چرب باید مصرف الکل خود را صفر برسانند.

سبزیجات، پروتئین و چربی مناسب بیشتری بخورید!

سبزیجات و میوه‌های خام، قوی‌ترین مواد غذایی شفابخش کبد هستند. این غذاهای خام به پاکسازی و ترمیم فیلتر کبد کمک می‌کند تا بتواند چربی و سموم بیشتری را از جریان خون به دام بیندازد و دفع کند.

سعی کنید سبزیجات (سالادهای پخته و خام) فراوان بخورید. میوه برای اکثر افراد سالم است، اما اگر قند خون یا مقاومت به انسولین بالا دارید، بهتر است میوه را به ۲ وعده در روز محدود کنید.

پروتئین مهم است؛ زیرا به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و به کاهش وزن از ناحیه شکم کمک می‌کند و گرسنگی و هوس را کاهش می‌دهد. پروتئین باید با هر وعده غذایی مصرف شود.

منابع خوب پروتئین عبارت‌اند از: تخم‌مرغ، مرغ، غذاهای دریایی، گوشت، آجیل، حبوبات، آب پنیر، و به طور کلی محصولات لبنی.

بیشتر روغن‌های گیاهی و مارگارین‌ها می‌توانند کبد چرب را بدتر کنند. چربی‌های سالمی که باید بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید در روغن زیتون، روغن ماهی، دانه کتان، روغن نارگیل و مغزها و دانه‌های خام یافت می‌شوند.

آب سبزیجات خام بنوشید!

آب میوه‌های خام منبع عالی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار غلیظ هستند. آب میوه شما باید از 80 تا 100 درصد سبزیجات و بقیه از میوه تشکیل شده باشد. آب میوه ننوشید؛ کربوهیدرات و کالری بسیار بالایی دارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی