اقتصاد۲۴- نوسانات قیمتی در بازار خودروی کشور کاهش یافته است. اما همچنان قیمت خودرو در بازار با تغییراتی همراه میشود. قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت دیوار با تغیراتی همراه است.
قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:
بیشتر بخوانید: ۴ خودرو ارزان قیمت در راه بازار
خودروی پراید ۱۱۱ به ۲۰۱ میلیون تومان رسید. پراید ۱۳۱ نیز نسبت به روز گذشته سه میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به قیمت ۱۷۲ میلیون تومان رسید.
خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ سه میلیون تومان افزایش قیمت داست. این خودرو هماکنون در قیمت ۴۹۳ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. اما دنا معمولی ۱۴۰۱ با دو میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۸۶ میلیون تومان رسید.
نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به ۲۱۳ میلیون تومان رسید.
پژو ۲۰۶ تیپ دو نسبت به روز گذشته دو میلیون افزایش قیمت داشت و به قیمت ۳۰۳ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج به ۳۳۵ میلیون تومان رسید.
خودرو پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۶ میلیون تومان رسید.
اما خودروی تارا اتوماتیک پنج ملیون افزایش قیمت داشت و به قیمت ۵۸۵ میلیون تومان رسید.
فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: طولانی شدن بحث واردات نیز یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت در بازار بود.
او توضیح داد: به نظر نمیرسد کاهش قیمتی در راه باشد. تا دولت به دنبال چارهای برای حل این مشکل نباشد قیمتها افزایشی خواهد بود. هیچ اقدامی نیز در این رابطه از طرف دولت صورت نگرفته است.
با این حال سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران - نیز در رابطه با تاثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت خودرو در بازار معتقد است که احتمال دارد در ابتدا کمی جو روانی ایجاد کند، اما تاثیر جدی بر بازار نخواهد داشت؛ چراکه ارز ترجیحی توزیع رانت بود و کالایی که با این نرخ ارز وارد میشد، با قیمت دلار آزاد فروخته میشد و از این راه تنها عدهای خاص بهرهمند میشدند که به نفع مصرفکننده نبود.
وی تصریح کرد: این سوال مطرح است افرادی که از این رانت استفاده کردند، آیا با دلاری که با قیمت دولتی از بانک مرکزی دریافت کردند، کالایی هم وارد کردند و آن را با نرخ ارز ترجیحی عرضه کردند که پس از مدتی مشخص شد این کالاها با نرخ دلار آزاد به بازار عرضه شدند.
به عقیده موتمنی، حذف ارز ترجیحی بر بازار خودروهای خارجی نیز تاثیری نخواهد گذاشت.(دنیای اقتصاد)