تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۱

علت اعتراضات کارگران معدن مس سونگون چیست؟

خرداد ماه امسال ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفری به آذربایجان شرقی دستور رسیدگی به وضعیت کارگران مجتمع مس سونگون را صادر کرد، با این حال این دستور هیچگاه اجرایی نشد تا کارگران همچنان نسبت به وضعیت معیشتی خود گلایه داشته باشند. رویداد۲۴ در این گزارش روایت کارگران از آنچه بر آنها گذشته را به همراه وضعیت درآمدی مجتمع مس سونگون شرح داده است.

علت اعتراضات کارگران معدن مس سونگون چیست؟

اقتصاد۲۴- مریم وحیدیان: «کار در معدن قرابت زیادی با حادثه و مرگ دارد؛ با اینحال باور می‌کنید برخی کارگرانی هستند که در برخی از پیمانکاری‌های مجتمع مس سونگون ماهانه ۶ میلیون تومان دریافتی دارند؟ قدری انصاف به خرج دهید با این حقوق چطور می‌شود حتی یک خانوار کوچک را تامین کرد؟ دستمزد‌های بالاتر نیز اختلاف زیادی با حقوق رسمی‌ها و کارگران معادن دیگر دارد. ما گفتیم معدن‌کاریم؛ کار سخت و پرچالشی می‌کنیم؛ از جان مایه می‌گذاریم، آیا نباید بهای آن لااقل به قدر مصرف یک ماه خوراک و پوشاک و تحصیل فرزندانمان برسد؟»

این جملات را یکی از کارگران معدن مس سونگون واقع در شهرستان ورزقان می‌گوید که در کنار حدود دو هزار کارگر دیگر این معدن از چهاردهم تیر ماه در پی عملی نشدن تعهدات دولت درباره اجرای یکسان‌سازی دستمزد و افزایش حقوقشان، دست به اعتراض زده‌اند و فیلم‌های منتشر شده از آنجا نشان می‌دهد که برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.

ابراهیم رییسی روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه در سفری که به آذربایجان شرقی داشت، به مجتمع مس سونگون در ورزقان رفت و در حاشیه این بازدید به کارگران وعده داد که یکسان‌سازی دستمزد و اجرای عدالت در پرداخت‌هایشان را پیگیری کند.

تصاویر و فیلم‌های این دیدار به سرعت در فضای مجازی منتشر شد؛ فیلم‌هایی که در آن ابراهیم رییسی خطاب به کارگران گفته بود: «شما معتقدید در جمع کارگران، دریافتی‌ها به نحوی نیست که در آن عدالت باشد؛ من خواهش می‌کنم آقای وزیر صمت دستور دهند تا کارگروهی با سرعت آن را بررسی کند.» با این حال قریب به یک ماه بعد از حضور رئیس جمهور هم اتفاقی رخ نداد و به این ترتیب اعتراضات کارگری در سونگون آغاز شد.


بیشتر بخوانید: اعتراض معیشتی کارکنان رسمی ثبت احوال


کارگران معترض معدن مس سونگون در واقع شاغلان شرکت‌های پیمانکاری زیرمجموعه شرکت هستند. بیش از ۶۰ درصد کارگران معدن با پیمانکاران شرکت‌های خصوصی قرارداد دارند. جهانگیر رضوی مدیر مجتمع مس سونگون پیشتر از وجود حدود ۶۰ شرکت پیمانکاری در این مجتمع خبر داده بود. این یعنی در معدن مس سونگون به ازای هر ۸۰ نفر یک شرکت پیمانکاری وجود دارد و این یعنی رشد عجیب پیمانکاری‌ها در این معدن هرچه هست، به نفع کارگران نبوده است زیرا در حقیقت بار اصلی بر عهده آنهاست اما حقوق و مزایای کمتری نسبت به کارگران رسمی دارند.

یکی از کارگران معترض به رویداد۲۴ می‌گوید: «در مهر ماه سال ۱۴۰۰ درباره یکسان‌سازی دستمزد‌ها با معادن مشابه در شهر‌های دیگر از جمله معدن مس سرچشمه اعتراضاتی رخ داد، اما به نتیجه نرسید. اعتراضات صنفی به برخی پیمانکارها که فقط حداقل دستمزد را پرداخت می‌کنند، در آذر ماه سال ۱۴۰۰ نیز سابقه داشته است. آن زمان هم کارگران و نمایندگان کارگری مشکلات را از طریق مذاکره با کارفرما و مسئولان استانی پیگیری کرده بودند.»

طبق گفته این کارگر معدن مس سونگون؛ «وقتی در تیرماه اعتراضات صنفی آغاز شد، تعدادی از نمایندگان کارگری بازداشت شدند و در روز‌های بعد هم در جریان اعتراضات در مجموع هفت نفر بازداشت شدند که البته چند نفر آنها آزاد شدند. این یعنی بیشترین حد فشار روی ما بود، با این حال الان بیش از پنج روز است که کارگران در محوطه معدن چادر‌هایی برپا کرده و خواهان رسیدگی به مطالباتشان هستند. کارگران و می‌پرسند چگونه است که با وجود دستور رییس جمهوری هنوز اقدامی در راستای حل مشکلاتشان صورت نگرفته است.»

سونگون و ماجرای قاچاق طلا

معدن مس سونگون از نظر داشتن ذخایر مس جهان در رتبه هفتم قرار دارد. بار‌ها مسئولان به توان بالای استخراج در این معدن اشاره کرده‌اند، اما با وجود سود کلانی که از این منبع ملی حاصل می‌شود، کارگران پیمانکاری در این معدن دستمزد‌های کافی دریافت نمی‌کنند.

سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره سود خالص این معدن گفته «سود خالص سالانه معدن مس سونگون هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. میزان ذخایر مس سونگون تا سه چهار سال قبل ۳۲۰ میلیون تن برآورد می‌شد، اما اکنون به ۲ میلیار تن افزایش یافته که ۱.۳ میلیارد تن آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.»

البته ماجرای سونگون فقط به مشکلات کارگری نیز ختم نمی‌شود. در سونگون علاوه بر ذخایر مس، طلا نیز استخراج می‌شود. چند روز پیش امام جمعه ورزقان خطاب به مسئولان استانی و شهرستانی گفته بود: «چند نفر که در دولت‌های گذشته در واگذاری معدن دست داشتند، امروز پشت قضیه قاچاق سنگ طلا قرار دارند، لذا باید جلو این افراد گرفته شود تا تمام مشکلات این معدن از ریشه قطع شود.»

به علاوه این شرکت تعهداتی در خصوص مسئولیت اجتماعی نیز داشته است که بعضاً اجرایی نشده است. این است که امام جمعه ورزقان از عدم توجه شرکت مس به ورزقان انتقاد کرد و گفته بود: «قرار بود شرکت مس در جنگل‌های منطقه سایت اطفای حریق و در بزرگراه ورزقان - خواجه پایگاه امداد جاده‌ای احداث کند، اما این پروژه‌ها با گذشت چند سال همچنان شروع نشدند.»

به نظر می‌رسد اعتراضات صنفی کارگران در مجتمع مس سونگون اخیراً پای مباحث و شبهات دیگری را نیز بین مسئولان به میان کشیده است که از چند و چون آن اطلاعی در دست نیست. به هر حال معادن مس یکی حوزه‌های پرسود اقتصاد ایران به شمار می‌روند؛ به نحوی که سود خالص صنایع مس ایران (فملی) در سال گذشته با افزایش ۹۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۵۰۴،۷۴۱،۵۰۳ میلیون ریال رسید.

مجادلات برای گرفتن جایگاه مدیریت در این شرکت‌ها به ویژه در معادن مهمی همچون مس سونگون همیشه مطرح بوده است. این است که در برخی موارد زمزمه‌هایی درباره برخی تخلفات در این معادن نیز مطرح می‌شود؛ چنانکه از گذشته نیز اعتراض برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه‌خواری‌ها در معدن مس سونگون نیز وجود داشته است؛ کما آنکه حتی در دوره مجلس ششم نیز اکبر اعلمی نماینده وقت مجلس به آن هشدار داده بود.

جالب اینجا است که وقتی صحبت از افزایش حقوق دولتی معادن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطرح شد، معدن‌داران و انجمن‌ها به شدت با آن مخالفت کردند. بخشی از درآمدی که یک فعال اقتصادی باید از بهره‌برداری معادن به دولت بدهد، حقوق دولتی نام دارد و امسال با وجود کسری بودجه دولت تصمیم گرفته شده بود، این مبلغ افزایش یابد. اما با این وجود کارفرمایان همچنان ناراضی بودند. طبق اظهارات فاطمی امین وزیر صمت؛ «برآوردی از حقوق دولتی معادن صورت گرفته است که رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.» ضمناً میزان افزایش بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن حدوداً ۱۳۵ درصد برآورد شده است.

رشد سود این شرکت‌ها و افزایش قیمت دلاری محصولات آن‌ها این دست افزایش‌ها را جبران می‌کند، اما همچنان به نظر می‌رسد که معادنی مثل معدن مس سونگون از عمل به وظایفی که دولت در خصوص مسئولیت اجتماعی بر عهده آنان گذاشته است، سر باز می‌زنند.

هرچه هست کار در معدن کار سخت و دشواری است. کارگران معدن سونگون هنوز به خاطر دارند که چطور یکی از همکاران‌شان به علت سقوط دامپتراک در پله‌های معدن جان خود را از دست داد. خاطره تلخی که هیچگاه از یاد نمی‌رود. موارد متعددی از حوادث کارگری در این دست معادن رخ می‌دهد، اما هنوز هم کارگران در پی مطالبات حداقلی همچون افزایش دستمزد بخور و نمیر هستند.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟

فیلم/ ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر انقلاب

تایید تذکر رهبری درباره مساله گشت ارشاد و حجاب

عقب نشینی طلای ۱۸ عیار تا این قیمت