تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
یادداشت جلال خوش چهره برای اقتصاد۲۴؛

حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب در توسعه حمل و نقل ریلی

حدود سه و سال نیم است که از اتصال راه آهن قزوین به رشت با هزینه حدود دو هزار میلیارد تومانی به عنوان بخش مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب می‌گذرد

حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب در توسعه حمل و نقل ریلی

اقتصاد۲۴- جلال خوش چهره در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاد۲۴ نوشت: با توجه به هزینه بالای حمل و نقل جاده‌ای و وضعیت نامطلوب جاده‌های شمالی کشور در حوزه حمل بار‌های ترانزیتی، لزوم توسعه حمل و نقل ریلی موجب رونق و فعالیت نوین لجستیکی در گلوگاه‌های اقتصادی کشور شده و در صورت اتصال بنادر شمالی کشور به راه آهن سراسری، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد منطقه، این بنادر به عنوان بنادر نسل سوم همانند بنادر جنوبی در کریدور شمال به جنوب نقش آفرینی می‌کنند.

حدود سه و سال نیم است که از اتصال راه آهن قزوین به رشت با هزینه حدود دو هزار میلیارد تومانی به عنوان بخش مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب می‌گذرد تا پس از آن مرکز استان گیلان به طور رسمی به شبکه راه آهن سراسری کشور متصل شده و مردم، صنایع و کارخانجات گیلان از مزایای حمل و نقل ترکیبی بهره‌مند شوند که علاوه بر افزایش ضریب امنیت سفرها، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و همچنین کمک به رونق صنعت گردشگری از مهم‌ترین اهداف اتصال استان گیلان به شبکه ریلی باشد.

اینک اتصال بنادر کاسپین، انزلی و آستارا به راه آهن سراسری، در پیچ و خم وعده‌های عملی نشده و مصاحبه‌های مختلف و نقل قول‌های فراوان از سوی متولیان و مسئولان امر قرار دارد و علی رغم ادعای مسئولان مبنی بر پیشرفت حدود ۷۰ درصدی این مسیر ریلی، این پروژه همچنان در کریدور ادارات سوار بر ریل تأمین منابع، مصالح و اعتبارات سرگردان است.

با توجه به اهمیت استراتژیکی و بین المللی و مزایای توسعه شبکه ریلی کشور، اتصال راه آهن رشت به بنادر انزلی، کاسپین و آستارا که ایران را از جنوب شرق آسیا به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل می‌کند از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و با عملیاتی شدن این پروژه‌ها، مسیر ترانزیتی ریلی جدیدی میان دریای خزر و بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس ایجاد شده و این مسیر به یکی از مهمترین مسیر‌های ریلی کشور تبدیل می‌شود و به عنوان حلقه تکمیل کننده و توسعه اقتصادی کریدور شمال- جنوب شناخته خواهد شد. چراکه حمل و نقل ریلی در کشور ظرفیت جا به جایی سالانه۳۰ تا ۵۰ ملیون تن بار تزانزیتی را دارد و این مسئله اهمیت بسیار زیادی از نظر درآمد‌های ارزی برای ایران خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: علت درگیری مرزبانی ایران با طالبان چه بود؟


بر اساس آمار‌های سالانه به طور متوسط۵۵۰ میلیون تن بار در کشور جابه جا می‌شود که سهم ریلی در این میان بسیار پایین است؛ بنابراین باید در بخش توسعه حمل و نقل ریلی اقدامات اساسی صورت پذیرد و درصد بیشتری از حمل بار از جاده به ریل منتقل شود. چرا که در حال حاضر حمل و نقل دریایی در رتبه نخست و حمل و نقل ریلی در رتبه دوم ارزران‌ترین برای جابه جایی بار قرار دارد و ما در کشور از گران‌ترین آن یعنی جاده‌ای استفاده می‌کنیم.

حال باید دید که برای راه اندازی و تکمیل پروژه‌های اولویت دار و بسیار مهم مانند مسیر ریلی رشت – انزلی - کاسپین و همچنین مسیر ریلی رشت – آستارا که طی همه این سال‌ها در ایستگاه وعده‌های عملی نشده مسئولان متوقف شده، چه زمانی از ایستگاه وعده حرکت و به ایستگاه بهره برداری می‌رسد و مردم و تجار استان گیلان چه زمانی صدای صوت قطار در این مسیر ریلی را می‌شنوند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها