اقتصاد24 - در همین ارتباط سید سعید شاهرخی استاندار همدان روز گذشته (سه شنبه) در نشست با دکتر سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن کشور، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، دغدغه های ریلی این استان را بر سه محور تکمیل خط همدان – تهران، شتاب دهی به روند ساخت خط ریلی ملایر – همدان و جانمایی کارشناسی و مناسب ایستگاه راه آهن همدان عنوان کرد.
امروزه خط ریلی راه آهن استان همدان فقط به مسیر ملایر – مشهد و همدان – مشهد منتهی شده و دغدغه ها بر شتاب گیری طرح های جدید در این حوزه همچنان باقی است.
** دغدغه نخست؛ محور همدان – تهران
در حالیکه حمیدرضا حاجی بابایی و امیر خجسته نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست دیروز با مدیرعامل شرکت راه آهن، انتقاد گسترده ای پیرامون بلاتکلیفی طرح راه اندازی مسیر ریلی همدان – تهران داشتند، محمدزاده این طرح را تمام شده دانست.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور در این باره گفت: در حال حاضر مسیر تهران – همدان به طول 303 کیلومتر ریل گذاری شده و در آینده ای نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.
محمدزاده افزود: حتی برای واگن این مسیر رایزنی های لازم را با شرکت «رجا» داشته ایم تا بتواند قطار جدید اختصاص دهد و امیدواریم به زودی این قول محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: البته نمی توانیم هر روز در این مسیر واگن قرار دهیم چرا که ناوگانش وجود ندارد اما به دنبال بهره مندی از خدمات «ریل باس» با خرید این ناوگان هستیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور در توضیح این طرح گفت: خرید ریل باس برای خط تهران – همدان و بلعکس در دستور کار مسئولان وزارت راه و شهرسازی است اما نیاز به پیگیری مسئولان همدان نیز داریم.
وی اضافه کرد: در صورت موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به خرید «ریل باس» شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) خدمت بزرگی به ناوگان ریلی استان همدان نیز خواهد شد.
محمدزاده بیان کرد: ریل باس می تواند مسیر تهران – همدان را بین یک تا یک ساعت و نیم طی کند و امکان برگشت نیز وجود دارد.
وی افزود: ایجاد خط ریل باس در مسیر تهران – همدان و بلعکس آسایش مردم، شتاب دهی و استمرار در امر انتقال مسافران و توسعه خدمات رسانی را نیز به دنبال خواهد داشت.
ریل باس نوعی قطار مسافری خودکشش و دارای چهار واگن با ظرفیت 336 مسافر نشسته است و با سرعت 120 کیلومتر در ساعت (با اعمال تغییراتی تا سرعت 160 کیلومتر این سرعت قابل ارتقا است) در مسیرهای کوتاه حومه شهرهای بزرگ به کار گرفته میشود.
این قطارها خودکشش هستند و برای حرکت نیازی به لکوموتیو ندارند؛ ضمن اینکه دارای سرعت مناسب، ترافیک پایین و ایمنی بسیار بالا بوده و قابلیت جابجایی حجم انبوهی از مسافران را دارند.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور خاطرنشان کرد: با این طرح حتی می توانیم در مسیر تهران کرمانشاه و در آینده ای نزدیک با اتصال به مسیر ملایر همدان و همدان به تهران، به صورت شاتل قطار در حال تردد داشته باشیم.
وی از نمایندگان همدان خواست تا پیگیری جدی پیرامون ارایه تسهیلات به خریداران واگن داشته باشند.
محمدزاده افزود: ارایه تسهیلات و خرید واگن نه تنها خدمات دهی بهتر را خواهد داشت بلکه باعث اشتغالزایی مناسب نیز خواهد شد.
وی بیان کرد: در کشور واگن ساز داریم و اکنون شرکت رجا 700 واگن برای تعمیر دارد که می شود با تعمیر اساسی این واگن ها و قرار دادن بر خط ریلی کشور، اشتغالزایی بسیار خوبی را ایجاد کرد.
**دغدغه دوم؛ محور ملایر – همدان
ریل گذاری مسیر ملایر به همدان نیز دیگر دغدغه مسئولان اجرایی این استان بود که مدیرعامل شرکت راه آهن کشور قول شتاب دهی به روند ساخت این محور ریلی را مطرح کرد.
محمدزاده افزود: عملیات ریل گذاری قطعه نخست مسیر ملایر به همدان در حال انجام است و سعی در شتاب دادن به روند اجرای این طرح داریم.
وی بیان کرد: این مسیر بسیار حایز اهمیت است چرا که تردد زائران را از استان های مرکزی به سمت عتبات عالیات آسان می کند.
مدیرعامل راه آهن کشور اظهار داشت: اربعین امسال زائران در خط ریلی مسیر تهران تا مهران و کربلا جابجا شدند و حالا با ریل گذاری ملایر به همدان، مسیر تهران به کرمانشاه نیز نسبت به آنچه که در شبکه فعلی وجود دارد، 2 ساعت کوتاه تر می شود که برای زائران نیز بسیار حایز اهمیت است.
محمدزاده خاطرنشان کرد: شرکت ساخت درصدد است تا راه آهن ملایر – همدان به سرانجام برسد؛ ضمن اینکه خط کرمانشاه به سمت مرز خسروی تا اسلام آباد نیز پیشرفت خوبی داشته و این 2 مسیر مهم، زمینه خدمت مناسب به زائران را نیز مهیا می سازد.
وی افزود: برای طرح راه آهن تهران – همدان بیشترین اعتبار نیز اختصاص یافته ضمن اینکه طرح راه آهن ملایر – همدان از سوی دولت تامین نقدی شده است.
نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار شتاب گرفتن روند ریل گذاری خطوط همدان - تهران و ملایر - همدان شدند.
طرح راه آهن همدان – ملایر در سال 1380 مصوب شده اما تاکنون اجرایی نشده بود.
** دغدغه سوم؛ ایستگاه راه آهن
اما جانمایی مناسب ایستگاه راه آهن همدان نیز دغدغه مهمی برای مسئولان اجرایی همدان و مورد بحث با مدیران کشوری حوزه راه و خطوط ریلی بود.
مدیرعامل راه آهن کشور پیرامون مباحث مطرح شده در جانمایی ایستگاه راه آهن همدان گفت: اگر ایستگاه راهآهن در کنار ترمینال همدان ساخته شود، نعمتی برای مردم این شهر خواهد بود.
محمدزاده افزود: راه آهن تهران – همدان نعمت بسیار بزرگی برای مردم خواهد بود و می توانیم سه ساعته تردد آنها را به این ایستگاه جانمایی شده فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: قرار گرفتن ایستگاه راه آهن در کنار ترمینال اتوبوس خدمات دهی مردم سایر نقاط استان همدان را نیز آسان می کند و آنها می توانند با استفاده از اتوبوس بین شهری به ایستگاه انتقال یافته و دسترسی راحت داشته باشند افزون بر اینکه ساخت ایستگاه راهآهن همدان در جای دیگر برای شرکت رجا هیچ جذابیتی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: انتقال ایستگاه راه آهن مسافری همدان به داخل شهر نیاز به بررسی کارشناسان دارد.
محمدسعید ایزدی اظهار داشت: انتقال ایستگاه به داخل شهر همدان باید به گروهی از کارشناسان خبره واگذار شود تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.
وی بیان کرد: تامین رفاه مردم بسیار حایز اهمیت است و براین اساس امنیت و دسترسی لازم به امکانات از مهمترین نیازها برای جانمایی ایستگاه راه آهن به شمار می رود.
ایزدی با اشاره به اینکه هم اینک تعیین و جانمایی 17 ایستگاه در سطح کشور در حال بررسی است، گفت: آنچه به صلاح است، انتقال ایستگاه به داخل شهر بوده و در مسیری که بتواند خدمات لازم را برای مردم به لحاظ امنیت و رفاه مهیا سازد.
وی تاکید کرد: پیرامون ایستگاه راه آهن همدان انتظار داریم عقبگرد نداشته باشیم بلکه با کارشناسی مجدد، نسبت به آنچه که به نفع استان همدان است، اقدام شود.
استاندار همدان نیز خواستار جانمایی ایستگاه راهآهن طی یک هفته آینده توسط کارشناسان متخصص شد.
شاهرخی با تاکید بر اینکه با تاکید انتقال ایستگاه راهآهن به داخل شهر مستلزم کارشناسی لازم و خرد جمعی است، گفت: افراد متخصص و کارشناس باید پیرامون جانمایی ایستگاه راهآهن اظهارنظر کنند و ظرف حداکثر 10 روز نسبت به جانمایی اقدام کنند.