اقتصاد۲۴ - دیجیاتو در گزارشی از حذف کارت سوخت جایگاههای سوخت در بعضی از شهرستانها خبر داد.
در این گزارش آمده:
* چندی پیش با اعلام وزارت نفت ۱۰۰ لیتر از سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارتهای سوخت کاهش پیدا کرد و سهمیه بنزین آزاد از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر رسید. اخیرا نیز اخباری مبنی بر محدودیت...
* چندی پیش با اعلام وزارت نفت ۱۰۰ لیتر از سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارتهای سوخت کاهش پیدا کرد و سهمیه بنزین آزاد از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر رسید. اخیرا نیز اخباری مبنی بر محدودیت مصرف بنزین سهمیهای و جمعآوری کارتهای سوخت از برخی جایگاهها منتشر شده است که ظاهرا در برخی از استانهای کشور، محدودیت عرضه ۳۰ لیتری بنزین به ازای هر روز وجود دارد، این اقدامات ظاهرا در راستای کنترل میزان مصرف سوخت کلی کشور صورت گرفته است، چرا که با توجه به محدودیتهای تولید، مصرف بیش از یکصد میلیون لیتر سوخت در کشور، میتواند به معنای نیاز ایران به واردات بنزین تلقی شود.
* همایون صالحی در خصوص محدودیت سوختگیری در برخی جایگاهها اعلام کرد: «هم اکنون در شهریور ماه پیک مصرف تعطیلی است و مسافرتها در اوج است و مصرف بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است، این درحالیست که ماکزیمم ظرفیت تولید بنزین پالایشگاهی ۱۰۴ میلیون لیتر است و برای پوشش ناترازی مصرف نسبت به تولید، در حال حاضر از انبارها و ذخایر استراتژیک بنزین استفاده میکنند.»
* صالحی درخصوص کارتهای آزاد موجود در جایگاهها اعلام کرد: «در بسیاری از مناطق، شهرستانها و استانها کارتهای آزاد سوخت که به تعداد نازلها موجود بود و مردم از طریق کارتهای آزاد جایگاهها سوخت گیری میکردند، این کارتها هم محدود شده است و در بعضی جایگاهها یک کارت و در برخی دو کارت موجود است. همچنین تاکید شده است که از این کارتهای آزاد به وفور استفاده نشود و باید مدیریت شده و اولویت سوخت گیری خودروهای امدادی، نیروی انتظامی و آمبولانسها هستند.»
* هفته گذشته جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش از کاهش سهمیه ماهانه بنزین آزاد از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر به دلیل مبارزه با قاچاق بنزین خبر داد و بیان کرد که سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی به میزان ۶۰ لیتر در ماه برای خودروهای شخصی باقی مانده است و علاوه بر سهمیه بنزین آزاد، کارت سوخت جایگاهها نیز همچنان وجود دارد که باعث میشود تمامی نیاز هر خودرو تامین شود. در پی این خبر برخی از مردم نه تنها از محدودیت سوختگیری ۳۰ لیتر بنزین روزانه در جایگاههای تعدادی از استانها خبر دادند، که برخی نیز مدعی شدند که کارتهای آزاد در جایگاهها نیز کاهش یافته است.
بیشتر بخوانید: متخصصان صنعت نفت در لیست مهاجرت از کشور / تحریمهای نفتی ایران و بحرانی که فرصت حضور در بازار جهانی انرژی را سوزاند
* همایون صالحی درخصوص محدودیت سوخت گیری در برخی از استانها اظهار کرد: «باتوجه به ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور و پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید، این امر موجب نگرانی بین متولیان و مسئولین شده و باعث شده است که به سمت بهینه سازی مصرف سوخت حرکت کرده و از افزایش مصرف بیشتر مازاد بر تولید جلوگیری شود؛ لذا در برخی از شهرستانهای چند استان و نواحی بعضی از شهرستانها محدودیت سوخت رسانی انجام شد، اما هنوز برای مرکز استان این محدودیت اجرا نشده است. این محدودیت این است که مردم بیش از ۳۰ لیتر در روز از کارت شخصی و یا از کارت آزاد نمیتوانند سوخت گیری کنند. مسئولین به خصوص در استانها و شهرستانهای مرزی معتقدند این محدودیت موجب بهینه سازی مصرف و مانع از قاچاق سوخت میشود.»
* رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران با بیان این که قاچاق یک موضوع سیستماتیک است، بیان داشت: «اخیرا فرمانده مرزبانی اعلام کرد که ۱۱ میلیون لیتر سوخت و فرآورده قاچاق کشف شده است. این رقم آنقدر بالا است که نشان میدهد با کولبر و دبه نمیتوانسته این قاچاق انجام شده باشد. از آنجا که ما حتی با قاچاق یک سی سی از سوخت و فرآوردههای کشور مخالف هستیم، اما بر این باوریم که قاچاق عمده و اصلی سوخت از مبادی دیگر و از راهها و به دست افرادی دیگر انجام میشود.»
* وی تاکید کرد: «محدودیت سوختگیری ۳۰ لیتر روزانه هم برای مردم و هم برای جایگاه داران مشکل ایجاد کرده است و موجب درگیری بین مردم و جایگاه داران شده است. مردم میخواهند یک مسافت طولانی را طی کنند و از مبدا سوختگیری کنند و فکر میکنند همکاران ما در جایگاهها مقصر هستند و این محدودیت موجب ناهنجاری شده است. البته در استان تهران هنوز دستورالعملی صادر نشده است، مگر این که به صورت موردی و موقت جایگاهی نسبت به ذخیره سوختی که دارد محدودیتهایی را اعمال کرده باشد تا هم درخواست مردم را پوشش دهد و جایگاه بدون سوخت نماند و کسی بدون سوخت از جایگاه خارج نشود. واقعیت این است که درخصوص مازاد مصرف به تولید باید راهکاری پیش بینی شود، زیرا سوخت یک مساله امنیتی و سیاسی است.»