تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
راهکاری یک کارشناس انرژی برای سهمیه‌بندی سوخت در گفت‌گو با اقتصاد۲۴؛

راهکار فعلی فقط احیای کارت سوخت بدون تغییر در سهمیه‌ و قیمت است/ پیش‌آگهی برای سهمیه‌‌بندی اشتباه محض بود

در شرایطی که مردم در خوف و رجاء بالا رفتن یا نرفتن قیمت بنزین هستند، یک کارشناس حوزه انرژی پیشنهادی ویژه‌ای برای اصلاح سیستم فعلی توزیع سوخت مطرح کرده است.
کارت-سوخت-
اقتصاد24 – برخی آن را به تیری تشبیه می کنند که از چله کمان رها شد. آن هم کمتر از یک هفته قبل و با شایعه سهمیه بندی بنزین. تیری که سال ها با ثابت ماندن قیمت بنزین، در چله کمان کشیده شده بود و همه ترس از آن داشتند که با رها شدنش، وضعیت اقتصادی دوباره با چالش‌های تازه‌ای روبرو شود.

با وجود مشخص نبودن زمان سهمیه بندی بنزین، دولت بارها درباره احیای کارت سوخت صحبت کرده است. برخی آن را به احیای سهمیه‌بندی تعبیر می کنند. برخی کارشناسان هم در این میان معتقدند که زنده کردن استفاده از کارت سوخت می تواند معنای نظارت بر بازار داشته باشد.

دکتر جواد نوفرستی، کارشناس حوزه انرژی در این رابطه پیشنهادهایی را برای سهمیه‌بندی سوخت و اصلاح نظام قیمتی ارائه می کند. هر چند که به اعتقاد او، فعلا زمان مناسبی برای اجرای سهمیه بندی نیست. وی به اقتصاد24 می‌گوید: «سال 86 که سهمیه بندی انجام شد، آماری که خود وزارت نفت و دولت منتشر کرد نشان می داد متوسط مصرف یا فروش بنزین - که قاچاق هم داخل آن بود- 10 میلیون لیتر کاهش یافته است، یعنی از 73 به 64 میلیون لیتر رسیده بود. این، یک سند تاریخی است. همه معتقدند که بخش عمده آن کاهش مصرف نبوده بلکه یک نظارت پذیری در خود داشت؛ یعنی جلوی قاچاق تا حدی گرفته شد. در آن زمان گفته می‌شد که قاچاق تا سال 92- 93 نزدیک به صفر شده بود.»

چرا در یک مقطع قاچاق کم شد؟

وی ادامه می‌دهد: «سال های 93-94 با سقوط قیمت های جهانی نفت روبرو شدیم که همزمان بود با اینکه بنزین فوب با قیمت بنزین در داخل تا حدی هم‌قیمت شد. حتی قدری هم پایین‌تر بود. آن زمان بود که وزیر نفت تصمیم گرفت بنزین را در خرداد 94 تک نرخی کند. همان زمان هم گفته بودم که این تصمیم، یعنی زمزمه حذف کارت سوخت و این، یعنی کمک به رشد مجدد قاچاق. در آن زمان استدلال هایی گفته می شد که چندان منطقی نبود. مانند اینکه «نگران اتلاف وقت مردم در جایگاه ها هستیم.» صحبت های این‌چنینی، بیشتر یک شعار پوپولیستی بود.»

به گفته نوفرستی، یک استدلال درست در آن زمان وجود داشت و آن این بود که گفته می شد سال های 92- 93 یا 93-94 رشد مصرف بنزین زیر دو درصد بود. استدلال این بود که مردم قدر بنزین را می دانند و این رشد هم منطقی است. این جمله ظاهرش درست بود اما واقعیت بزرگی پشت آن بود؛ علت کنترل رشد مصرف در آن زمان، همزمانی با سقوط قیمت بنزین بود. در نهایت سبب شد تا قیمت فوب با قیمت بنزین هم‌قیمت شود. برای همین هم قاچاق، ارزش نداشت.

این کارشناس انرژی می‌گوید: «اما بعد از آن، رشد مصرف داخل و قاچاق را داشتیم. سال 95 رشد به 5 درصد رسید و در نهایت در 97 به 11 درصد رسید. این مساله نشان می داد که قاچاق دوباره جذاب شده بود. تصور می شد که سال 97، به دلیل نوسانات نرخ ارز، قاچاق افزایش یافته بود، اما اینطور نبود. تا زمانی که دلار 3800 بود هم قاچاق اتفاق می افتاد. در هشت سالی که هدفمندی یارانه ها برقرار بود - یعنی 86 یا اوایل 94- فروش روزانه از 64 میلیون لیتر به حدود 72 میلیون لیتر رسید؛ یعنی افزایش 8 میلیون لیتر در روز طی هشت سال. اما به یکباره با حذف کارت سوخت و تک نرخی شدن در عرض سه سال، این رقم از 72 میلیون لیتر به 91 میلیون لیتر رسید.»

مجلس هم کم‌کاری کرد 

وی ادامه می‌دهد: «از آن طرف بنزین 4 سال تک نرخی باقی ماند. مجلس هم که جلوی حذف کارت سوخت را گرفته بود و به دولت در بازه ای گفته بود که کارت سوخت را احیا کن، باز هم پیگیر مصوبه خود نشد، یعنی مجلس هم در این حوزه کم‌کاری کرد. در مجموع اگر سیستم دو نرخی ادامه می یافت و متناسب با نرخ تورم افزایش می یافت، الان بنزین پایه 1500 یا بالاتر بود و آزاد هم بالای دو هزار تومان بود.»

به گفته وی، دولت در بودجه پیشنهادی 97 قرار بود بنزین را به قیمت 1500 تومان برساند. در آن زمان بازار هم التهابات فعلی را نداشت. باید همان افزایش تدریجی را پیش می گرفتیم. وقتی تورم داریم و همزمان قیمت بنزین را بالا نمی بریم به معنای ارزان کردن بنزین است. بنزین یک هزار تومان با تورم حداقلی، ارزش 500 یا 600 تومانی دارد. همان زمان هم توصیه به مجلس بود که دونرخی سهمیه بندی را اجرا کند.

نوفرستی می‌گوید: «دولت به این دلیل دنبال حذف کارت سوخت بود که این طرح به نام دولت قبلی بود، این یعنی با رشد اقتصادی و منافع ملی بازی شد. این صحبت من به معنای تایید سیاست های دولت قبل نیست. احمدی نژاد هم همین کار را کرد. صندوق ذخیره ارزی را منحل کرد چون به نام دولت خاتمی بود. در کل اگر التهابات مساعد بود، اصرار ما بر این بود که سامانه کارت سوخت بازگردد. مهمترین مزیت آن، نظارت پذیری است. دستکم می توان جلوی 10 میلیون لیتر قاچاق را گرفت، اما با شرایط فعلی سه چالش جدی در بحث بنزین داریم: اصلی ترین آن بحث قاچاق است. مساله دوم مصرف بالاست که فرصت سوزی اقتصادی را دارد. موضوع سوم بی عدالتی در توزیع یارانه پنهان است.»

پیش‌آگهی برای سهمیه‌ بندی اشتباه محض بود

اما راهکار چیست؟ این کارشناس انرژی می‌گوید: «پیش‌آگهی برای چنین طرحی اشتباه محض بود. مشخص بود که اخبار روزهای گذشته هم جدی نیست. مناسب وضعیت فعلی این است که کارت سوخت را بدون سهمیه بندی و بدون افزایش قیمت الزامی کنیم چون بازار جایی برای تحمل افزایش قیمت جدید ندارد. سهمیه بندی اثر تورمی جزئی دارد اما قابل مدیریت است. با توجه به اینکه هیچ اطمینانی به توان و اراده مدیریت بازار توسط دولت وجود ندارد، بهتر است که در شرایط فعلی این کار انجام نشود و تنها کارت سوخت را احیا کند تا نظارت پذیری را بالا ببرد. کارت سوخت الزاما به معنای احیای سهمیه بندی نیست. با این کار خروجی و ورودی جایگاه ها و مراکز را می توان ارزیابی کرد. اثر حداقلی این کار جلوگیری از قاچاق 10 میلیون لیتر است که منابع آن می تواند به جبران کسری بودجه دولت کمک کند.»

مساله دیگر، قیمت‌گذاری بنزین است. باید چطور و طبق چه مکانیزمی آن را پیش برد؟ نوفرستی معتقد است: «با شرایط فعلی ریسک بالایی وجود دارد. جامعه تحمل آن را ندارد. عجیب است که مسئولان صدای مردم زیر بار فشار اقتصادی را نمی‌شنوند.»

وی در خصوص راهکار مناسب برای قیمت‌گذاری بنزین می‌گوید: «شروع افزایش قیمت باید با الزام استفاده از کارت سوخت شخصی باشد و بازار و شرایط مدیریت شود. فاصله فوب و قیمت فعلی بنزین نزدیک 6 تا 7 برابر است. باید بنزین دو نرخی شود. البته طرحی که من تحت عنوان «کارت اعتباری یارانه انرژی و سهم برابر برای هر ایرانی» ارائه کردم، بهترین راهکار در این حوزه است. با این کار، همه مردم از آن بهره مند می شوند. حتی منافع آن بیشتر برای دهک های پایین جامعه است. البته نیاز به شفاف سازی و اعتمادسازی دارد.»

به گفته این کارشناس انرژی، 46 درصد مردم وسیله نقلیه ندارند و اجرای یکباره سهمیه بندی ناعادلانه است. حتی در دی ماه هم به دلیل تقابل میان دو وزیر این طرح به کلی کنار رفت. نوفرستی معتقد است که ادامه وضع موجود به قاچاق سازمان یافته کمک می کند. باید بستری را ایجاد کرد تا بنزین تک نرخی شود و مساله سهم برابر برای هر ایرانی صورت گیرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس