تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱

نارضایتی مشتریان سایپا بالا گرفت

شرکت خودروسازی سایپا در حالی مدعی افزایش تولید است که سوال اصلی این است که آیا رضایت مشتریان این خودروساز افزایش یافته یا همچنان رو به افول است؟

سایپا

اقتصاد۲۴- مدیرعامل سایپا اخیراً ادعا کرد که تولید محصولات سایپا به حالت عادی برگشته است. محمدعلی تیموری در هفدهمین نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران گفت: در پنج ماه اخیر تولید خودرو به صورت روزانه در گروه خودروسازی ساپپا حالت عادی داشت، به گونه‌ای که تولید با بالاترین ظرفیت و با بهره‌وری ۹۸ درصد انجام می‌شود.

این ادعا زمانی از طرف مدیرعامل سایپا مطرح شد که همچنان عرضه خودرو به صورت قطره‌چکانی انجام و همین عامل هم باعث افزایش بیش از پیش قیمت خودرو می‌شود.

اما نکته قابل توجه در بحث تولیدات محصولات خودروسازی سایپا این است که اکثر خودرو‌های تولیدی این گروه، کوییک و شاهین هستند و باقی محصولات این شرکت خودروسازی تولیدات کمی دارند. البته این دو خودرو هم از نظر کیفی و فنی مشکلاتی دارند.

از سوی دیگر، گفته می‌شود دو خودروساز دولتی، به‌ویژه سایپا با تکمیل محصولاتی که از قبل ناقص و در پارکینگ بودند آمار تولید را بالا برده‌اند. در حالی که این خودرو‌ها پیش از این هم در آمار تولیدی قرار داشتند. به هر حال ابهام در اطلاعات باعث شده تا چنین ظن‌هایی مطرح شود.

پس از توقف تولید پراید، سایپا برای جایگزینی آن، از کوییک رونمایی کرد. قرار بود کوییک نسخه بهتر و با کیفیت‌تری از پراید باشد. اما نارضایتی مشتریان این شرکت خودروسازی از کیفیت محصولات و آپشن‌های کم این خودرو روایت دیگری را مطرح می‌کند.

البته نارضایتی از محصولات سایپا به کیفیت بدنه و آپشن‌ها ختم نمی‌شود. شاهین یکی از محصولاتی بود که پس از عرضه به بازار، استقبال کمی از آن شد. ایرادات جدی که موتور این خودرو داشت دلیل اصلی خودداری متقاضیان از خرید شاهین بود؛ بنابراین دلیل افزایش فروش یا حذف قرعه‌کشی ارتباط چندانی به افزایش عرضه ندارد، بلکه تقاضایی برای این خودرو‌ها وجود ندارد.

نبود شفافیت در آمار تولید سایپا

باید توجه کرد آمار تولیدی که خودروسازان منتشر می‌کنند شفاف نیست. خودروسازان در سال‌های گذشته به بهانه کمبود قطعه و مشکلات مالی خودرو‌های ناقص زیادی را تولید کردند.

این فرآیند تا جایی ادامه داشت که خودروسازان اعلام کردند پارکینگ‌های جدیدی را برای تولیدات خود اجاره کردند. اما همچنان این خودرو‌های ناقص را در آمار تولیدات خود حساب می‌کردند.

حال نیز بر اساس دستور وزارت صمت و دولت خودروسازان موظف شدند که تولید خودرو را به صورت ناقص متوقف کنند و در نهایت هم خودرو‌های ناقص کف پارکینگ را به صفر برسانند.


بیشتر بخوانید: وزیر صمت: مدارک ایران‌خودرو و سایپا برای ثبت سفارش خودرو کامل نیست


خودروسازان هم در نهایت این دستور را اجرا کردند و ادعا می‌کنند که در حال حاضر هیچ خودرو ناقصی تولید نمی‌شود و تعداد خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌ها نزدیک به صفر رسیده است. اما تکمیل خودرو‌های ناقص را هم مجددا جزو آمار تولیدی‌ها به‌حساب آوردند.

به‌رغم این آمارسازی ایران‌خودرو و سایپا همچنان از برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو عقب هستند. البته وزارت صمت در پاسخ به انتقادات وارد شده به این وعده، وعده دیگری را روی میز گذاشت و اعلام کرد تولیدات خودروسازان در شش ماه دوم سال ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

طبق آمار منتشرشده، تولید خودرو در گروه سایپا از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا مردادماه، تنها ۱۷۱ هزار دستگاه رسیده است. اما مدیرعامل این شرکت می‌گوید در پنج ماه اخیر تولیدات این گروه در حالت عادی بوده و با حداکثر بهره‌وری صورت گرفته است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به این آمار‌ها چگونه خودروسازان دولتی می‌خواهند به وعده‌های افزایش ۵۰ درصدی تولید عمل کنند؟

رشد تولید خودرو در شرایط زیان‌دهی

در این میان، باید به صورت‌های مالی منتشرشده خودروسازان در ماه‌های گذشته توجه کرد. در این آمار‌ها ایران‌خودرو و سایپا با تولید هر خودرو به طور متوسط بین ۴۰ میلیون تا ۹۰ میلیون ضرر می‌کنند.

دنیای اقتصاد در گزارشی عنوان کرد که این زیان‌ها به صورت روزانه در حال رشد است. طوری‌که زیان انباشته خودروسازان ۲۹ درصد افزایش یافته و به ۷۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

افزایش زیان خودروسازان بزرگ کشور احتمال کاهش تولید در ماه‌های گذشته را افزایش می‌دهد. اما هنوز به دلایل نامشخصی زیان هنگفت خودروسازان نادیده گرفته شده و همچنان اصرار بر افزایش تیراژ خودروسازان وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است