تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۰۵ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
آلبرت بغزیان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

مسبب دلار ۴۱ هزار تومانی بانک مرکزی است/ دولت دوست دارد ارز خود را گران‌تر بفروشد/ جمشید بسم الله بهانه بود

آلبرت بغزیان، اقتصاددان با بیان اینکه قیمت دلار در روز‌های آینده همچنان فزاینده خواهد بود و نمی‌توان برای آن عددی متصور شد، گفت: بانک مرکزی مقصر جهش قیمت دلار و رسیدن آن به ابرکانال ۴۱ هزار تومان است، زیرا ارزی را عرضه نمی‌کند و خواهان افزایش قیمت است.

پیش بینی قیمت دلار

اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: قیمت دلار در بازار غیررسمی در حالی روز یکشنبه وارد کانال ۴۱ هزار تومان شد و این قیمت در بازار شبانه نیز به ۴۱۰۷۰ تومان رسید که دلار توافقی با افزایش نسبی به ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

روز یکشنبه قیمت اسکناس آمریکایی در بازار ارز هرات مانند روز شنبه کانال شکنی کرد. این در حالی است که دلار در سلیمانیه هم پابه‌پای دلار هرات پیش رفت. شوک ارزی هرات و درهم به دلار در بازار پایتخت ایران موجب شد سطح انتظارات برای گرانی دلار بالاتر رود.

اما سوال اصلی این است که قیمت دلار در تهران در روز‌های مانده تا سال جدید میلادی به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

قیمت دلار همچنان فزاینده است

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در این رابطه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هیچ عددی برای قیمت دلار در آینده نمی‌توان متصور بود چرا که قیمت آن همچنان فزاینده خواهد بود.

آلبرت بغزیان

وی ادامه داد: حالا اینکه قیمت دلار با چه سرعتی و با چه رشدی گران می‌شود و کی این گرانی متوقف می‌شود، مشخص نیست؛ ولی شکی نیست که هر عددی برای قیمت دلار امکانپذیر است.

آدرس غلط به مردم می‌دهند/ مقصر افزایش قیمت دلار بانک مرکزی است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بانک مرکزی قیمت دلار را گران کرده است، گفت: در جلسه دیروز مجلس دیدیم که رئیس بانک مرکزی گفت که «فقط من مسئول نیستم و بقیه هم مسئول اند» این جمله به چه معناست؟ از این جمله اینگونه برداشت می‌شود که «ارز داریم، ارز هم برمی گردد و مشکلی هم نداریم، کسری بودجه هم نداریم، ولی ارز گران شده است.»

بغزیان ادامه داد: مسئولان اقتصادی کشور می‌گویند افزایش قیمت دلار به دلیل هجوم مردم به بازار ارز یا خریدن خانه در امارات و ترکیه است» که باید گفت این دلایل اصلا هیچ کدام معنی نمی‌دهد. مگر میزان ارزی که در بازار غیررسمی است چه حجمی است که ارز را در روز جمعه عصر هم تغییر می‌دهد؟

بیراهه بانک مرکزی برای ثبات قیمت دلار

به گفته این اقتصاددان، مقصر جهش قیمت دلار بانک مرکزی است، زیرا ارزی را عرضه نمی‌کند و خواهان افزایش قیمت است و اینکه چرا اعتراف نمی‌کند جای سوال است. روز یکشنبه هم در جلسه مجلس کاملا مشخص بود که دولت می‌خواهد مالیات‌ها را افزایش دهد و پایه مالیاتی جدید ارائه کند و قصدی هم برای کاهش قیمت ارز ندارد.

بغزیان ادامه داد: بانک مرکزی قصد کاهش نرخ دلار را ندارد، بلکه تنها می‌خواهد مالیات‌ها را زیاد کند و نرخ بهره را افزایش دهد تا انگیزه‌ای برای حفظ سپرده‌ها شود.

هشدار نسبت به تبعات دلار ۴۱ هزار تومانی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت و دولتمردان با رسیدن قیمت دلار به ۴۱ هزار تومان هم نگران اقتصاد کشور نشده اند، گفت: به نظر می‌رسد قیمت دلار باید خدا تومان شود تا دولت نگران قیمت ارزاق، خودرو، مسکن و... بشود. به نظر این جهش قیمت دلار هیچ گونه توجیهی ندارد جز اینکه بانک مرکزی خواهان افزایش قیمت دلار است.


بیشتر بخوانید: چرا خبر آغاز احتمالی مذاکرات برجام هم قیمت دلار را کاهشی نکرد؟


بغزیان ادامه داد: خیلی پیشتر از این وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و حتی رئیس جمهور باید نگران قیمت دلار و تاثیر آن بر اقتصاد کشور می‌شدند. زمانی که برنج کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و شیر پاکتی ۳۰ هزار تومان شود، آثار و تبعات آن به مرور بر جامعه نمایان خواهد شد؛ از اعتراضات مردمی گرفته تا سوءتغذیه و تبعات آن، دزدی و فساد مالی و اختلاس و رشوه و...

دود گرانی‌ها در چشم کارگران و کارمندان

این اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: جهش قیمت دلار تا ۴۱ هزار تومان اصلا با هیجان و افزایش تقاضای مردم اتفاق نمی‌افتد. اصل ماجرا برمی گردد به اینکه دولت دوست دارد ارز خود را گران‌تر بفروشد، همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد و نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که نه «جمشید بسم الله»‌ای وجود دارد و نه هجوم مردم به ۴ صرافی و خرید ملک در امارات و ترکیه، زیرا خرید ملک در کشور‌های همسایه سال هاست که اتفاق می‌افتد.

بغزیان ادامه داد: البته وقتی جهش‌های پی در پی قیمت دلار و ارز اتفاق می‌افتد بی شک مردم نگران‌تر می‌شوند و این نگرانی موجب هیجان مردم برای تبدیل ریال به دلار می‌شود، ولی دلیل نمی‌شود که مردم و افزایش تقاضای آن‌ها موجب جهش‌های پی در پی قیمت دلار و ارز باشد. بانک مرکزی مقصر اصلی است و از این کار منفعت می‌برد، ولی هیچ گونه منفعتی برای مردم ندارد به جز گران شدن و تنها به ضرر کارمند و کارگری است که حقوق ثابت دارند، زیرا این قشر نه دارایی دارند که گران شود و نه سپرده‌ای دارند که بتوانند آن را به دلار و سایر ارز‌ها تبدیل کنند.

وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از دلار ۴۱ هزار تومانی راضی اند؟

این استاد دانشگاه گفت: بی شک جهش قیمت دلار و ارز و به دنبال آن گرانی سایر اقلام که زنجیره وار اتفاق خواهد افتاد موجب دامن زدن به اعتراضات می‌شود.

بغزیان ادامه داد: تنها راهکار این است که بانک مرکزی مدیریت ارزی کند و حداقل از کشور‌های دیگر یاد بگیرد. البته شما نمی‌توانید «کسی که خودش را به خواب زده، بیدار کنید»، زیرا وقتی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد که (در کمال تعجب) آن‌ها را اقتصاددان می‌دانیم، به این نتیجه رسیده اند که قیمت ۴۱ هزار تومانی دلار نگران کننده نیست، مشخصا به دنبال کنترل قیمت دلار نخواهند رفت.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱
مشکل گرانی ناحق تورم خود دولت است مجلس مسولین نظام زیر دست دولت است شرکت های خصولتی راند خوا ران سوداگران که سیر می شوند غارت منابع ملی حق ملت به دست یک عده‌ای تا که دلار از کجا می آید که به دست راند خواران می دهد دولت بانک مرکزی مجلس به هم هستن کو حقوق مصرف کننده همش پشت سرمایه دار تولید کنندگان شرکت های خصولتی ظلم بس است ابرو کشور ریال رفت بس کنید
مهدی
0
0
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱
توروحشون همین کارها رو میکنن مردم ازشون سیر شدن
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱
آغاز پایان!
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱
دولت مسبب همه ی گرفتاری های کشوراست
شما
0
0
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱
باعث تمام گرانی‌ها خود دولت هستش .
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱
تمامی مشکلات موجود به واسطه دولت ناکارآمد وناتوان است دولتی که تدبیر ندارد و فقط مشکلات را به گردن دیگران می اندازد چرا نمی پذیرید که ناتوان هستید بیچاره مردم چقدر باید هزینه ناکارآمدی شما را پرداخت کنند؟؟!!!
حسین
0
0
چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱
تمام دنیا سعی میکنن ارزش پول ملی را بالا ببرند در ایران مسولین بی کفایت بخاطر فروش بیشتر دلار و پر کردن جیب خود ارزش دلار را بالا برده و ارزش پول ملی را روز به روز پایین میآورند. یه کم همت و غیرت و عرق ملی و مدیریت خوب تا ارزش پول ملی را بالا ببرید و دلار را تک نرخی و قیمت مشخص کنید .مثل زمان رفسنجانی .تا از بی ثباتی نرخ دلار جلو گیری شود.
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱
... کدام توافق دلار ۴۲ تومن ننگ بر شما همش زیر سر خودتون هست
ناشناس.
0
0
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱
دولت که فکر ملت نیست ونمیدونه که مردم پول یک عدد نان خالی برای شام بده بچه هاش نداره میخوای اسرائیل وآمریکا فکر ما باشه ودلار دارن همینطور میبره بالا ومقصر ملت وبازار میکنن ودولت فکر میکنه مردم احمق هستن وخبر ندارن که خودش میخواد از جیب ملت خزانه را پر کنه
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱
صدرصد درسته
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱
متاسفانه ارزش پول ملی را فدای اهداف کوچک دم دستی مانند تامین کسری بودجه یا کمک به فلان و بهمان میکنند و حاضرنیستند تاثیر فاکتوری مانند تحریم را بر این آشفتگی بپذیرند ، تا چنین است امیدی به بهبود نیست
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱
دلار شدی تاج سر کمی به خودتون بیاید امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند کمی غیرت داشتیم این اجازه را به دلار نمی دادیم
ناشناس
0
0
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱
دولت ایران من را به آمریکا بفرستدد و ویزای کاری برایم درست کنن به خداوندی خدا خیر زکر و خوبی ازشان می گوییم
حسین نظامخواه
0
0
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱
دولتی که به جای وارد کردن خوراک دام ارزان میرود گوسفند مغولستانی 700تومنی وارد میکندوبه جای مرحم درد دامدار تیشه به ریشه اون چوپان مضلوم میزنه... چه تدبیری داره اخه به خدا با این سیاست اینها همه از فقر میمیرن
روحانی
0
0
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱
سلام این مسئولین ایرانی نیستندکه دلشان برای ایران بسوزد
ناشناس
0
0
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱
بدبختی مردم فقط فقط دست خوددولت هست . ۲۰سال هست نمیخوان رابطه بادنیاخوب بشه چون نان تمامشون اجرمیشه تحقیق کنیدببینیدپسران ودختران ونوه ونتیجه هاشون چه خانه هایی چه ماشین هایی وکجای دنیازندگی میکنن ماهم به خاطرخریدپرایدمدل ۸۵هنوزبانک تجارت دانشگاه یزدبراوام گرفتن داره اذیت میکنه ماکجااونهاکجا واردات خوردروهای ملیاردی مگه دردی ازکارگروکارمنددوامیکنه گارگروکارمندی که توخریدجهزیه دخترشون وپرایدخریدن ماندن چگونه میتونن ماشین کیاموتورواردشده بخرن
ناشناس
0
0
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱
جمشید بسم اله کیلویی چند
ناشناس
0
0
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱
مسئله دولت نیست خانه از پایبست ویران است بزرگترین اقتصاد دان را هم بیاورید هیچ کاری ازش بر نمیاد مو ضوع کاملا سیاسی است تا قانون اساسی کشور از نوع تدوین ونوشته شود هیچ کاری درست نمیشود این قانون اساسی چنین مسئولین ... و بی سوادی را روی کار می‌آورد
م
0
0
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱
من مستاجرم با اوضاع خراب و کمر شکسته از اوضاع اقتصادی مسبب این اوضاع را آقایان سعید جلیلی و احمدی نژاد و قالیباف میدانم والسلام
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

آیا آیت الله کاظم صدیقی استعفا داده است؟

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

از انتخابات آمریکا تا تورم داخلی در ایران؛ کاهش ارزش ریال ادامه دارد/ به رشد چشمگیر قیمت طلا امیدوار نباشید

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی

مصرف این ۱۰ ماده غذایی به خواب بهتر کمک می‌کند

بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری روی طلا/ چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟/ پیش‌بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

شعب بیمه ملت در ایام تعطیل فعالند

کاندیدای برنده ورامین، ردصلاحیت شد

مشتری جدید پرسپولیس از راه رسید

هم پوشانی ارز و مالیات در سال ۱۴۰۳

صعود ادامه‌دار قیمت طلای سیاه

عکس/ باغ متعلق به کاظم صدیقی در گوگل مپ

فیلم/ اعتراف یک بازیگر به تقلب در کنکور

عادل فردوسی‌پور از صدا و سیما بازنشسته شد

ماجرای برد پوتین در یک رقابت بسیار سالم انتخاباتی

آخرین اخبار از واریز معوقات معلمان

رقم مزد پیشنهادی جامعه کارگری مبلغ چقدر است؟

دکوراسیون خاص آقازاده سریال هفت سر اژد‌ها/ رونمایی مجید واشقانی از استایل تازه

فیلم/ مسافران شمال در ترافیک گیر افتادند

استایل جوان‌پسند لعیا زنگنه در کنسرت علیرضا قربانی

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

این استان منتظر بارش فوق سنگین باشد

آیین‌های نمایشی نوروز؛ از پایکوبی و هلهله تا بازگشت مردگان/سیاهِ آیین‌های نمایش ایران بی‌ربط به برده‌داری

فیلم/ درگیری نظامی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان

فیلم / تخلیه غیرنظامیان از بیمارستان شفا در شهر غزه

هشدار هواشناسی: تا پنجشنبه به نیمه غربی کشور سفر نکنید

جریمه یک میلیاردی برای سرخابی‌ها

اینفوگرافی/ نتیجه انتخابات روسیه روشن شد

مدیریت بحران قزوین هشدار داد

فیلم/ وقتی آقای همساده یادآور ماجرای آقای صدیقی شد

رمزگشایی از انکار قاتلان داریوش مهرجویی و همسرش

شوک شبانه قلعه‌نویی به تیم‌ملی

اعلام زمان مرحله دوم انتخابات مجلس

جریان عجیب جعل امضای آقای صدیقی

فیلم/ نیروی کار در ایران استثمار شده است

افزایش سرمایه ۲۵ همتی بانک ملی ایران

تشدید بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

فیلم/ انتقاد بهروز محبی به وضعیت مدیریت در کالابرگ الکترونیکی

۸۰۰ میلیون بده خودروی ژاپنی بگیر

اتفاق دلگرم‌کننده برای پرسپولیسی‌ها

تبدیل افغانستان به تولیدکننده عمده «شیشه»

گواهینامه ۴۵۱ راننده تهرانی پرخطر ابطال شد

طالبان حقابه هیرمند را رها کرده یا سیلاب؟

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کرمانشاه

فیلم / ترافیک سنگین در جادهٔ چالوس به سمت شمال کشور

فیلم/ شوخی عجیب با قزوینی‌ها روی آنتن زنده صداوسیما