اقتصاد۲۴-غلامرضا نوری قزلجه، رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم درباره تاخیر در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم به مجلس گفت: بر اساس قانون دولت باید تا نیمه آذرماه هر سال لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه دهد و در حالی روز چهارشنبه این لایحه با تاخیری بالغ بر ۲۰ روز به مجلس آمد که پیش از این تاکید شده بود باید ابتدا برنامه هفتم در مجلس بررسی و بعد بودجه سنواتی بر اساس این سند بالادستی مورد بررسی نمایندگان قرار بگیرد.
تاخیر در ارائه برنامه هفتم کیفیت بررسی بودجه ۱۴۰۲ را تحت الشعاع قرار میدهد، متاسفانه هنوز خبری از برنامه هفتم نیست و بر اساس تصمیم هیات رییسه مجلس نیز مقرر شده تا زمان تعیین تکلیف نشدن لایحه برنامه هفتم، لایحه بودجه اعلام وصول نشود و این تاخیر دولت برنامه و زمانبندی مجلس را بر هم زد.
بیبرنامگی یا عدم توجه به اهمیت برنامهریزی در کارها از ابتدا در روند کار دولت سیزدهم مشهود بود، متاسفانه وزارتخانههای دولت به اهمیت برنامهریزی در مسیر حرکت توجه ندارند، از ابتدای کار و شکل گیری این دولت، این مساله مشهود بود.
روش مدیریت هیاتی و انجام کارها بر اساس روزمرگی بسیار خطرناک است و در زمینههای مختلف نیز اثر خود را گذاشته و در همین مساله تاخیر در ارسال بودجه و برنامه نیز اثرات منفی زیادی دارد.
دولت از برنامه هفت هزار صفحهای زمان انتخابات چند صفحه به عنوان برنامه هفتم به مجلس ارائه دهد
انتقاد ما به رویه دولت در زمینه بودجه مختص «زمان ارائه لایحه سال بعد» نیست، درباره همین قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم در شرایطی که سال رو به پایان است و کمتر از سه ماه تا پایان سال باقی مانده، دولت مکرر لوایحی برای اصلاح این بودجه به مجلس میفرستد.
مشکلات حوزه دارو و تورمی که با آن رو به رو هستیم ناشی از کمتوجهی به برنامه ریزی دقیق در این امور و عدم دقت بوده است و در چنین شرایطی بی توجهی به بودجه سالانه پیامدهای بدی را در پی دارد .
برنامههای ۵ ساله باید متناسب با شرایط کشور باشد نه بر اساس ایدهآلها و شعارها و شرایط اقتصادی کشور باید مبنای تنظیم برنامه قرار گیرد، بنابراین برنامه نوعی نقشه راه کلان است.
بر اساس منطق و برداشت صحیح از قانون باید ابتدا برنامه را به عنوان نقشه راه تصویب و بعد به سراغ بودجه یک ساله برویم و نمی شود ابتدا برنامه اقتصادی سال بعد را در قالب لایحه بودجه تنظیم کنیم و بعد از آن تازه بررسی کنیم که در ۵ سال آتی میخواهیم چه کنیم.
مرکز پژوهشها مجموعهای چند وجهی است و این که برای برنامه نظر بدهند و پیش نویس آن را اماده کند اصلا یارادی ندارد و از اساس خوب هم هست که این بررسی ها قبل از رسیدن برنامه به مجلس انجام شود چرا که در هر صورت بعد از وصول برنامه این مرکز پژوهش ها است که به عنوان بازوی پژوهشی باید مسائل را بررسی کند.
برنامه های ۵ ساله که پیش از این برنامه توسعه خوانده می شد باید به صورت لایحه از جانب دولت به مجلس ارسال شود، افزود: برنامه های ۵ ساله لایحه است و باید از طرف دولت بر اساس بازخورد از برنامه قبلی و بر اساس شرایط روز کشور متناسب با آن تنظیم شود.این که مجلس به جای دولت برنامه بنویسد نه ممکن است و نه منطقی بنابراین باید برنامه به صورت لایحه به مجلس ارائه شود.