تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
جمشید پژویان در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

ضرورت بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو/ خودروسازان هنوز خودروی 40 سال قبل را تولید می‌کنند

رئیس سابق شورای رقابت با تاکید بر ضرورت بازگشت این شورا به سیستم قیمت‌گذاری خودروها، گفت: طبق قانون هیچ دستگاهی به جز شورای رقابت نمی‌تواند در زمینه قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند، اما مشاهده می‌کنیم که برخلاف قانون این کار انجام می‌گیرد.
جمشید پژویان
اقتصاد24- بازار خودرو همچنان پرتلاطم است و گویی قیمت خودروها نیز قصد پایین آمدن هم ندارد. «نظارت» هم حلقه مفقوده‌ای در این میان است که اگر بود وضعیت به چنین جایی نمی‌رسد. در حال حاضر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان متولی قیمت گذاری و کنترل بازار است اما آبی از این سازمان برای مصرف کنندگان گرم نشده و روزگار به کام تولیدکنندگانی است که دست حمایتی این سازمان را بر سر خود می‌بینند.

پیشتر شورای رقابت کار قیمت‌گذاری برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان را برعهده داشت اما قیمت خودروهای داخلی امروز به ضرب‌المثل «گشتم نبود، نگرد نیست» می‌ماند و دیگر خودرویی در این حدود قیمتی پیدا نمی‌شود و حداقل قیمت یک دستگاه پراید که ارزانترین خودروی داخلی بشمار می‌آید، بیشتر از 50 میلیون تومان شده است. جدای از اینکه شورای رقابت در زمان خود موفق به کنترل و قیمت‌گذاری صحیح خودروها شده بود یا خیر، اما این روزها بحث احتمال ورود مجدد این شورا به قیمت‌گذاری خودرو دوباره مطرح شده است.

باید دستورالعملی برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی تدوین شود

در همین رابطه جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت در گفت‌وگو با اقتصاد24 تاکید می کند برای ساماندهی بازار خودرو، شورای رقابت باید برگردد.

وی تصریح کرد: طبق قانون و مصوبه‌ای که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت هم رسیده، هیچ دستگاه دیگری به جز شورای رقابت نمی‌تواند در زمینه قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند، اما مشاهده می‌کنیم که برخلاف قانون این کار انجام می‌گیرد. در قیمت‌گذاری خودرو منافعی وجود دارد که شورای رقابت هیچگاه از این منافع استفاده نکرده است.

پژویان در رابطه با راه‌حل جلوگیری از افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: در دوره‌ای که من رئیس شورای رقابت بودم دستورالعمل قیمتی تدوین شد که هزینه‌های اضافی خارج شود، اکنون نیز باید همین کار انجام شود، البته بهرحال افزایش قیمت‌ها و تورم در قطعه و امثال اینها اتفاق می‌افتد اما نه به این شدت که اکنون در صنعت خودرو شاهد هستیم.

وی افزود: مسائل باید به وسیله کارشناسان بررسی و مطالعه شود و در نهایت به تصویب شورای رقابت برسد تا بتواند به طور رسمی دستورالعملی برای قیمت‌گذاری خودروسازها باشد، هرچند از آن دستورالعمل قیمتی که چندسال پیش در شورای رقابت تصویب شده است نیز هنوز می‌توان استفاده کرد.

خودرو ملی نداریم

رئیس سابق شورای رقابت با اشاره به مشکلات اساسی صنعت خودرو گفت: یکی از مشکلات اساسی این است که ما خودرو ملی نداریم، البته این به معنای آن نیست که یک خودرو تماما در داخل تهیه شود، چرا که اقتصادی هم نیست، ولی اگر خودروسازی قطعاتی را وارد می‌کند باید توان صادرات نیز داشته باشد و از آنجایی که قیمت ارز افزایش پیدا کرده، بدیهی است که هزینه واردات نیز بالا خواهد رفت.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: خودروسازان ما همان خودرویی که از 40 سال قبل تولید می‌کرده‌اند اکنون نیز به فروش می‌رسانند و با تکنولوژی جهانی جلو نیامده‌اند. اگر تعدادی نیز در سال‌های گذشته دستخوش تغییر بوده، در تغییر ظاهری خلاصه می‌شده است و این نمی‌تواند کیفیت جدید جهانی را نشان دهد.

پژویان با اشاره به هزینه‌ها در صنعت خودروسازی داخلی گفت: هزینه‌ها در خوروسازی داخلی بالا است، زیرا بعضی سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود به صرفه نیست. مدیریت خودروسازی ما دولتی است و نبود مدیریت خصوصی هم یکی از دلایل بی‌کیفیت بودن خودروها است. خصوصی‌سازی باید در صنعت خودرو اتفاق بیفتد و مدیریت باید به وسیله سهام‌داران مشخص شود نه وزرا.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
بازار
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هافبک استقلال موافق تعطیلی لیگ نیست

واکنش قالیباف به قتل یک سیاهپوست در آمریکا با روش «خفه کردن با زانو»

مسیح مهاجری: حوزه به قدرت سیاسی وابسته شده و از مردم فاصله گرفته است

اینگونه سالم غذا بخورید و وزن کم کنید

آتش سوزی جنگل‌ها؛ عمدی در کار است!

واکنش اتحادیه اروپا به اقدام آمریکا علیه WHO

علی مطهری: مجمع تشخیص، لوایح FATF را عمدا تصویب نکرد که وارد لیست سیاه شدیم

قرارداد استوکس با پرسپولیس فسخ شد

تعیین تکلیف اجرای طرح ترافیک در جلسه شنبه آینده ستاد ملی کرونا

حمله مربی معروف به ترامپ

آتش در ارتفاعات خائیز کهگیلویه و بویراحمد مهار شد

قالیباف: اگر نام آمریکا شیطان بزرگ نیست، پس چیست؟

جزئیات مرگ «آسیه پناهی»: اسپری فلفل به صورتش زدند

فلز مس سریعا کرونا را می‌کشد

سیروس مشفقی (شاعر) درگذشت

درب‌های حرم مطهر رضوی ۲۴ ساعته باز است

بانک مرکزی: برقراری دالان نرخ سود در بازار بین‌بانکی

گوشت ارزان و حبوبات و برنج گران شد

«دورهمی» پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی شد

روشن کردن کولر در تاکسی‌ها الزامی است؟

لیگ برگزار نشود، قهرمان را مشخص می‌کنیم

تمدید مهلت آزمون استخدامی صنایع شیر ایران

قدردانی مرتضی بانک از مدیریت و تیم راه اندازی درگاه خدماتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

ارتقای جایگاه شرکت پگاه خوزستان در میان شرکت‌های تابعه صنایع شیر ایران

کشف بیش از هزاران مدرک جعلی در میدان انقلاب

فیلم/رونمایی از کارت عروسی شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان در دورهمی!

جزییات فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها

فیلم/توصیه جدی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران به مردم

حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث برای رفاه مردم طراحی شده است

تشریح آخرین وضعیت ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید

اوراق مسکن گران شد

پاسخ تهدیدآمیز فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

فیلم/ماجرای مسلمان شدن پروفسور بلژیکی در مشهد

سیزده نکته مهم درباره مدیریت و نحوه فروش سهام عدالت

آرزوی نوید محمدزاده برای بازی در نقش شهید همت

امروز؛ آخرین مهلت ارسال پیامک وام ۱ میلیونی

روایت متفاوت دوست «رومینا اشرفی» از ماجرای قتل