تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه خودروسازان

نگاهی به جزئیات فروش و به تبع آن، سود و زیان خودروسازان در ۹ ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود آن‌ها چه کارنامه‌ای در این بخش از خود به جا گذاشته‌اند.

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه خودرو سازان

اقتصاد۲۴ با توجه به صورت‌های مالی موردنظر، زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور در پایان آذر امسال در مجموع به بیش از ۸۲هزار میلیارد تومان رسیده است. در مقایسه با زیان انباشته (حسابرسی‌نشده) ۹ ماه مشابه سال گذشته، خودروسازان حدودا ۱۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان به زیان انباشته خود اضافه کرده‌اند؛ بنابراین زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور در مقایسه با ۹ ماه مشابه سال گذشته حدودا ۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

این زیان البته تنها متعلق به خود ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو است و با اضافه شدن شرکت‌های زیرمجموعه، زیان انباشته تلفیقی عددی غیر از این و احتمالا بالاتر خواهد بود. طبق آخرین آماری که از سوی فعالان خودروسازی کشور اعلام شده، مجموع زیان انباشته تلفیقی خودروسازان تا پایان آذر امسال به بالای ۱۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

با وجود رشد زیان انباشته همه خودروسازان بزرگ، اما سود و زیان آن‌ها در دوره ۹‌ماهه امسال متفاوت از یکدیگر است. طبق آمار، زیان دوره ۹‌ماهه امسال سایپا و پارس‌خودرو در مجموع به بالای هشت‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که ایران‌خودرو در صورت‌های مالی خود برای ۹ ماه امسال سود اعلام کرده است. به نظر می‌رسد سوددهی ایران‌خودرو به اقدام اخیر این شرکت مبنی بر جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت مربوط می‌شود.

در این مورد اتفاقا ایران‌خودرو چندی پیش در اطلاعیه‌ای پاسخ پرسش سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر دلایل تغییر سودآوری نسبت به دوره مشابه سال قبل و جبران زیان ناشی از اعمال قیمت‌های دستوری را اعلام کرد. طبق قانون، دولت در صورت تعیین قیمت دستوری برای کالا‌های مختلف از جمله خودرو، باید ما‌به‌التفاوت آن را با قیمت عادله، برای تولیدکننده جبران کند.

در این مورد البته دو تفسیر وجود دارد؛ یکی اینکه مابه‌التفاوت موردنظر از اختلاف قیمت تمام‌شده تولید خودرو با قیمت دستوری به دست می‌آید و دیگری آن‌که منظور از این ما‌به‌التفاوت، اختلاف بین قیمت دستوری و قیمت بازار است. اتفاقی که در صورت‌های مالی ۹ ماه نخست ایران خودرو رخ داده، این است که این شرکت ما‌به‌التفاوت قیمت دستوری و هزینه تولید محصولات را محاسبه و از زیان خود جدا کرده و به پای دولت نوشته است.

به همین دلیل است که ایران‌خودرویی‌ها با وجود زیان انباشته هنگفتشان، از سوددهی در ۹ ماه امسال گفته‌اند. این موضوع البته فعلا روی کاغذ اتفاق افتاده و طبعا تا وقتی عملیاتی نشود، نمی‌توان گفت ایران‌خودرو به سود رسیده است.

به عبارت بهتر، اتفاقی که در حال حاضر رخ داده، محاسبه سهم دولت از زیاندهی خودروسازان است؛ اما اینکه دولت حاضر به جبران آن به هر نحوی شود یا نه، مساله دیگری است. به اعتقاد کارشناسان، دولت می‌تواند سهم خود را از طریق تزریق مبلغ زیان به خودروسازان جبران کند یا به‌نوعی تهاتر کرده و تخفیف‌ها و معافیت‌های مالی برای آن‌ها در نظر بگیرد.

اما نکته دیگر در مورد صورت‌های مالی خودروسازان این است که به نظر می‌رسد عرضه خودرو در بورس کالا نتوانسته نقش قابل‌ذکری در کاهش زیاندهی آن‌ها داشته باشد. از میانه‌های تابستان امسال به بعد، خودروسازان برخی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند و اتفاقا از محل فروش آن‌ها سود خوبی به دست آوردند.

با‌این‌حال به دلایل مختلف، این اتفاق نتوانسته بر کاهش زیاندهی خودروسازان اثر قابل‌ذکری داشته باشد. یک دلیل این ماجرا این است که تا به امروز تعداد بسیار اندکی از خودرو‌های داخلی روانه بورس کالا شده‌اند و گفته می‌شود تعداد کل خودرو‌های رفته به بورس تنها دودرصد ظرفیت فروش خودروسازان بوده است. از طرفی، طبق تکالیف مجلس شورای اسلامی، ۷۰ درصد ظرفیت فروش خودروسازان خارج از بورس کالا و با قیمت‌های دستوری به فروش می‌رود. در نهایت اینکه به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، اثرات هرچند اندک فروش خودرو در بورس کالا احتمالا خود را در صورت‌های مالی سه‌ماهه چهارم خودروسازان نشان خواهد داد.

جزئیات سود و زیان خودروسازان

نگاهی به جزئیات فروش و به تبع آن، سود و زیان خودروسازان در ۹ ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود آن‌ها چه کارنامه‌ای از در این بخش از خود به جا گذاشته‌اند. طبق آنچه در صورت‌های مالی غول‌های جاده‌مخصوص آمده، آن‌ها عملکرد متفاوتی را از خود به جا گذاشته‌اند که البته این موضوع بیش از هر مساله دیگری ناشی از تغییر رویکرد در صورت‌های مالی ایران‌خودرو است.

در صورت‌های مالی ایران‌خودرو، نه‌تن‌ها برای ۹ ماه امسال این شرکت زیانی به ثبت نرسیده، بلکه حتی سودی اندک نیز برآورد شده است. این خودروساز در بازه زمانی ۹ ماهه امسال، در مجموع بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان سود را در صورت‌های مالی خود به ثبت رسانده است. این در حالی است که سود موردنظر در واقع با فرض اینکه دولت طبق قانون زیان ناشی از اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری را برای این خودروساز جبران کند، محاسبه شده است.


بیشتر بخوانید: افزایش عرضه سبب کاهش قیمت خودرو شد؟


طبق قانون، دولت باید زیان ناشی از اعمال قیمت‌گذاری دستوری برای کالا‌های مختلف را جبران کند و این موضوع از سال‌ها پیش مطالبه خودروسازان بوده است. با‌این‌حال، این مطالبه هنوز محقق نشده و خودروسازان همواره در این سال‌ها، زیانی هنگفت را در صورت‌های مالی خود منعکس کرده‌اند. در‌حال‌حاضر نیز دولت این زیان را جبران نکرده و تنها اتفاق رخ‌داده این است که ایران‌خودرو سهم هزینه‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری (زیانی که دولت باید جبران کند) را در صورت‌های مالی خود تفکیک کرده است. به عبارت بهتر، سود بیش از ۱۱۴ میلیاردتومانی ایران‌خودرو، روی کاغذ حاصل شده و زمانی عملی خواهد شد که زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت جبران شود.

به هر حال، ایران‌خودرو در ۹ ماه امسال و با پیش‌فرضی که شرح آن رفت، به سوددهی رسیده است. این در حالی است که زیان انباشته این شرکت تا پایان آذر امسال به حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. این زیان البته تنها به خود ایران‌خودرو مربوط می‌شود و شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی را در بر نمی‌گیرد. آبی‌های جاده‌مخصوص در ۹ ماه سال جاری بیش از ۴۲۱ هزار و ۵۰ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده و در مقابل، ۴۴۰ هزار و ۳۷۹ دستگاه خودرو را به فروش رسانده است.

طبق صورت‌های مالی، بزرگ‌ترین خودروسازان ایران برای تولید ۹ ماهه خود بالغ بر ۱۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌است. با‌این‌حال، مبلغ فروش کل این شرکت در همین بازه زمانی کمی بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب، سود (زیان) ناخالص ایران خودرو در ۹ ماه امسال بالغ بر ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

طبق اعلام ایران‌خودرو، این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، از محل فروش بیشتر محصولات دچار زیان شده است، هرچند البته اطلاعات مربوط به هایما (که طی چند ماه گذشته بیشتر در بورس کالا عرضه شده) انشار نیافته است. اما این شرکت به واسطه فروش برخی از محصولات خود سود نیز حاصل کرده است. ایران‌خودرویی‌ها از ناحیه فروش بیش از ۲۷۳ هزار دستگاه از خانواده پژو، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آذر سال جاری در مجموع بالغ بر ۵۲ هزار دستگاه از اعضای خانواده سمند را به فروش رسانده‌اند و از محل فروش این تعداد دستگاه خودرو حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.

در بازه زمانی تحت بررسی همچنین بیش از ۵۷ هزار دستگاه دنا نیز به فروش رفته که از این ناحیه زیانی ۷۷۰ میلیاردتومانی نصیب بزرگ‌ترین خودروساز ایران شده است. دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا نیز که بیش از ۲۹ هزار دستگاه فروش تا پایان آذر امسال داشته، زیانی تقریبا ۲۴۹ میلیارد تومانی روی دست این شرکت گذاشته است. در صورت‌های مالی ایران‌خودرو دو مورد به نام‌های «سایر محصولات» و «فروش قطعات و لوازم» نیز به چشم می‌آید که هر دوی آن‌ها سودآور بوده و به ترتیب سودی حدودا هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی و دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای این خودروساز به ارمغان آورده‌اند.

از ایران‌خودرو بگذریم و سری هم به سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور بزنیم. طبق آنچه در صورت‌های مالی سایپا آمده، زیان ۹ ماهه این شرکت تا پایان آذر امسال بیش از سه‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. به نظر می‌رسد سایپایی‌ها از تاکتیک ایران‌خودرو مبنی بر غربالگری زیان خود استفاده نکرده‌اند و به همین دلیل به عکس رقیب آبی پوش‌شان، ضرری هنگفت در کارنامه ۹ ماهه آن‌ها به ثبت رسیده است. این شرکت همچنین کماکان با زیان انباشته‌ای کلان دست‌وپنجه نرم می‌کند. بنابر آمار ارائه‌شده در صورت‌های مالی، سایپا بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته را تا پایان آذر امسال ثبت کرده است که البته تنها به خود این شرکت مربوط می‌شود و زیرمجموعه‌ها را در بر نمی‌گیرد.  

سری هم به جزئیات افت و خیز سود و زیان سایپا بزنیم و ببینیم این شرکت چه کارنامه‌ای تا پایان آذر امسال از خود به جا گذاشته است. نارنجی‌های جاده مخصوص در ۹ ماه امسال ۲۵۷ هزار و ۴۵۳ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند و این در حالی است که در همین دوره ۲۹۱ هزار و ۴۸۳ دستگاه خودرو توسط سایپا به فروش رفته است.

مبلغ بهای تمام‌شده محصولات تولیدی این شرکت در ۹ ماه امسال بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است، حال آن‌که مبلغ فروش به بالای ۴۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین سایپایی‌ها بیش از ۹۱۵ میلیارد تومان سود ناخالص در بازه زمانی تحت بررسی به دست آورده‌اند. به جز گروه ایکس ۲۰۰ شامل تیبا، کوئیک و ساینا، دومین خودروساز بزرگ ایران در فروش دیگر محصولات خود سود کسب کرده است. بر این اساس، از ناحیه فروش حدودا ۲۳۵ هزار دستگاه تیبا، کوئیک و ساینا بیش از هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان زیان در صورت‌های مالی سایپا به ثبت رسیده است.

از محل فروش حدود ۳۳ هزار و ۳۶۲ دستگاه وانت پراید (پراید‌۱۵۱)، اما بالغ بر ۹۸۰ میلیارد تومان سود متوجه دومین خودروساز بزرگ کشور شده است. سایپایی‌ها همچنین بیش از ۲۴ هزار دستگاه شاهین را در ۹ ماه امسال به فروش رسانده‌اند تا از این ناحیه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان سود به دست بیاورند. در نهایت پارس‌خودرویی‌ها نیز مانند سایپا هزینه مربوط به سهم دولت در جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را تفکیک نکرده‌اند، بنابراین زیانی هنگفت در صورت‌های مالی ۹ ماهه آن‌ها به ثبت رسیده است. بر این اساس، سومین خودروساز بزرگ ایران در ۹ ماه امسال بالغ بر چهارهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان به ثبت رسانده است.

همچنین زیان انباشته پارس‌خودرو تا پایان آذرماه امسال بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. پارس‌خودرو در ۹ ماه امسال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه محصول را به تولید رسانده و نزدیک به ۱۰۵ هزار دستگاه خودرو نیز فروخته است. جمع مبلغ فروش این شرکت در پایان آذر امسال عددی بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/استوری حامد بهداد، درواکنش به عدم نصب تصاویر شهدای ارتش

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

عکس/ استقبال مادر ابراهیم رئیسی از پیکر فرزندش در فرودگاه مشهد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/گریه کاظم صدیقی برای امیر عبداللهیان

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جمیله علم الهدی بعد از شهادت ابراهیم رئیسی

منش دولت بعدی در کنترل تورم، سرنوشت بازار‌های مالی را تعیین می‌کند/ احتمال سقوط سکه به این رقم/ ریزش طلای ۱۸ عیار به زیر ۳ میلیون به چه شرطی ممکن است؟

کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری در یک قاب

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/محمد خاتمی و حسن خمینی در یک مراسم ویژه

عکس/توئیت عجیب میرسلیم درباره رئیسی جنجالی شد

پیام تسلیت وزیر امور خارجه اتریش

فیلم/کارشناس صداوسیما: حذف رقبای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ کار خوبی بود

قیمت خانه در منطقه ۲۲ تهران چقدر است؟

حسین رضازاده در فهرست پرافتخارترین وزنه‌برداران تاریخ المپیک

فیلم/ شرط شهادت، نسبت داشتن با جمهوری اسلامی است!

فیلم/ روایت یک شاهد عینی از نحوه سقوط بالگرد رئیس جمهور

زمان بازی تیم ملی والیبال ایران - ایتالیا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ اعلام شد

اینفوگرافی/رتبه ایران در مهاجرت به آمریکا

جلسه بعدی حراج شمش در این تاریخ برگزار می‌شود

عکس/ظریف و علی باقری در مراسم تشییع شهید امیرعبداللهیان

انس جهانی طلا در سراشیبی افتاد

بازار طلا با حمایت اونس جهانی کاهشی شد

فیلم/ دزدی دوچرخه در روز روشن!

اولین عکس از خانه ابدی شهید ابراهیم رئیسی

فیلم/ مزاحمت‌های بامزه خرس پاندا برای نظافتچی

خانه‌های ۲۰ ساله در مرکز تهران چند؟ + جدول

نشانه‌های خرابی کاتالیزور ماشین چیست؟

آیا فضای تردید از بورس رخت برمی‌بندد؟

فیلم/ مراسم استقبال از پیکر استاندار آذربایجان شرقی

نرخ تورم روی این عدد ایستاد

سازمان ملل هفته آینده برای شهید آیت الله رئیسی مجلس یادبود برگزار می‌کند

فیلم/ ادای احترام وزرای ورزش کشور‌های عضو شانگ‌های به رئیس‌جمهور شهید ایران

انبوه جمعیت در مراسم تشییع رئیس جمهور پیام خاصی داشت؟/ تشییع را با تشییع باید مقایسه کرد نه با انتخابات

فیلم/ نوه ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر انقلاب

جبهه اصلاحات در این روز درباره انتخابات تصمیم می گیرد/ چرا خاتمی در مراسم تشییع رئیس جمهور حاضر نشد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

ورود دوباره احمدی نژاد به کارزار انتخابات؟/پرویز فتاح رقیب جدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری است

قیمت سکه پارسیان + جدول

طرح ساماندهی مسکن بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد؟

قیمت سکه و طلا + جدول

پول‌های حقیقی با تعطیلی بورس به کدام سمت رفت؟

جدال بازنشستگان با هزینه‌های بالای درمان؛ ۳۰ سال هزینه‌پردازی کجا صرف می‌شود؟

فیلم/ دختر ابراهیم رئیسی به چه کاری مشغول است؟

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

نخستین گزارش رسمی از حادثه بالگرد رئیس جمهور؛ بالگرد پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شد/ در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی چه صحبت‌هایی رد و بدل شد؟

فیلم/ مهریه دختران ابراهیم رئیسی چقدر است؟

پدر موشکی ایران کیست؟

فیلم/چه کسی خطبه عقد ابراهیم رئیسی و همسرش را خواند؟

حقوق کارگران چگونه افزایش می یابد؟

برای تامین وام ازدواج چقدر بودجه لازم است؟

کارت‌های بانکی حذف می‌شوند؟

چگونه مشارکت سهامداران را افزایش دهیم؟

اینفوگرافی/کباب کوبیده؛ غذای محبوب ایرانی‌ها و خارجی‌ها چند؟

جانشینان احتمالی رئیسی و امیرعبداللهیان چه کسانی هستند؟/ به دولتی نیاز داریم که از فرصت بایدن استفاده کند

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول