اقتصاد۲۴- عباس هاشمی با اشاره به برنامه ریزی برای عرضه مستقیم لوازم خانگی ایرانی در عراق و راه اندازی مرکز نوآوری در بخش لوازم خانگی در ارمنستان، گفت که با وجود ارائه لیست افزایش قیمت مواد اولیه، وزارت صمت هنوز با افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت نکرده است.
وی اظهار کرد: تمرکز نمایشگاه هامکس که اخیرا برگزار شد، روی صادرات به ویژه به اوراسیا و پیمان شانگهای بود که مورد اول به خاطر همسایگی و بازار گسترده آن مهمتر بود. پنلهای تخصصی هم به فرصتهای سرمایه گذاری در کشورهای همسایه اختصاص داشت.
وی افزود: حجم بازار ۵ کشور اوراسیا ۳۰۰ میلیارد دلار است که ۹۰ درصد آن به روسیه اختصاص دارد.
به گفته این مقام مسئول در نتیجه برگزاری پنلهای تخصصی و مذاکرات در نمایشگاه هامکس، ایرانیها به همراه ارمنستان برای راه اندازی مرکز نوآوری ارمنستان در بخش لوازم خانگی به عنوان دروازه ورود به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام آمادگی کردند.
همچنین انعقاد تفاهمنامه مشترک بین انجمن صنایع لوازم خانگی با اتاق بازرگانی الدیوانیه عراق با هدف سرمایه گذاریهای مشترک و عرضه مستقیم و فروش محصولات تولیدی لوازم خانگی ایرانی در عراق، تفاهمنامه با مرکز نمایشگاه بین المللی عراق برای برگزاری نمایشگاه دائمی لوازم خانگی ایران در سلیمانیه عراق و توسعه بازارهای صادراتی با تعمیق تعاملات تجاری از طریق اتاقهای مشترک بازرگانب تاجیکستان، فرانسه و کشورهای شمال آفریقا از دیگر نتایج این پنلها بود.
وی با بیان اینکه قراردادهای عملیاتی برای صادرات لوازم خانگی نیز امضا شده، تصریح کرد: هنوز اطلاعات قراردادهایی که بین بخشهای خصوصی طرفین بسته شده تکمیل نشده است، اما بعد از تکمیل، اعلام میشود. به خصوص در بخش اجاق گاز قراردادهای خوبی بسته شده است.
هاشمی در ادامه از ارزیابی این نمایشگاه از سوی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ارزیابی نمایشگاه خبر داد که بر اساس نتیجه آن از نظر بازدیدکنندگان ۹۶ درصد و از نظر غرفه داران ۹۸ درصد معتقد بودند که برگزاری موفق بوده است. یعنی در مجموع ۹۷ درصد مخاطبان میگویند برگزاری موفق بوده، اما این رقم در سال گذشته ۸۵ درصد مخاطبان بود.
وی افزود: اما شاهد بودیم عدهای این نتایج را تخطئه کردند و خواستار این بودند خودشان نمایشگاه برگزار کنند. اگر انجمن ملی عضو اتاق نتواند این اقدام را انجام دهد، سایر انجمنها با اعضای کم که سابقه مجری گری ندارد هم نمیتوانند. اما شاهد هستیم یک انجمن چند نفره با دیدن برخی نفرات میخواهد نمایشگاه برگزار کند.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه عدم اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه، تورم سالانه بالای ۴۰ درصد، افزایش نرخ ارز، تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد که ممکن است صادرکننده را زمین گیر کند، تحریمها و در نتیجه آن هزینه بالای مبادلات خارجی، ریسک انتقال ارز، قطع همکاری با شرکای خارجی، عدم اتصال به زنجیره جهانی تامین و تولید و محدودیتهای تامین مالی را از جمله مشکلات تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: سیاستهای انقباضی بانکها به مشکلات تامین مالی تولیدکنندگان دامن زده است و بانکها حتی به بخشنامههای بانک مرکزی عمل نمیکنند.
هاشمی ادامه داد: تحریم، ارتباطات خارجی صنایع را محدود کرده است. عدم اتصال سیستماتیک به شکبه ارزش جهانی تولید و تجارت نیز دیگر مشول ناشی از تحریم است.
وی گفت: محدودیت تسهیلات بانکی و مشکل در تأمین سرمایه در گردش از دیگر مشکلات صنعت لوازم خانگی است.
هاشمی به راهکارهایی برای حل بخشی از معضلات صنعت اشاره کرد و افزود: فروش اعتباری مواد اولیه به صنایع لوازم خانگی ضروری است و نمیتوان فقط از طریق بورس خرید نقدی کرد.
وی ادامه داد: واحدها مواد اولیه را نقدی میخرند، اما با توجه به رکود نسبی بازار، محصول تولیدی را به صورت اعتباری و مدتدار میفروشد.
هاشمی اضافه کرد: در این یین دولت هم با سیاست قیمتگذاری مشکلات را افزودن کرده است که همین مساله به کوچک شدن حجم بازاز لوازم خانگی دامن میزند.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: ما مدارک مربوط به افزایش هزینهها و نرخهای مربوطه را به نهادهای مربوطه از جمله سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، وزارت صمت و حتی معاون اول رییسجمهوری ارسال کردیم.
وی در مورد اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی چند درصد خواهد بود و نظر وزارت صنت چیست، گفت: وزارت صمت فعلاً مخالف افزایش قیمت لوازم خانگی است. البته وزیر صمت فقط یک رأی در ستاد تنظیم بازار دارد، اما ما انتظار داریم وزیر صمت ستاد تنظیم بازار را توجیه کند.
هاشمی افزود: واحد تولیدی یا باید به سمت نابودی پیش رود و یا اینکه بگوید مدارکم را داده ام و خود افزایش قیمت را اعمال کنم، زیرا وزارت صمت این موضوع را مشمول مرور زمان کرده است.
وی ادامه داد: برای جبران پایین بودن قدرت خرید مردم نباید تولید را سرکوب کرد بلکه باید قدرت خرید را تقویت کرد.
دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران اضافه کرد: اگر فضا، فضای رقابتی باشد تولیدکننده افزایش قیمت اعمال نمیکند، زیرا قدرت خرید پایین است و به نوعی خودزنی محسوب میشود.
هاشمی با بیان اینکه ما سالهاست میگوئیم قیمت گذاری دستوری را حذف کنید، اظهار کرد: دولت خود واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد و ما نامهای در مورد ممنوعیت واردات ننوشتیم و به دنبال تأمین منافع یک طرف هم نیستیم.
وی در مورد افزایش قیمت چند تولیدکننده، افزود: این مسائل سیگنال افزایش قیمت را میدهد. اگر برای یک مدت معینی قرار باشد قیمتها تغییر نکند مشکلی نیست، اما این مدت هر ماه تمدید میشود و این در حالیست که تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند و برای خرید مواد اولیه از بورس چه در بخش میزان عرضه و چه در بخش قیمتها، چالش دارند.
هاشمی گفت: سازمان حمایت خودش هم معتقد است که شیوه فعلی قیمت گذاری لوازم خانگی مناسب نیست و شیوهای منسوخشده، است، اما باز هم تغییری ایجاد نمیکنند و میگویند روال قیمت گذاری همین است.
وی افزود: اگر تولیدکننده حتی از بورس تأمین مالی کند در محاسبات سازمان حنایت اعمال نمیشود و فقط منابع بانکی را مدنظر قرار میدهد. همچنین سازمان حمایت فقط ظرفیت پروانه بهرهبرداری را بررسی میکند و به ظرفیت بلااستفاده واحدها توجهی ندارد.
هاشمی گفت: وزیر صمت از ما خواست که ایرادات شیوه قیمت گذاری سازمان حمایت را اعلام کنیم تا اصلاح کنند.
وی با بیان اینکه بهترین مکانیسم قیمت گذاری، عرضه و تقاضاست، افزود: اگر دولت اصرار بر نظارت دارد، نظارت پسینی بگذارد. نظارت پیشینی کار تولیدکننده را با مشکل مواجه میکند.
هاشمی اضافه کرد: اگر نسبت به جداولی که به سازمان حمایت ارسال کردیم، افزایش قیمت بیشتری رخ داده اعلام کنند. اینکه میگویند قیمتها خودسرانه افزایش یافته را قبول نداریم
هاشمی با بیان اینکه تولیدکنندگان به کمکهای داخلی از جمله فروش اعتباری مواد اولیه مثل فولاد، پتروشیمی و ... نیاز دارند، گفت: این واحدها عموما دولتی و شبه دولتی هستند، اما دولت همه آنها وارد بورس کرده است. فروش در بورس هم نقدی است، اما فروش این مواد اولیه در شرایط فعلی بخاطر فشارهای نقدینگی باید اعتباری باشد.
وی با بیان اینکه واحدها مواد اولیه را نقد میخرند، اما بخاطر رکود، محصولات خود را مدتدار میفروشند، تصریح کرد: در همین شرایط سیاست قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمت دنبال میشود و با این سیاستها حجم بازار لوازم خانگی در حال کوچک شدن است. مجموع این اتفاقات به سرمایه گذاران سیگنال منفی میدهد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه از ارسال جدول افزایش قیمت مواد اولیه به سازمان حمایت و تنظیم بازار خبر داد و گفت: همه مواردی که گفته شد، سیگنال افزایش قیمت را میدهد؛ بنابراین افزایش قیمت اتفاق میفتد، مگر اینکه تولید به حاشیه ضرر برود یا اینکه برای مدت محدود از افزایش قیمت جلوگیری کنند. این در حالی است که قیمت مواد اولیه در بورس رها است، هرچند شفاف است، اما به نوعی مزایده برگزار میشود. در ماههای اخیر کمبود و کنسلی عرضه هم اتفاق افتاده است. اما تولیدکننده نمیتواند معجزه کند.
وی با بیان اینکه اکثر واحدها حقوق و دستمزد را بیشتر از قیمت مصوب افزایش دادند، تصریح کرد:، اما سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این موارد را در نظر نمیگیرد. این سازمان از بیش از ۲۰ سال پیش از روش کاست پلاست استفاده میکنند که روشی منسوخ است. از جمله ایرادات روش این است که فقط نیم درصد هزینههای تبلیغات نسبت به سرمایه گذاری میپذیرند، اما آیا در بازار رقابتی منطقی است؟ یا مثلا در مورد تامین مالی در سازمان حمایت فقط روش بانکی تعریف شده و حتی اگر در بورس از سهامداران تامین مالی کنید در محاسبات سازمان حمایت محاسبه نمیشود. ایراد بعدی این است در این روش ظرفیت پروانه ملاک است که تولید بالقوه را در نظر میگیرد. اما در شرایط فعلی اکثر واحدها با کمتر ۷۰ درصد ظرفیت فعال هستند.
هاشمی با بیان اینکه سازمان حمایت هم این موارد را قبول دارد، اما میگوید نمیتواند کاری کند، اظهار کرد: اخیرا وزیر صمت خواسته ایرادات اعلام و روش عوض شود. اما در همین شرایط در مطبوعات میگویند افزایش قیمت خودسرانه بوده است. اما باید انصاف را رعایت کنند. تولیدکنندگان هر طور این روال را پیش بروند دچار مشکل هستند. توقع ما این است که وزارت صمت اعلام کند کجای جدول افزایش قیمت اشتباه است.
وی در ادامه با بیان اینکه چند واحد بخاطر افزایش قیمت سال ۱۳۹۹ جریمه شدند، تصریح کرد: این موضوع را هم در جلسه گفتیم میگویند درست است، اما نمیتوانیم جریمه نکنیم، چون سازمان بازرسی ایراد میگیرد. اما برای افزایش قیمت اخیر حکمی نبوده، چون فرایند طولانی است. توافق پنهانی هم برای افزایش قیمت با وزارتخانه صورت نگرفته و تاکنون موافقت نکرده است. اما رئیس جمهور گفتند اگر قیمت مواد اولیه افزایش یافته بررسی کنید و به مردم توضیح دهید.