مافیای 40 هزار میلیارد تومانی، کنکور را «قورت» داده/ عضو کمیسیون آموزش: موسسات کنکور کار تجاری میکنند نه علمی
گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی چیزی نیست که مافیای کنکور به سادگی از آن بگذرد؛ حتی دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم هم با آن همه دفتر دستکی که دارند حریف این مافیا نشدهاند؛ اما چطور میتوان موسسات کنکور را از مسیر تجارت به مسیر ارتقای سطح علمی دانشآموزان کشاند؟
به گزارش اقتصاد24، چندین سال است که موسسات آموزشی کنکور تبدیل به بنگاه های اقتصادیِ عرصه آموزش در مقاطع مختلف شده اند و سرمایه های کلانی را به جیب می زنند و خانواده ها نیز با توجه به شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه با وجود مشکلات معیشتی فراوان، هزینه های هنگفتی را برای موفقیت احتمالی فرزندانشان در کنکور پرداخت می کنند.
به نظر می رسد درآمدزایی و سوددهی در عرصه های آموزشی و به خصوص کنکور به حدی است که موسسات فعال در این حوزه در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته اند و حتی موسساتی که به نوعی برند در مسائل آموزشی محسوب می شوند به صورت قارچ گونه شعبات و نوع کتاب ها و فعالیت هایشان را افزایش داده اند.
برخی متولیان امور و کسانی که به نوعی دست اندرکار حوزه آموزش عالی هستند، گردش مالی موسسات کنکور را چیزی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان برآورد میکنند. هرچند که وزیر آموزش و پرورش پیشتر این گردش مالی را تا 40 هزار میلیارد تومان نیز عنوان کرده و گفته بود: «برای کشوری که نیاز دانشآموزانش تمرین مهارتهای زندگی است، خیلی بد است که گردش مالی مؤسسات آن گاهی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان گزارش شود و این رقم به طور غیررسمی تا ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برآورد شده است».
اگر از تولید و فروش وسایل کمک آموزشی که هر روز بر انوع و اشکال آن اضافه می شود بگذریم؛ برگزاری سمینارهایی مانند تقویت ذهن، مهارت های تست زنی، کنکورت را قورت بده و ... که هزینه بالایی (در برخی موارد 500 هزار تومان) از دانش آموزان برای یک روز دریافت می کنند، سودهای کلان عاید افرادی می کند که از سرنوشت دانش آموزان و خانواده هایشان برای خود کوه سرمایه ساخته اند. این ارقام تنها کنکور کارشناسی را در بر میگیرد و برای تحصیلات تکمیلی داستان هزینه های پرداختی افراد به این موسسات بالاتر می رود.
در همین زمینه داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که میزبان تحریریه اقتصاد 24 بود، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: کنکور مسئله ای است که باید به طور مفصل به آن پرداخت. به اعتقاد بنده کنکور در جهت ارتقای علمی کشور حرکتی انجام نمی دهد در حقیقت ما با این فرایند افراد را به دانشگاه می فرستیم اما به لحاظ علمی توسعه کمی را مشاهده میکنیم.
وی افزود: باید افرادی در دانشگاه تربیت شوند که بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند و توانمندی های علمی، صنعتی و... داشته باشند. برگزاری کنکور به شکل فعلی به کشور لطمه می زند.
محمدی تصریح کرد: کنکور به این دلیل ایجاد شد که چون تعداد فارغ التحصیلان دبیرستانی زیاد اما دانشگاه ها کم بود، رقابتی را برای ورود به دانشگاه فراهم کند. ممکن است دانشکده ای 100 دانشجو و دانشکدهای دیگر هزار دانشجو پذیرش کند به همین دلیل وزارت علوم مجبور به اجرای کنکور شد. خوشبختانه امروز ظرفیت دانشگاه های ما بیشتر شده و در حقیقت هیچ کس پشت کنکور نمی ماند اما دانشگاه های ویژه هنوز هم تعدادشان کم است. تعدادی دانشگاه مطرح و خوب داریم که رتبه خوبی دارند و برای افراد ورود به این دانشگاه ها اهمیت دارد و تعداد داوطلبینش بیشتر از افرادی است که می توانند پذیرفته شوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بنابراین کنکور ساده ترین روش برای گزینش افراد طی دو ساعت برگزاری آزمون است اما آیا این کنکور می تواند ملاک انتخاب افراد باشد. بنده به عنوان فردی که 35 سال معلم بوده ام و در این حوزه تخصص دارم می گویم خیر، کنکور نمی تواند ملاکی برای شایستگی افراد باشد. ما در این خصوص حرف داریم و در کمیسیون نیز در حال بررسی این موضوع هستیم و راه حل هایی نیز برای آن پیدا کرده ایم و همانطور که می دانید مصوبه مجلس هم بر حذف کنکور تاکید دارد.
نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: پذیرش در دانشگاه ها باید بر اساس منابع تحصیلی دانش آموزان و نمرات متوسطه صورت میگرفت اما متاسفانه اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفت. کمیسیون آموزش مجلس تصمیم دارد با طرحی که در دست دارد هر چه زودتر این مشکل را حل کند.
محمدی در ادامه با اشاره به وجود مافیا در حوزه کنکور گفت: این موسساتی که به وجود آمده اند در واقع کار تجاری می کنند و کارشان علمی نیست. هر چند برخی از افراد هم وجود دارند که معلم هستند و با انگیزه مثبت و برای ارتقاء علم تلاش میکنند اما هدف اصلی، تجارت شده است. انبوه کلاس های درسی و کتابهای کمک درسی کنکور اگرچه یک نوع پیشرفت ضعیفی ایجاد میکند اما در اصل به توسعه علمی کشور ضربه می زند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: وزارت آموزش پرورش باید زمینه ای ایجاد کند که مشکلات درسی دانش آموزان در خود مدرسه حل شود و دیگر نیازی به این کتاب های کمک درسی نداشته باشد. در واقع مدارس باید خواسته های علمی دانش آموز را برآورده کرده و سطح علمی دانش آموزان و خانواده های آنها را اغنا بخشد.